42mm routa on kyllä turhan kapoinen, tilaa olisi reilusti.. 45 tai jopa 50mm mahtuisi jos ei olisi korkea profiili, graveliin siis, mitä jengi käyttää?
42mm routa on kyllä turhan kapoinen, tilaa olisi reilusti.. 45 tai jopa 50mm mahtuisi jos ei olisi korkea profiili, graveliin siis, mitä jengi käyttää?
Embrace the moment
En tiedä onko noi Black ice mistään kotoisin .. itsehän harkitsin 27.5 kiekkoja (ja maasturia) mutta en ole osannut kaivata leveämpää rengasta graveliin ja cyclossa ollut jopa kapeammat
Mulla on tosiaan sekä 60 että 120tpi Gravdal ja sitten olisi korkkaamaton Contact Spike jossa kuvion muoto kyllä antaisi viitteitä rullaavuudesta mutta ehkä sitten Gravdalin kumiseos ja taittuvuus tekee siitä rullaavamman. Graveli on "pyhäpyörä", cyclolla tulee nuo hyötyajosepelit ja asvaltit hinkattua loppuunkuluneilla maratyhon Winter / cyclonappuloilla. Juurikin pihistelyn takia olisin Contin laittanut taakse, katsotaan![]()
Ja kyllähän contitkin rullaa ihan kohtuudella riippuen mitä ajaa ja millä vauhdeilla. Itse usein roikun kovempieni kyydissä lenkit niin kaikki apu tarpeenPainonkin huomaa ajaessa, kun conti painaa kilon pintaan ja 120tpi Gravdal oli viimeksi punnittuna 585gr joka on hurjan vähän 252 nastaisesta renkaasta.
Uudesta Ice Spikereistä lähti 25 nastaa karkuun ekalla 2h maastolenkillä vaikka lunta jo jonkun verran maastä löytyykin.
Täytyy varmaan ajaa sisään se tossa autokatoksessa pyörimällä![]()
Nastojen irtoileminen on varmaan pitkälti tuurista kiinni. Ajoin ekat piikkisiat tunnollisesti sisään ja ekalla maastolenkillä lähti joku yhdeksän nastaa takarenkaasta. Ne renkaathan meni muista syistä takuuvaihtoon ja uusia en todellakaan ruvennut enää ajamaan sisään. No niistä ei ole edelleenkään irronnut yhtään nastaa. Työmatkapyörän Kahvoista on tainnut irrota muutama, ehkä. Mulla on aikapaljon varanastoja, mutta eipä ole tarvinnut![]()
Jos lähtee heti kivikkolouhikkoon ja kallioille niin kyllä ne nastat todennäköisemmin irtoaa kuin sisäänajon tai kevyen polkuajelun jälkeen
Sisäänajosta, tai oikeastaan sen puutteesta tuo todennäköisesti johtuu. Monta Ice spikeriä on ollut ja niissä on pysynyt nastat hyvin paikallaan, kun on ajanut kovalla pinnalla muutaman kympin ensin pohjille.
Kävin ajelemassa ~35km kelvejä tolla, mutta sen verran on lunta/jäätä jo tien päällä, että saa nähdä riittääkö.
On vaan niin tyhmää homma tuo luomutäpärillä teitä pitkin ajelu, että ottaa sisäänajot sipulin päälle![]()
Ensimmäinen Piikkisika tuli hankittua syksyllä 2019 vieläkin pyörii alla, ajettu eturenkaana noin 6000km ei yhtään nastaa ole lähtenyt. Sähkäriin laitoin vuosi sitten taakse Piikkisian ajettu noin 1700 km, eikä siitäkään yhtään nastaa ole lähtenyt. Sisäänajoja ei erityisesti kumpaankaan renkaaseen. Toki täällä ei suuremmin kallioilla ajella, mutta asfaltilla joutuu pakosta välillä ajamaan.
Vuosi sitten ostetut Piikkisiat alle ja taas saa ajaa leveällä hymyllä kun alla on ehkä parhaat piikkirenkaat mitä on koskaan valmistettu.
Dmack Nordic tulee jatkamaan renkaita Lieksassa uudelta pohjalta joten jatkossakin saa kunnon talvirenkaita.
Kylätason pyöräilijä
Mun mielestä nuo Piikkisiat oli aika surkeat jääpidoltaan verrattunna ISP. Tuli vedettyä viime vai toissa talvena useat ihan ihmeelliset pannut jäisillä poluilla niillä kun oli tottunu ISP pitoon ja ei nuo sitten pitänytkään läheskään yhtä hyvin. Kuvioltaan ehkä parempi yleisrengas kyllä talveen.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Aika huoletta on kyllä Piikkisialla saanut ajella jäisillä poluilla. Niin kauan kun rengas pyörii eikä liika jarruttele, niin toimii hienosti. Oikein yllätti viime viikonloppuna, miten hyvin pitoa riitti esim. kulkusuunnasta sivuun viettävälle kalliolla, joka oli jään peitossa. Enemmän siinä pää sanoo, että pito loppuu, vaikkei niin todellisuudessa käykään. Hienot renkaat kyllä!
Rengaspaineilla on käsittämättömän suuri vaikutus jää- sekä yleispidossa, ei saa olla liikaa painetta mutta ei myöskään liian löysä. Ainoa missä on Piikkisika lipsunut, lumipuurossa ja sohjossa, silloinkin rengas on kaivanut lumen pohjalta pitoa nastalle ja säkkijärvenpolkasta huolimatta pysytty pystyssä.
Kylätason pyöräilijä
Läski poistui tallista, joten talvipyöräilyyn täytyi hankkia nastat Spessu Epiciin. Paikallisesta kivijalasta löytyi 2,25 ISP:t ja tallissa sattui olemaan vielä käyttämättömät Epicin kiekot. Venttiilit paikalleen, toinen pakka trainerista ja litkua sisään. Napsahti helposti vanteelle mutta etukiekko vuoti jostakin hetken. Venttiilin kiristys, koeajo ja homma vaikutti olevan jees.
Hyvin rullasi ISP pakkautuneella lumella, 1.2bar edessä, 1.3bar takana. Ehkä voisi vielä hieman pudottaa molemmista.
Tolkun mies muokkasi tätä : 09.12.2023 at 16.40 Syy: Paineet tarkistettu
Mulla on takahaarukka niin kapee, että max 32 millinen mahtuu jollei ole kovin runsaasti nyppylöitä reunassa, ajattelin kuitenkin 30 millistä sinne laittaa. Mites sitten etupää ? Sinne mahtuu jopa 42 millinen, mutta mitä eroa on käytännössä kapeemmalla ja leveemmällä eturenkaalla ? Laitanko eteen kuitenkin 32 millisen joka olisi lähellä takarenkaan leveyttä. Nykyinen eturengas taitaa olla 38 millinen ja tuntuu että se herkästi murtaa lumessa ja tekee ajamisesta vähän epävarmaa.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
^Eteen niin leveä kuin menee, takana toimii kapeampikin...
kiitos, sitten menen edessä leveällä ja taakse laitan sen 30 millisen joka mahtuu parhaiten sinne pyörimään. On muuten kumma ku 14 vuotta vanhassa Nokian A-laisessa ei oo enää pitoa![]()
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Continental 240 spike 42 millisenä tiivistyi todella hienosti roval 38 kehille litkuilla. Edullinen, ja pätevän oloinen rengas. Selvästi kapeampi kuin 42mm pathfinder pro, mutta kuitenkin mukavan joustava ajossa.
Maasturin etu- Piikkisika 2,8” teräskaapelilla tiivistyi myös heti, takana 2,6” sl versio kevlarilla vasta yhden lenkin jälkeen.
Hienoa, että ei tarvitse pelätä snakebiteja talvellakaan… Tuo 2,8 etenee kyllä sivuttain lumivalliin todella hienosti, eteen ehdottomasti tuo leveä. Takana 2,6 tuli ok mukana, mutta ei ollut superpehmeää.
Tässä kun on muutaman kerran käynyt juurakossa ja kivikossa ajamassa niin renkaiden sivuttaispito häviää todella yllättävästi. Ei ole ollut yhtään kunnon suojasäätä, niin lumi ei ole tarttunut kiviin tai juuriin kiinni.
Ihan tasainen kaunis hanki saattaa vipata sivulle yks kaks, kun siellä lumen alla onkin piilossa joku kiven reuna. En ole tällaiseen ilmiöön näillä poluilla ennen törmännyt.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
ok, miten tämä liittyy nastarenkaisiin?
Siten että nasta on kalliolla/kivillä ikävän liukas verattuna normikumiin. Huomannut samaa EKP:ssä että kivistä tänä talvena muljunu yllättävästi kun lumipohja sen verrran höttöä.
En tiedä millaisella motocross-renkaalla ajat jos se sen lumikerroksen läpi puree kiveen.
Paljaalla kivikolla/kalliolla se on selvä, mutta kun siinä on senttien lumikerros päällä niin ei siihen mikään pyörän kumi tartu.
Tähän asti on etelässä ollut erikoinen talvi, kun kaikki lumi on tullut pakkaslumena eikä lähellä nollaa ole satanut ollenkaan. Sen vuoksi ei ole päässyt muodostumaan kovin paksua kerrosta polulle.
Ei se muutaman sentin pakkaslumi täällä etelässä kanna niin hyvin että normi piikkisika ei välillä puris läpi. Viime vkl lumisateiden jälkeen en ole käynyt kokeilemassa. Ei tämä siis mikään iso ongelma ole, mutta selvästi huomannut tämän ilmiön verrattuna viime talveen, jolloin oli suojasäitä välissä ja polun lumipohja oli paljon kovempi.
Kirjanmerkit