Ihan hyvin toimii normaali takavaihtaja 20-tuumaisessa. Meillä kolmas poika on jo rymistelemässä ja Isla Beinn maastopyöräksikin konffattuna on aivan ehjä vielä![]()
Ihan hyvin toimii normaali takavaihtaja 20-tuumaisessa. Meillä kolmas poika on jo rymistelemässä ja Isla Beinn maastopyöräksikin konffattuna on aivan ehjä vielä![]()
Pyöräily on kivaa!
Joo ei mennä käsijarruista takaisin jalkajarruihin. Mä mietin lähinnä sitä ettei se takavaihtaja mene mutkalle ja jotain lasten Rohloffia.
Cännärin pikkuläskiä mä koitan väijyä tässä muuten.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Meidän lasten Rohloff pyörii nykyään vähän isommassa kiekossa minun arkipyörässäni. Silloista käyttöä hieman rajoitti se, ettei pyörää uskaltanut jättää mihinkään. Arkipyöriksi pitää olla halvempia romuja, jos niitä täytyy pysäköidä pitkiksi ajoiksi johonkin.
Piti vähän aikaa sitten metsästää 20" Islaan korvake kun oli vääntynyt. Siinä on jonku yleismallin korvake, sama olisi käynyt 20" trekkiin ja moneen muuhun. Vähän ihmettelin kun pojan uudessa 24" NX-vaihtaja ei oikein tykkää vaihtaa alaspäin, jos vaijeri on riittävän kireällä vaihtaakseen nätisti ylöspäin. Pitää senkin korvaketta ihmetellä lähitulevaisuudessa.
Toistaiseksi poika on tykännyt edelleen ajaa Vitus 20 plussalla, joka onkin hänelle vielä ihan sopiva. Beinn 20s tuli pikkusiskolleen kun Vitus ei jäänyt riittävän ajoissa pieneksi. Islan 20s on huomattavasti Vitusta pienempi ja siten tyttärelle sopivampi. En vaan ole muistanut hänelle opettaa mille puolelle pyörä kuuluu kaataa ja mille puolelle sitä ei saa kaataa, kun Islassa on myös jalka
Jos NX vaihtajassa on vikaa niin vaihdan tilalle deorea, 11v slx liipasin kun pölyttyy valmiiksi hyllyssä.
Ja tällä tarinoinnilla siis halusin sanoa että vaikka ne korvakkeet joskus vääntyy niin niitä saa kaupasta. Napavaihteista tulee vaan turhaa massaa omaan makuun. Juuri asentelin 24" tubolitot kun halvalla sai (15€/pari) ja paino putosi yhteensä 240g. Sitten kun Maxxis Snyperit on jarruteltu puhki vaihtuu tilalle Rocket Ronit. Noilla saa yhteensä yli puoli kiloa jo valmiiksi kevyestä Early Riderin xc-pyörästä eikä hintaa tule kuin muutama kymppi. Ulkokumeista ei oikeasti yhtään kun saa ajaa nuo loppuun. Siihen ei kyllä Snyperin kuviolla kauaa mene
Ajat on kovia - islabikes lopettaa:
https://bikebiz.com/islabikes-to-cea...iGGsrkLxLoAFII
Taas on se aika kun pitäisi hankkia pyörää ja jotenkin nyt epävarmuus oikeasta koosta on paljon suurempi kuin ennen. Kyseessä on 12-v juniori, pituutta n. 142 cm ja oletan, että kasvua on vielä luvassa mutta silti optimaalisesti toivon pyörälle kolmen vuoden käyttöä.
Paperien ja aiempien kokemusten perusteella mulla on ollut mielessä kaksi vaihtoehtoa:
- Canyonin Grand Canyon Young Hero XXS-koossa
- Cubelta joku MTB 14" runkokoolla
Canyon on valmistajan speksien mukaan oikean kokoinen, mutta pelkään sen jäävän käyttöiältään lyhytaikaiseksi. Cuben mitoitus on tuttu, koska tyttärelle ostettiin tuon kokoinen MTB saman pituisena.
Päätin kerrankin perehtyä asioihin syvemmin ja vertailin pyörien stack/reach -mittoja ja niiden perusteella joko Canyon on todella pieni tai Cube olisikin vielä liian suuri:
- GC 2XS stack 563mm, reach 356mm
- Cube 14" MTB stack 595mm, reach 384mm
Kävin läpi vanhoja valokuvia ja tyttärellä Cube ei näyttänyt liian isolta (tosin varsinaista maastoajoa ei harrastettu) joten mitä mieltä on raati: onko Canyon pieni vai onko mitat nimenomaan maastoajon takia tuollaiset?
Ja mustana hevosena: mitä muita vaihtoehtoja mulla on, jos hintaoptimi on tuossa Canyonin suuruusluokassa? Nyt on ajettu 3 kesää Woomin OFF-maasturilla (paino n. 8.5kg) joten siirtymä 13-14 kilon pyörään voi olla aika hätkähdyttävä.
Ostettiin juuri männä viikolla juniorille Larunpyörästä Active chill 27,5" renkailla s-koossa. Meidän kaveri on 9-v, pituutta about tuo 142cm. Kokotaulukon mukaan pitäisi 160cm asti mennä.
Painoa ei ole ilmoitettu enkä ole punninnut, mutta ei erityisen painavan oloinen ole. Joustokeulaa ei toki ole tässä mallissa. Isohko eturatas (36t) luultavasti menee vaihtoon ennen kesää.
https://larunpyora.com/fi/product/ac...urquoise/84990
Lähetetty minun SM-A346B laitteesta Tapatalkilla
Ei noista painoista kannata olla huolissaan, skidit jaksaa kyllä niillä polkea ja ajaa maastossakin. Meillä 11 vuotiaalla XS Young Hero ja 13 vuotiaalla Marlin 7, oisko S koko? Mulle oli ihan sama mitä painaa, pääasia että on hyviä ajaa ja kestää. Ja niin on ollutkin.Alkujaan tämän lähetti pviitane;[URL="tel:3251816"
Kilpailua on tullut paljon vuosien varrella lisää, eikä Brexit varmasti avuksi ollut.
Näin jälkikäteen ajatellen minusta vaikuttaa, ettei Islabikes paljoa tuotekehitykseen panostanut. Ainakaan näin harrastajan näkökulmasta. Paremmat mallitkin lopettivat jo vuosia sitten. Hyviä peruspyöriä tekevät muutkin merkit nykyään.
Meillä ainakin siirryttiin parin kolmen ensimmäisen Isla-pyörän jälkeen "parempiin" lastenpyöriin. Tai siis minun mielestäni parempiin. Piti olla hydrauliset levyjarrut, lapsille oikein mitoitettu keula yms. hifistelyä. Maantiellekin löytyy vaikka mitä muuta. Lapsi tietysti ajaa tyytyväisenä millä vain, näin olen sen kokenut
Eli Isla oli vetoroolissa aikoinaan, mutta muut kirivät sittemmin ohi.
Pyöräily on kivaa!
Näin he lopettamisilmoituksessaan tavallaan itsekin kirjoittivat. Eli, että kertoivat olevansa iloisia siitä, että heidän suunnannäyttönsä myötä nyttemmin monilla muillakin merkeillä on tarjolla hyviä lastenpyöriä ja tilanne kokonaisuudessaan on siis paljon parempi lasten kannalta.
Poika (6-vuotias) siirtyi käsijarrulliseen polkupyörään. Mutta olemme nyt uuden ongelman edessä, kun sormet eivät yllä jarrukahvaan kovin hyvin. Mistä lähtisin etsimään joko profiililtaan erilaisia kahvoja? Onko muuta tehtävissä asian helpottamiseksi?
Jos on suoratankoinen vaijerijarrulla, niin esim. Trekin kids -kahvoissa on nivelpiste lähempänä.
https://www.sporthammer.fi/jarrukahvat
Onko joku saanut Woom Offiin (6, ei Air) etulokasuojaa? Suoraan kaupan hyllyltä siihen on tarjolla nippusiteillä kiinnitettävä muovilipuska, mutta minua kiinnostaisi isompi lokasuoja joka on helppo irrottaa.
Ostin itse asiassa tuohon jo SKS shockbladen toiveikkaana, mutta se ei käy suoraan. Woomin hiilarikeulassa on kyllä juuri oikean levyiset kierteet ruuville, niin lyhyemmällä pultilla tuon shockbladen voisi saada ainakin jotenkin kiinni. Onko joku kokeillut tällaista? Miksihän nuo kierteet ylipäätään ovat tuolla, onko niitä varten jotain soveltuvaa lokasuojakiinnitystä?
Moro,
Tarkoituksena on ostaa 132 cm pitkälle pojalle ensimmäinen kunnon maasturi. VPACE max 26 lienee se ykköstykki mitä on tarjolla, mutta se on pikkuisen kallis. Tietääkö kukaan,
onko mitään lähimainkaan vastaavaa tarjolla alle 1000€ hintaan, jos pyörän pitäisi olla kevyt ja fiksu muutenkin XC-ajoon?
Meillä oli karvan alle 130cm lähtien käytössä Trek Fuel Ex Jr. Polkijan optimi pituus tuolle on ~140cm, mutta matalan rungon ansiosta toimi kyllä hyvin lyhyemmälläkin.
Täysjoustoon suhtaudun hieman varauksella. Paikallisella pyöräkauppiaalla oli näkemys, että spessun rockhopper 27.5 koossa voisi toimia pienelläkin polkijalla. Sekin vielä pienenis jos jostain löytäis 26 kiekot, niitähän kaiken järjen mukaan on kaikilla nurkat täynnä… Paras mitä olen tähän mennessä löytänyt alle 1000€ on Rascal Wild 26, mutta sellaisesta ei taida kellään olla kokemusta suomen maassa.
Canyonilta löytyy young hero mallit, mutta ei näytä grand canyonia saavan tälle kesälle
Mondraker trick24 saa hintaan 999.99€ alltricksiltä, tuohan on 135cm-> polkialle eli aika lähellä
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Kona kikapu deluxe 2004
Ihan mielenkiintoinen budjettijunnumaasturi tarjouksessa 599e. 27.5 kehät pienessä rungossa, 1x10 deore ja ilmakeula. Geo näyttää kuvan perusteella jopa suht progressiiviselta. Virallinen koko suositus 148-> mutta kuvan perusteella veikkaisin että menisi reilusti lyhyemmälle. Täällä kuski olisi aikalailla 140 ja voi olla että menee testiin. Painavahan tuo on mutta tuolla rahalla jää varaa kevennellä löysiä pois jos siltä tuntuu.
https://www.xxl.fi/white-xc-275-pro-...26959_1_Style#
https://www.orbea.com/gb-en/bicycles...aufey-h30-2024
Layfeytä katsellut tyttärelle kun nykyinen xs-runkoinen Whyte alkaa olla pieni. Pituutta nyt 160cm, ikää vasta 12v joten hyvin mahdollista, että tuosta vielä kasvaa ehkä 5-10cm.
Suositusmitoitus melko kumma, S-koko Maks 165cm pituiselle ja M-koko 160-175cm. Onko jollain omakohtaista kokemusta tai osaa muuten neuvoa koon valinnassa?
Meille tuli pyörän osto eteen yllättäen, kun nuorempi lapsi omi isoveljen Woom 5:n. No tietenkään kesäkuussa ei ollut enää hirveästi valikoimaa saatavilla. Yhtä käytettyä Woom Off 6:sta yritin ostaa Torista, mutta myöhästyin. Lopulta usean kivijalamyymälän jälkeen päädyin tilaamaan Trek Merlin 5:n XS koossa. Nyt on eka lenkki 13 km sekalaista maastoa takana, eikä poika voisi olla enemmän innoissaan. Mieluummin olisin pitänyt vielä yhden koon ilman joustohaarukkaa painon takia, mutta valikoimaa ei ole ihan hirveästi. Merlin 7 tutkin myös mutta pöyrävarkaudet on niin yleisiä että 5:lla mennään. Merlinissä on 27.5 " renkaat joten kestää varmaan sinne 155-160 cm kokoon saakka, poika on nyt 145 cm. Trekissä on hydrauliset jarrut, sellaisia mulla ei ole aiemmin vielä ollutkaan.
Meillä 160cm poika. S tosiaan nappi koko nyt.
Laufeyn pitkästä keulasta en ole kyllä ollenkaan varma junnu käytössä. Se keula on kokonaisuudessaan jo niin korkea, että eturenkaan pito on aika rajallinen. Painoa ei saa eteen tarpeeksi. Keulii myös tosi herkästi ylämäissä.
Ajattelin kyllä vaihtaa tuohon loppukesäksi pidemmän ja jyrkemmän stemmin.
M-koko olisi vielä korkeampi ja pidempi. Ei kyllä pysty suosittelemaan, jos on tarkoitus ajaa maastossa.
Nämä kommentit siis vanhemman mallisesta h10 laufeysta. Muuten pyörä on ollut kyllä loistava ja kovalla käytöllä.
S-koossa on muuten jo ok mittaiset 170mm kammet. M-koossa varmaankin pidemmät, jotka ovat jo ihan liikaa junnulle.
Äkkiseltään nuo skioutin tarjous Laufeyn (2023) mitat korkeuden suhteen on melkein samat.
M:ssä 5mm enemmän stackia ja emäputken pituutta. Satulaputki tosin pitenee 50mm, ja hissitolppa taitaa olla pidempi, eli se voi olla huonompi kombo just 160 pitkälle kuskille.
Kammet on ymmärtääkseni samat 170milliset.
140 millisestä keulasta on pakko olla samaa mieltä.
S-kokoa ei millään viitsisi ostaa vuodeksi tähän väliin, varsinkaan kun metsäajot on aika vähissä.
Olen kyllä sitä mieltä, että s-koko menee hyvin vielä useamman vuoden. Juurikin tuon pitkän keulan vuoksi.
Hieman pidempää stemmiä vaan. Tuolla pitkällä ja loivalla keulalla ei ongelmia tule.
S-koon hissitolppa toimii tosiaan just nappiin. M-koon kanssa tuskin pystyy ajamaan tolppa yläasennossa.
Kirjanmerkit