GarminEfatGiantElectrobike
Sivu 6 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 245

Aihe: Talvipyöräilyvaatetus

Tänään kävin lumisessa metsässä ajelemassa vyölaukun kanssa ja muistinkin mikä vika siinä oli. Se keräsi selkään kaikki puista varisseet lumet. Sitten ne suli sinne laukun ja selän väliin ikävästi.

Muuten vaatteet pelasi hienosti.

^Myös lokasuojaton takarengas heittää kaikkea silppua vyölaukun ja selän väliin ja vyölaukku kannattaa ottaa pois ulkona ettei roskat rapise lattialle. Molempien ongelmien kanssa olen tullut toimeen koska märällä ja/tai lumisella kelillä on aina GTX taki päällä joten lumet ja kastumiset ei haittaa.
    Kylätason pyöräilijä

En malta olla kirjoittamatta mun joka talvista vakiopostausta. Eli ihmettelyä meidän kylmänsietokyvyn eroista.

Aamulla -15 C pakkasta, eli siis kunnolla vaatetta. Aluspaita, fleecepaita, Fjällrävenin kevyttoppaliivi ja sen päälle Haglöfsin kevyt toppatakki. Jalkaan Helly Hansenin pitkät kalsarit, Arcteryxin softshell housut ja päälle Craftin sadepuvun housut. Jaloissa tietysti ohuet merinovillasukat, kotona tehdyt villasukat ja kunnon lämpöiset talvikengät (talveksi avopolkimet)

Käsissä oli villalapaset ja niiden päällä paksuvuoriset nahkarukkaset. Ja kyllä vaan, peukalo se kylmettyi niin että pienenpää vaihdetta ei saanut päälle kuin nyrkillä vipua painamalla.

Mutta mukava on silti pyörällä käydä töissä. Eikä tullut yhtään kuuma, oli just sopiva vaatetus n 5 km työmatkalle.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

^ On tosiaan aika iso ero esim. meikäläisen vaatteisiin samoihin lämpötiloihin. Pidän itseäni vielä jossain määrin vilukissana, mutta tuohon verrattuna yksi kerros pois ja näyttäisi, että ne muutkin kerrokset ohuempia.

Työmatka 17,5 km. Oma setti -15 pakkaseen:

- Tekninen t-paita. Pitkähihainen merinokalsaripaita. Ohut merinovillaneule. Pearl Izumin vuoreton softcell -ajotakki.
    - Rukan merinokalsarit, joissa windstopper -kalvo etupuolella. Enduran paksuhkot, mutta hyvin hengittävät pitkät bibsit. Shortsit päälle.
    - Pitkät laskettelusukat. Lake MX146 -kengät. Löfflerin topatut kengänsuojat.
    - Villasormikkaat. Black Diamond mitkälie kiipeilykäsineet.
    - Villabuffi. Lidlin aevan mainio urheilupipo. Villainen kypärämyssy.

Hämmentävintä on ollut tässä parina talvena huomata, että pärjään sormikasmallisilla hanskoilla jo aika kylmille keleille. Ilmeisesti on ääreisverenkierto parantunut, koska aiemmin piti siirtyä rukkasiin jossain -10 tienoilla. Tänään oli sama varustus -12 pakkaseen ja vähän meinasi jo liian kuumakin tulla.

^^Itse talvipyöräilyvuosina hyvin maltillisesti ilman jäähtymisen mukaan lisäsin vaatetusta periaatteella "kyllä se liike lämmittää".

Mikä se onkaan nimeltään se käsien lämmitin mikä ohjaustankoon pujotetaan? Ja onko ne helppo vaihtaa pyörästä toiseen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mikä se onkaan nimeltään se käsien lämmitin mikä ohjaustankoon pujotetaan? Ja onko ne helppo vaihtaa pyörästä toiseen?
    Tankorukkaset.

Tunnetaan myös nimillä pogies, bar mitts, bar mittens, tankokintaat, ”kädenlämmittimet ohjaustankoon” jne.

https://www.motonet.fi/tuote/yoko-ha...oduct=40-03036
    https://www.xxl.fi/white-bar-mittens...150305_1_Style

Vaihtamisen helppous riippunee kintaan mallista sekä pyörästä. Tuo XXL:n malli on aika helppo sujauttaa droppitankoon (muttei ole älykkäästi suunniteltu pysymään sellaisessa paikallaan), jos vaijerit kulkee tankoteipin alla ja riittää kun on suoja hupuilta ajaessa. Maastopyörän jarrukahvan ja vaihtajien ohi pujottelu voi olla vähän työläämpää.

Yokon tekelettä en ole fyysisesti nähnyt, mutta kuvan perusteella siinä ei näy mitään millä se kiristyisi droppeihin, kun taas maasto-/kaupunkipyöriin varmaan sujahtaisi kätsymmin.

Hienommat mallit on hämmentävän hintavia.

Mulla on toki isot kourat, mutta koin nuo XXL:n versiot liian ahtaiksi. Jarruttaminen meni vaikeaksi.

Ostin sitten Cobrafistit. Kalliit ne on, mutta kyllä se näkyykin sitten käytettävyydessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Mulla on toki isot kourat, mutta koin nuo XXL:n versiot liian ahtaiksi. Jarruttaminen meni vaikeaksi.
    Sama ongelma eikä kädet nyt mitenkään erityisen isot ole, annoin pois.

Mulla on ollut ongelmia löytää tarpeeksi isoja neopreenisia tai vastaavia kengänpäällisiä. Talvikengän päälle ihan mahdoton ajatus mutta kesäkengänkin päälle mulla olevat xl-kokoisiksi ilmoitetut on tosi työläs saada vedettyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Tunnetaan myös nimillä pogies, bar mitts, bar mittens, tankokintaat, ”kädenlämmittimet ohjaustankoon” jne.

https://www.motonet.fi/tuote/yoko-ha...oduct=40-03036
    https://www.xxl.fi/white-bar-mittens...150305_1_Style

Vaihtamisen helppous riippunee kintaan mallista sekä pyörästä. Tuo XXL:n malli on aika helppo sujauttaa droppitankoon (muttei ole älykkäästi suunniteltu pysymään sellaisessa paikallaan), jos vaijerit kulkee tankoteipin alla ja riittää kun on suoja hupuilta ajaessa. Maastopyörän jarrukahvan ja vaihtajien ohi pujottelu voi olla vähän työläämpää.

Yokon tekelettä en ole fyysisesti nähnyt, mutta kuvan perusteella siinä ei näy mitään millä se kiristyisi droppeihin, kun taas maasto-/kaupunkipyöriin varmaan sujahtaisi kätsymmin.

Hienommat mallit on hämmentävän hintavia.
    Mulla on nuo Yokot ja en tiedä ovatko hyvät. Ei pelastanut mun talviajoja. Mutta, enempi taitaa johtua siitä, että mun talvipyörailyt menevät niin matalalla sykkeellä, että veri ei kierrä kunnolla sormiin asti.

Minulle sähköhanskat paljon paremmat.

7r bags ollut todella hyvät! Hinnakkaat (~170€), mutta menee täydellisesti droppitankoon ja normitankoon. Ja ovat lämpimät! Kesähanskoilla selvis yli 5 tuntii -10°C pakkases eikä missään vaihees tuntunu ees viileyttä, vaikka oon tosi herkkä kylmämään. Ovat tosi laadukkaasti tehty. Noissa on pienet vetoketjulliset taskut tavaroille ja vetoketju jolla ilmaa saa kiertämään jos meinaa liian lämpimäks mennä.

Näiden tankotumppujen kanssa tuleekin käyttää kohtalaisen ohkaisia hanskoja, koska se ruumiinlämpö se on mikä sen tumpun sisällön lämmittää. Tumppu pitää sen sisältönsä sitten lämpimänä. Itse käytin aluksi ihan liian paksuja hanskoja noiden Cobrafistien kanssa. Asiaa toki helpottaa jos pääsee lähtemään lämpimästä tilasta.

Noista tankorukkasista tiedä tiedä mutta muutaman kymmenen vuoden kokemuksen perusteella kunnon rukkaset, yhtä koska suuremmat ja jokin silkki/fleecehanska alla toiminut hyvin. Toisaaltaan jotkut palelee ja jotkut ei...

Rukkaset on vaan maastossa vähän huonot, ei voi yhdellä sormella jarruttaa ja samalla pitää tangosta tukevaa otetta.

Hestra army leather patrol 3-finger mulla kädessä sitten kun on toistakymmentä astetta pakkasta.

^^Rukkaset ja gripparit toimineet maastossakin. Lobsterit myös toimii kun riittävän isot.

Tänään kävin hiihtämässä rukkaset kädessä ja sormet pysyi hyvin lämpöisenä. Mutta sen jälkeen paljain käsin vähän suksien räpläystä, niin sormet kylmettyi hetkessä niin ettei Salomonin monojen nauhoja tahtonut saada avattua. Toimintakyky katosi ihan minuuteissa.

Kerran pyörälenkin jälkeen sormet oli niin jäässä etten saanut avainta ulko-oven lukkoon. Piti hakata nyrkillä ikkunaan että vaimo tuli avaamaan oven.

Olen fillaroinut talven töihin Haglöfsin kevyt toppatakissa ja nyt huomasin kuinka olkapäiltä oli täytteet kadonneet täysin.

Onkohan repun viilekkeet syylliset asiaan? Onkohan olemassa kevyt toppiksia jotka kestää pitää reppua selässä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Olen fillaroinut talven töihin Haglöfsin kevyt toppatakissa ja nyt huomasin kuinka olkapäiltä oli täytteet kadonneet täysin.

Onkohan repun viilekkeet syylliset asiaan? Onkohan olemassa kevyt toppiksia jotka kestää pitää reppua selässä?
    Itse olen vastaavassa ajossa monen merkkistä takkia (ja housuja) käyttänyt. Yksi parhaimmista on ollut Halti. Haltilla on monta "laatuluokkaa" ja paras
    DrymaxX on se mitä suosittelen. Olen kaikki Haltin outletista ostanut. Jos satut pääkaupunkiseudulla asumaan, niin Haltilla on outlet myymälöitä mistä voi löytyä viimeisiä eriä edullisesti.

Halti Outlet -ulkoiluvaatteita edullisesti – Halti verkkokauppa
    Halti-myymälät – Halti verkkokauppa

Minulla on jonkinlainen Halti-allergia. Mun nuoruudessa 80-luvulla Haltin vaatteet oli oikein hyviä, mutta sitten jossain kohtaa niiden laatu romahti ihan täysin.
    Ja siinä yhteydessä menetin luottoni koko merkkiin.

Kannattaa antaa mahdollisuus uudelle mahdollisuudelle. Oikein toimivaa kampetta löytyy nykyään.

Minulla ja vaimolla oli muutama vuosi sitten samassa käytössä molemmilla Peak Performancen takit. Tyylikkäitä, mutta molemmissa kävi samoin. Täytteet liikkuvat vuorien sisällä ja lopulta oli vuoressa tyhjiä kohtia. Otin yhteyttä Peakin asiakaspalveluun ja kysyin asiasta. Vastaus oli, että pitäisi pyörivässä kuivaimessa kuivata ja jotenkin sormilla "huovuttaa" täytteet kohdalleen. En sen jälkeen enää Peakin tuotteita ole ostanut. Oliko sitten molemmat jotain maanantai kappaleita?

Taas hiukan ohi otsikosta.

Mutta nämä ekat lämpöiset päivät ovat minulle haastavat pukeutumisen suhteen. Kun tuntuu että koko talven on palellut joko sormia tai varpita, niin ei sitä oikein osaa keventää vaatetusta niin paljon kuin tarvitsisi.

Nimimerkki kylläpä tulikin pirunmoinen hiki.

Äkkiä nuo Haltin kamppeet kuluu väreistään ja virahtaa, perusrättiä ollut jo pitkään, outlethinnoilla voi hyvin usein ostaa, muuten järjetöntä. Talvitakki kävi uudelleennapituksessa heti, ja ne drymax shortsit on kesäkäyttöön aivan erinomaiset, keveät ja kuivuvat ja hyvännäköiset.
    Larun outlet lenkkipolun äärellä, tulee pyörähdettyä ja ostettua, kuhan ymmärtää reaaliteetit.

Jossain ketjussa joku mainosti Fjällrävenin G1000 kangasta talvipyöräilyssä. Ja pitää todeta että nyt olen samaa mieltä.

Pitää tuulta ihan kohtuu hyvin ja silti hengittää paremmin kuin Enduran singletrack takki. Ja se retkitakki-mallinen leikkaus taskuineen kaikkineen sopii mun ajeluihin hienosti.

Eli ensi talvea odotellessa.

^Eikös tuo Endura ole joku sadetakki? Varmasti hengittää aika monikin takki paremmin Nythän kyllä alkaa olla jo paitakelit

On noita Haltin kamppeita tullut ostettua, jotenkin hurahtaa niiden outletliikkeiden tarjouksiin. Ikinä en ole täysihintaisena ostanut mitään kun vähän väliä on 30-50% alennusta tarjolla. Viimeksi tämmöinen kun väri on hieno: https://www.halti.fi/products/liike-...kaAprREALw_wcB
    Järjetön originaalihinta (329), mutta möivät noita muistaakseni pitkälti alle 200€ hintaan. Eli ostin kun järkeilin saavani hienon, yli kolmensadan euron takin halavalla. Eipä se huono ole räntäsateessa. Hiki tietty tulee niinkuin kaikissa kalvovaatteissa. Hiki on hyvä.

Edelleenkin voin suositella Goren Infinium kankaasta tehtyjä takkeja, alle vaikka verkkoaluspaitaa ja merinoa lämpötilatarpeen mukaan. Itsellä pari Sportfullin eri paksuista versiota, myös Castellilta löytyy näitä, varmaan monelta muultakin. Tämän talven työmatkat ja lenkit meni melkein kokonaan Sportful Fiandre warm takilla, ihan kylmimpinä päivinä heitin päälle vielä ohuen tuulitakin. Hyvää noissa Sportfullin takeissa on se, että selkä on hieman hengittävämpää matskua, kuin muut osat. Tuossa Fiandressa on vielä tuuletusvetoketjut edessä ja takana "kanavat" poistoilmalle. Tietty useat pyörälyyn suunnitellut tälläiset takit on aika tyköistuvia.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •