
Alkujaan tämän lähetti
SBIAN
Eli näin...maastopyörä nimellä myydään kaikenlaista ja kokeneet maastopyöräilijät tietävät mitä ominaisuuksia maastopyörältä vaaditaan mm. kestävyydeltä esim. juurikin nuo keulat, vanteet, napojenlaakerointi, geometria jne...
Ostajaa vedetään mielestäni harhaan että 2000e "maastopyörä" on oikeasti maastokelpoinen ja jopa mainostetaan täysiveriseksi tuulennopeaksi maasturiksi mutta todellisuus on että tuollaisella pyörällä ei paljon metsäautotietä kummemmalle ole metsänpuolelle asiaa, niin tällaisessa tapauksessa on tarjolla leveämmällä renkaalla olevia jäykkäkeulaisia hyvinkin käyttökelposempia pyöriä juuri tuollaiseen metsäautotiellä silloin tällöin poikkeavalle, eli kannattaa tarkoin harkita tarve mihin pyörää on ostamassa sen kun luulee saavansa huonolla keulalla ja ominaisuuksilla sen oikean maastopyörän ja sillä lähtee maasto reittejä ajamaan ja pyörä alkaa hajota sieltä täältä ja huono keula hakkaa niin että kädet ei ohjaustangolla tahdo pysyä. 2000e voi saada kohtalaisen maastopyörän kun tietää millaisista palikoista pyörä on tehty siksi on tärkeää perehtyä mikä on mikin eikä tuijottaa vaan siihen että pyörässä on joustokeula niin se on maastopyörä.
Sitten noista takuu asioista:
Saksalainen käsittelee takuu asiat poikkeuksetta niin että rikki mennyt tavara pitää toimittaa heille nähtäväksi, mikään valokuva vaikka sellaisen lähettäisikin ei heille kelpaa. Saksalainen on erittäin tiukka ja tarkka siitä että jos heille myydään niin myyty tavara pitää olla viimeistä piirua myöten sellainen että siinä ei saa olla mitään pienintäkään virhettä, ja heidän vaatimuksensa virheestä on korjattava heti ja siltikin he hieman epäilevät että ettei vaan heitä millään lailla petkuteta, mutta tilanne on aivan toinen vastakkaisessa tapauksessa he ei selityksiä usko vaan tiukasti haluvat nähdä rikkimenneen tavaran ja kiirettä heillä asian hoitamiseksi ei ole. Tämä ihan työni puolesta tullut tutuksi ja käsitys on tuosta on kyllä tullut tutuksi hieman laajemminkin.
Suomalainen käytäntö takuu asioisssa on se että on paljon riippuvainen kauppiaan sen hetkisestä mielentilasta miten takuu asia käsitellään, siihen vaikuttaa myös henkilö kenestä on kysymys hyvin paljon. Ollaan valmiita menettämään vaikka asiakas jatkuvuus jonkun mitättömän hintaisen osan takia joka vaan on päätetty olla korvaamatta tai tehdään asian korjaaminen niin vaikeaksi asiakkaan kannalta esim. että pyörä on lähetettävä monen sadan kilometrin päähä korjattavaksi vaikka asiakas lupautuu osan helpon vaihettavuuden takia sen itse asentamaan ja vielä monasti asiakas syyllistetään osan rikkoutumiseen. Onneksi näin käy silti harvoin mutta ei mitenkään ennen kuulumatonta kumminkaan.
Kun ostaa pyörän mahdollisimman läheltä omaa paikkakuntaa tai mahdollisesti omalta paikkakunnan kaupasta saa parhaan takeen siitä että takuu pelaa.
Ehkä tämä meni hiukan asiasta pois mutta.
Kirjanmerkit