HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 282 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 182 232 272 280 281 282 283 284 292 332 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.431 - 8.460 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #8431
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^^Oliskohan vettä kondensoitunut johonkin, ei milloinkaan moista kyllä sattunut...

  2. #8432
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    217
    Ei ole nestejarruille tyypillistä. Vettä on ollut joko levyn ja palojen välissä tai männissä, joka on jäätynyt.
    Jarrut lämpiävät jarruttaessa ja pakkaslumikin sulaa helposti vedeksi, joka sitten jäätyy.

  3. #8433
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    Minusta tuollainen jäätyminen on ihan normaalia. Jarrutuksessa levy lämpenee ja sinne sulaa lunta. Jos lämpöä on vähän, levy/palat ei kuivu. Välykset on pienet ja pinnat tasaiset, joten vähäinenkin kosteus voi jäädyttää palan kiinni levyyn.

  4. #8434
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^Voi olla muttei koskaan niin että Kosania pitäis mukana roudata...
    nure muokkasi tätä : 24.12.2023 at 19.15

  5. #8435
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    447
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Voi olla muttei koskaan niin että Klaania pitäis mukana roudata...
    Toki unohtui tuosta aikaisemmasta viestistäni sellainen, että kelveillä käytän takajarrun tilalta käytännössä 99% ajasta moottorijarrutusta, se on tehokas (tällä hetkellä säädetty 2kw tehoon) täysin äänetön kaikilla säillä ja toimii oikein mukavasti. Itsellä voi pyörän näytön napista vaihtaa "kelvi" tai maastoprofiilin. Kelviprofiilissa tuo moottorijarrutus jarruttaa täysin pysähdyksiin asti ja sallii myös takarenkaan mennä lukkoon moottorilla. Tuosta moottorijarrutukseta johtuen takajarrua ei pahemmin käytetä ollenkaan kelveillä, ja moottori taas lämpimänä sulattaa siihen roiskuvan lumen vedeksi, jonka se heittelee esim jarrulle. Jolloin se sitten jäätyy helposti käytön puutteessa.

    Maastossa taas asetukset vaihtuu ja moottorijarrutus on enää miedompi, ja se ei jarruta koskaan pysähdyksiin asti. Ja päästää samantien jos rengas menee lukkoon. Maastossa haluan, normaalin jarrutuntuman ja sen, että voi jarruttaa normaalisti levyjarrulla. Maastossa ei siis tule ongelmia kun jarru lämpenee ja sulaa. Kelveillä taas se pysyy käyttämättömänä.

    Toki valintoja, mutta tykkään moottorijarrutuksesta niin paljon, että sama kantaa sit sitä pientä kaasutohoa mukana, ja silloin harvoin kun jarru jäätyy täysin umpeen niin saa sen auki helposti. Lisäksi voi samalla sulattaa myös kasetin jäästä, moottori heittää vettä myös sinne, ja varsinkin -15c ja sitä kylmemmissä pakkasissa on aikamoista jäätikköä ne vaihteet joita ei ole juuri hetkeen käytetty. Samoin pinnoissa usein jääpuikkoja kun tosiaan mottiin osuva lumi sulaa vedeksi samantien ja lentää ympäri takapäätä. Tämä oikein korostuu jos ajaa jossain oikein lumisessa paikassa polkuja avaten.

  6. #8436
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Onko mahdollista komentaa Rival eTap AXS kahvoilla AXS dropperia? Mulle nää sramin axs kahvat niin hepreaa. Eli tarkotuksena tässä kasata mahdollisimman helposti uuttaa gravel laitetaa, jossa olisi hyvät rengastilat (28x2,0"), dropperi ja moderni osasarja (mekaaninen GRX 1x12s tai Sram AXS) ja jäykkä keula.

    Oikein missään pyörässä ei ole vakiona dropperia. Canyonin dropperimalleissa on joustokeula, jota en halua. Ajattelin et helpoimalla/halvimmalla pääsisi ostaa AXS osasarjalla ja lisätä siihen AXS dropperi. Uusi keula maksaa jo reilusti ja Shimanon vasemman kahvan vaihto dropperimalliin vaatisi aika paljon työtä (jarrujen ilmaus ja dropperikaapelin veto) ja maksaisi melkein saman verran (kahva 177€ + dropperi ~150-200€) kuin tuo AXS dropperi (~450€)

  7. #8437
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    On mahdollista. Kaikki AXS controllerit menee ristiin kun vaan parittaa tolpan tai vaihtajan kanssa, mutta samaan et taida dropperia ja vaihteita saada. AXS:n kahvat saa valittua vaihtamaan vaikka ja miten, mutta en ole varma saako esim. molempia painamalla ohjattua dropperia, vasemmalla isompi vaihde ja oikealla pienempi. Mulla on omassa gravelissa Rival AXS, jossa vasen vaihtaa pienemmälle ja oikea isommalle, mutta tuplatäppi ei ole käytössä kun ei ole etuvaihtajaa. AXS oli mulle kippurasarveen yksi ns. must have, koska en pidä mekaanisista maantievivuista ja varsinkaan Shimanosta.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  8. #8438
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Lueskelin että siinä Rival kahvassa pitäs olla joku "special function" nappi jossain mihin vois ohjelmoida toimintoja, noista SRAM:n ohjeista ei oiken selviä missä se on mitä toimintoja siihe sais.

    EDIT: ei näköjään oo mahdollista, toimiskohan wireless blippi?

    EDI2: Siis ehkä onkin mahdollista...lainaus XPLR dropperin manuaalista:

    "If SRAM AXS road shift-brake levers are
    assigned to the seatpost in the SRAM AXS
    app, to lower the seatpost, press and hold
    both shifter paddles simultaneously, and use
    your body weight to compress the seatpost.
    To raise the seatpost, unweight the saddle,
    then press and release both shifter paddles
    simultaneously."

    Ei tosin tyhjentävästi kerro että voiko ollaa samaan aikaan vaihteet käytössä. Pitää laittaa varmaan SRAM:n tukeen tästä kyssäri.

  9. #8439
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    ^ Kyllä mä kuvittelisin vaihteiden että dropperin toimivan varsinkin 1x systeemeissä. Ei ole dropperia itsellä enkä ole hetkeen appia edes aukonut vaikka sinne on useampikin päivitys tullut mutta että jokunen vaihtoehtohan siellä on konffata ja yleisin tuntuu olevan vakiovastaus että oikeasta mennään rattailla pienempää ja vasemmasta lavasta päinvastoin. Yhtäaikaiseen painallukseen voi sitten käsittääkseni sen AXS dropperin pistää. Samaa kieltä kun puhuvat.Blipit ei toimi, tietääkseni mutta pitäis vissiin kattella nuo päivtysrevisiot läpi että onko siellä jotain uutta blipien osalta. Itse kun ajan paljon alaotteelta niin nuo blipit on kyllä mukavat.

  10. #8440
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Halpis-Altus Shimano RD-M2000-SGS vaihtaja. Meni lerpuksi, ei pidä ketjua enää kireällä. Pystyykö jouselle tekemään mitään vaiko vaihtoon koko hässäkkä?

    Ja korjaamisen / kierrättämisen /ekologisuuden tjsp ilosta, ei hinnan...

  11. #8441
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Kysymys 2:

    Nyt koetellaan miestä uuden fillarointivuoden aluksi!

    Koska tämä kysymys...

    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...89#post3233989

    ...realisoitui tyhjää lyömiseksi ja uutta vaparia ei saa nyt mistään (?), niin kysyn, että onko 19mm sisäleveä vanne liian kapea 2,25 (= ISP) kumille? Kun olis eläkkeelle päästetty Fulcrumi (Red Power 29 XL) varastossa, joka voisi tuurata sen aikaa, että saa varaosan/uuden vanteen jostain. Mutta en viitti alkaa turaamaan kumia alle, jos vanne on liian kapea.

  12. #8442
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Kysymys 2:

    Nyt koetellaan miestä uuden fillarointivuoden aluksi!

    Koska tämä kysymys...

    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...89#post3233989

    ...realisoitui tyhjää lyömiseksi ja uutta vaparia ei saa nyt mistään (?), niin kysyn, että onko 19mm sisäleveä vanne liian kapea 2,25 (= ISP) kumille? Kun olis eläkkeelle päästetty Fulcrumi (Red Power 29 XL) varastossa, joka voisi tuurata sen aikaa, että saa varaosan/uuden vanteen jostain. Mutta en viitti alkaa turaamaan kumia alle, jos vanne on liian kapea.
    Ei ole, kovaa ajoa vaan. Ehkä vähän enemmän paineita kannattaa silti pitää. Tuo Fulcrum on vissiin maastovanne, joten kestävyyden kanssa tuskin tulee ongelmia.

  13. #8443
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Tuskin tulee ongelmia, aikoinaan 26" työmatkapyörän vanteet jotain tuota keveyttä ja ainakin 2.2" sopi aivan mainiosti.

  14. #8444
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Jeps, ennen kuin kaivan fulcrumin esiin, niin testaan vaparia viikolla plussakeleissä, josko kaveri oli vaan jäässä.

    Mutta kulahtanut se vapari on jokatapauksessa ja sille tai koko kiekolle tarvii tehdä jotain.

  15. #8445
    Hei,

    olisin tekemässä huoltoa sähköpyörälle eli takarataspakka, ketjut ja mahdollisesti myös eturatas vaihtoon koska kuluneet. Pyörä on vm2019 Cube Reaction Pro Bosch CX moottorilla.

    Takapakka on Shimano Deore CS-HG500, 11-42T
    Ketjuina KMC X10

    Eturatas jos oikein ymmärsin Shimano HB-MT400-B, 15QR, Boost, Centerlock

    Olen hakenut tuota takapakkaa kaikkialta mutta ei löydy, jos oikein ymmärsin niin vastaavaa löytyy mutta 11-34/36 rattailla. Onko tuolla isomman rataan koolla kuinka isoa merkitystä, itsellä ajo lähinnä työmatkaa mutta joskus välillä tulee kiivettyä ylämäkiä.

    Suosituksia komponenteista otetaan vastaan mielellään, olen aloittelija näissä huoltohommissa.

  16. #8446
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.239
    ^ Taisit ymmärtää vähän väärin, tuo shimano osa on napa eikä ratas.

    Joku viisaampi sitten ehdottelee sopivia rattaita.

  17. #8447
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    264
    Juu, HB-MT400-B on etunapa.
    Takapakasta sen verran, että jos maastossa ajaa, niin kyllähän tuo 36 isoimpana rattaana hieman käy pieneksi jyrkissä paikoissa, mutta jos ajot ei varsinaisesti maastoa ole, tai siellä välttää jyrkkiä paikkoja, niin ehkäpä se menee. Itse en kyllä tuohon vaihtaisi.
    Ei tosiaan taida tuota CS-HG500 11-42T pakkaa enää mistään saada, lieneekö Shimano lopettanut valmistuksen tms. Mutta kun tuota nyt nopsaan tutkaisin, niin eikös CS-M4100 ole aikalailla vastaava? Ainoastaan juuri tuo isoin ratas on eri materiaalia, HG-500 alumiinia(?) vs. M4100 terästä, joten M4100 siis hieman painavampi.

    edit. Tällainen löytyi. https://www.youtube.com/watch?v=3Bfn..._channel=JomsF

  18. #8448
    Kiitos paljon, tilasin tuon M4100 ja kaikkea muutakin niin saa pyörän taas iskuun.

  19. #8449
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Niitä takapakkoja löytyy muunkin merkkisiä kunhan vapaaratas sama ja rattaita yhtä monta...

  20. #8450
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Niin, sunrace/kmc/microshift on kalliimpia tossa 10s 11-42 koossa. Nämä siis bike24 ja r2 valikoimista.

  21. #8451
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^ Entäs SRAM?

  22. #8452
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Ei löydy noilta ainakaan 11-42 pakkaa SRAM:lta...ne mitä löyty (11-36) oli myös kalliimpia.

  23. #8453
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Onko joku helppo tapa saada selville tukeeko SRAM X01-takavaihtaja 52T-kasettia. Vaihtaja on ostettu käytettynä, mutta ajallisesti voisi olla kumpi vaan.
    Roots, bloody roots

  24. #8454
    John Spandex Guest
    Häkin takaosaan printattu 520%.

  25. #8455
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Kiitos. Kerrankin lykästi ja 520% lukee häkissä.
    Roots, bloody roots

  26. #8456
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.396
    Itselläni olisi tällainen kysymys. Toimiiko 11-speed eturattaat 12-speed ketjun kanssa?. Oletan että 12-speed ketjun sisämitta olisi sama kuin 11-speed ketjun. Tarkoitus olisi 12-speed maantiefillariin asentaa tehomittari ja siinä on 11-speed rattaat valmiina.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  27. #8457
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itselläni olisi tällainen kysymys. Toimiiko 11-speed eturattaat 12-speed ketjun kanssa?. Oletan että 12-speed ketjun sisämitta olisi sama kuin 11-speed ketjun. Tarkoitus olisi 12-speed maantiefillariin asentaa tehomittari ja siinä on 11-speed rattaat valmiina.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Minun käsitykseni mukaan 9-12spd ketjuissa sisämitta on sama. Toisin päin toimii ainakin sujuvasti. Olen 12spd eturattaalla käyttänyt 10 ja 11spd ketjuja.

    Tämä siis 1x voimansiirrolla.

  28. #8458
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Tällainen viritys:

    https://photos.app.goo.gl/cPyveYqU2iUcQREF9

    Elikkäs takahaarukassa tilaa 126 mm. Alkuperäinen vapaaratas 7-pakalle oli päässyt vähän huonoon kuntoon ja korvaavaa ei ainakaan uutena tunnu oikein löytyvän, kun pölysuojankin pitäisi olla sopiva. No pistin kokeeksi 8-vaihteisen vapaarattaan rungon kiinni napaan. Yleensä 7-pakka 8-vaparille kai asennetaan niin, että pakan alle pistetään 4 mm prikka, mutta tässä rungossa se johti siihen, että pienimmällä rattaalla ketju hinkkasi takahaarukkaan. Ratkaisin hinkkauksen siirtämällä prikan toiselle puolelle pakkaa. Prikkana käytin 11-vaihteisen pakan pienintä ratasta, joka on sopivasti ~4 mm paksu. Navan prikkojakin siinä vaihtelin puolelta toiselle, en enää tarkemmin muista miten... Mutta lopputulos on, että vaihteet toimivat aivan hyvin ja kaikki mahtuu pyörimään. Vanne siirtyi aavistuksen vasemmalle keskilinjalta, sen ratkaisin kiristämällä oikean puoleisia pinnoja.

    Koeajo vielä suorittamatta. Tuleeko mieleen ongelmia, joita tällainen voisi aiheuttaa? Pinnojen kireysero vasen/oikea ei kireysmittarilla mitattuna kovin merkittävästi kasvanut. Pinnoja vanteessa 36 ja kehä Mavic A 319, eli varmaankin sieltä jämäkämmästä päästä.

    Tietysti voisi vain Sheldonin ohjein tarttua kakkosneloseen ja kammeta haarukan 130-milliseksi, mutta vähän rajulta toimenpiteeltä se tee-itse tunarille tuntuu.

  29. #8459
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Shimanon polkimien huoltamisesta, onko joku onnistunut kiristämään kartiota vasten tulevan lukitusmutterin kunnolla ilman kallista erikoistyökalua TL-PD400? Polkimeni ovat PD-M324, mutta joissain muissakin malleissa taitaa olla vastaava rakenne. En löydä täältä aiheesta joskus käytyä keskustelua.

    Kartio ja lukitusmutteri ovat siis kuopassa, eikä niihin pääse kiinni yhtä aikaa tavallisilla työkaluilla.

    Lisäys: Poljin on vielä purkamatta, kannattaako irrottaa vain pölysuoja ja rasvata?

  30. #8460
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Light bicycle kiekot saapuivat vihdoin. Yllätyin hieman kun DT240exp navan 36t vapaaratas on miltei äänetön, onko tuo normaalia? Onkohan tuolla aivan liikaa rasvaa vai muuttuuko ääni kun kilometrejä kertyy?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •