Itsellä jäätyi muutama talvi sitten takajarru niin kiinni, että se ei lähtenyt pyörimään muuta kuin pienellä kaasutoholla jarrusatulaa ja jarrulevyä lämmittäen. Tämä siis työpäivän aikana, aamulla pyörällä töihin, ja illalla lähtiessä oli aivan jäässä. Eihän tuo vaadi kuin sopivasti loskaa jarrulle ja pakkanen ja pyörä ulkona. Nykyään repussa tuota varten aina pieni kaasutoho, vaikka eipä tuo kauhean usein toistu. Ja tuota ei vapauttanut edes raaka voima. Kyseessä on sähköpyörä (ja joo peukkukaasullinen vehje myös. Täydellä tehollakaan ei tehnyt mitään)
Toki vaikuttaa myös esim jarrustatulan asento, itsellä takajarrun satula on aikalailla horisontaalinen, eli loska jää siihen päälle oikein tehokkaasti. Edessä taas jarrusatula on enemmänkin vertikaalisesti (ei toki aivan pystyssä, mutta niin, ettei siihen jää loskat yhtään samalla tavalla, ero on merkittävä).









Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit