Huntilta vannejarrukiekot -20 %.
Sisäleveydet noissa 19 mm.
Noin ylipäätään brittilehdet kehuu (yllättäen-hymiö)ja laatukin käsittääkseni parantunut vuosien mittaan
https://eu.huntbikewheels.com/collec...m-brake-wheels
Huntilta vannejarrukiekot -20 %.
Sisäleveydet noissa 19 mm.
Noin ylipäätään brittilehdet kehuu (yllättäen-hymiö)ja laatukin käsittääkseni parantunut vuosien mittaan
https://eu.huntbikewheels.com/collec...m-brake-wheels
Olisko tuollaisista mihinkään? https://www.futurumshop.nl/fast-forw...fwd-naaf.phtml. Valmistajan sivuilla lontooksi esittelyt: https://ffwdusa.com/product/road/tyro-ii-rim-brake/
Myös LB:ltä löytyy: https://www.lightbicycle.com/700C-V-...ompatible.html
Aakoo muokkasi tätä : 04.09.2023 at 16.55
Katselin ihan kohtuullisen pätkän kiekon osista/kiekkovalinnoista. Pitkähän tuo on 38 min ja osaltaan hieman sekava, mutta kuitenkin.
Yleisellä tasolla valinnan kriteerit noin suurinpiirtein olisi alla mainitut , ja sitten noita voi kukin priorisoida oman mieltymyksen mukaan.
korjattavuus
huollettavuus
kestävyys
paino
aerodynamiikka
jäykkyys
rengasvalínta, hooked hookless
valmistaja, takuu
hinta
kauppa, asioiden hoito
Kaverilla (joka on kauppias) videossa on hintaluokassa 1500 puntaa benchmarkkina ffwd Ryotit dt swissin navoilla, sapin cx-ray pinnoilla, messinki nippeleillä, hooked, takuuasiat ja asioiden hoito hyvä
Jotenkin samaan tapaan ja omilla kriteereillä olen itse ehkä ostamassa reserven 40/44 kiekkoja dt 350 navoilla. 1460 g ja 1600 eur jne.. Pelkästään noiden lukujen valossa tämä kiekko ei olisi valinta. Dt swis ja hooked kuitenkin minulle loppupeleissä tärkeämpiä kuin esim. zipp 303 hieman halvempi hinta ja pienempi paino
https://www.youtube.com/watch?v=RK70bDCqdOc
Tätä olen alkanut funtsimaan. Aerohommat ei täälläkään ole mikään ykkösprioriteetti mutta kevennystä pyörivään massaan jos saisi kohtuuhinnalla. Muita vaihtoehtoja voisi olla:
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh...pr-1600-spline
https://www.hopetech.com/products/wh...e-pro-5-sp-cl/
https://www.mavic.com/en-us/ksyrium-sl-disc-rr1244.html
Noistahan tuo Föhnin linkkaama on kevein mutta vanne myös kapein ja matalin. Renkaan ideaali leveys kuitenkin 28-30mm mikä olisi ihan ok. Mavic tuntuu jotenkin pudonneen keskusteluista, onko menettänyt maineensa vai mikä on? Hope on mustana hevosena, vasta juuri bongasin sen. Hope merkkinä mulle maastopuolelta hyvinkin tuttu ja olen heidän tuotoksista pitänyt. Niissä väitetty kehän paino 425g ja Sapim Sprint -puolat messinkinippeleillä. Ehkä pyörivää massaa enemmän kuin noissa muissa vaihtoehdoissa?Mulla vasta eka maantiepyörä kun vastaavasti maastossa on tullut ajettua jo 30 vuotta. Maantiekiekkojen ominaisuudet ei vielä oikein selvät ole päinvastoin kuin maastokiekkojen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Varmasti näin alkujaan hyvä hintansa kuin painonsa puolesta. Perushyvä kiekko. Kovahko, mutta riippuu taas renkaasta, paineista jne…
240 napa, huolletvvutensa puolesta vähiten työkaluja vaativa. Muunneltavuus eri osasarjoille ei kyllä jätä parantamisen varaa.
Mulla on ollut tapana näissä kiekkohommissa mennä ns. napa edellä joten siinä mielessäkin DT on ykkösvaihtoehto. Tuohon hintaan ei tule mieleen parempaa vaihtoehtoa navan puolesta eikä ole myöskään mitään järkeä teettää kiekkoja kustomina.
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Jos nykyisissä kiekoissa vanteet on sisäleveydeltään 21 mm ja renkaat 32 mm niin kuinka huomattava ero voisi kovuudessa olla verrattuna 18 mm sisäleveisiin 30 mm renkailla? Pyörä on -23 Trek Domane joka on runkonsa puolesta hyvin anteeksiantava epätasaisella tiellä joten kovuus ei nyt ole ollut minkäänlainen ongelma. Kuski on tässä tapauksessa 87-kiloinen kommandona jos sillä on jotain merkitystä.
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
^ Vanteen leveys itsessään ei lisää mukavuutta, vaan mahdollistaa matalammat paineet ilman, että rengas alkaa muljua. Samoilla paineilla ajettuna sama rengas on itseasiassa teoriassa kovempi leveämmällä vanteella, koska isompi ilmatila.
Jostain syyystä munkin kokemuksen mukaan DT:n alumiinivanteiset kiekot on kyllä kovia. CR1400-kiekojen kovuus häiritsi 40 millin gravelrenkaidenkin kanssa. Syytä kovuuten en osaa sanoa, mutta ero oli tuntuva verrattuna Boydin Altamonteihin, jotka on mitoiltaan ja painoltaan suunnilleen identtiset.
Hopen napaa en jaksaisi kuunnella maantiepyörässä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Hopen vitosnavan saundi taitaa olla erilainen nyt kun siinä on 108 poe mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää niin ehkä äänekäs kuten edelliset.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Yhdet Hopet ollut eikä soittokelloa tarvinut, hienot navat!
Arvoin uusia kiekkoja parisen viikkoa takaperin ja päädyin tutkimusten jälkeen juurikin noihin FFWD 55 ryot laikkoihin dt240 navoilla. Renkaiksi laitoin Contin gp 5000 AS 28 leveinä. Todella tyytyväinen olen nyt muutaman satasen jälkeen tuohon valintaan. Ei kevein mutta muuten vakuuttaa. Renkaat käsin vanteilla ja nousi suoraan jalkapumpulla. Paineet pitäneet kerrasta. Erittäin kiva ajotuntuma n. 4.5 barin paineilla. Kulkee pehmeästi mutta jämäkästi. Kiva rimpuilla spurtteja. Yllätys oli tuo, että eivät ole mitenkään tuuliherkät. Plussaa hienosta ulkonäöstä ja kivasta äänestä ajelessa. hintakin oli erittäin kohdillaan S....aldenin synttärialessa. Tulivat kotiin neljässä päivässä. Toimitus lähti tunnin sisään tilauksesta liikkeelle. Toinen vaihtoehto oli zipp 404 mutta ei jäänyt yhtään kaivelemaan.
Noilla mun nykyisillä 21 mm sisäleveillä vanteilla ja 32 mm renkailla oon huomannut että semmonen 4-4.2 baria on mukavin. Jos pumppaa enemmän niin rullaavuus kärsii. Koska nuo mainitut 3 mm kapeammat DT kiekot ei ole mallia hookless niin ehkä niihinkin riittää alle 5 bar, mene ja tiedä. Maksimipainehan DT:n taulukon mukaan on 5,8 bar 30 mm renkaille tubeleksena.
https://www.dtswiss.com/pmt/00/00/00...WEB_ZZ_001.pdf
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Onko kellään kokemuksia sellaisesta kiekkovalmistajasta kuin Scribe? Heillä takanapa näyttäisi olevan tyyppiä ratched ja kehuvat loistavalla takuulla mutta yrityksenä vasta nelisen vuotta vanha joten historiaa ei vielä hirveästi takana. Ihan hyviä arvosanoja saaneet. Hiilarikiekkoa olisi kilpailukykyiseen hintaan, esim. tämä menisi varmaan hyvin siihen karsinaan mitä olen suunnitellut:
https://scribecycling.com/en-eu/coll...aero-wide-32-d
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Jos mahdollisimman hiljainen käyntiääni on prioriteettina, Onyx Racing Products Vesper -navat ovat tutustumisen arvoinen vaihtoehto. Takanavan vapaakytkinmekanismi on täysin äänetön ja bonuksena kaupan päälle tulee välitön kytkentä, kun ketjuun kohdistuu vetoa.
No kun minulle vastasit, niin totean että itselläni ei ole ongelmaa vapaarattaan äänitasojen suhteen. Kyllä niistä sen verran saa ja pitää ääntä kuulua ettei siirtymillä tartte soittokelloa käyttää.
Mm. Zipp 303, 353 nsw ja 404 ja 454 nsw :iin on tullut hieman painoa lisää, pinnat vaihtuneet ? ja ehkä kehällekin tehty jotain (en yrittänyt selvittää minkälaisia mallikohtaisia eroja on).
Painonlisäys on ollut tasolla 50-90 g per kiekkosetti (edit) mallista riippuen. Eihän se paljoa ole mutta erot valmistajien välillä monesti niin pieniä että kiekko voi muuttua superkevyestä kevyeeseen tuolla lisäyksellä.
Aiemmin Roval joutui laittamaan rapideihin kehälle lisää materiaalia, jotta saivat ne tubelesseiksi.
Zippeillä mm. isot volyymit, Usalainen firma/Sram ja tuotevastuut , vahingonkorvaukset ja elinikäinen takuu. Saattoi olla että totesivat että tuotetta pitää tehdä vähän kestävämmäksi.
Voi olla että Zippin takuu on sellainen seikka ja se mielessä päästelee menemään varomattomammin. Tuosta johtuen reklamaatioita on voinut tulla. Mutta onhan nuo kyljet kyllä aikas ohuet. Ilmankos on ollut settejä ja yksittäisiä 22 ja 23 vuoden malleja aika hyvällä hintaakin saatavilla. Roselta ( siis se pyörä ) ostin esim 808 etukiekon 790€. Ja mä arvelen että zipp hinkuu uusia tuotteita jo kauppoihin ja jälleenmyyjät saa myydä loput äkkiä pois.
Scribelta nämä kutkuttaisi ostaa. https://scribecycling.com/en-eu/coll...arbon-wheelset
Ei ihan kiskurihinnoissa, kevyehköt, ja pari optiotakin löytyy hinnan tietenkin noustessa. Jos tuo paino pitää kutinsa, se tietäisi melkein pyörään kuin pyörään mukavaa laihdutuskuuria. Toisaalta hivenen epäilyttää painon oikeellisuus ja mikäli pitää paikkansa niin kestävyys.
Zippiltä nuo muutokset on tulleet hiljaa ja hiiskumatta ilmaisesti pari kuukautta sitten . Asiaa ei ole mainostettu tai kerrottu mitenkään. Kuuntelin escapen podcastin niin siinä oli tästä, olivat myös laittaneet Zippille kyselyä että mikä on homman nimi mutta vastausta ei vielä olleet saaneet.
Itse olen katsellut toisiksi kiekoiksi matalampaa ja kevyttä kiekkoa, 30-32 mm renkaille. Scribe oli näköjään saanut hyvä arvosteluja ja painokin piti paikkaansa. Itsellä tuntuu kynnys nousseen ostaa jotain muuta kuin omasta mielestäni tuttua ja turvallista, ja vielä kauppiaalta jonka uskon hoitavan mahdolliset takuut yms. ainakin kohtuullisesti
Omat zipit on toistaisaeksi ainakin kestäneet. Ja ne saa aika kovaaakin röykytystä. Samalla reitillä esim työkaverin Mavic Ksyrium tjsp.... antautui. NSW:ssä on hartsin ja kuidun määrä vedetty aika minimiin. Tuo epäilytti jo 808 setissä. Muistaakseni 1660g painoa ja jos noilla erehtyy nimismiehenkiharoilleneljänkympin vauhdeissa niin se voi olla heippa.
Ei noita varmaan prosentuaalisesti hirveästi mene takaisin, mutta valmistajan kannalta kun aletaan kertomaan palautuksia ja käyttöikää keskenään niin kestävyyden lisäys saattaa alkaa tuntua hyvältä idealta vaikka 1 myyntivaltti vähän heikkenisi.
Tuossa olisi Zipp 303 BLING
![]()
Nythän noita olisi vieläkin edullisempaan hintaan saatavilla mutta oma hankinta lähti arvatenkin hiukan laukalle (ja etuajassa), tuli hankittua Bontragerin Aeolus Pro 37 TLR:t. Scriben kovaääniseksi mainittu takanapa ei houkutellut ja Bontyt oli Mantel.comissa erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Bontyjen takuuohjelma oli se ratkaiseva tekijä yhdessä DT350 -napojen kanssa. Maasturissa jo kolme kesää ollut Bontyn hiilarikiekot eikä niitä voi kun kehua. Myöskään hookless ei kiinnostanut joten Zipp ei tullut kyseeseen.
Jännä että sain etu- ja takakiekon erikseen ostoskoriin siirtämällä noin 50€ halvemmalla kiekkoparin kuin jos olisin valinnut wheelsetin. Varastosaldo näytti yhtä kappaletta kaikissa vaihtoehdoissa mutta nyt ei enää yhtään.
Edit: Jahas, sieltä lähtikin 2 eri pakettia, ehkä olisi tullut samassa paketissa jos olisi valinnut wheelset -vaihtoehdon. Siitäkö se lisämaksu tuli. Aikamoista :-)
Sent from my iPhone using Tapatalki
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Tilasin kokeiluun Huntin https://eu.huntbikewheels.com/produc...lset#techspecs
![]()
10% Black friday alesta tuli tilattua Light Bicyclen AR46 kehät DT240 navoilla vähän yli 1000€ jäi hintaa. Mukaan otin heidän omat siniset jarrupalat ovatko nuo hyvät vai löytyykö parempia vaihtoehtoja? Campagnolon punaiset löytyisi myös valmiina ja moni suosittelee SwissStop Black Prince paloja?
Kirjanmerkit