GiantGarminElectrobike
Sivu 280 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 180 230 270 278 279 280 281 282 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.371 - 8.400 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #8371
    Kävin juuri gravelilla ajelemassa kaikenlaisissa perusmuhjuissa ja ränneissä täällä etelätsadissa. Ei kaikkialla ilman käsiä pärjännyt, mutta täysin mukavasti ajellen meni koko kierros. Haastavimmat kohdat oli tietysti hauskimpia. En siis minäkään enää ymmärrä homman vaikeutta. Kramppaatteko siellä satulassa sitten? Sen tosiaan huomasi, että rentona pitää pysyä.

  2. #8372
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    No ei tämä mitään gravel-kritiikkiä ollut, lähinnä kevyttä pohdiskelua. Jos jotain kritiikkiä on, niin se paikallisten teollisuusalueiden lumiaurausta kohtaan. Siellä kun ei jalkakäytäviäkään aurata kuin 3-4 päivän välein.

  3. #8373
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.318
    Itse vuosikymmeniä lounaisen Suomen talvet ajanut hyvinkin vaihtelevissa olosuhteissa totesin että itselleni oli ehdottomasti paras täysjäykkä maastopyörä, sopiva rengastus vuodenajan mukaan.

    Noiden vuosien aikana on muutamia kertoja ollut kelejä jolloin olisi jättänyt väliin, vain kerran jäänyt kelin vuoksi ajamatta.

    Kaveri joskus aikonaan sanoi että talvella se kunto hankitaan ja kesällä vain herkutellaan.

  4. #8374
    ^^Ei mennyt ainakaan meikäläiselle gravelkritiikistä, eli lepo vaan. Pointti oli siinä, että samoilla vehkeillä tuolla pärjäsi kuin kesälläkin, eikä ollut edes kurjaa. Enkä ole edes kaksinen kuski.

  5. #8375
    Niin oma talvipyöräily kelveillä on lähinnä hyötyajoa ja silloin ei kiinnosta ajaa mitään cyclocrossia hikihatussa ja sykkeet tapissa vaan saapua paita kuivana töihin. Maasturi vaan menee smoothimmin ja helpommalla silloinkin kuin väylä ei ole ihan mintissä.

    Omasta mielestä paras talvipyörä on edelleen täysjäykkä 29er wanhan liiton geolla. Eihän sellainen edes noista nykygraveleista eroa muuta kuin tangon muodon ja renkaan leveyden osalta.
    Steve Baggy muokkasi tätä : 15.12.2023 at 12.55

  6. #8376
    ^Joo, itse jos speksaisin nimenomaan lumikaaosvalmista pyörää hyötyajoon, täysjäykkä 29er se varmaankin olisi. Ja ehkä vielä sinkulana.
    Sen kyllä myönnän eilesestä lenkistä, että lämmin tuli. Se on ihan selvä, että vallit ja muhjulumi hikoiluttaa enemmän kuin rauhaisa koröttely kesäkelissä. Ollaan taidettu vaan puhua eri asioista tässä; siitä nämä väärinkäsitykset.

  7. #8377
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.186
    Talvipyöräily kuullostaa hankalalta. Mitenköhän ihmeessä olen aiemmin onnistunut suoriutumaan? Joutuuko noita asioita funtsimaan tänään lenkillä vai ajaisiko vaan?


  8. #8378
    ^olipa tarpeellinen ja ylimielinen viesti. Fillarifoorumi muuttui juuri turhaksi, kun supermiehet osaa ja tietää kaiken.

  9. #8379
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    ^olipa tarpeellinen ja ylimielinen viesti.
    Ei ollut.

    Fillarifoorumi muuttui juuri turhaksi, kun supermiehet osaa ja tietää kaiken.
    Itse olen kyllä foorumin vähiten supermies eikä ajotaitoakaan ole. Silti olen jotenkin onnistunut talvipyöräilemään.

    Mä näen tän asian vähän niin, että talvipyöräilyä on turha mystifioida. Jos ei halua tai se on liian vaikeaa niin ei sitten pyöräile. Tai pyöräilee silloin kun olosuhde on itselle sopiva.


  10. #8380
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.318
    ^Jack, jotkut jotenkin tehneet talvipyöräilystä jotain mystisen ylipääsemätöntä. Todellisuudessa se on vain samaa ajoa eri olosuhteissa eikä kukaan supermiehenä itseään pidä...

    Viestin määrittely ylimieliseksi oli tarpeetonta & ylimielistä ;-)))

  11. #8381
    Ei siinä mitään mystistä ole. Ihan asiallista keskustelua mielestäni oli eri tavoista talvipyöräillä ja erilaisista tarpeista ilman vittuilua kunnes te saavuitte.

  12. #8382
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.210
    Jep, ei kai siinä mitään mystifiointia ole, että keskustellaan kullekkin hyväksi todetuista kalustoista ja tarvikkeista jotta talvipyöräily olisi mahdollisimman mielekästä.

    Yhtälailla olisi "mystifiointia" speksata eli gravel renkaita ja pyöriä kun aina päästy hiekkateitä ajamaan.

  13. #8383
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Ennen cycloa ja gravelia oli täysjäykkä 26" teräsmaasturi talvipyöränä mutta kyllähän cyclolla on nopeampi polkea Espoo-Hki siirtymää. Gravelilla taas on hauska ajella myös tasaisia lumipolkuja.
    Jäykkäperä 26 on sitten huonompaan keliin ja oikeisiin maastoajoihin. Muhjuuntunut pöperö on pahinta, varsinkin Helsingissä suolalla höystettynä. Kovin pitkää matkaa sellaista ei huvittaisi ajaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Talvipyöräily kuullostaa hankalalta. Mitenköhän ihmeessä olen aiemmin onnistunut suoriutumaan? Joutuuko noita asioita funtsimaan tänään lenkillä vai ajaisiko vaan?
    Joo en tiedä miten se silloin lapsena onnistui. Suditeltiin donitseja jäällä, paino eturenkaalle. Kypärä tai nastat, mitä ne oli?

  14. #8384
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Onhan koko talvipyöräily todella laaja termi. Lumimäärät vaihtelee reippaasti kuten myös se lumitöiden laatu. Minunkin työmatkaan osuu kolmea eri laatukategoriaa. Ja se paras on kyllä namupintaa, ei siitä voi valittaa.

    Ja tänä talvena ei ole näkynyt jäätä ollenkaan, kun taas joskus tuntuu että tiet on pelkkää jäätikköä.

  15. #8385
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    49
    Helsingissä talvipyöräily päivittäin ma-pe on on kyllä erikoista ja jopa mielenkiintoista! Onneksi omat työmatkat tarjoilee nykyään mahdollsiuuksia eri säätilojen ja reittien mukaan olevia matkoja eri pyörillä.
    Kunnon lumikelillä Spessun Fatboy läskille tarjoilee kilsoja Jumbo Jimit 26x4.0, jääkeleillä Cannondalen jäykkäperä Lefty 29x 2.6 Piikisiat ja Titaanigraveli tottelee Routaa 35-622.

  16. #8386
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.318
    Joku ottaa vaan kaiken vittuiluna...

    Itse viimeiset vuodet ajoin kolmen kunnan alueella työmatkaa ja oli mielenkiintoisen vaihtelevaa teiden kunnossapitoa. Kuten maininnut niin itse en pidä oikeastaan talvipyöräilyä kovinkaan kummoisena saavutuksena, menee lähinnä kategoriaan "asiat jotka on tehtävä".

    Jonkinlaiset nastarenkaat oli suurin muutos aikanaan, Nokiaa ensin edessä (120), sitten eteen tiheämpää (240) ja harvempi taakse (120), huippurenkaat ajoin kaudessa kun tämän nurkan talvi on mitä ja ja ISP:t sitten vuosia luottorenkaat.

  17. #8387
    Niin lähinnä niille se näyttää olevan saavutus joiden pitää toistella kuinka mitään ongelmia ei ole eikä välineistä tule keskustella.

  18. #8388
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    I väntan på ännu dåligare tidet

  19. #8389
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.318
    ^^ Voit kyllä keskustella välineistä, lähinnä todettu ettei sen kummempaa usea tarvi eikä siitä sen kummemmin välineurheilua tarvi tehdä. Ja miksi luoda ongelmia?

  20. #8390
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.290
    Mun mielestä talvipyöräilyssä jonkinmoinen saavutus on jo se, että ylipäätänsä lähtee. Näin alkutalvesta se vaaterumba vielä menee, mutta maaliskuussa alkaa olla korvia myöten täynnä sitä pukemista ja riisumista. Työmatkapyöräillessä vielä kaksi kertaa päivässä sama rumba.

    Nuren jutuissa korostuu kyllä aika paljon se, mitä herra on tehnyt joskus. Vähemmän se, mitä tapahtuu nykyään. Aika kultaa muistot.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  21. #8391
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.107
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mun mielestä talvipyöräilyssä jonkinmoinen saavutus on jo se, että ylipäätänsä lähtee. Näin alkutalvesta se vaaterumba vielä menee, mutta maaliskuussa alkaa olla korvia myöten täynnä sitä pukemista ja riisumista. Työmatkapyöräillessä vielä kaksi kertaa päivässä sama rumba.

    Nuren jutuissa korostuu kyllä aika paljon se, mitä herra on tehnyt joskus. Vähemmän se, mitä tapahtuu nykyään. Aika kultaa muistot.
    Tuo vaaterumba on minunkin mielestä rospuuttokelin pyöräilyssä se rasittavin homma

  22. #8392
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^ Voit kyllä keskustella välineistä, lähinnä todettu ettei sen kummempaa usea tarvi eikä siitä sen kummemmin välineurheilua tarvi tehdä. Ja miksi luoda ongelmia?
    Kuka on luonut ongelmia?

  23. #8393
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.565
    Mä olen vaaterumban saanut verrattain yksinkertaiseksi sillä, että mä olen pitkälti luopunut pyöräilyspesifeistä kamppeista ja aerodynamiikasta. Lukkokengät ja säämiskäbokserit on ainoat pyöräilykamppeet mitä nykyisin menee talvisin päälle. Ja säämiskäbokseritkin vaan pidempään ajoon. Kypäräkin on laskettelukypärä.

    Takin vaihto simppelimpään helpotti tosi paljon. Aiemmin oli tekninen hiihtotakki, jonka kanssa sai tosi tarkkaan katsoa kerrokset. Liian vähillä Kylmä tuli herkästi, mutta kun toimi, niin oli täydellinen. Plus että oli aerodynaaminen.

    Nyt käytän fjällrävenin g1000 vaellustakkia, niin sen alle kerrokset ei ole läheskään niin justiinsa. Ja taskuja on enemmän.

  24. #8394
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.318
    Stenu, ei tosiaan kultaannu, ennemmin päinvastoin mutten siltikään ole ongelmaksi kokenut.

    Vaatetus ollut tuollaisilla alle kympin pakkasilla suht hillittyä tietenkin työmatkan pituudesta riippuen periaatteella "liike lämmittää". Pahimpina pakkastalvina oli siirryttävä flätteihin ja vaelluskenkiin kun varpaat ajobootseissa paleli ennen goretex aikaa. Hankalinta ollut ehkä tuo hengitysilman jäähtyminen kun kaiki suun eteen laitettava jotenkin ahdistaa.

    Siihen en osaa sanoa että onko nykyään talvipyöräily erillaista kuin ennen, välineet kyllä parantuneet mutta ainahan se on hoitunut!

  25. #8395
    Hyvä turhaan 280 sivua jauhettu kun nurisijalla ei ole ongelmia.

  26. #8396
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Tuo vaaterumba on minunkin mielestä rospuuttokelin pyöräilyssä se rasittavin homma
    Niin se tuppaa olemaan. Tuntuu että talvella maantiesiirtymän ja metsäpolun vaatima vaatetus poikkeaa niin paljon toisistaan, että väkisin on metsässä kuuma tai sitten maantiellä palelee. Mutta onhan talvisilla metsäpoluilla ajelu ihan herkkua.

  27. #8397
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.318
    ^Ei kannata tasapäistää, toiset vain selviää paremmin kuin toiset... ;-))

  28. #8398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Niin se tuppaa olemaan. Tuntuu että talvella maantiesiirtymän ja metsäpolun vaatima vaatetus poikkeaa niin paljon toisistaan, että väkisin on metsässä kuuma tai sitten maantiellä palelee. Mutta onhan talvisilla metsäpoluilla ajelu ihan herkkua.
    Tämä on totta. Metsästä kun tulee tielle niin hetken päästä on yleensä pirun kylmä.

  29. #8399
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Auttaako minttukaakao termarissa? Eikö se rinnelajeissa ole hyväksi todettu.

  30. #8400
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    49
    ..Auttaa mintut plus Jallut!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •