HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 265 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 165 215 255 263 264 265 266 267 275 315 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.921 - 7.950 / 10558

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #7921
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    ^Tältä pohjilta sanoisin että DOT 4/5.1.

    https://epicbleedsolutions.com/products/hayes-bleed-kit

  2. #7922
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Kumikylä
    Viestit
    381
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Tuon kanssa kyllä kannattaa tarkistaa että kiristettävä mutteri oikeasti kiristyy asetettuun momenttiin. Epäilen että silmukan asento suhteessa vääntimeen vaikuttaa lopputulokseen.
    Tuollainen listalenkkinä olisi kyllä hyvä justiinsa jarruletkuille yms mihin ei pääse normaali lenkkipäällä vaan joutuu käyttämään listapäätä
    Ai niinkun että ensin esikiristetään momenttiavaimella ja sitten varmistetaan 8'' jakoavaimella? :-D

  3. #7923
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Kumikylä
    Viestit
    381
    DOT ja numeroita perässä.

  4. #7924
    Kunhan muistaa että DOT 5.0 on silikonipohjainen jarruneste eikä saa käyttää 4/5.1 järjestelmissä.
    Kylätason pyöräilijä

  5. #7925
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mustikka- Katso viesti
    Ai niinkun että ensin esikiristetään momenttiavaimella ja sitten varmistetaan 8'' jakoavaimella? :-D
    Nyt taisi tulla jokin ongelma luetun ymmärtämisessä. Ja muutenkin kannattaa jakoavaimet jättää aivan muihin hommiin.

  6. #7926
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Tuo lenkki kun on 90 asteen kulmassa, niin se ei juuri momenttiin vaikuta.

  7. #7927
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mustikka- Katso viesti
    DOT ja numeroita perässä.
    Juu, mulla on DOT 4 pullo fillarihommia varten. Eli laitamme sitä.

  8. #7928
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    No niin. Etujarrun ilmaus meni niin kuin piti, mutta takajarru sitten ei.

    Mikähän mahtaisi olla syynä. Kolmeen kertaan painoin ruiskulla reilun annoksen uutta nestettä alhaalta ylöspäin letkuja ja satulaa koputellen mutta silti kahvaan jäi järkyttävän iso vapaaliike. Onkohan siellä joku oikeasti rikki?

  9. #7929
    Liittynyt
    08/2023
    Viestit
    35
    https://www.sq-lab.com/produkte/lenk...tml#attributes

    Kun meinaa kädet puutua niin olisikohan tuosta ja ergomisista kahvoista hyötyä. Löysin myös laskurin joka suosittaa tangon lyhentämistä. Cubessa on jonkunlaiset ergonomiset kahvat.
    En tiedä puristanko tankoa liikaa vai onko suolan puutetta mutta välillä alkaa sormissa suonenvetoa ja ei ole kivaa.

  10. #7930
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    No niin. Etujarrun ilmaus meni niin kuin piti, mutta takajarru sitten ei.

    Mikähän mahtaisi olla syynä. Kolmeen kertaan painoin ruiskulla reilun annoksen uutta nestettä alhaalta ylöspäin letkuja ja satulaa koputellen mutta silti kahvaan jäi järkyttävän iso vapaaliike. Onkohan siellä joku oikeasti rikki?
    Joskus sitä nestettä pitää pumpata ruiskusta toiseen, että kaikki ilma tulee pois. Eli kun olet täyttänyt jarrut, niin imua alaruiskuun ja nesteen mukana voi tulla loput ilmat pois, tätä voi myös tehostaa kahvaa painamelemalla (eli työntää nestettä alaspäin).

    Sramin ohjeissahan DOT jarrut täytetään ylhäältä alas, ja sen jälkeen sitten pumpataan nestettä eestaas kunnes kuplia ei enää tule: https://youtu.be/DRt-CP2l474?t=183

  11. #7931
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Myös kahvan päässä olevalla ruiskulla voi imeä kuplia ulos kun laittaa jarrusatulan päästä ilmausnipan siksi ajaksi umpeen. Edit. eli ylläolevan videon kohdassa about 4 minuuttia

  12. #7932
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.553
    Olin onnistunut vääntämään 3x9 kauppakassihybridiromun ketjun pienelle mutkalle. Ajellut tovin ja kummastellut onko voimansiirto lopussa kunnes huomasin. Väänsin pihdeillä suoraksi ja nyt voisi arfvailla kuinka kauan kestää .. tällaiselle hentojalkaiselle alle 70kg painavalle varmaan kevyessä lähisukkuloinnissa mäkiä vältellen toistaiseksi?

  13. #7933
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Olin onnistunut vääntämään 3x9 kauppakassihybridiromun ketjun pienelle mutkalle. Ajellut tovin ja kummastellut onko voimansiirto lopussa kunnes huomasin. Väänsin pihdeillä suoraksi ja nyt voisi arfvailla kuinka kauan kestää .. tällaiselle hentojalkaiselle alle 70kg painavalle varmaan kevyessä lähisukkuloinnissa mäkiä vältellen toistaiseksi?
    9 ketju maksaa luokkaa 20 euroa.
    En itse ottaisi ylimääräistä riskiä ketjun katkeamisesta johtuville lipoille tai munien lyömiseen runkoon. Varsinkaan jos pyörä on sellaisessa kunnossa (ei liian kuluneet rattaat) että se uusi ketju toimii.

  14. #7934
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.290
    ^Samaa mieltä, väärä paikka säästää.

  15. #7935
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    741
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Olin onnistunut vääntämään 3x9 kauppakassihybridiromun ketjun pienelle mutkalle. Ajellut tovin ja kummastellut onko voimansiirto lopussa kunnes huomasin. Väänsin pihdeillä suoraksi ja nyt voisi arfvailla kuinka kauan kestää .. tällaiselle hentojalkaiselle alle 70kg painavalle varmaan kevyessä lähisukkuloinnissa mäkiä vältellen toistaiseksi?
    Jos sattuu pikaliittimiä löytymään niin korvaa tuon vääntyneen kohdan sellaisella tai katsoo onko ketjua varaa lyhentää.

  16. #7936
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.553
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    9 ketju maksaa luokkaa 20 euroa.
    En itse ottaisi ylimääräistä riskiä ketjun katkeamisesta johtuville lipoille tai munien lyömiseen runkoon. Varsinkaan jos pyörä on sellaisessa kunnossa (ei liian kuluneet rattaat) että se uusi ketju toimii.
    Toki sit kun ehtii mutta nyt on menoa aamusta iltaan muutama päivä ja oikeastaan tajusin vasta nyt, kai toi muutaman kilsan kestää penkiltä polkien / päivä tai tietty voi toisellakin romupyörällä mennä

  17. #7937
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    9 ketju maksaa luokkaa 20 euroa.
    En itse ottaisi ylimääräistä riskiä ketjun katkeamisesta johtuville lipoille tai munien lyömiseen runkoon. Varsinkaan jos pyörä on sellaisessa kunnossa (ei liian kuluneet rattaat) että se uusi ketju toimii.
    3x9 systeemi, eli tarvii pitkän ketjun. Noita ysiketjuja 136 lenkillä joutuu ihan tosissaan metsästämään ja jos löydät jostain niin se maksaa aika paljon enemmän kuin 20e.

  18. #7938
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.290
    ^Tuskin mitään erityisen pitkää vaadi kun pyörä jokin vanhalla voimansiirrolla, arvaus että edessä 42/32/22 ja takana mx 32... joten aivan normiketjut riittää.

  19. #7939
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    ^Nuo markettipyörien prässätyt etuleivät ovat yleensä 48-38-28. Vaikka takapakassa olisi 28T suurin rieska niin vaatii pitkän ketjun vaikka olisikin jäykkäperä. Olen noita useita värkännyt pyynnöstä ja aina päätynyt lopputulemaan että on halvempi hommata uusi kampisetti, keskiö ja singleratas kun ostella noita pitkiä ysiketjuja. Käytettynä nuo kammet maksavat saman kun tuollaisen pitkän ketjun hinta. Skene on täynnä porukkaa jotka vaihtavat muodinmukaiset kalliimmat voimansiirrot vaikka tarve on erittäin kyseenalainen ja siksi noita saa lähes ilmaiseksi käytettynä. Pitää olla se viimeisen muodin mukainen 12s kun kaikki sanovat että pitää olla sellainen vaikka siitä ei ole kuin haittaa ja maksaa hunajaa ne osat.

  20. #7940
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    ^48 edessä ja 28 takana on ihan normaali välitys esim. maantiepyörässä, eikä vaadi mitään erikoispitkää ketjua.

  21. #7941
    F. Kotlerburg Guest
    Maantiemankelissa on vain usein lyhyt takahaarukka. Vasta laitoin omaan uuden ketjun ja ei se erikoisen pitkä ole vaikka 52 etuleipä ja 30 piikkinen takana.

  22. #7942
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.290
    ^Siis vuosikymmeniä noihin 3x ketjuja vaihdettu ja mielestäni noita ylipitkiä ketjuja ei edus silloin ollut markkinoilla, 118lenkkisillä yleensä pärjättiin.

  23. #7943
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Maantiemankelissa on vain usein lyhyt takahaarukka. Vasta laitoin omaan uuden ketjun ja ei se erikoisen pitkä ole vaikka 52 etuleipä ja 30 piikkinen takana.
    No pätee vaikka graveliin samoilla välityksillä. Aina joutuu jonkun lenkin normaalistakin 114 lenkkisestä ketjusta pois ottamaan.

  24. #7944
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.290
    1x versioissa 40/40 112lenkkiä ja 34/11-52 118lenkkiä joten ihan hyllyketjuilla pärjää. Ekassa medium häkkinen ja toisessa XX1 pitkällä häkillä.

  25. #7945
    Jarruja, vaihteita, vanteita, satuloita, ohjaustankoja ja
    vaikka mitä sälää kertynyt nurkkiin vuosikymmenten mittaan
    iso röykkiö.
    Lajittelin osan poistoon, osan säästöön tuleviin projekteihin, osan
    kirpparilootaan ja osan Koivukylän kierrätyskeskukseen.
    Olin jostain saanut päähäni, jotta kunnostavat vanhoja fillarin
    raatoja ja osille olisi käyttöä. Katin kontit, nauroivat pihalle,
    ei kuulemma mahdu eikä tarvita.
    Siis, onko PK seudulla jotain uusioverstasta, jolle olisi iloa
    laatikollisesta sekalaista pyörän osaa? Ehjää ja toimivaa,
    mutta ei mitään aktiiviharrastajaa kiinostavaa.

    Markku Lehikoinen

  26. #7946
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Lehikoinen Katso viesti
    Jarruja, vaihteita, vanteita, satuloita, ohjaustankoja ja
    vaikka mitä sälää kertynyt nurkkiin vuosikymmenten mittaan
    iso röykkiö.
    Lajittelin osan poistoon, osan säästöön tuleviin projekteihin, osan
    kirpparilootaan ja osan Koivukylän kierrätyskeskukseen.
    Olin jostain saanut päähäni, jotta kunnostavat vanhoja fillarin
    raatoja ja osille olisi käyttöä. Katin kontit, nauroivat pihalle,
    ei kuulemma mahdu eikä tarvita.
    Siis, onko PK seudulla jotain uusioverstasta, jolle olisi iloa
    laatikollisesta sekalaista pyörän osaa? Ehjää ja toimivaa,
    mutta ei mitään aktiiviharrastajaa kiinostavaa.

    Markku Lehikoinen
    Ihme etteivät ottaneet vastaan. Itse olen vienyt Kyläsaaren kierrätyskeskus - Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy (kierratyskeskus.fi) Siellä on jopa paja jossa korjaavat polkupyöriä ja erillinen kauppa jossa myydään ehjää vanhempaa osaa. Olen lähes varma, että tuonne kelpaa.

  27. #7947
    Kiitän. Hyvä, ettei tarvitse jätehuoltoa kuormittaa.

    Markku Lehikoinen

  28. #7948
    Petikon kupeessa Polkupyöräkirppis kunnostaa raatoja myyntikuntoon ja myy käytettyjä osia.
    Kylätason pyöräilijä

  29. #7949
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Mites Filla?

  30. #7950
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    122
    Nyt meni sormi suuhun kun ei tahdo saada Deore RD-M6000 10s vaihtajaa vaihtamaan nätisti isommalle vaihteelle. Ketju siirtyy alemmas, mutta rullat osuvat aina pienemmän lehden hampaiden päälle. Siinä vaiheessa kun ketju vihdoin siirtyy koko matkalta ylemmältä lehdeltä alemmas tuntuu kuin ketju rämähtäisi paikalleen. Ylöspäin, eli pienemmälle vaihteelle, vaihtaa oikein nätisti. Kaikki vaihteet myös toimivat, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu ajaessa, eli vaikuttaa että indeksointi olisi kohdillaan.

    - B-ruuvi pitäisi olla oikeassa säädössä (5-6mm rako) ja tuota on tullut kokeiltua säätää suuntaan tai toiseen.
    - Ongelma esiintyy kaikilla vaihteilla
    - Ketju ei ole venynyt. Kokeiltu myös toisella ketjulla.
    - Pakka ei pitäisi olla kulunut tuon pyörän käyttömäärillä.
    - Pakka on kunnolla kiinni. Vapaaratas ja napa vaikuttavat olevan kunnossa.
    - Silmämääräisesti arvioituna vaihtaja ja korvake ovat kunnossa.

    Vaimon ajossa oleva Trek Farley 5 potilaana. Ollut siis varsin kevyellä ja vähäisellä käytöllä.



Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 20.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •