Olipa onneksi noi OAC:t tällä kertaa mukana. Pyörällä ei olis päässy juuri mihinkää.
Perjantaina hiihtelin niillä latupohjia. Sillo ei vielä ollu niin paljon lunta.
Olipa onneksi noi OAC:t tällä kertaa mukana. Pyörällä ei olis päässy juuri mihinkää.
Perjantaina hiihtelin niillä latupohjia. Sillo ei vielä ollu niin paljon lunta.
Keväthangilla lokakuussa
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Rautavaaralla on ehkä lunta tai sitten ei. Pitäisköhän lähteä viikonloppuna katsomaan, josko oaceilla pääsisi Kosevan kämpälle keittoa valmistamaan ja nauttimaan kamiinan kohinasta?
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Ihan hyvältä näyttää nyt lumisade täällä Iidensalmessa ja loppuviikolla keli näyttäisi pysyvän niukasti pakkasen puolella. Ennusteen mukaan sunnuntaina jopa ihan aurinkoinen talvisää.
Saas nähä miten näiden Nato eräsuksien kauppa lähtee käymään? Aika hintavat ovat kyllä, eikä taida ihan joka puodista vielä löytyä. Kuukle tarjosi yhden kaupan.
https://www.anonase.com/tuote/nato-s...lla-nordigrip/
^
Kiteen suksi myy https://www.kiteensuksi.fi/epages/ki...13-27691-2-230
Prisma myy https://www.prisma.fi/tuotteet/11076...tuna-110767536
Sporttipaja myy https://www.sporttipaja.fi/eraurheil...5/#description
Mielenkiintoiset sukset. Suohiihtoon houkuttelisi ostaa nuo, mutta täkäläiseen metsään mäkineen liian pitkät. Itse asennuttaisin NNN BC-siteet, jotta saisin hiihdellä nykyisillä monoilla.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
^
Tämä olikin hyvä vinkki/linkki. Oli jo sormi tuolla Kiteensuksen ostoskorin napilla, kun siellä olis 2 -laatuisia (visuaalisia virheitä) halvennuksessa.
Tarkemmin mietinnän tuloksena jäin vielä arpomaan, koska itsellä juuri samat käyttöpaikat -mutkaiset, pusikkoiset ja mäkiset maastot.
Katselin noita KSF Scout suksen mittoja & painoa (2300g) ja piti ihan vertailun vuoksi punnata OAC xcd gt 160 alkuperäsillä siteillä. Vaaka näytti n. 3500g.
Ilmeisesti KSF paino ilman siteitä ? Ei kylläkään paha.
Jäi vielä Tiilikan kausi aloittamatta. Tuli muuta. Kävin kuitenkin
autiotuvalla saunomassa ja toinen eväsretki isänpäivänä kodalle
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Vähäisellä kokemuksella tuntuivat olevan tosi suuntavakaat hiihtää ja Nordigripit olivat kuin toiselta planeetalta, verrattuna Finngrip easyihin. Siihen ei tosin taida paljoa tarvitaSe oli myös positiivista, että näissä oli jalkavuutta riittävästi tällaiselle vajaa 70 kg vinkuheinälle. Kovalla jäljellä luistivat hyvin ja suomupohja ei juurikaan jurrannut. Kantavuudesta ei voi sanoa mitään tällä lumimäärällä, mutta kärjen leveys ja löysyys lupailee edes jonkinlaista toimivuutta.
Kävin Tiilikkajärven pohjoisportilla arvioimassa lumitilannetta. Lunta alkaa olla riittävästi hiihtoon, joten pitänee käydä lähipäivinä kokeilemassa suksilla.
Kovin on alhaalla keskipäivän aurinko
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Avasin oman erähiihtokauteni eilen Tiilikkajärvellä. Kajaanintien varresta lähtö koti Kosevan autiotupaa klo 10 jo valoisassa säässä kirpeän pakkasen pakottaessa riittävästi villapaitoja päälle. Kevyttä pakkaslunta oli lähtöpaikalla noin 40 senttiä.
Heti lähdössä saimme mukavan yllätyksen, koska reitille oli ajettu moottorikelkalla hiihdettävä jälki. Tarkoitus kun oli keskittyä nautinnolliseen kauden avaukseen hikiliikunnan sijasta.
Menomatkalla luontoelämyksiä saimme lukuisista eläinten jäljistä, joiden jättäjiä arvuuttelimme. Muutama riekko lähti kiepistä aivan jalkojen juuresta.
Kelkan jälkeä saimme hiihtää aina pysäköintipaikalle reilun kahden kilometrin verran. Siitä eteenpäin näytti meno melkoisen umpiselta.
Hetken uppuroinnin jälkeen iloksemme kohtasimme kuitenkin edellisinä päivinä hiihdetyn metsäladun. Ilmeisesti Tiilikanaution ja Kosevan välillä oli ollut useamman hiihtäjän joukko liikkeellä. Latu oli jo mukavasti kovettunut pakkasessa.
Pohjoisniemen harjulla tuuli oli luutinut kevyttä lunta raskaalla kädellään, joten paikoin varvut olivat näkyvissä ja toisaalla lunta oli todella runsaasti. Suksen pohjia säästääksemme emme hiihtäneet vanhan tiepohjan päällä vaan seurasimme valmista latua luottaen sen vievän kämpälle tai ainakin sen lähelle.
Nelisen kilometriä autolta hiihdettyämme saavuimme perille. Polttopuutilanne oli tosi heikko. Päätimme kuitenkin tehdä pienet tulet kaminaan, jotta saimme hieman kuivattua hikisiä vaatteita tauon aikana. Samoilla tulilla valmistin lounaaksi kalakeiton.
Ruokailun jälkeen olikin aika lähteä paluumatkalle auringon ollessa jo lähellä taivaanrantaa.
Autolle saavuttaessa päivä olikin hyvää kyytiä pimentymässä ja värit olivat kaikonneet maisemasta.
![]()
Kyllä se on ihan ajettava polku...
^ On se vaan komia tuollainen talvimaisema. Eipä tainnut olla pahemmin ruuhkaa p-paikkallakaan kuten kesäisin.
Kajaanintien varteen on aurattu pieni pysäköintialue, johon fiksusti pysäköiden mahtuu nyt kolme autoa. Myöhemmin talvella ehkä kaksi. Nyt ei ollut muita autoja päivän aikana. Pois lähtiessä paikalle tuli toinen auto eli läpsystä vaihto.
Kolmesti olen tuota reittiä mennyt Tiilikkajärvelle: 1983, noin 20 vuotta sitten ja nyt taas. Sammakkotammen kautta sitten lukuisia kertoja.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Tänään lähihiihtelyä pari tuntia. Reittinä 1888 valmistunut ja jo oikaisun vuoksi käytöstä poistettu junaradan pohja.
![]()
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Päivän valoa ei ole kovinkaan paljon, joten hiihtelyt ovat jääneet aika vähiin. Parina päivänä olen joulun jälkeen hiihdellyt lähimetsään omaa latuverkostoa. Yllättävän muka vaa touhua. Hiki tulee, saa olla ulkona ja nauttia luonnosta. Evästelyalueenkin tamppasin kumpareen reunalle, joten jonkinlaiset maisematkin on tauolle luvassa. Huomenna olisi tarkoitus käydä tulistelemassa risupolttimem kanssa.
Ehkäpä joku muukin ilahtuu metsäladuista.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Fiilistelyä lähimetsästä viikon ajalta
![]()
Kyllä se on ihan ajettava polku...
^ On kyllä tunnelmat kohillaan noissa oikean talven maisemissa&kuvissa !
Näillä lähiretkillä tuli selväksi, että omaan käyttöön retkisuksien maksimipituus on 210 senttiä. Pidempiä ei näissä maisemissa saa kääntymään. Samalla huomasin, että oac Kar 147 on hyvä suksi metsälatujen tekemiseen leveytensä vuoksi ja etten niin lyhyillä suksilla osaa laskea. Herkästi olen kippaamassa alamäessä selälleen. Muuten mukavat kapineet, koska kantavuutta lumessa on riittävästi.
Kolmesti oaceilla hiihdetty latu riittää erinomaisesti sitten kapeammallekin sukselle, jotka itselläni ovat alle 7 senttiä leveät.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Yksinpuhelun lisäksi yksin hiihtely jatkui lauantaina hyisissä olosuhteissa mittarin näyttäessä lukemaa -27C. Tulipa testattua vaatteiden toimivuutta kylmässä.
![]()
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Nyt on mietinnässä ostaisinko toiset vielä leveämmät sukset. Esim Åsnes Kongsvold
https://www.en.asnes.com/produkt/kongsvold-jaktski/
Ei taida vastaavia muilla valmistajilla?
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Suksitestiä tulossa:
https://tekniikanmaailma.fi/nyt-selv...alkoi-kolilla/
Reilun kuukauden päähän suunniteltiin reissua Patvinsuolle. Plääninä hiihdellä ahkiot perässä Suomulta Patvinsuon yli Koitereella olevaan eräkämppään...ja toivottavasti takaisinkin. Joku 17km suuntaansa linnuntietä, mitä se todellisuudessakin on, kummempia kiertoja ei tarvitse tehdä, jos suunta vaan pysyyPitänee julkaista rapsa kuvineen reissusta sitten aikanaan
Lähetetty minun 2201122G laitteesta Tapatalkilla
Sunnuntaihiihtelyä lähimaastoissa eli Älänteen harjuilla/jäällä.
https://photos.app.goo.gl/kgnu7zFwjH2DoAZ68
![]()
Pitänee ostaa leveämmät sukset tai toivoa, että edes huoltoreitit on ajettu kelkalla
![]()
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Onkos tällä klubilla kokemusta uudehkosta Rottefellan Xplore-sidestandardista?
https://rottefella.com/en_GB/discover-xplore-en
Viime vuosina ei ole oikein ehtinyt erähiihtoon mutta entiset metsäsukset + huopakumpparit on vielä muuten käyttökunnossa mutta kannantausremmin kiinnityslenkkeihin siteessä ei ole enää täyttä luottoa kun ne jouduttu niittaamaan uudelleen kiinni. Mietinnässä siis että pitäiskö päivittää siteet järeämpiin nati-malleihin vai hankkiiko ihan uutta kalustoa.
Muistan noiden Lapponioiden hinnaksi siteineen 470 markkaa joten ovat olleet hintansa väärtit.
Kirjanmerkit