GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 11 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11
Näyttää tulokset 301 - 320 / 320

Aihe: Pyöräsuunnistus

  1. #301
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Tämä on itsellekkin se suuri mysteeri. Polkujuoksutapahtuman osallistumismaksu on satasen ja sinne voi tulla tuhat juoksijaa (no joo en tiedä numeroita heitin vaan).Suunnistus on jokseenkin sama homma urheilusuoritteena, mutta osanottajamäärissä jäädään roimasti.
    Niin no ei tuossa suurta mysteeriä pitäisi olla, kun aattelee, että polkujuoksun harrastaminen vaan on helpompaa ja se onnistuu omatoimisesti lähes missä tahansa. Polkuja kun on Suomen metsät täynnä.

    Suunnistus tarttee sen radan ja kartan. No joo onhan niitä iltarasteja, mutta se on sitten se aikataulutus ja muu, että mistä ne löytyy. Polkujuoksua voit treenata silloin kuin itselle sopii. Kiintorastejakin on joo, mutta montako kertaa jaksaa kiinnostaa se paikkakunnan ainoa rata?

  2. #302
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Tämä on itsellekkin se suuri mysteeri. Polkujuoksutapahtuman osallistumismaksu on satasen ja sinne voi tulla tuhat juoksijaa (no joo en tiedä numeroita heitin vaan).Suunnistus on jokseenkin sama homma urheilusuoritteena, mutta osanottajamäärissä jäädään roimasti.
    Jos polkujuoksutapahtumalla tässä yhteydessä tarkoitat jotain Nutsia tms, niin Jukola käynee lähinnä verrokkina ja siellä osallistujamäärä on 15-kertainen. Osallistumisteknisesti noissa ei ole eroa, kun Jukolaan ei tarvita lisenssiä. Jämin suunnistusmaratonkin kerää >600 osallistujaa. Viralliset suunnistuskilpailut samoin kuin pyöräsuunnistuskilpailutkin edellyttävät suunnistusseuran jäsenyyttä ja lisenssin hankkimista toisin kuin tietääkseni yksikään polkujuoksu- tai rogaining-tapahtuma. Se lienee yksi siihen, että kisoissa pyörii ns. samat naamat ja satunnaisosallistujia ei ole.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #303
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.419
    Suunnistusseuroissa ei riitä yksi tai kaksi tekijää tapahtumille. Kuntorastien ohessa järjestettynäkin jää voimavarojen puutteessa tekemättä. Uusien alueiden kartoitukselle pitäisi hankkia lupia jos aikoo kisoissa käyttää. Naapuriseurat voivat estää jos katsovat alueen "omakseen".

    Pikku porukan epävirallisena treeninä menee vielä, kun kaikki byrokratia jää pois, ei rahasteta ja rasteille riittää vaikka kreppari.
    Kartan voi luonnoksenakin tulostaa pdf tiedostosta ja suorituksen käydä omaan tahtiin ajelemassa tallentaen gps jäljen toteutuksesta.

    Lajin spekseissä ohjataan käyttämään lähinnä nopeita XC -maastoja, joten nämä Pk-seudulle tyypilliset kivikkojuurakkotrailit eivät ole niin lajinomaisia.

  4. #304
    Liittynyt
    02/2023
    Paikkakunta
    Janakkala
    Viestit
    38
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Tämä on itsellekkin se suuri mysteeri. Polkujuoksutapahtuman osallistumismaksu on satasen ja sinne voi tulla tuhat juoksijaa (no joo en tiedä numeroita heitin vaan).Suunnistus on jokseenkin sama homma urheilusuoritteena, mutta osanottajamäärissä jäädään roimasti. Pyöräsuunnistus on sitten luku sinänsä. Samat toistasataa tyyppiä ilmaantuvat aina paikalle, mutta ei sinne uusia tule ja väki vaihdu. Ja käytännössähän urheilusuoritteessa kyse on rogainista, johon väkeä kuitenkin tulee.

    Itsellä on sellainen kokemus, että pyöräsuunnistuksessa on turhan usein "luulot pois" tyyppisiä tapahtumia, joissa meillä innostuneillakin huruilla on ankeaa. Sinne kun ensikertalainen tulee, niin toiste ei tule.

    Eli mahdollisimman paljon matalan kynnyksen tapahtumia - hyvissä olosuhteissa, jossa on kivaa. Se on minusta se ainoa askel kasvun tielle, jota sitten voi markkinoilla kompata.
    Itse entisenä polkujuoksuaktiivina ja nykyisenä suunnistusaktiivina en kauheasti yhtäläisyyksiä lajeissa näe. Polkujuoksu, niinkuin kaikki juoksu on enempi sellaista aivot narikkaan ja täysillä merkattua reittiä eteenpäin. Suunnistaessa täysi vauhti johtaa tuhoon kilpailusuorituksen kannalta. Pitää koko ajan olla skarppina ja ajatus mukana.
    Ainakin täällä Hämeessä kuntorasteilla käy runsaasti väkeä, mutta murto-osa kuntorastikävijöistä käy kilpasuunnistamassa. En usko että lisenssi on kynnyskysymys, vaan pelätään ettei pärjätä, että radat on vaikeampia ja on enempi tarkkailun alla. Rankingit ja kaikki. Vaikka kuntorastien tuloksetkin on kaikkien nähtävillä, voidaan ajatella että ei siellä tosissaan vedetä (kyllä vedetään ) ja sen takia kehtaa käydä. Eikä ne kilparadat juuri sen haastavampia ole kuin kuntorastien vaativat radat. Kuntsareilla lisäksi aina niitä loppuunkaluttuja samoja maastoja, kisoissa lähes aina tuore ja itselle uusi maasto.
    Mutta joo, pyöräsuunnistamassa en ole käynyt. On se joskus mielessä ollut, mutta täälläpäin ei harjoituksia kukaan järkkää. Ja jos joku joskus on järkännyt, sinne ei syystä tai toisesta sillä kertaa pääse.

  5. #305
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Kumikylä
    Viestit
    381
    Hyviä ajatuksia ja näkemyksiä. Komppaan osaltaan kaikkia mutta kuten jo todettua, suunnistusta ei ole helppo verrata sellaisenaan polkujuoksuun. Kuten ei pyöräsuunnistustakaan suoraan maastopyöräilyyn. Suunnistuskartan, kuten myös pyöräsuunnistuskartan, tekemiseen kuluu aikaa ja vaivaa. Pyöräsuunnistuskartan muunnos suunnistuskartasta vaatii polkukuvauksen päivittämisen eli polkujen ajokelpoisuuden tarkistamisen sekä tarvittaessa muuttamisen karttaan. Eli käytännössä pyöräsuunnistus vaatii harjoitus- ja/tai kilpailualueelta polkuverkoston. Rastipisteet ovat lopulta hyvin helppoja koska kaikki rastit sijaitsevat polkujen, urien ja teiden varsilla ja risteyksissä. Mutta mitä kovempaa ajetaan, sujuvien ja nopeiden reitivalintojen merkitys korostuu. Osin tästä syystä parhaat kilpailumaastot ovat käytännössä kangasmaastoja, korkeuseroista ei tässäkään lajissa ole yhtään haittaa eikä niitä kivikkojuurakkopolkujakaan vältellä jos ne ovat järkevillä reitinvalinnoilla toteuttamiskelpoisia valintoja.
    Tampereen fillarirasteilla onkin hyvin usein kaksi eri tasoista rataa tarjolla, toinen lajiin tutustuville ja toinen varsin usein akatemiatasoinen kilpailijoille suunnattu rata.
    Vahva suositus käydä tutustumassa rogainingiin ja pyöräsuunnistukseen.

  6. #306
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Kuuluisikohan tämä tänne vai pitäisikö perustaa mtb-rogaining -spesifi topiikki? Porvoon joulurogassa bongattua:

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #307
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Kumikylä
    Viestit
    381
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kuuluisikohan tämä tänne vai pitäisikö perustaa mtb-rogaining -spesifi topiikki? Porvoon joulurogassa bongattua
    Hyvä nosto. Rogainingtapahtumissa pääsee hyvin tutustumaan lajiin nimeltä pyöräsuunnistus. Parhaimmillaan rogainingtapahtuman rastipisteet on mietitty myös pyörällä liikkuvien partioiden näkökulmasta, mutta on toisestakin ääripäästä kokemuksia.
    Ja Tour de Roga tapahtumissa on mukavan mittaisia nuo pyöräsarjat, ei tarvitse koko ajan painaa yläketju kireällä.

  8. #308
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Sen verran tuosta rogainingista kiinnostuin, että guugletin ja löytyi tuollainen https://fillarirogaining.blogspot.com/. Aloin jo joukkuettakin haalimaan. Onko tuo siis ainoa tällainen ei-MTB kisa kalenterissa? Mitenköhän noissa MTB-kisoissa pärjää gravelpyörällä, jos on ihan höntsämielellä liikenteessä ja tavoitteena lähinnä viettää mukava urheilupäivä ulkona? Kai ainakin Etelä-Suomessa aina suht lähelle pääsee jonkin sortin tietä pitkin.

  9. #309
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Minulla on kokemusta vain Pirkanmaalla järjestettävästä yö-rogainingista, mutta ainakin siihen voisin hyvin osallistua gravelilla, jos maastopyörää ei olisi saatavilla. Yhtenä vuonna meillä oli joukkueessa kaksi maastopyörää ja yksi gravel, ja olisikohan matkalla ollut yksi polunpätkä jossa gravelilla jäi vähän jälkeen ja jonkin verran huonokuntoista soratietä jolla maastopyörä oli mukavampi. Todennäköisesti jossain kohtaa joutuu tunkkaamaan oli mukana mikä pyörä hyvänsä.

    Sanoisin että varsinkin noissa pidemmissä kisoissa pärjää luultavasti yhtä hyvin gravelilla, ei Suomessa ole oikein sellaisia paikkoja joissa reitistä suurin osa ei olisi tietä pitkin. Mutta tämä tosiaan sillä varauksella, että noista muista tapahtumista ei ole kokemusta. Toki jos jokainen rasti on laitettu syvälle metsään, on maastopyörä varmaan parempi, mutta harvoin silläkään sitten pääsee juuri juoksuvauhtia kovempaa. Yötapahtumassa pidän itse maastopyörää myös turvallisuustekijänä, pimeässä väsyneenä huonokuntoisella tiellä ei jokainen monttu tai kivi ole maastopyörällä yhtä vaarallinen kuin gravelilla. Päiväsaikaan tuo ei ehkä ole niin merkittävä tekijä.

    Edit: Katsoin tuon tapahtuman vuoden 2023 kartan, ja onhan sielläkin jonkin verran rasteja paikoissa, joihin tuskin pääsee gravelilla ajamalla. Toisaalta voi olla että ne hakee metsästä jalan yhtä nopeasti kuin maastopyörällä. Usein rasteja tulee haettua pistoina, ja melko harvoin samaa polkua tarvitsee jatkaa pidemmälle oikaistakseen toiselle tielle. Tämän takia pyörän voi usein jättää tien viereen ja hakea rastin jalan.

  10. #310
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Ilmeisesti hyväksytty suoritus ei vaadi kaikkien rastien keräämistä? Eli, jos joku rasti näyttää olevan liian pöpelikössä oman kaluston ja fiiliksen huomioiden, niin simppelisti jättää vain hakematta.

  11. #311
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.419
    Roga rasteja voi hakea niin monta kuin lystää. Haetuista saa pisteitä, aika ja määräajan ylitys myös lasketaan kilpailuohjeen mukaisesti. Kaikki rastit hakeneista nopein voittaa jos ehtii määräajassa ilman sakkopisteitä.
    Pyöräsuunnistuksessa pyörän pitää olla mukana rastilla. Rogassa pitää lukea kilpailun säännöt saako jättää.

  12. #312
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Roga rasteja voi hakea niin monta kuin lystää. Haetuista saa pisteitä, aika ja määräajan ylitys myös lasketaan kilpailuohjeen mukaisesti. Kaikki rastit hakeneista nopein voittaa jos ehtii määräajassa ilman sakkopisteitä.
    Pyöräsuunnistuksessa pyörän pitää olla mukana rastilla. Rogassa pitää lukea kilpailun säännöt saako jättää.
    Eikö tuossa Roga:ssa ole lähtökohtaisesti rastit/kilpailu rakennettu niin että määräajassa niitä kaikkia ei edes ehdi hakea, vaan osan joutuu jättää hakematta ja kilpailun suola onkin se ketkö onnistuvat suunnittelemaan onnistuneimman taktiikan rastien hakuun annetussa aikarajassa josta irtoaa maksimimäärä pisteitä.

  13. #313
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Ilmeisesti hyväksytty suoritus ei vaadi kaikkien rastien keräämistä? Eli, jos joku rasti näyttää olevan liian pöpelikössä oman kaluston ja fiiliksen huomioiden, niin simppelisti jättää vain hakematta.
    Reitin voi suunnitella mieleisekseen ja jos kisaa tosissaan niin kannattaa todellakin taktikoida reitin suunnittelun ja rastipisteiden kanssa. Useimmiten pidemmissä rogainingeissa on MML:n Maastokartan tasoinen 1:25000 kartta ja pöpelikkörastien löytäminen ei siksi aina ole ihan helppoa, vaikka pääsääntöisesti rastipisteet eivät ole vaikeita. Pyöräsuunnistuksesta poiketen rogainissa ei tarvitse viedä pyörää rastille ja usein suuri osa rasteista myös on sellaisissa paikoissa, että ne joutuu joka tapauksessa hakemaan jalkaisin. Rastien lähettyville taas pääsee hyvin usein metsä ym. teitä pitkin, joten gravelilla ei aina välttämättä joudu antamaan edes hirveästi tasoitusta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  14. #314
    Liittynyt
    02/2023
    Paikkakunta
    Janakkala
    Viestit
    38
    Rogainingit, joissa on pyöräsarjat, on kyllä suunniteltu niin, että teitä/polkuja pitkin pääsee etenemään. Rastit on johonkin pöpelikköön, tai hieman sivuun, laitettu lähinnä ilkivallalta välttymisen vuoksi. Ei niinkään, että olisi vaikeampi löytää. Nämä kun usein miten järjestetään taajamissa ja suosittujen ulkoilumaastojen alueella.
    Itse olen toistaiseksi osallistunut vain jalkasarjoihin. Voisihan se kiva olla joskus pyörälläkin osallistua. Sen olen pistänyt merkille, että talvisaikaan järkevin valinta on todennäköisesti läskipyörä, koska ulkoiluväyliä ei kaikkia aurata. Toki lumettomaan aikaan tavallinen maastopyörä tai gravel soveltuu hyvin.
    Reitti tosiaan suunnitellaan itse. Tarkoituksena kerätä mahdollisimman paljon pisteitä sallitun ajan puitteissa. Ajan ylityksestä vähennetään pisteitä. x määrä per minuutti.

  15. #315
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Kartoista puheenollen, onko rogainingissa tapana suunnitella reitti ja/tai merkata rastit johonkin gepsilaitteeseen ladattavaksi, vai onko tällainen kenties jopa kiellettyä? Varmaan jonkinlainen alusta paperikartalle kuitenkin hyvä olla olemassa.

  16. #316
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Rastit on johonkin pöpelikköön, tai hieman sivuun, laitettu lähinnä ilkivallalta välttymisen vuoksi. Ei niinkään, että olisi vaikeampi löytää.
    Kaikissa rogainingeissa, joissa minä olen ollut mukana on ollut ainakin jonkinmoista suunnistustaitoakin vaativia rastipisteitä. Toki seassa aina myös helpompia.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Kartoista puheenollen, onko rogainingissa tapana suunnitella reitti ja/tai merkata rastit johonkin gepsilaitteeseen ladattavaksi, vai onko tällainen kenties jopa kiellettyä? Varmaan jonkinlainen alusta paperikartalle kuitenkin hyvä olla olemassa.
    Sähköisten navigointilaitteiden käyttö on säännöissä kielletty ja pyöräsuunnistukseen tarkoitettu karttateline helpottaa suunnistamista paljon, mutta ei kai se ihan välttämätön ole. Kokeilemaan ainakin voinee tulla ilmankin, vaikkakin suunnistaminen ja kartalla pysyminen vauhdissa on kyllä huomattavasti helpompaa karttatelineen kanssa.

    Joissain rogainingeissa on Emit-leinaus, jolloin joukkue tarvitsee myös Emit-kortin. Joissain on kännykän gps:ään perustuva leimaus, jolloin Emittiä ei tarvita. Yleensä, jos Emit on käytössä, pystyy kortin vuokraamaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #317
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    No näin vähän arvelinkin, että olisi kiellettyä. Täytyy varmaan joku oma ratkaisu kehitellä telineeksi, jos ei muuta niin kartta mustekalalla tankolaukun päälle.

  18. #318
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    No näin vähän arvelinkin, että olisi kiellettyä. Täytyy varmaan joku oma ratkaisu kehitellä telineeksi, jos ei muuta niin kartta mustekalalla tankolaukun päälle.
    Aika paljon on käytössä näkynyt kuitenkin tallentimia, joilla kilpailun jälkeen voi reitin analysoida. Niitähän on nykyään navigaattorien lisäksi urheilukelloissa ja puhelimissa.
    Laitteiden esiin kaivaminen ja käyttö paikantamiseen varmaankin tulkitaan keskeyttämispäätökseksi.
    Urheilukello kartalla varmaankin on kiellettävä ihan valvontaongelman vuoksi.

  19. #319
    Liittynyt
    02/2023
    Paikkakunta
    Janakkala
    Viestit
    38
    GPS kelloa, ja erilaisia tallentimia ei ole säännöissä kielletty (oletan että on samat säännöt kuin suunnistuksessa tässä asiassa), mutta gps-mittarin käyttö jossa on karttaominaisuus, on säännöissä kielletty. Analysoinnit kisan jälkeen gps-dataa hyödyntäen kuuluu asiaan.
    Nykyään tosin jo lähes kaikissa urheilukelloissa on karttaominaisuus, joten teoriassa suurin osa kisaajista pitäisi hylätä jo lähtöviivalla. Muistaakseni sääntöä viilattiin (vai olikohan se vain spekulointia) niin, että karttaominaisuuden käyttö kisan aikana on kielletty, kello muuten olisi ihan ok. No, lähtökohtaisesti jos kyseiseen asiaan joutuu turvautumaan kisan aikana, peli on jo menetetty niin, että ainakaan kärkikahinoissa ei tulla olemaan. Muutenkaan noilla karttaohjelmilla ei pysty suunnistamaan. Korkeintaan voit saada sijaintisi suurin piirtein selville, jos olet eksyksissä.
    Itse en suunnistaessa kelloon vilkaisekaan, vaan kaikki focus on suunnistamisessa. Ennen starttia käyntiin ja maalissa pysäytys, jos muistaa. Rogainingissa toki ajan kulumista pitää seurata hyvinkin tarkkaan, että ei mene yliajalle.

    Edit. Juu, ei siihen sääntöön ole muutosta tullut:
    3.54 Apuvälineiden, kuten kulkuneuvon, erillisen korkeus- ja etäisyysmittarin sekä muun elektronisen laitteen käyttö on suunnistuksessa kielletty. Kompassi, elektroninen kilpailukortti, otsalamppu, sykemittari, GPS-laiteilman karttanäyttöä ja kamera ovat sallittuja apuvälineitä.3.541 Järjestäjän luvalla kilpailija saa käyttää lisälaitteita (esimerkiksi puhelin).3.542 Järjestäjä voi määrätä arvokilpailussa (katso 1.233) käytettäväksi seurantalaitteen kaikille tai osalle kilpailijoista. Seurantalaitteenkäyttöpakosta on mainittava kilpailukutsussa.3.543 Järjestäjä voi kieltää GPS-laitteen tai kameran käytön kilpailussa. Kiellosta on mainittava kilpailukutsussa.3.544 GPS-laitteen tai kameran tietosisältöä saa käyttää vasta kilpailunteknisen päättymisen jälkeen (katso 1.237). Järjestäjä voi käyttää seurantalaitteen tietosisältöä jo kilpailun aikana.

  20. #320
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Harrastetapahtumissa ei gps:ien ym. käyttöä yleensä valvota mitenkään, joten niissä sääntöjen noudattaminen jää lähinnä ”omavalvonnan” varaan

    Sen kerran, kun olen ollut SM rogainingissa, tosin jo useamman vuotta sitten, kaikki joukkueen mukaan haluamat digitaalisella näytöllä varustetut laitteet ja puhelin pakattiin tarrasinetöityihin läpinäkymättömiin pusseihin, jotka sai kilpailun aikana avata vain, jos oli hätä ja tarvitsi apua. Ajan seuraamista varten piti olla analoginen kello.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •