Näille en keksinyt tarkoitusta, ehkä jollekin DDR tai USSR harjoitteluun.
Rypäletalo by Hartsa T, on Flickr
Mökillä on vastaavankaltaiset mattojen kuivattamiseen pesun jälkeen. Tosin siitä harrastuksesta on luovuttu nykyisin, koska saippuan mättäminen järveen ei ole erityisen ekologista. Mutta kuivatustelineet ovat jääneet edelleen jäljelle.
^^ Voi olla. Tuossa kohteessa suorinta tietä rantaan 250 m, ehkä siellä ollaan käyty pesemässä ja roudattu pihapiiriin. Tuskin mattoja ihan hirveän montaa on ollutkaan.
Pari DC-3:n kuvaa eilen Kymin ilmailupäiviltä, laskukiito ja rullaus pysäköintipaikkaan.
![]()
En kehtaa laittaa kännykkäräpsyjä samasta koneesta tähän ketjuun mutta Räyskälässä tänään kone teki hienoja ylilentoja.
Hevostelun kuvausta eilen.
![]()
Elokuun loppu 23 by Hartsa T, on Flickr
^ Tuliko lukin kanssa erimielisyyttä, kummalle kantarelli kuuluu?
Ja tässä on siis harrastettu lintukuvausta puoli vuotta. Pitkiä putkia ostettu ja haaveissa se Canonin 1200mm tele.
Tällä kuvalla osallistuin paikallislehti Pirkkalaisen kesäkuvakisaan. Julkaisevat kisakuvia pitkin kesää....no tätä ei ole julkaistu. Voittajat julkistetaan ensi viikon 6.9. lehdessä. Ehkä tämä on sitten etusivulla...omasta mielestäni hyvä kuva ja myös hauska. Poikueporukan johtajasta ei ole epäselvyyttä
Hieno hetki myös kun satuin paikalle juuri oikeaan aikaan - isokoskelon poikaset hyppäsi telkän( tai isokoskelon)pöntöstä veteen emon luo
....
Ja nyt kun Loukonlahdelta kaikki linnut häipyneet....kävin Ratinan rannalla kuvaamassa lokkeja. Nuoria ja nuorehkoja.
tosi mukavaa on ollu kuvata lintuja...kuvat onnistuu tai ei, mutta lintujen edesottamuksia on ollu kiva seurata. Toivon että kehityn tässä harrastuksessa, lintukuvaus on ehkä se vaikein kuvauslaji.
Hieno kuva. Lintukuvaus on kyllä semmonen laji ettei millit ikinä riitä, mutta kun mennään putken painossa tonne parin kilon päälle siinä voi jäädä nopeita tilanteita ja lentokuvia ottamatta kun ei jaksa ilman jalustaa huitoa putken kanssa kovin pitkään.
Oon sortunut samaan lajiin ja tässä kesän aikana harjoitellut muunmuassa lentävien lintujen kuvailua. Pääskyt on aika haastavia.
Makroilu on toinen hauska laji
![]()
^^ kiitos, ja upeita kuvia sinullakin. 150-600mm tele on kyllä käytännöllisin, käsivaralta menee ja jos on isoja/lähellä olevia kohteita niin on liikkumavaraa. Lokinpoikaset kuvatuu 800mm teleellä. Suuri Tavoite on 1200mm ( jalusta on valmiina) mutta on hivenen hintava hankinta....
Itellä on lentävän linnun kuvauksen kanssa vielä "jonkin verran" harjoiteltavaa. Nyt olen ottanu lintukuvia huikeet puoli vuotta.
Ja koska Loukonlahdella ei enää lokkeja ole, olen käyny Ratinassa kuvaamassa.
liukasta! tähän olisi kaivattu pienempää suljinaikaa...mutta tilanne tuli nopeesti ja nappailin sitten vaan toivoen että jotain tallentuu...
..korjasin ensin tätä kuvaa roskan pois, mutta hoksasin sitten että siinähän on "tilanne"
Tykkään nykyään lokeista ja olen opetellut eri lajien tieteelliset nimet. "Lokki Joonatan"-kirjan luin yhdeltä istumalta, upea lukuelämys!
Ja olen huomannut että kuvatessani tai kiikaroidessani lintuja olen ehkä onnellisimmillani ja olo on levollinen ja kaikki stressi unohtuu totaalisesti, kiva seurata lintujen edesottamuksia ja jos saa kuvia niin hyvä. Kiikarointikin on kivaa, ja lintukävelyillä olen oppinu paljon.
Joskus nuorena kahlasin läpi isot määrät lintukuvakirjoja, niin pisti silmään kuinka pienillä milleillä proffat ne kuvansa otti. Jotain Hautalan kirjoja tuossa pikaisesti selasin niin 300 mm ja 400 mm oli yleisimmät objektiivit. Ja Pekka Helon Kotka -kirjan kuvat on pääosin 560 mm linssillä.
ps. hienoa kuvaani lokinpoikasista ei edes julkaistu paikallislehdessä, eikä se myöskään sijoittunut. AINA Pirkkalaisen kesäkuvakisassa voittaa joku lavastettu lapsikuva, kuten nytkin.
böö, olen kyllä tosi pettyny ja eniten siihen että kuvaa ei edes julkaistu. No, onneksi Tiede&Luonto-lehdessä ymmärretään hyvän valokuvan päälle...
Katuvalot
Kuvattu kännykällä käsivaralta. Tekniikan kehitys on huimaa.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
^^ Noita Hartsan kuvaamia tuhkeloita ja kuukusiakin on tänä syksynä paljon.
Tuomas Aron covid-19 -kuvia
https://tuomasaro.fi/
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Saapa nähdä kuinka pitkälle tämä "keinoälykuvaaminen" menee tulevaisuudessa, nythän otetaan vasta ensiaskelia.
https://petapixel.com/2023/09/20/tv-...ricane-idalia/
TV Station Calls Out Fake AI Images of Hurricane Idalia
Kuvasin eilen tallin hevosia. Tämä taitaa olla paras kuva.
![]()
^ Polle mietiskelee ehkäpä hieman surullisen oloisena?=pää alaspäin.
Melontareissullain otti silmään rantakalliolla olevat tassun jäljet. Raskas on ollut askel tuossa maihinousussa. Mikä on lie kengän nro?
![]()
Kirjanmerkit