Kai se voimassaolo kyltissä sitä tarkoittaa että kaupunki sanoutuu irti vastuusta reitistä muulloin.
Eli käytännössä "ei talvikunnossapitoa".
Kai se voimassaolo kyltissä sitä tarkoittaa että kaupunki sanoutuu irti vastuusta reitistä muulloin.
Eli käytännössä "ei talvikunnossapitoa".
Kaikkia ei voi ajaa enää, koska ovat nyt osa (jatkuvasti laajenevaa) LS-aluetta, missä vain merkityillä poluilla saa ajaa.
Ei sinne kaikkea tarvitse merkata, mutta mieluiten ne suuremmat / tunnetuimmat /lähimmät paikat, jotka vieläpä olivat osa sitä reittiä, mitä pääasiassa ajettiin ennen virallisen reitin kyltitystä.
Ideana vissiin oli, että reitti on "helposti lähestyttävä", mutta se ei pidä paikkansa kun se on niin juurakkoinen, että sitä ei noin vain poljeta kokonaisuudessaan läpi sohvaperunakunnolla jollain random sisurillisilla xc-nakeilla ja halpiskeulalla varustellulla markettipyörällä. Nykyreitti mm. skippaa koko Haltiavuoren soratien kautta, eli se ei myöskään ota huomioon kokeneempia kuskeja, jotka haluavat ajaa kaikki jännäpaikat (jotka ovat muuten joka tapauksessa talutettavissa).
^se reitti ei kierrä "jännäpaikkoja" siksi, että sen tulee olla kaikille sopiva eikä liian vaativa/vaarallinen. Näin on sanottu.
Näin olin sen itsekin ymmärtänyt. Sun viestisi voi lukea kahdella tavalla. Myös niin, että ei kierrä jännäpaikkoja siksi, että olisi soveltuva kaikille (vaan jonkun muun syyn takia, jota et mainitse). No ihan sama. Yleisesti reitin suunnittelussa on tehty muutamia tyhmyyksiä, mm. pehmeiden kohtien kautta vedetyt kierrot. Yleisesti kalliopohja kuluu vähemmän kun siihen vaan muodostuu se ajoväylä. Nyt tämä vitun accessibility on johtanut tuohon liejuesiintymiin.
Roots, bloody roots
Itse ainakin sovellan sen verran, että ajan aina Haltiavuoren kautta pohjoisesta etelään, niin nousu & lasku toimii paremmin. Muutenkin esim. Pirkkolasta lähtiessä toimii talvella parhaiten niin, että ajaa Paloheinän mäelle asti MTB-reittiä, siitä ylös mäelle, jonka jälkeen kohti reitin alkupistettä. Sieltä sitten Haltialan polkujen ja Haltiavuoren kautta takaisin kohti Pirkkolaa reittiä pitkin. Samaa polkua joutuu ajamaan Paloheinä-Pirkkola välillä uudestaan, mutta erilaistahan se on suunnasta riippuen.
Mukavasti tuprutteli puuterilunta, niin päätin käydä katsastamassa päivän kunnon. Muutama samanhenkinen oli jo pääpolulle eksynyt ja ajoväylän alkua alkoi jo muodostua hangen keskelle. Mutaan jäätyneet renkaanurat tekivät paikoin vielä pientä kiusaa, mutta fiilis oli niin hyvä, että suuntasin kohti Pitkäkoskea. Vaihtelun vuoksi polkaisin 560-linjan tunnelin pohjoispuolelta, siirryin kelviä pitkin Pitkäkosken majalle. Tuumaistuani hetken kauniissa talvisäässä, päätin uskaltautua Ukrainapolulle. Kellonaika lupaili suhteellisen tyhjiä polkuja, joten tulla ajamisesta ei sen enempää pahaa karmaa seuraa. Kohtasin kokonaista kolme kaupunkilaista, joista yksi nelivedon kanssa liikkunut osoittautui varsin mukavaksi hahmoksi. Ihmeteltiin lähimetsässä närhen saamaa hepulia ja juteltiin niitä täitä. Päätin ajaa merkitys polun loppuun, mutta käännyin jossain kohtaa väärin ja jouduin pitkospuille. Kauhukseni huomasin, että osan tilalle oli tullut silta! "Mitä helvettiä", pohdin mielessäni, "silta keskellä metsää". "Ehkä tässä on joku saavutettavuuteen liittyvä logiikka", mietin ihmeissäni. "sillan" molemmissa päissä on kuitenkin kilometritolkulla peruspolkua, joten en ajaessani hahmottanut edes saavutettavuusaspektia tuolle rakennelmalle. Siinä ajaessani ihmettelin miksi ajofiilis alkoi laskea ja jonkinmoinen musta vitutus nosteli päätään mielen sopukoilla. Fiilis kasvoi ja kasvoi, kunnes tajusin. Lähestyin uhkaavasti hiihto-niilojen tekorataa. En pystynyt edes pyähtymään ihmettelemään, sillä omituiset aggressiontunteet, ohipääsemisen tarve ja kireät ajatukset valtasivat koko huomion. Ohjasin kiireesti poispäin tuosta alueesta ja tilanne alkoi laueta. Paloheinän majan jälkeen vitutus oli enää ankea muisto ja ajaminen taas maustui. Poljeskelin hyvällä mielellä kohti etelää ja ylistin mielessäni ensimmäisiä fättijälkiä, jotka olivat tulleet polkutalkoisiin. Kyllä tästä vielä hyvä tulee.
Roots, bloody roots
Olisko siksi, että tuossa kulkee nykyään kaksisuuntainen virallinen MTB-reitti? Ne muut laiturit on sitten siellä esteettömällä sorapolulla.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ihan hyvä että on noin leveä. Edellinen oli suorastaan vaarallinen kevättalvella kun keskellä oli jäinen pitkittäinen harjanne.
Ennemmin soraa kyllä, mutta tuossa alla on kosteikko johon sorastus varmaan vaikuttaa liikaa.
Olipa porukkaa tänään KePussa. Ei ihan marginaalilajista ole kysymys PK-seudulla.
Roots, bloody roots
Eikö pikkuhiljaa olisi aika alkaa pääkaupunkiseudullakin aktiivisesti lobbaamaan maastoreittejä, ja myös ympärivuotisia sellaisia. Se vain vaatii aktiivista yhteydenpitoa kaupungin suuntaan, ja milellään joltain yhdistyspohjalta. Esimerkiksi noissa Lahden (oman kotikaupunkini) maastoliikuntapolkujen synnyssä Tiirismaan latu ry:n (suomen ladun paikallisosasto) maastopyöräaktiivit olivat isossa osassa.
Nykyään sitten Lahden kaupunkikin käyttää noita polkuja yhtenä osana alueen matkailumainontaa.
Nettipalstoilla (pelkästään) ei saa tarvittavaa muutosta aikaiseksi.
MTBCF on ollut mukana mm. kepun reitin tekemisessä ja ainakin muutamassa muussa jutussa. Kuten Paloheinän fribaradassa. Sitä en tiedä, kuinka paljon painoa kaupunki sitten noille antaa.
Pitäisi saada joku lökäpöksy kaupungin liikuntatoimeen. Mielellään jonkun hiihtoniilon paikalle.
EKP4.2 Espoossa oli ensin talkoo ja sitten yhteistyössä kaupungin kanssa mutta taitaa nyt olla vähän pattitilanteessa
Kyllähän tuo Keskuspuiston MTB-reitti jo sellaisena toimii. Sen verran paljon sillä on kulkijoita, että pysyy hienosti auki. Toki kovemman lumisateen jälkeen ottaa hetken, että taas tamppaantuu kuntoon. Oli jo tänään kyllä hienossa kunnossa eikä olisi haitaksi jos lunta olisi vielä muutama sentti lisää polun pinnassa.
Helsingin kaupungilla tuntuu valitettavasti olevan melko erikoinen näkemys maastopyöräilystä noin yleisesti. Paloheinän alistaminen fisbeegolffille oli lopullinen pyllistys, joka osoittaa vain ymmärtämättömyyden lajia kohtaan. Oli oikeasti ilo seurata, kun nimenomaan junnut menivät ajamaan Paloheinään permejä ja hyndiä. En muista milloinkaan, että olisi niin paljon ollut porukkaa aloittamassa lajia. Ja juuri tuosta mtb:ssä on kyse. Sitten alkoi taivastelu: ollaan tehty (meiltä kysymättä) hyppyreitä (vaarallisia), joihin voi mennä ilman valvontaa (emme kontrolloi sitä). Fisbeetä vvoi heitellä vaikka missä, niin sitten on pakko alueen toinen isompi mäki pilata tämän lajin kannalta.
Simon tuo polku. On joo merkitty, mutta sillä käyttäjämäärällä ja käytöksellä mitä tänään taas oli, niin aika perseestä on ajella vapaapäivänä.
En tiedä taas kuka ajoi ohi, kun oltiin pysähdytty ison ja hermostuneen tanskandoggin kohdalle ja yritettiin rauhoitella sitä, niin pakko oli tuhatta ja sataa ihan vierestä alamäkeen ajaa. Meinasiko sykkeet laskea vai muuten vaan fiilis mennä pilalle?
Roots, bloody roots
Aaihetta löyhästi sivuten ihan asiallinen kommentti kaupungin tavasta ajatella: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...010029878.html
Roots, bloody roots
^tuolla vastuukysymyksellä voi sitten perustella lähes mitä tahansa heikennystä. ”Suljimme Mannerheimintien kokonaan liikenteeltä, koska joku voi vetää kaupungin oikeuteen jäädessään auton alle”. Kas kun eivät tuota ole ajatelleet…
Mutta joo, valottaa kyllä kaupungin ajattelua.
Tuo on tarvetta mikromanageroida kaikkea ennen mitään muuta.
Roots, bloody roots
Tyypillistä kaupungin toimintaa. Sama taisi näkyä aikanaan esim Malminkartanon jäätikön alamäkireittien osalta (noin samaan aikaan kuin Herttoniemen hyppyrimäkiturma) eli kaupunki ilmoitti että tämä loppuu nyt ennen kuin joku satuttaa ittensä (lue ennenkuin joku haastaa meidän oikeuteen..) ja sen jälkeen Helsinki Downhillin upeat puuhamiehet ja naiset totesi että ainoa vaihtoehto on hoitaa koko homma itse jos siellä aiotaan ajaa. Miksei voisi olla vaikka joku standardi kyltti missä lukisi että "tällä liikuntapaikalla liikutaan omalla vastuulla ja kaupunki ei vastaa esim tämän mattolaiturin liukkaudesta." Monta asiaa mahdollistuisi ilman kaiken kieltämistä.
Suomen laki ei tätä mahdollista. Suomessa noin lähtökohtaisesti jokainen on vastuussa itsestään, mutta jos itsensä telominen johtuu telomispaikan huolessapidon puutteesta, niin mitkään kyltit tai vastaavat eivät tätä muuta. Ja noin pääsääntöisesti se on hyvä asia, muuten kaikki taloyhtiöt jättäisivät pihojen hiekottamisen tekemättä ja laittaisivat vain lapun jossa siiretään vastuu kävelijälle.
Sinänsä en ole eri mieltä kanssasi siitä että jotain kaupungin nykyiselle linjalle pitäisi tehdä.
^entäs ”ei talvikunnossapitoa”?
Ja toisaalta, miksei se vastuu voisi olla sillä kävelijällä? Nykyään tuntuu, ettei yksilöllä ole mitään vastuuta, vaan aina jonkun muun pitäisi se vastuu kantaa.
Juuri tämä. Jatkuva hapatus heikoimpien suojelemisesta (vaikka keskellä metsää), ja toisaalta samaan lauseesseen heikoimpien "oikeus" tunkea joka paikkaan (vaikkevat kyvyt siihen riittäisi) on tässä taustalla oleva ideologia. Ei talvikunnossapitoa pitäisi olla ihan riittävä.
Roots, bloody roots
Keli oli mitä parhain kyllä. Porukka on pirusti tuolla "pääväylällä". Muutaman vaihtoehtoisen reitin voisi kyllä "avata", jotta saataisiin vähän hajontaa.
Roots, bloody roots
Polku-zen oli tosiaan vahva tänään, mutta KePussa on kyllä myös harmillisen junttia menoa nykyään. Onko mtb-etiketti enää dinosaurusten hommia vai mikä ihme jengiä vaivaa? Joiltain tuntuu unohtuneen täysin, että Kepu ei ole bikepark. Alamäkiin tullaan täysiä vastaan ja oletetaan, että ylämäkeen polkeva väistää ja sitten vaikka väistää niin sadatellaan, kun on joutunut vähän koskemaan jarruun sen sijaan, että kiitettäisiin. Ihme touhua sanon minä. Ja ei, tämä ei suinkaan koske kaikkia, mutta ne ketä koskee, tunnistaa varmasti itsensä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
9/10 näistä tapauksista ajaa sähköpyörällä... sorry vaan, mutta näin se meni tänään ja viime sunnuntaina.
Roots, bloody roots
Sellaista se nykyään on monessa paikkaa. Ei ymmärretä, että niitä reittejä ja polkuja ei ole tehty vaan just sulle. Siihen päälle nämä stravaenkkojen hakijat.
Kirjanmerkit