Ennen kuin kukaan ehtii ihmetellä että mistä on kyse, keraamipintainen vanne on tavalliseen alumiinivanteeseen verrattuna jarrupalojen kulutusta paremmin kestävä. Keraamivanteelle yhteensopivat jarrupalat tarvitaan myös, jotta vanne ei söisi jarrupaloja nopeasti.
Aiemmin tässä bisneksessä olivat mukana ainakin Bontrager ja eikä niin kauan aikaa sitten myös Mavic. Nykyään näyttää siltä että DT Swiss ja Boyd valmistavat yhä keraamivanteita. Mutta jos näiden tuotteita hakee sillä silmällä, piakkoin paljastuu että he haluavat myydä näitä vanteita valmiissa kiekoissa, eli näyttää siltä että keraamisia vanteita ei olisi myytävänä irrallisina lainkaan. Tavallinen kuluttaja voi ajatella että hyvä juttu, eipä tarvitse kiekkoa kasata, kun sen saa valmiina. Kyllä näin epäilemättä onkin, mutta jos kuluttaja jostain omasta hyvästä syystään haluaakin keraamivanteiseen kiekkoon jonkun eri navan, asia mutkistuu. En keksi muuta varmaa tapaa kuin tilata kokonainen valmis (kallis) kiekko ja varovaisesti purkaa se pinnoja vähitellen löysyttämällä, jolloin vanteen saa irti ehjänä ja suorana. Ylimääräisen navan voi laittaa myyntiin tai hyllyn koristeeksi, mutta tuskin siitä millään saa omiaan pois.
Tässä vaiheessa joku saattaa ihmetellä että miksi ihmeessä se kiekon alkuperäinen laadukas napa ei kelpaisi. Tähän saattaa olla muitakin vastauksia, mutta napadynamo voisi olla yksi hyvä syy. Suomessa tuli juuri polkupyöriin pakollisiksi etuvalaisimen lisäksi myös takavalo, ja napadynamo on vaan aika kätevä tapa hankkia LED-valaisimiin niiden tarvitsema pieni sähköteho.
Toinen mahdollisuus olisi lähestyä keraamivanteiden valmistajia sähköpostilla ja kohteliaasti kysyä saisiko keraamisen vanteen irrallisena tuotteena ja mitä se sitten maksaisi. Todennäköisesti asiakaspalveluhenkilö toteaa että sellaista tuotetta ei vaan ole.
Lopuksi varmaan joku vielä kyseenalaistaa koko keraamivanteen järkevyyden. Nykyäänhän saa polkupyöriin levyjarruja ja niihin sopivia kiekkoja, myös napadynamolla. Tunnustan että levyjarrussa on joitain ylivertaisia ominaisuuksia, mutta toisaalta symmetrinen etukiekko on silti jäykempi.
En nyt suorastaan odota että kukaan tarjoaisi tähän pulmaan mitään siistiä ratkaisua mutta eihän sitä koskaan tiedä.






Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit