ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 488 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 388 438 478 486 487 488 489 490 498 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.611 - 14.640 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #14611
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.096
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Voi olla ihan perusteltua muuttaa väistämisvelvollisuuksia liikenteen tarpeiden mukaisesti.
    Tais olla -90 luvun alussa kun pyöräilijöiden väistämissäännöt muutettiin. Silloin katsottiin, että pyöräilijöille on turvallisempaa, että oikealta tultaessakin on väistämisvelvollisuus, jos tulee kevyenliikenteenväylältä.

  2. #14612
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Voi olla ihan perusteltua muuttaa väistämisvelvollisuuksia liikenteen tarpeiden mukaisesti.
    Kyllä, mutta mikä tuossa olisi se tarve? Se, ettei pyöräilijät osaa lukea liikennemerkkejä ei kai riitä.

  3. #14613
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Musiikkitalon kulmalle on päätös, että väistämisvelvollisuus muuttuu, mutta sitä ei ole vielä toteutettu. Päätös koskee B7-liikennemerkkiä (väistämisvelvollisuus pyöräilijän ylityspaikassa) eikä kärkikolmiota (B5), joka edellyttää korotettua rakennetta https://dev.hel.fi/paatokset/asia/he...40vh1-2023-46/
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  4. #14614
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kyllä, mutta mikä tuossa olisi se tarve? Se, ettei pyöräilijät osaa lukea liikennemerkkejä ei kai riitä.
    Jos vaikkapa pyöräilyn pääväylä, jossa pyöräliikennettä on enemmän kuin autoliikennettä? Eli halutaan pyöräilystä sujuvampaa kyseisellä tieosuudella.

  5. #14615
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Länsiväylälle Hanasaaren kohdalle voisi kanssa laittaa autoille kolmiot

  6. #14616
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    "Länsiväylälle Hanasaaren kodalle"? En hahmota lainkaan mitä tarkoitat.

  7. #14617
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Jos vaikkapa pyöräilyn pääväylä, jossa pyöräliikennettä on enemmän kuin autoliikennettä? Eli halutaan pyöräilystä sujuvampaa kyseisellä tieosuudella.
    Toisaalta sitten pyllistetään julkiselle liikenteelle. Pyöräilijöille kun annetaan etuajo-oikeus, bussit seisoo Mannerheimintielle ja Elielinaukiolle asti.

    Mutta tokihan pyöräilijöillä pitää olla esteetön kulku. Kuten sillä peukkukaasuveijolla tänään, kun ajoi jalkakäytävää väärään suuntaan.

  8. #14618
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    "Länsiväylälle Hanasaaren kodalle"? En hahmota lainkaan mitä tarkoitat.
    Tuohon Espoolaisten baanalle .. voisi kyllä vähän oikoakin väylää. Vai meneeköhän se "baana" Länsiväylän pohjoispuolta? Moni ei varmaan tajua olevansa väistämisvelvollinen tässä


  9. #14619
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    On se kiva asua pikkupaikkakunnalla. Täällön yksi risteys jossa pitää varoa ja keskustassa niin lyhyttä matkaa jotta työnnän pyörää.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #14620
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Toisaalta sitten pyllistetään julkiselle liikenteelle. Pyöräilijöille kun annetaan etuajo-oikeus, bussit seisoo Mannerheimintielle ja Elielinaukiolle asti.

    Mutta tokihan pyöräilijöillä pitää olla esteetön kulku. Kuten sillä peukkukaasuveijolla tänään, kun ajoi jalkakäytävää väärään suuntaan.
    No voihan se olla noinkin, mutta jos pyöräliikennettä on paljon ja paikka epäselvä, niin voi asiaa miettiä siltäkin kannalta että miksi pyöräilijöiden pitäisi aina olla se väistävä osapuoli?

  11. #14621
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.713
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Tuohon Espoolaisten baanalle .. voisi kyllä vähän oikoakin väylää. Vai meneeköhän se "baana" Länsiväylän pohjoispuolta? Moni ei varmaan tajua olevansa väistämisvelvollinen tässä

    Katsoin tuota kohtaa Googlemaps:sta ja ei nyt oikein aukea miten tuo paikka eroaaisi tavallisesta T-risteyksestä väistämissääntöjen osalta, siis mikäli osaat risteysväistämissäännöt pyörä/auto.
    Eli mikä tuossa sekoittaisi pyöräilijää taikka autoilijaa?
    Siis ainakaan niin paljoa että olisi "hyvä esimerkki" ongelmallisesta risteyksestä.

  12. #14622
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    No voihan se olla noinkin, mutta jos pyöräliikennettä on paljon ja paikka epäselvä, niin voi asiaa miettiä siltäkin kannalta että miksi pyöräilijöiden pitäisi aina olla se väistävä osapuoli?
    Niin, no paikka ei nyt ole mitenkään epäselvä. Paitsi ehkä niiden mielestä, jotka eivät tunne edes perussääntöjä. Polkupyörää koskevat liikennesäännöt eivät ole kovin monimutkaisia tai tulkinnanvaraisia.

  13. #14623
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.713
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Niin, no paikka ei nyt ole mitenkään epäselvä. Paitsi ehkä niiden mielestä, jotka eivät tunne edes perussääntöjä. Polkupyörää koskevat liikennesäännöt eivät ole kovin monimutkaisia tai tulkinnanvaraisia.
    No sitten jos ei tunne edes perussääntöjä, niin mikä tahansa risteys on epäselvä. Kuten itsekkin sanoit, polkupyörää koskevat liikennesäännöt eivät ole kovinkaan monimutkaisia taikka tulkinnanvaraisia, mutta jos niitä ei osaa niin... (ja kuten monasti todettu, niin nämä risteyksessä väistämissäännöt ovat vaikeita myös osalle autoilijoista.

  14. #14624
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Katsoin tuota kohtaa Googlemaps:sta ja ei nyt oikein aukea miten tuo paikka eroaaisi tavallisesta T-risteyksestä väistämissääntöjen osalta, siis mikäli osaat risteysväistämissäännöt pyörä/auto.
    Eli mikä tuossa sekoittaisi pyöräilijää taikka autoilijaa?
    Siis ainakaan niin paljoa että olisi "hyvä esimerkki" ongelmallisesta risteyksestä.
    No jos tuosta ajaa pyörällä, niin mieltää ajavansa suoraan Länärin suuntaista reittiä, mutta etuajo-oikeutettu suunta onkin tuo Hanaholmens Kulturcentrum för Sverige och Finland vievä päättyvä katu. Eli kaikki perusteet olisi muuttaa väistämisvelvollisuudet ja geometria siten, että pyöräliikenne olisi etuajo-oikeutettu, koska sellaiseksi sen moni voi psykologisesti mieltää.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  15. #14625
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.713
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    No jos tuosta ajaa pyörällä, niin mieltää ajavansa suoraan Länärin suuntaista reittiä, mutta etuajo-oikeutettu suunta onkin tuo Hanaholmens Kulturcentrum för Sverige och Finland vievä päättyvä katu. Eli kaikki perusteet olisi muuttaa väistämisvelvollisuudet ja geometria siten, että pyöräliikenne olisi etuajo-oikeutettu, koska sellaiseksi sen moni voi psykologisesti mieltää.
    Nyt katsot hommaa liikaa pyöräilijän näkökulmasta, tuo(kin) risteysalue suunnitellaan kokonaisuutena.

    Eli nyt jos palataan tuonne tieliikennelakiin, niin sen mukainen väistämisjärjestyshän nyt ilmeisesti on palstalaisille suht selkeä, polkupyörä väistää suojatiellä suoraan ajavaa autoa ja kääntyvä auto väistää suojatietä ylittävää polkupyöräilijää mikäli liikennemerkit eivät muuta osoita. Tässä ei pitäisi olla mitään ihmellistä ja näin lainlaatijat ovat asian parhaimmaksi katsoneet että se olisi (asiasta voi olla montaa mieltä onko laki hyvä vaiko huono, mutta se on tämän hetken voimassaoleva lainsäädäntö) lainsäädännön pääsääntö.

    No, nyt kun tuo risteys alue on yksi kokonaisuus jossa kolmioiden oleminen/olemattomuus vaikuttaa koko risteyksen väistämissääntöihin, niin nyt pitää tajuta että noilla väistämisvelvollisuuden muuttavilla/osoittavilla kolmioilla ei lähdetä tarkoituksellisesti muuttamaan tuota perussääntöä (eli pyörä väistää suoraan ajavaa autoa ja kääntyvä auto väistää pyöräilijää) mikäli se muuttaa risteyksen muuta väistämiskuvioita toiseksi kuin tienpitäjä katsoo sen olevan paras (siis risteyksen kokonaisuuden, ei vain pyöräilijän kannalta). Tähän tienpitäjän arvioon eri liikennemuotojen väistämisvelvollisuuksien "parhaimmuudesta" vaikuttaa monet eri asiat, mutta nyt tuo esittämäsi asia kääntäisi tuon risteyksen väistämisvolvollisuuden juurikin päinvastaiseksi kuin se nyt on.
    Ja koska tuossa risteysalueella on ajoradoille vain kaksi olemassaolevaa tarkoitusta, joko mennä Hanasaaren liitäntäpysäköintiin taikka sitten Kokoushotelli Hanasaareen (nämä tämän alueen ajoradat johtavat länsiväylältä vain näihin kahteen kohteeseen, eivät mihinkään muualle) ja tienpitäjä on tässä tilanteessa katsonut että tuo Hotelli Hanasaaren suunta tuossa risteysalueella on se "pääsuunta". toisaalta yhtä hyvin tuo risteys voisi olla myöskin hyvin tasa-arvoisena risteyksenä hyvin toimiva, mutta tämän hetkisen tilanteen täysin päinvastaiseksi kääntämiseen en oikein kaksi perusteita.
    Jos automääriä miettii, niin kuvasta laskettuna Hanasaaren liitäntäpysäköintiin mahtuu noin 80autoa ja tuonne Hotelli Hanasaareen johtavalla väylällä+pysäköintialueella on paikat noin tupalmäärälle autoja, joten siinäkin mielessä tuo nykyinen väistämisvelvollisuus on aivan perusteltu.
    Mikäli tienpitäjä katsoisi että tuossa olisi esimerkiksi erityisen runsas polkupyörämäärä autoliikenteeseen nähden, niin silloin polupyöräilijän tienylityspaikka olisi yksi vaihtoehto, eikä muuttaa väistämisvelvollisuutta ristyksessä muuten päinvastiseksi nykyiseen nähden.

  16. #14626
    Ei pyöräilijän pidä autoradan kolmioita katsella vaan paska infra.

  17. #14627
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.224
    ^Perustelut? Kyllä pyöräilijän täytyy seurata liikennettä niin kuin muidenkin.

  18. #14628
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Ei pyöräilijän pidä autoradan kolmioita katsella vaan paska infra.
    Ok, eikä siis ilmeisesti myöskään autoilijan? Ja mikä on "autorata". Kymi Ring lienee yksi, mutta siellä tuskin on kolmioita.

    ---
    Iltapulussa lisää videota samasta kohdasta. Jos tilanne olisi päin vastoin, olisiko foorumin neuvo, että autoilijoille pitää antaa etuajo-oikeus, kun eivät muuten osaa ajaa?

    https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset...0-51429df54253

  19. #14629
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.224
    ^Onneksi itsellä (enää) niin kiire että alan kinastelemaan isomman kanssa etuoikeuksista...

  20. #14630
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.713
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti

    ---
    Iltapulussa lisää videota samasta kohdasta. Jos tilanne olisi päin vastoin, olisiko foorumin neuvo, että autoilijoille pitää antaa etuajo-oikeus, kun eivät muuten osaa ajaa?

    https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset...0-51429df54253
    Eihän tuossa ole pyöräilijöiden ajamisessa oikein mitään puolusteltavaa, etenkin kun kyltit vielä kertovat väistämisvelvollisuuden selvästi, tai varmaan joku keksi miksi pyöräilijät ovat mielestään kyseiseen toimintaan oikeutettuja?
    Mutta sitten taas rehellisyyden nimissä, niin liikenteellisesti varmasti sellainen kohta, jossa tuo pyöräilijän tienylityspaikan käyttöönotto on täysin perusteltu. Mutta siihen asti niin...

  21. #14631
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.224
    ^ +1 myös, sakot, ei rikemaksuja, liikenteen vaarantamisesta!

  22. #14632
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    No sitten toisenlaista materiaalia. En tiedä vaatiiko äksä nykyään kirjautumista, jotta äksät näkyy. Mutta siis autoilija kääntyy vasemmalle ja tulosuunnassa vasemmalla kelvillä ajaa pyöräilijä, jolle autoilija ei anna esteetöntä kulkua.

    En kyllä saanut tuota paikkaa kohdistettua. Videossa sanotaan Myllymestarintie, mutta eikö se ole Kehä I?

    https://x.com/DPasterstein/status/17...539034763?s=20

  23. #14633
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    ^ihan joka lenkillä tuota. Kuolema korjaisi ennen pitkää ellei tinkisi.


  24. #14634
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ok, eikä siis ilmeisesti myöskään autoilijan? Ja mikä on "autorata". Kymi Ring lienee yksi, mutta siellä tuskin on kolmioita.

    ---
    Iltapulussa lisää videota samasta kohdasta. Jos tilanne olisi päin vastoin, olisiko foorumin neuvo, että autoilijoille pitää antaa etuajo-oikeus, kun eivät muuten osaa ajaa?

    https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset...0-51429df54253
    Onko tämä joku kierrätetty vanha video, vai tuore? Sään perusteella epäilen, että vähän vanhempi... (monilla shortsit)
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  25. #14635
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    No sitten toisenlaista materiaalia. En tiedä vaatiiko äksä nykyään kirjautumista, jotta äksät näkyy. Mutta siis autoilija kääntyy vasemmalle ja tulosuunnassa vasemmalla kelvillä ajaa pyöräilijä, jolle autoilija ei anna esteetöntä kulkua.

    En kyllä saanut tuota paikkaa kohdistettua. Videossa sanotaan Myllymestarintie, mutta eikö se ole Kehä I?

    https://x.com/DPasterstein/status/17...539034763?s=20
    Yläreunassa on koordinatit, joilla voi hakea paikan. Latokartanonkaaren liittymä Kehälle. https://maps.app.goo.gl/dVTMX9KQjxXo3prb6
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  26. #14636
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.713
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Onko tämä joku kierrätetty vanha video, vai tuore? Sään perusteella epäilen, että vähän vanhempi... (monilla shortsit)
    Ei ole montaakaan viikkoa sitten kun oli vielä "shortsikelit", mennyt Syyskuu oli suomen mittaushistorian lämpimin.
    Jos kuvasta joutuisi päättelemään niin viimekuulta todennäköisesti.

  27. #14637
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Ei ole montaakaan viikkoa sitten kun oli vielä "shortsikelit"...
    PK-seudulla oli vielä viime viikolla sortsikelit.


  28. #14638
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Perustelut? Kyllä pyöräilijän täytyy seurata liikennettä niin kuin muidenkin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ok, eikä siis ilmeisesti myöskään autoilijan? Ja mikä on "autorata". Kymi Ring lienee yksi, mutta siellä tuskin on kolmioita.
    Kyseessä oli sarkasmi, että paikka olisi jotenkin hankala tulkittava. Kyllä tuosta kolmiosta pitäisi selvitä mistä on kyse. Pyöräilijällekin.

  29. #14639
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Kyseessä oli sarkasmi, että paikka olisi jotenkin hankala tulkittava.
    Ok, no sarkasmi on netissä yhtä huonosti tulkittavissa kuin etuajo-oikeudet liikenteessä.

  30. #14640
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^ihan joka lenkillä tuota. Kuolema korjaisi ennen pitkää ellei tinkisi.
    Jep, valitettavan normihuttua. Tarinahan ei kerro oliko puhdasta kusipäisyyttä vai jäikö aidosti vaan huomaamatta pyöräilijä. Mutta sakon paikka jokatapauksessa.

    Vaikka itsekin yritän autoilla pyöräilijäystävällisesti, niin olen minäkin joskus puhtaasti vahingossa polkenut polkupyöräilijöiden oikeuksia jättämättä väistämättä esim. liikenneympyrässä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •