Toki unohtui tuosta aikaisemmasta viestistäni sellainen, että kelveillä käytän takajarrun tilalta käytännössä 99% ajasta moottorijarrutusta, se on tehokas (tällä hetkellä säädetty 2kw tehoon) täysin äänetön kaikilla säillä ja toimii oikein mukavasti. Itsellä voi pyörän näytön napista vaihtaa "kelvi" tai maastoprofiilin. Kelviprofiilissa tuo moottorijarrutus jarruttaa täysin pysähdyksiin asti ja sallii myös takarenkaan mennä lukkoon moottorilla. Tuosta moottorijarrutukseta johtuen takajarrua ei pahemmin käytetä ollenkaan kelveillä, ja moottori taas lämpimänä sulattaa siihen roiskuvan lumen vedeksi, jonka se heittelee esim jarrulle. Jolloin se sitten jäätyy helposti käytön puutteessa.
Maastossa taas asetukset vaihtuu ja moottorijarrutus on enää miedompi, ja se ei jarruta koskaan pysähdyksiin asti. Ja päästää samantien jos rengas menee lukkoon. Maastossa haluan, normaalin jarrutuntuman ja sen, että voi jarruttaa normaalisti levyjarrulla. Maastossa ei siis tule ongelmia kun jarru lämpenee ja sulaa. Kelveillä taas se pysyy käyttämättömänä.
Toki valintoja, mutta tykkään moottorijarrutuksesta niin paljon, että sama kantaa sit sitä pientä kaasutohoa mukana, ja silloin harvoin kun jarru jäätyy täysin umpeen niin saa sen auki helposti. Lisäksi voi samalla sulattaa myös kasetin jäästä, moottori heittää vettä myös sinne, ja varsinkin -15c ja sitä kylmemmissä pakkasissa on aikamoista jäätikköä ne vaihteet joita ei ole juuri hetkeen käytetty. Samoin pinnoissa usein jääpuikkoja kun tosiaan mottiin osuva lumi sulaa vedeksi samantien ja lentää ympäri takapäätä. Tämä oikein korostuu jos ajaa jossain oikein lumisessa paikassa polkuja avaten.









Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit