FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 133 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 83 123 131 132 133 134 135 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.961 - 3.990 / 4161

Aihe: Kengät talveksi

Olen ollut tyytyväinen tähän Shimanoon, yksi vaatimus kengille oli että ei vetoketjuja.

https://larunpyora.com/fi/product/sh...ESHMW501MCL01S
    Ps. Mutta kunnon kengänsuojat pitäisi löytää. Ja tarpeeksi isot. Kenkä on 44, niin joku 47 kengänsuoja tuntuu siltä että repeää ennen kuin sen saa tuohon päälle vedettyä.

Minä käyn aina suosittelemassa Lake- merkkiä, itsellä 146 ja (vanhat) 303- mallit. Ei myöskään vetskareita, hieman leveämpi lesti ja saa myös ns "wide"- malleja. Mm. Ibike myy.

Laket on hyviä talvikenkiä. Musta ne vanhat 303:t on paremmat kuin uudemmat 304:t, vaikka 303:sta irtosikin Boa-kiristys saumastaan. Ibike hoisi korjauksen takuuna mallikkaasti.

Jos ylläolevat liittyi ”foorumikenkäkeskusteluun”, niin Blazet ei kyllä varsinaisesti korvaa talvikenkiä eikä talvikengät myöskään Blazejä. Blazet pääsääntöisesti poistaa kengänsuojien tarpeen sellaisilla keleillä, joihin kesäkengät on liian kylmät ja talvikengät tarpeettoman kolhot. Esim. viime talvena pakkasia oli Hesassa niin vähän, että mulla ei loppujen lopuksi ollut Laket jalassa työmatkoilla kertaakaan ja lenkeilläkin vain muutaman kerran.

@Ohiampuja, kengänsuojissa ne vetskarit taitaa sitten kyllä olla jokatapauksessa
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    @Ohiampuja, kengänsuojissa ne vetskarit taitaa sitten kyllä olla jokatapauksessa
    Paitti vanhat Urheiluareenan tekemät. Niitä on korjattu karhunlangalla, kontaktiliimalla ja IV teipillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Olen ollut tyytyväinen tähän Shimanoon, yksi vaatimus kengille oli että ei vetoketjuja.

Tämä gore-tex-malli on omaan makuun ollut toimiva. Jonnekin -7c toimii kun laittaa sukkaa reilummin, sitä kylmemmälle en enää muutenkaan lukkokenkää kaipaa.

Scottin popoille vahva suositus. Nämä tulee lämpötila-alueelle, kun Sidin gore-texit on liian vähän ja 45NRTHin Japantherit liian paljon. Eli +1 … -7.

https://www.bikeradar.com/reviews/sh...x-shoe-review/

Näissä on siis leveä lesti ja sopii myös korkeaan jalkaan, niin kuin mulla on: korkea kaari ja leveä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Scottin popoille vahva suositus. Nämä tulee lämpötila-alueelle, kun Sidin gore-texit on liian vähän ja 45NRTHin Japantherit liian paljon. Eli +1 … -7.

Näissä on siis leveä lesti ja sopii myös korkeaan jalkaan, niin kuin mulla on: korkea kaari ja leveä.
    Kiitti vinkistä! Tilasin nämä työmatka-ajoon.

Ps. Mutta kunnon kengänsuojat pitäisi löytää. Ja tarpeeksi isot. Kenkä on 44, niin joku 47 kengänsuoja tuntuu siltä että repeää ennen kuin sen saa tuohon päälle vedettyä.
    Mulla hajosi tuosta läpästä liitoskohta aika lyhyessä ajassa ja internetin mukaan näyttää olevan aika yleinen ongelma. Muuten kyllä hyvät kengät

Jos ylläolevat liittyi ”foorumikenkäkeskusteluun”, niin Blazet ei kyllä varsinaisesti korvaa talvikenkiä eikä talvikengät myöskään Blazejä. Blazet pääsääntöisesti poistaa kengänsuojien tarpeen sellaisilla keleillä, joihin kesäkengät on liian kylmät ja talvikengät tarpeettoman kolhot. Esim. viime talvena pakkasia oli Hesassa niin vähän, että mulla ei loppujen lopuksi ollut Laket jalassa työmatkoilla kertaakaan ja lenkeilläkin vain muutaman kerran.
    Juu ei ole Blazet talvikengät. Eilen 1h 40min nollakelissä kelvejä pitkin veti varpaanpäät huuruun. Muutoin jalkaterät pärjäsivät. Ehkäpä kengänsuojat + sähkösukat tuo käyttöskaalaa pakkasen puolellekin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ... Ehkäpä kengänsuojat + sähkösukat tuo käyttöskaalaa pakkasen puolellekin.
    Mun mielestä Blazesta tuulee läpi ja koin sähkösukat niiden kanssa vähän turhanpäiväiseksi. Oli sellaista veden kantamista kaivoon.

Kengänsuoja varmaan auttaa. Kuitenkin itse olen sen verran vanhanaikainen, että välikausi- ja talvikenkiä käytetään siksi, ettei kengänsuojia (imee!) tarvitse käyttää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mun mielestä Blazesta tuulee läpi ja koin sähkösukat niiden kanssa vähän turhanpäiväiseksi. Oli sellaista veden kantamista kaivoon.

Kengänsuoja varmaan auttaa. Kuitenkin itse olen sen verran vanhanaikainen, että välikausi- ja talvikenkiä käytetään siksi, ettei kengänsuojia (imee!) tarvitse käyttää

Läpituuleminen voi joo olla kyseessä. Kantapää mulla oli ihan ok.

Kylmää taas liputan kenkäsuojat + sähkösukat kombolle, niin ei tartte kylmempään keliiin hankkia taas yhtä kenkäparia. Varsinkaan mun ajomäärillä.

Omalle kohdalle osui Laken 146-popot koossa 48, mitkä toimi erinomaisesti viime talvena ihan sama kuinka kylmä oli.
    Huomhuom. En fillaroinut yli tuntia pidempään, joten pakkanen ei ehtinyt työmatkoilla polkiessa purra. Jos lenkkien pituus kasvaisi yli tuntiin, sitten voitaisiin olla kenkäkaupoilla uudestaan ja todennäköisesti päätyisin silloinkin samaan merkkiin.

Ne siis on merkitty nollan ympärille lämpötilasuosituksiltaan.

Harmillisesti toki oon 48/49 välimaastossa, enkä ole uskaltanut tilata kokoa 50. 49 ei kuulu nimittäin valmistajan kokoonpanoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomppabozz Katso viesti
    Harmillisesti toki oon 48/49 välimaastossa, enkä ole uskaltanut tilata kokoa 50.
    Talvikengissä yleensä voi käyttää ylimääräistä villasukkaa tai pohjallista, jos kenkä on muutoin liian väljä. Yksi numero on kai vajaa sentti kengän pituudessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Juu ei ole Blazet talvikengät. Eilen 1h 40min nollakelissä kelvejä pitkin veti varpaanpäät huuruun. Muutoin jalkaterät pärjäsivät. Ehkäpä kengänsuojat + sähkösukat tuo käyttöskaalaa pakkasen puolellekin.
    Jos varpaat jäätyy, kannattaa lisätä kerroksia reisiin ja sääriin, jotta veri ei kylmene jo matkalla varpaisiin ja ääreisverenkiertoa ohjaava hermotus tee tepposiaan. Mä pärjään Blazeilla pitkätkin parin pakkasasteen lenkit paksumpien tiheäkuituisten, esim. lasketteluun tarkoitettujen, pitkävartisten merinosukkien kanssa, kunhan pidän huolta, että muualla kropassa on riittävästi lämmintä myös siinä vaiheessa, kun energiatasot alkaa laskea ja vaattet on hikeentyneet. Mulla on leveähkö ja lyhyehkö jalka, joten Blazessa jää kärkeen vähän tyhjää tilaa, mikä voi auttaa myös.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Paljon on myös geeneistä ja jalan rakenteesta kiinni. Mulla jäätyy aina oikean jalan varpaat kun vasen jalka vielä viheltelee tyytyväisenä kengässään. Eroa ei varmasti selitä pukeutuminen. Oikea jalka myös puutuu ajaessa kesällä, kun jäätyminen ei ole ongelma. Eli oikean jalan verenkierrossa on jotain pielessä.

Joo toispuoleista jäätymistä on hankala selittää pukeutumisella ellei sitten ole tapana pukeutua toispuoleisesti

Mutta voisko tuossa tilanteessa toispuoleinen pukeutuminen olla ratkaisu ongelmaan? Oikeaan jalkaan vaikka irtolahkeen verran enemmän tavaraa kuin vasempaan?

Mutta voisko tuossa tilanteessa toispuoleinen pukeutuminen olla ratkaisu ongelmaan? Oikeaan jalkaan vaikka irtolahkeen verran enemmän tavaraa kuin vasempaan?
    Tai paksumpi sukka... enpä ole tullut ajatelleeksi. Pitääkin kokeilla irtolahkeella ja/tai sukalla.

Viileillä ja kylmillä keleillä mulla on aina säärystimet jalassa. Ne auttaa pitämään pohkeet ja sääret lämpiminä. Reidet nyt pysyy muutenkin.

Olen kuullut että verenpainelääkityksen jälkeen tai sen ansiosta myös ääreisverenkierto on parantunut ja palelu vähentynyt. Syistä en tiedä mitään.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Jos varpaat jäätyy, kannattaa lisätä kerroksia reisiin ja sääriin, jotta veri ei kylmene jo matkalla varpaisiin ja ääreisverenkiertoa ohjaava hermotus tee tepposiaan. Mä pärjään Blazeilla pitkätkin parin pakkasasteen lenkit paksumpien tiheäkuituisten, esim. lasketteluun tarkoitettujen, pitkävartisten merinosukkien kanssa, kunhan pidän huolta, että muualla kropassa on riittävästi lämmintä myös siinä vaiheessa, kun energiatasot alkaa laskea ja vaattet on hikeentyneet. Mulla on leveähkö ja lyhyehkö jalka, joten Blazessa jää kärkeen vähän tyhjää tilaa, mikä voi auttaa myös.
    Tätä voisi testata, vaikka reidet/sääret eivät tuntuneet millään tavalla viileiltä. Seuraavaksi laitan paksummat (laskettelu-?) sukat jalkaan.

Syketaso oli tuolla keikassa aika maltillinen. Voi olla, että lisää kaasua painamalla kylmä katoaisi...

Vaikka reidet ja sääret eivät tuntuisikaan kylmiltä, tapahtuu niissä jäähtymistä, eikä lämpöä riitä varpaisiin. Nilkan seutuvilla suonet ovat pinnassa ja lahkeen pituus ei aina riitä eristykseen. Saattaa polkemisliikkeestä kierrättääkin kylmää ilmaa lahkeeseen. Siksi villaiset nilkanlämmittimet ovat varpaiden tarkenemiselle olleet oiva ratkaisu. Sopivat säärystimet auttavat myös, mutta nuo villaiset ovat paksummat ja pitävät paremmin lumenkin poissa. Liian paljon sukkaa jalkineessa alkaa puristaa ja taas on kylmä kun veri ei kierrä.

^ Juu ja hermotuksellisesti se menee niin, että elimistö priorisoi lämmityksen elintärkeisiin ruuminosiin ja säätelee ääreisverenkiertoa vähemmän tärkeisiin niin, että tärkeimmät osat kylmenevät viimeisenä. Vanha viisaus sanoo, että jos pää jäähtyy, niin varpaat palelee.

Mulla reidet ja sääret ei tunne kylmää kovinkaan herkästi. Ajelen sujuvasti lyhkäsillä housuilla johonkin +5 keleihin asti ilman, että reidet tai sääret varsinaisesti palelevat, vaikka tosiasiallisesti ne kylmenevät liikaa. Siksi talvisinkin varpaiden paleleminen on mulla usein ensimmäinen oire siitä, että jaloissa on liian vähän vaatetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Siksi villaiset nilkanlämmittimet ovat varpaiden tarkenemiselle olleet oiva ratkaisu. Sopivat säärystimet auttavat myös, mutta nuo villaiset ovat paksummat ja pitävät paremmin lumenkin poissa.
    Ilmahan se siellä villassakin lämmittää. Mulla on Gore-tex -säärystimet, joissa menee vielä lenkki kengän alta, jolloin se ei pääse nousemaan. Säärystin on löysähkö, joten sen alle jää runsaasti ilmaa. Muutenkin tuollainen gore-tex on metsässä villaa parempi. Myös lumiseen aikaan.

Muutenkin mulla on kahdet housut päällekkäin: bibsit ja lökärit. Nyt kylmillä 3/4-osabibsit ja pitkät sukat. Hieman kylmemmillä keleillä 3/4 thermo-bibsit ja sitten oikeaan talveen täyspitkät bibsit. Ja ne lökärit. Bibsien päällä vielä windstopper alushousut (bermudat), ettei tule eturauhasvaivoja.

Mut joo, oikeaan jalkaan voisi kokeilla parempaa lämmitystä.

Olen kuullut että verenpainelääkityksen jälkeen tai sen ansiosta myös ääreisverenkierto on parantunut ja palelu vähentynyt. Syistä en tiedä mitään.
    Lämmittää joo. Adalattia olen tämän takia syönyt. Vaihdoin akkusukkiin, niin ongelma ratkesi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Vaikka reidet ja sääret eivät tuntuisikaan kylmiltä, tapahtuu niissä jäähtymistä, eikä lämpöä riitä varpaisiin. Nilkan seutuvilla suonet ovat pinnassa ja lahkeen pituus ei aina riitä eristykseen. Saattaa polkemisliikkeestä kierrättääkin kylmää ilmaa lahkeeseen. Siksi villaiset nilkanlämmittimet ovat varpaiden tarkenemiselle olleet oiva ratkaisu. Sopivat säärystimet auttavat myös, mutta nuo villaiset ovat paksummat ja pitävät paremmin lumenkin poissa. Liian paljon sukkaa jalkineessa alkaa puristaa ja taas on kylmä kun veri ei kierrä.
    Polven alapuolelle ylttävä villasukka on todettu myös toimivaksi ratkaisuksi. Jos mahtuu "väljästi" kenkään vaan...

Hyvät kengät, mutta ei ehkä optimaaliset työmatkapyöräilyyn. Kuivuvat hitaasti. Muuten edelleen erittäin mukavat.

Dustin Klein katsastaa valikoiman (3) talvipyöräilykenkiä viihdyttävällä tavallaan. Mukana myös kauden virallinen foorumikenkä Giro Blaze.

^onko TL;DR-versiota? Ei jaksaisi katsoa mitään kovin pitkää mukahauskaa videota.

...Ei jaksaisi katsoa mitään kovin pitkää mukahauskaa videota.
    Herramme jeesus! Jos ei jaksa ei katso. Ei siitä tarvitse erikseen ilmoittaa.

Tiivistys: esitellyissä kengissä on vaihtelevasti monia ominaisuuksia ja kaikilla pärjää. Erilaisia ovat ja jokaisen pitää tehdä oma valinta omista lähtökohdistaan.

Dustin Klein katsastaa valikoiman (3) talvipyöräilykenkiä viihdyttävällä tavallaan. Mukana myös kauden virallinen foorumikenkä Giro Blaze.
    Mulla on Shimanon MW7 ja oon kyllä ollut varsin tyytyväinen. Olen suht kylmänarka varpaista, joten vaihdoin kenkiin Sidaksen merinopohjallisen ja lämpöä riitti vajaan parin tunnin lenkille about -7°C pakkasessa. Hyvät housut toki jeesaa paljon myös varpaiden lämmön kanssa. Noihin saa halutessaan aika nätisti myös kengänsuojan päälle lisälämmöksi, kun pinnan muotoilu on sliikki. Saman uskoisin kyllä pätevän myös Blazeen.

Tämän ketjun innostamana hommasin Laken 400 tossut. Ja koska niitä ei ihan joka kivijalasta saa eikä voi sovittaa, niin tässä omia huomioita, jos tätä vaikka joku muukin pohtii. Samalla sukalla jalkatuntumalla arvioituna/millimetrimitalla pohjallisia arvioiden nimenomaan tuota mxz 400 mallia, pituuden puolesta,

• Lake 45 on luokkaa 3mm pienempi kuin Salomon 44 lenkkarit (speedcross yms). Eli jos Salomon 44 istuu hyvin (ohuella sukalla), ei samalla sukalla Lake 45 sovi jalkaan vaan tarttee olla 46.
    • Shimano 45 on hieman (~5mm) isompi kuin Salomon 44. Shimano 44 on selvästi pienempi kuin Salomon 44.
    • Lake 46 on melko tarkkaan saman kokoinen kuin Shimano 45, ei ainakaan isompi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •