GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 156 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56 106 146 154 155 156 157 158 166 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.651 - 4.680 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #4651
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Oon ite miettiny noita iskarien "eyelet" laakereita, että onko ne sen takia speksattu pyörään, koska iskarin kiinnitys kiertyy niin paljon kun jousto liikuu?

    Omalla kokemuksella noi eyelet kitit kyllä puslien osalta sopii hyvin ristiin (FOX vs RS), eikös toi 1/2" eyelet oo vakio kaikiassa ei-trunion malleissa?
    Ilmeisesti jotain herkkyyttä noilla haetaan, en usko että auttavat kiertymiseen joka yleensä kai toisesta suunnasta tulee. Nää laakerihommathan on iskarivalmistajien parannuksia iskareihin.

  2. #4652
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    125
    Jos tarkoitatte iskarin pään kääntymistä kiinnityspultin ympäri joustoliikkeen aikana, niin sillä laakeroinnilla on vaikutusta herkkyyteen pelkkään puslaan verrattuna. Muitten suuntien kiertymiset on sitten liian heikkoja rakenteita tai muita suunnitteluvirheitä.
    JRR-1 muokkasi tätä : 22.06.2023 at 10.07

  3. #4653
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JRR-1 Katso viesti
    Jos tarkoitatte iskarin pään kääntymistä kiinnityspultin ympäri joustoliikkeen aikana, niin sillä laakeroinnilla on vaikutusta herkkyyteen pelkkään puslaan verrattuna. Muitten suuntien kiertymiset on sitten liian heikkoja rakenteita tai muita suunnitteluvirheitä.
    Juuri tätä kiinnityspultin ympäri tapahtuvaa kiertoliikettä tarkoitin. Olen koneteknikoilta kuullut sellaista, että tälläisessä edes-takaisin liikeessä laakeri voi olla jopa huonompi kuin hyvin suunniteltu pusla.

  4. #4654
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    125
    Missä mielessä huonompi? Kuormankannossa kyllä, mutta jos osien pitää pystyä liikkumaan toisiinsa nähden ilman suuria kitkavoimia, niin se on vähän toinen asia. Kuten paksusta umpiraudasta hitsattu runko, varmasti kestää mutta ei ole kovin "leikkisä".

  5. #4655
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    ^Kuulalaakereilla pitäisi voitelun ja kuormankannon takia olla tarpeeksi liikettä nivelessä, mieluiten kokonaisia kierroksia. Kuorman ollessa yksipuolista ja pyörähdyskulman lyhyt, ei voitelu tapahdu tehokkaasti ja kuulat ja kehät kuluvat yksipuolisesti.
    Neulalaakeri voisi olla parempi, mutta kustannus ja pienten neulojen takelteluherkkyys lienevät kuulalaakerin käyttöön johtaneet.
    Nivelen kitkan on yleensä katsottu jäävän iskarin vaimennuksen takia huomaamatta.

  6. #4656
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Jousituksen rakenteesta riippuen iskarin akseli voi liikkua enemmän ja vähemmän ja usein runkoon kiinnittyvä pää liikkuu selkeästi vähemmän kuin linkustossa kiinni oleva. Kai niitä neulalaakereita puslien tilalle saa edelleenkin mutta nekin kannattaa voidella säännöllisesti.

  7. #4657
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    No siis.. samahan ongelma koskee kaikkia linkuston laakereita myös. Mutta tosiaan, tuohon ei ole nukeproofin mukaan pakko laittaa laakereita, mutta varmaan siihen päädyn jos iskarin vaihdan.

  8. #4658
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Nukeproof vastasi että standardi 30x8 hardwarella onnistuu kunhan toinen pää se trunion.
    Rocky mountain ja yeti ainakin käyttää iskarin alapäässä laakerointia. Ei kai siinä sen ihmeempää kun ostat iskarin ja siihen nuken mitoilla olevat laakeri hardwaret? Toimii varmaan yhtä hyvin tuolla 30x8 hardwareilla myös.

    Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

  9. #4659
    Kyseessä marzocchi bomber z2, 200km ajettu. Onko yleistä että keulassa on väljää ja onko tälle mitään tehtävissä? siis kun painaa jaruun pohjaan ja nitkuttaa edestakaisin. Ohjauslaakeria on kiristetty/tarkistettu useampaankin kertaan ja mielestäni välys ei tule siitä (yksin vähän hankala todeta tarkkaan mistä välys tulee)

  10. #4660
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Kokeilitko ilman jarrua? Meinaa palat liikkuu yleensä sen verran. Seinää vaste tms.

  11. #4661
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Kokeilitko ilman jarrua? Meinaa palat liikkuu yleensä sen verran. Seinää vaste tms.
    Kuuluu sama kolina kun pompottaa keulaa paikallaan ilman jarrua

  12. #4662
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Mulla on kans pientä välystä liukuputkissa, ehkä 1500 ajettu.
    Jarru pohjaan, nitkuttaa eestaas ja pitää sormea huulitiivisteen kohdilla niin että tuntee ylä- ja alaputken molemmat.
    Mietin itsekin just samaa että pitäiskö tuosta reklamoida, onko noilla puslilla mitään takuuta vai tuleeko vastaukseksi että on kuluva osa..

    Ne alkuperäiset öljyt meni aivan siirapiksi ja keula tönköksi pienelläkin pakkasella. Erikoisuutena näissä on, että foamia ei ole alajalkojen päässä, eli kannattaa kipata säännöllisesti ylösalaisin että menee öljyt sinne tiivisteelle asti. Helposti jää ainakin voitelu vajaaksi.

    Edit: ei tosin kolise eikä tunnu ajossa.

  13. #4663
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Slazha Katso viesti
    Kuuluu sama kolina kun pompottaa keulaa paikallaan ilman jarrua
    Joissakin keulissa paluujousto kolahtaa yläasennossa jos paluuvaimennusta ei ole säädetty tarpeeksi.
    Tuo pystyliikkeen kolahtelu on eri asia kuin edestakaisin heilunnassa kolahtelu.

  14. #4664
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Oli kyllä uudessa pinkbiken testissäkin moitittu Z2 väljyyttä.

  15. #4665
    Minulla on tuollaisessa Canyonin pyörässä (Nerve) Fox float CTD takajousitus. Takajousen säädinnappula lähti kokonaan irti, siis se violetti, jossa on sinen kahva. Saako kyseisen säätimen laitettua jotenkin takaisin? Mikä on tuon säätimen merkitys kokonaisuudessaan? Ilmat näyttää kuitenkin pysyvän.

  16. #4666
    Kyse ei ole jousituksesta, vaan ohjaustangosta. Mitä todellista tai käytännön eroa on alumiinisissa maastopyörän 20€ ja 100€ tangoissa?

  17. #4667
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Yleensä paino. Halvat tangot ovat myös yleensä joko äärimmäisen jäykkiä tai todella löysiä.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  18. #4668
    Moi. Minulta löytyy Canyon Stoic 3 ja etujousituksen vaihto mielessä. Tällä hetkellä siinä on Rockshox 35 Silver TK 140mm joustomatkalla ja 44mm offsetilla.
    https://www.canyon.com/fi-fi/maastop...ic-3/3338.html

    Olisikohan järkeä vaihtaa joustohaarukka Rockshox Yariin 150mm joustomatkalla?
    https://www.bikester.fi/rockshox-yar...m-M912898.html

    Ja nuita Yareja on 42mm ja 51mm offsetilla. Kumpikohan olisi parempi? Pyörä tulisi Spectralin kaveriksi varapyöräksi, satunnaiseen bike park ajeluun, pumptrackille yms.

  19. #4669
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    "Pohjattomien välikappaleiden avulla kuljettaja voi säätää..." Noi konekäännökset on kyllä hauskoja. Tuo siis bikesterin Yari linkistä.

    Mutta joo, kyllä minä luulen, että tuo Yari olis parannus aikaisempaan. Tuo maltillinen sentin pidennys ei pilaa geometriaa. Offsetista on osaa mitään varmaa sanoa. Ero kahden välillä kohtalaisin iso numeroina. Mutta miten on käytäntö. Ottaisin itse pienimmällä.

    Tuolta 375,-
    https://www.bike24.com/p2375638.html

  20. #4670
    Liittynyt
    08/2023
    Viestit
    35
    Mikä olisi järkevän hintainen metallinen takajousi alla olevan tilalle? Minkälaista jousta voisi ajatella 75 kg kuskille?RockShox Deluxe Select, 185x55 mm (27.5: 165x45 mm), Rebound Adjust, Trunnion Mount
    Ylä: 54 mm Trunnion Mount, Ala: 30x8 mm

  21. #4671
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329

    Jousituksen pienet kysymykset

    Tuosta puuttuu olennaisia tietoja vielä: pyörämalli ja joustomatka ainakin. Valmistajilla ja kaupoilla on taulukoita joilla voi arvioida sopivaa jousta, esim tässä: https://www.tftuned.com/spring-calculator
    marco1 muokkasi tätä : 25.08.2023 at 10.53

  22. #4672
    Liittynyt
    08/2023
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Tuosta puuttuu olennaisia tietoja vielä: pyörämalli ja joustomatka ainakin. Valmistajilla ja kaupoilla on taulukoita joilla voi arvioida sopivaa jousta, esim tässä: https://www.tftuned.com/spring-calculator
    Cube stereo 120 sähkö, takajousen jousto lienee 50 mm.

  23. #4673
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    235
    Syötä tiedot https://www.extremeshox.com/spring-calculator/
    Joustomatkaksi 120 mm ja iskarin iskunpituudeksi tuo 55 mm.
    Halpoja, edes kohtuullisia, kierrejousi-iskareita ei ole. Rock Shox Super Deluxe, mielellään ultimate versiona ja lock-out toiminnolla - tosin ne jouset painaa, kevyitä EXT jousia (kuten iskareitakin) saa ihan Suomestakin 4130.fi
    120 mallin kanssa voisi mennä DVO Jade X, siihen saa kevyitä jousia mm. DVO omina.
    Ja onhan noita 185/55 Trunnion iskareita coil versioina suunnilleen kaikilla valmistajilla. Fox / Marsu kaikki suoraan R-techistä ja jousia EXT tapaan tihein välein.
    Koska sinulla on vielä selvästi aika hakusessa tekniikkapuoli, niin mitä lämpimimmin suosittelisin visiittiä R-techiin. Jos et heti saa haluamaasi/tarvitsemaasi palvelua, intä vastaan niin kauan, että saat sun tarpeita ymmärtävän ihmisen luoksesi Ja jos nyt olet sattunut ostamaan pyöräsi jostain maailmalta kun "tonnin halvemmalla sait", ei sinua tuolla suoraan ulos sylkäistä (ei toki plussaakaan ole).

    Paikkakunta profiilissa tmv. toki auttaisi, ihan heti en Rovaniemeltä lähtisi R-techiin ajamaan...

  24. #4674
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Kuinka suuri vaikutus on iskarin tunella, sen toimivuuteen? Uutta iskaria katselen ja nykyisessä on H - L tune ja tarjolla näyttäisi olevan vain M - M tunella olevia.

    Iskari on Rock Shox Monarch RT3.

  25. #4675
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    Sanoisin että merkitys on suuri. Mikä vanhassa on vikana ja millaisilla säädöillä ajat? Mitä parannusta toivot? M-M on vähemmän reboundia ja enemmän comppia.

  26. #4676
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Joo, tuon eron tunen eron ymmärrän, mutta se kuinka paljon se vaikuttaa on kysymysmerkki.

    Ei tuossa ole kuin reboundin säätö ja se on nykyisellään 3 klikkiä auki hitaimmasta mahdollisimmasta.

    Vanhassa on mennyt ilmat ja nesteet sekaisin, kun lotisee ja reboundin säädön vaikutus on heikentynyt. En ole itse noita vaimentimen huoltoja tehnyt, niin täyshuollon kustannuksen päälle kun laittaa ~100€, niin sillä saisi jo uuden iskarin kokonaan. Eli parannusta ei haeta, vaan alkuperäistä vastaavaa tilalle

  27. #4677
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    Tuossa tapauksessa säädön perusteella ei uskalla sanoa juuri mitään. Pyörän valmistaja on valinnut ”parhaat” tunet ja jos olet about fillaristin ihannepainossa, niin ennemmin huollattaisin vanhan kuin laittaisin uuden. Omat iskarit ovat sitäpaitsi tulleet huollosta parempina kuin uudet, joten senkin puolesta annan ääneni huollolle.

  28. #4678
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janik Katso viesti
    Tuossa tapauksessa säädön perusteella ei uskalla sanoa juuri mitään. Pyörän valmistaja on valinnut ”parhaat” tunet ja jos olet about fillaristin ihannepainossa, niin ennemmin huollattaisin vanhan kuin laittaisin uuden. Omat iskarit ovat sitäpaitsi tulleet huollosta parempina kuin uudet, joten senkin puolesta annan ääneni huollolle.
    Näin se täytyy varmaan tehdä, jos ei samalla tunella olevaa uutta löydy järkevään hintaan.

    Kiitos vinkeistä!

  29. #4679
    Liittynyt
    12/2017
    Viestit
    80
    Osaako kukaan sanoa, pystyykö Fox 38 factoryn keulaan vaihtamaan uutta kaulaputkea? Onko tuo vaihdettavissa mitenkään.
    Nykyisessä pyörässä head tube 100mm ja kiikarissa olevassa pyörässä olisi 125mm. Jos pituus loppuu kesken niin onko vaihdettavissa mitenkään?

  30. #4680
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    ^Tuskin vaihto onnistuu helposti ja takuu lähtee.
    Varaosana myydään CSU kokonaisuutta. Esim. 36 FOXiin
    https://www.silverfish-uk.com/produc...o-s-black-2019
    Jostain löytynee tuohon kysyttyynkin ja halvemmaksi tulee kuin uudelleenliittäminen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •