Jos tarkoitatte iskarin pään kääntymistä kiinnityspultin ympäri joustoliikkeen aikana, niin sillä laakeroinnilla on vaikutusta herkkyyteen pelkkään puslaan verrattuna. Muitten suuntien kiertymiset on sitten liian heikkoja rakenteita tai muita suunnitteluvirheitä.
JRR-1 muokkasi tätä : 22.06.2023 at 10.07
Missä mielessä huonompi? Kuormankannossa kyllä, mutta jos osien pitää pystyä liikkumaan toisiinsa nähden ilman suuria kitkavoimia, niin se on vähän toinen asia. Kuten paksusta umpiraudasta hitsattu runko, varmasti kestää mutta ei ole kovin "leikkisä".
^Kuulalaakereilla pitäisi voitelun ja kuormankannon takia olla tarpeeksi liikettä nivelessä, mieluiten kokonaisia kierroksia. Kuorman ollessa yksipuolista ja pyörähdyskulman lyhyt, ei voitelu tapahdu tehokkaasti ja kuulat ja kehät kuluvat yksipuolisesti.
Neulalaakeri voisi olla parempi, mutta kustannus ja pienten neulojen takelteluherkkyys lienevät kuulalaakerin käyttöön johtaneet.
Nivelen kitkan on yleensä katsottu jäävän iskarin vaimennuksen takia huomaamatta.
Jousituksen rakenteesta riippuen iskarin akseli voi liikkua enemmän ja vähemmän ja usein runkoon kiinnittyvä pää liikkuu selkeästi vähemmän kuin linkustossa kiinni oleva. Kai niitä neulalaakereita puslien tilalle saa edelleenkin mutta nekin kannattaa voidella säännöllisesti.
No siis.. samahan ongelma koskee kaikkia linkuston laakereita myös. Mutta tosiaan, tuohon ei ole nukeproofin mukaan pakko laittaa laakereita, mutta varmaan siihen päädyn jos iskarin vaihdan.
Rocky mountain ja yeti ainakin käyttää iskarin alapäässä laakerointia. Ei kai siinä sen ihmeempää kun ostat iskarin ja siihen nuken mitoilla olevat laakeri hardwaret? Toimii varmaan yhtä hyvin tuolla 30x8 hardwareilla myös.
Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla
Kyseessä marzocchi bomber z2, 200km ajettu. Onko yleistä että keulassa on väljää ja onko tälle mitään tehtävissä? siis kun painaa jaruun pohjaan ja nitkuttaa edestakaisin. Ohjauslaakeria on kiristetty/tarkistettu useampaankin kertaan ja mielestäni välys ei tule siitä (yksin vähän hankala todeta tarkkaan mistä välys tulee)
Kokeilitko ilman jarrua? Meinaa palat liikkuu yleensä sen verran. Seinää vaste tms.
Mulla on kans pientä välystä liukuputkissa, ehkä 1500 ajettu.
Jarru pohjaan, nitkuttaa eestaas ja pitää sormea huulitiivisteen kohdilla niin että tuntee ylä- ja alaputken molemmat.
Mietin itsekin just samaa että pitäiskö tuosta reklamoida, onko noilla puslilla mitään takuuta vai tuleeko vastaukseksi että on kuluva osa..
Ne alkuperäiset öljyt meni aivan siirapiksi ja keula tönköksi pienelläkin pakkasella. Erikoisuutena näissä on, että foamia ei ole alajalkojen päässä, eli kannattaa kipata säännöllisesti ylösalaisin että menee öljyt sinne tiivisteelle asti. Helposti jää ainakin voitelu vajaaksi.
Edit: ei tosin kolise eikä tunnu ajossa.
Oli kyllä uudessa pinkbiken testissäkin moitittu Z2 väljyyttä.
Minulla on tuollaisessa Canyonin pyörässä (Nerve) Fox float CTD takajousitus. Takajousen säädinnappula lähti kokonaan irti, siis se violetti, jossa on sinen kahva. Saako kyseisen säätimen laitettua jotenkin takaisin? Mikä on tuon säätimen merkitys kokonaisuudessaan? Ilmat näyttää kuitenkin pysyvän.
Kyse ei ole jousituksesta, vaan ohjaustangosta. Mitä todellista tai käytännön eroa on alumiinisissa maastopyörän 20€ ja 100€ tangoissa?
Yleensä paino. Halvat tangot ovat myös yleensä joko äärimmäisen jäykkiä tai todella löysiä.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Moi. Minulta löytyy Canyon Stoic 3 ja etujousituksen vaihto mielessä. Tällä hetkellä siinä on Rockshox 35 Silver TK 140mm joustomatkalla ja 44mm offsetilla.
https://www.canyon.com/fi-fi/maastop...ic-3/3338.html
Olisikohan järkeä vaihtaa joustohaarukka Rockshox Yariin 150mm joustomatkalla?
https://www.bikester.fi/rockshox-yar...m-M912898.html
Ja nuita Yareja on 42mm ja 51mm offsetilla. Kumpikohan olisi parempi? Pyörä tulisi Spectralin kaveriksi varapyöräksi, satunnaiseen bike park ajeluun, pumptrackille yms.
"Pohjattomien välikappaleiden avulla kuljettaja voi säätää..." Noi konekäännökset on kyllä hauskoja. Tuo siis bikesterin Yari linkistä.
Mutta joo, kyllä minä luulen, että tuo Yari olis parannus aikaisempaan. Tuo maltillinen sentin pidennys ei pilaa geometriaa. Offsetista on osaa mitään varmaa sanoa. Ero kahden välillä kohtalaisin iso numeroina. Mutta miten on käytäntö. Ottaisin itse pienimmällä.
Tuolta 375,-
https://www.bike24.com/p2375638.html
Mikä olisi järkevän hintainen metallinen takajousi alla olevan tilalle? Minkälaista jousta voisi ajatella 75 kg kuskille?RockShox Deluxe Select, 185x55 mm (27.5: 165x45 mm), Rebound Adjust, Trunnion Mount
Ylä: 54 mm Trunnion Mount, Ala: 30x8 mm
Tuosta puuttuu olennaisia tietoja vielä: pyörämalli ja joustomatka ainakin. Valmistajilla ja kaupoilla on taulukoita joilla voi arvioida sopivaa jousta, esim tässä: https://www.tftuned.com/spring-calculator
marco1 muokkasi tätä : 25.08.2023 at 10.53
Syötä tiedot https://www.extremeshox.com/spring-calculator/
Joustomatkaksi 120 mm ja iskarin iskunpituudeksi tuo 55 mm.
Halpoja, edes kohtuullisia, kierrejousi-iskareita ei ole. Rock Shox Super Deluxe, mielellään ultimate versiona ja lock-out toiminnolla - tosin ne jouset painaa, kevyitä EXT jousia (kuten iskareitakin) saa ihan Suomestakin 4130.fi
120 mallin kanssa voisi mennä DVO Jade X, siihen saa kevyitä jousia mm. DVO omina.
Ja onhan noita 185/55 Trunnion iskareita coil versioina suunnilleen kaikilla valmistajilla. Fox / Marsu kaikki suoraan R-techistä ja jousia EXT tapaan tihein välein.
Koska sinulla on vielä selvästi aika hakusessa tekniikkapuoli, niin mitä lämpimimmin suosittelisin visiittiä R-techiin. Jos et heti saa haluamaasi/tarvitsemaasi palvelua, intä vastaan niin kauan, että saat sun tarpeita ymmärtävän ihmisen luoksesiJa jos nyt olet sattunut ostamaan pyöräsi jostain maailmalta kun "tonnin halvemmalla sait", ei sinua tuolla suoraan ulos sylkäistä (ei toki plussaakaan ole).
Paikkakunta profiilissa tmv. toki auttaisi, ihan heti en Rovaniemeltä lähtisi R-techiin ajamaan...
Kuinka suuri vaikutus on iskarin tunella, sen toimivuuteen? Uutta iskaria katselen ja nykyisessä on H - L tune ja tarjolla näyttäisi olevan vain M - M tunella olevia.
Iskari on Rock Shox Monarch RT3.
Sanoisin että merkitys on suuri. Mikä vanhassa on vikana ja millaisilla säädöillä ajat? Mitä parannusta toivot? M-M on vähemmän reboundia ja enemmän comppia.
Joo, tuon eron tunen eron ymmärrän, mutta se kuinka paljon se vaikuttaa on kysymysmerkki.
Ei tuossa ole kuin reboundin säätö ja se on nykyisellään 3 klikkiä auki hitaimmasta mahdollisimmasta.
Vanhassa on mennyt ilmat ja nesteet sekaisin, kun lotisee ja reboundin säädön vaikutus on heikentynyt. En ole itse noita vaimentimen huoltoja tehnyt, niin täyshuollon kustannuksen päälle kun laittaa ~100€, niin sillä saisi jo uuden iskarin kokonaan. Eli parannusta ei haeta, vaan alkuperäistä vastaavaa tilalle![]()
Tuossa tapauksessa säädön perusteella ei uskalla sanoa juuri mitään. Pyörän valmistaja on valinnut ”parhaat” tunet ja jos olet about fillaristin ihannepainossa, niin ennemmin huollattaisin vanhan kuin laittaisin uuden. Omat iskarit ovat sitäpaitsi tulleet huollosta parempina kuin uudet, joten senkin puolesta annan ääneni huollolle.
Osaako kukaan sanoa, pystyykö Fox 38 factoryn keulaan vaihtamaan uutta kaulaputkea? Onko tuo vaihdettavissa mitenkään.
Nykyisessä pyörässä head tube 100mm ja kiikarissa olevassa pyörässä olisi 125mm. Jos pituus loppuu kesken niin onko vaihdettavissa mitenkään?
^Tuskin vaihto onnistuu helposti ja takuu lähtee.
Varaosana myydään CSU kokonaisuutta. Esim. 36 FOXiin
https://www.silverfish-uk.com/produc...o-s-black-2019
Jostain löytynee tuohon kysyttyynkin ja halvemmaksi tulee kuin uudelleenliittäminen.
Kirjanmerkit