ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 79 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 69 77 78 79 80 81 89 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.341 - 2.370 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Mä en oikein saanut onnistumisen kokemuksia rexin kanssa. Ketjut ruostui helposti ja rupesi ääntämään suht nopeasti ja joka lenkin jälkeen sai lisätä. Ketjuista myös irtosi mustaa rättiin aina pyyhkiessä. Ketjut olivat uudet xt:t jotka pesin ketjupesurilla ja myöhemmin bilteman rasvanpoistajaan (etanoli/ipa seos) upottamalla.

Onko käyttäjässä vika vai eikö tuo toimi märän kelin maastoajossa?

Mikä olisi sellainen helppo halpa ja toimiva, vai onko sellaista? Käytin kuukauden mucoffin wetlubea kun kaapissa ei ollut muuta kuin sitä ja saman lafkan drylubea, joka häipyy ketjuista kun ajaa lätäkön vierestä. Wet luben jäljiltä voimansiirto oli niin tahmainen että ketjun sai pestä hammasharjalla linkki kerrallaan että sai pahimmat tahmat pois.

Hakusessa olisi siis sellainen perusöljy, joka pitää voimansiirron hiljaisena parin tunnin maastolenkillä, suojaisi korroosiolta ja olisi helppo putsata ja uudelleen rasvata. Saisi löytyä lähimmästä kivijalasta ja olla edullinen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Mä en oikein saanut onnistumisen kokemuksia rexin kanssa. Ketjut ruostui helposti ja rupesi ääntämään suht nopeasti ja joka lenkin jälkeen sai lisätä. Ketjuista myös irtosi mustaa rättiin aina pyyhkiessä. Ketjut olivat uudet xt:t jotka pesin ketjupesurilla ja myöhemmin bilteman rasvanpoistajaan (etanoli/ipa seos) upottamalla.

Mikä olisi sellainen helppo halpa ja toimiva, vai onko sellaista? Käytin kuukauden mucoffin wetlubea kun kaapissa ei ollut muuta kuin sitä ja saman lafkan drylubea, joka häipyy ketjuista kun ajaa lätäkön vierestä. Wet luben jäljiltä voimansiirto oli niin tahmainen että ketjun sai pestä hammasharjalla linkki kerrallaan että sai pahimmat tahmat pois.

Hakusessa olisi siis sellainen perusöljy, joka pitää voimansiirron hiljaisena parin tunnin maastolenkillä, suojaisi korroosiolta ja olisi helppo putsata ja uudelleen rasvata. Saisi löytyä lähimmästä kivijalasta ja olla edullinen.
    Sulla on saattanut jäädä tehdasrasvat sinne ketjun sisään. Riippuen mitä käytit ketjupesurissa, niin ketju ei välttämättä ole tullut täysin puhtaaksi. Etanoli / ipa toimii oikeasti aika huonosti sitä supertönkköä varastorasvaa vastaan, joka saattaa joissain tilanteissa olla peräti tahmeaa vahaa.

https://www.prisma.fi/tuotteet/10010...00ml-100100559

Siinä se. Joka lenkin jälkeen pyyhkäisee ketjun puhtaaksi/ kuivaksi ja tätä pisara joka niveleen. Kestää kuivalla melko hyvin ja märällä sen muutaman tunnin helposti. Ihan vesipesulla lähtee ketju puhtaaksi mutta tosiaan niin ohutta kamaa että pitää lisätä usein.
    Jos en olisi ryhtynyt Rambovaha-mieheksi niin tätä käyttäisin edelleen.

Tekeeköhän tällä mitään: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4502...tjuoljy-120-ml
    Ei ainakaan tuntuisi sotkevan n. 200km käytön kokemuksella.
    Vanha äijä, ja tarttee kaikki rapakot ajella...Konalla 12 vuotta. Nyt Haibike FULLFATSIX 10

[QUOTE=M A;3235900
    Hakusessa olisi siis sellainen perusöljy, joka pitää voimansiirron hiljaisena parin tunnin maastolenkillä, suojaisi korroosiolta ja olisi helppo putsata ja uudelleen rasvata. Saisi löytyä lähimmästä kivijalasta ja olla edullinen.[/QUOTE]

Minä olen käyttänyt talliin jääneitä iskariöljypullojen loppuja. Ei ole sitkeää ja irtoaa helposti pyörää pestessä melko tavanomaisilla pesuaineilla. Eikä ole kallista ostaa, vaikka pitäisi tarkoitusta varten hankkia, sillä kaikkein halvinkin toimii hyvin tähän tarkoitukseen. Ketjut ei ruostu ja parin tunnin lenkit menevät hyvin ja tarvittaessa pienestä tippapullosta on helppo lisätä kesken lenkin, jos tarvis tulee.

Ipat ja muut etanolit kannattaa mielummin juoda.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemutan Katso viesti
    Mistä Squirtia sais tilattua kohtuu postikuluilla? Tarkotus olis talvi ja normiverisioo pullo tilata, mutta äkkiä tulee kalliiksi jos lähtee 10e posteilla tilaamaan. Ei taida saada Joensuusta mistään?
    Toni&Tonilta toimituskulut 7eur ainakin Vantaalle.

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

Käytin kuukauden mucoffin wetlubea kun kaapissa ei ollut muuta kuin sitä ja saman lafkan drylubea, joka häipyy ketjuista kun ajaa lätäkön vierestä.
    En tiedä kuinka arviointikyvytön minä oikein olen, mutta minulla Muc-Off Dry pelaa hienosti. Pesen pyörän kevyesti joka lenkin jälkeen ja laitan öljyä tippa per rulla tyyliin joka lenkin jälkeen. Pyörittelyä ja hetken päästä rätillä pois mitä lähtee. Joku viikko sitten möyrin Dudella todella märissä olosuhteissa kolmisen tuntia, eikä mitään ongelmaa ketjuvoitelussa.

Itse olen sen verran laiska etten viitsi joka lenkin jälkeen ketjuja voidella. Rexin tuotteet Domestique ja nyt Black Diamond ovat olleet riittävän hyviä että yhdellä voitelulla menee useampi lenkki ennen uudelleen voitelua.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    En tiedä kuinka arviointikyvytön minä oikein olen, mutta minulla Muc-Off Dry pelaa hienosti. Pesen pyörän kevyesti joka lenkin jälkeen ja laitan öljyä tippa per rulla tyyliin joka lenkin jälkeen. Pyörittelyä ja hetken päästä rätillä pois mitä lähtee. Joku viikko sitten möyrin Dudella todella märissä olosuhteissa kolmisen tuntia, eikä mitään ongelmaa ketjuvoitelussa.
    Ihan mielenkiinnosta: Kauanko sulla kestää ketjut? Aikanaan kun MucOffin käärmeöljyjä ajoin niin ketjut kuluivat >0,5 rajan luokkaa tuplasti nopeammin kuin esimerkiksi Domestiquella. Taisin parhaana vuonna ajaa läpi 3 X01 Eagle ketjua ja kilometrejä tuli luokkaa 6000km.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Eikös se ollut testeissäkin todettu, että Muc-Offin voiteluaineet ovat hiomatahnaa vastaavia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eikös se ollut testeissäkin todettu, että Muc-Offin voiteluaineet ovat hiomatahnaa vastaavia?
    Käsittääkseni tämä kommentti on jonkun testin yhteydessä sanottu yhdestä heidän tuotteestaan ( taisi olla tuo MucOff C3 Ceramic lube jossa tehtaan mukaan on " Nano ceramic particles"), ei MucOff:n voiteluaineista yleisesti ottaen (joita heillä taitanee olle se luokkaa 5-6kpl erilaisi).

Mulla on pari ketjua kestänyt n. 6000 km MucOffin drylubella, pääosin kuivaa maantieajoa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Käsittääkseni tämä kommentti on jonkun testin yhteydessä sanottu yhdestä heidän tuotteestaan ( taisi olla tuo MucOff C3 Ceramic lube jossa tehtaan mukaan on " Nano ceramic particles"), ei MucOff:n voiteluaineista yleisesti ottaen (joita heillä taitanee olle se luokkaa 5-6kpl erilaisi).
    Nii...

https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/

^ Mun mielestä on aika epäreilua väittää että Muc Offin tuotteet olisi huonoja. Noiden testien perusteella mm.kuivalla ketjulla (No lubricant) ajaminen on huonompi vaihtoehto kuin Muc Off ...

Jos ei vielä hyvää korvaajaa ole löytynyt, testaa Peatyn wet lubea. Vaihdoin tähän Muc Offin vastaavasta juuri noiden samojen ongelmien takia mitä täälläkin on raportoitu eikä oo kyllä harmittanut yhtään. Wet luben putsaus on aina vähän hankalampaa, mutta täällä koko viime talven nuoska/lumiajelussa hoidoksi riitti lenkin jälkeen kuivaus paperilla ja tarvittaessa sitten välillä öljyn lisääminen. Ketjuja ei tarvinnut syväpestä kuin kerran, mutta sekin sujui paljon helpommin Muc Offiin verrattuna.
    "Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS

Ostin joskus Muc-offin Hydrodynamic ketjurasvaa, carmaankin mainostaminen vaikutti tuohon. Team Sky kuulema käytti ja mukana tuli vielä joku pieni lamppu jolla piti nähdä kuinka hyvin tuote imeytyy joka sieluun ja sopukkaan. Pullo taitaa vielä jossain varastossa olla mutta en sitä kauaa käyttänyt, suttasi ketjun hirveään kuntoon ja Zero Friction Cyclingin testissä havaittiin melkoista ketjun kulumista myös.

Tuo weldtiten wetlube on toistaiseksi vaikuttanut juuri siltä mitä tuossa edempänä kaipailin. On toiminut hyvin eikä tahmaa.

Ihan oikeasti?

Minusta kaikki Wet lubet on ollut kauheita mönjäämään. Että pakkakin muuttuu mustaksi mönjäkartioksi.

^Itse en vuosiin käyttänyt mitään Wet tyyppistä juuri tuon vuoksi mutta onneksi Dry ja vastaavat kehittyneet huimasti vuosien aikana.

Ihan oikeasti, omissani olen aina noita simpan, zefalin tai ihan merkittömiä, mutta vain hyvin kohtuullisesti. Ei ketjuun ihan valkein silkkihanskoin pidä tarttua, jos valkeana nuo haluaa pitää, mutta ei ketju tai pakka kovin likaannu.
    Ketjua en pese uutena enkä käytettynä ja kun öljyn kanssa nuukana olen. Ajokin vain tieajoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ihan oikeasti?

Minusta kaikki Wet lubet on ollut kauheita mönjäämään. Että pakkakin muuttuu mustaksi mönjäkartioksi.
    Minulla on sama kokemus maasto- ja gravelajossa, mutta jostain syystä työmatkapyörässä ei ole tahmannut niin pahasti. Matka n. 5km suuntaansa, muutama sata metriä soraa ja loput asfalttia. Yhtenä syynä voinee olla, että öljyämisen jälkeen on tullut pyyhittyä muutaman päivän ajan ylimääräistä öljyä ja moskaa pois. Jossain vaiheessa ketju lakkaa keräämästä ainakin isompia mömmöjä itseensä. Ei tuo toki missään nimessä puhdas ole, mutta ei nyt aivan moskan peitossa. Työmatkalla tuo wet lube on mielestäni ehdoton, dry lubella pitäisi olla varmaan vähintään kerran viikossa öljyämässä ketjua, nyt ehkä muutaman kuukauden välein. Viimeksi taisin öljytä kesällä ja nyt uudestaan. Tuotteena tällä hetkellä Zefalin wet lube.

Lenkkipyörissä on sitten dry lube, mutta sitä joutuu lisäämään keleistä riippuen arviolta 100-200 km välein. Kunnolla märässä varmaan useammin. Laiskana en jaksa usein puhdistaa ketjua kovin tarkkaan vaan pyyhin rätillä ja liuottimella päältä pahimmat liat ja sen jälkeen lisään öljyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Itse en vuosiin käyttänyt mitään Wet tyyppistä juuri tuon vuoksi mutta onneksi Dry ja vastaavat kehittyneet huimasti vuosien aikana.
    >Liityn tähän Wet Lube parjausporukkaan. Harmi kun Mcarbonilta ei enää saa Holmenkollen Lube Extremeä, onneksi on jokunen puteli vielä jemmassa. Toki uppovahaus on vähentänyt perinteisten öljyjen tarvetta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

^ Uppovahaukseen en sorru ja kun ei tarvetta ajaa työmatkoja eikä paskakeleillä niin tyydyn noihin kuiviin jatkossakin.

^ Uppovahaukseen en sorru ja kun ei tarvetta ajaa työmatkoja eikä paskakeleillä niin tyydyn noihin kuiviin jatkossakin.
    Ok

Arctic, en tarkoita että uppovahaus pahasta mutta itse tulen mainiosti toimeen ilmankin.

Arctic, en tarkoita että uppovahaus pahasta mutta itse tulen mainiosti toimeen ilmankin.
    Toki, ei tässä mitään tinkaa ole.

En nyt anna viimeistä tuomiota vielä, mutta itsekin olen wetluben nimellä myytäviä vältellyt. Tuo tuntuu ainakin tässä vaiheessa toimivan ihan ok, pesun jälkeen rätillä kuivaksi ja uutta päälle. Varmasti tulee mustaa käsiin jos ketjua joutuu lenkillä nostelemaan, mutta voin elää sen kanssa. Rissapyörät kerää moskaa tuttuun tapaan, mutta senkin saa rätillä pois. Mucoff jätti ketjun ja kaiken muun todella tahmeaksi.

Postissa matkalla Effetto Mariposa Flower Power Wax. Pitäisi olla testien mukaan erinomainen aine noiden märkävahojen joukossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmruuska Katso viesti
    Postissa matkalla Effetto Mariposa Flower Power Wax. Pitäisi olla testien mukaan erinomainen aine noiden märkävahojen joukossa.
    Itse käytin kerran kyseisestä tuotetta ja loppu puteli seissyt kaapissa. Keräsi huomattavasti kökköä ketjuihin eikä erityisen kestäväkään ollut ketjuissa. Ketjut oli ehkä yhden muutaman tunnin lenkin hiljaiset.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

Effetto Mariposa on kuivuttuaan pehmeää kuin huulirasva. Siitä voi päätellä, miltä ketju ja pakka näyttää jonkin ajan kuluttua. Testien mukaan silti voitelee todella hyvin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •