LostInLaplandCanyonAjopyoraGiantElectrobike
Sivu 6 / 19 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 565

Aihe: Trailmap-palvelu maastopyöräreittien suunnitteluun ja kartoittamiseen

Ruotsi on ollut edelläkävijä polkujen kartoituksessa. Joskus -02 niillä oli webbisivu Stigoteket. Sieltä löytyi ainakin Tukholman polut. Nykyään kaikki Stokiksen polut on Trailforkissa, hyvin kohdalleen greidattuna.

Mun mielestä Trailmapin ainoa ongelma on punaisen greidin käyttö. Porukat merkkaa sillä pusikkoisia pikku polkuja, eli pätkiä jotka eivät ole teknisiä. Mä pidän tekniikka poluista ja kun punainen polku onkin puskikkopaskaa niin ei kiva.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raumance Katso viesti
    Klaukkalan polut on löytynyt lähes kokonaisuudessaan TF:ästä jo 2017 eteenpäin ja tuuttasin ne OSM:ään tälle vuodelle. Oli tarkotus saada ne siirrettyä ennen kuin analyysi tulee. Viime kesältä oli 60 pyörä aktiviteettia ja yhteensä Stravassa lähes 300. Päälle sitten haikit mitä ei ole erikseen laskettu. Trailforksissa moninkertaisesti merkkauksia ja muokkauksia.

Muualta PK seudulta muutokset ovat lähinnä GPS korjauksia, vaikeuden lisäämistä ja vaikeuden korvaamista. Polut oli lähes täydellisesti kartotettu Sipoonkorven, Nuuksion, Kalajärven, Petikon, Serenan ja Vaakkoin alueilta. Yhden GPS jäljen perusteella tehdyt polut ovat usein erittäin epäluotettavia. Strava heatmäpistä löytyy apua ja itse laitan koko vuoden ajot yhdelle GPX tiedostolle niin se toimii myös omana heatmäppinä. Maastokartta sovelluksessa jatkaa aina saman träckin äänittämistä koko vuoden. Tai exporttaa kaikki träckit jolloin maastokartta sumputtaa ne yhteen tiedostoon. Suuri osa olemassa olevista poluista on merkitty jonkin kartan perusteella eli merkitsijöillä ei ole ollut mitään hajua mikä vaikeusaste on oikeasti kyseessä. Käytännössä kaikki polut merkitty ykköseksi vaikka ne olisivat todellisuudessa äärimmäisen vaikeita 2-6 luokituksia. Lähes kaikista on puuttunut myös visibility merkintä.

Hienoa että saatiin analyysi. Pyöräilyn syvin tarkoitus on kuitenkin datan tuottaminen.
    Ehdittiinkin jo Raumance:n kanssa viestejä vaihdella OSM:n puolella. Todella hienoa että saatiin kokenut kartoittaja OSM-leiriin! Trailforksin tsekkasin itse useampi vuosi sitten ja silloin Suomessa se oli aika hiljainen - en myöskään oikein ihastunut itse palveluun ja vielä vähemmän Pinkbike / Trailforks data politiikkaan eli täysin proprietary-dataa, harhaanjohtavilla tarinoilla höystettynä miten se olisi semi-avointa, myöskin niiltä osin kun se on täysin OSM:n kanssa päällekkäistä (OSM:n päälle laajentaminen ok, mutta pyrkimystä korvata OSM crowdsourcatulla datalla on haastavampaa ymmärtää). Täytyypä katsoa uudestaan missä sillä rintamalla mennään.

Kuten tuossa ylempänä jo kirjoittelin niin Trailmap on omalta osaltani ollut pitkälti hyllyllä viimeiset vajaa 2v, mutta nyt olisi mahdollisuus taas katsoa sen eteenpäin vientiä. Kattotasolla tavoitteena olisi tarjota poluilla liikkujille jotain mitä muut palvelut / sovellukset eivät jo tee, pohjata se vahvaan kartoitusyhteisön tukemiseen (OSM siis pohjalla, mutta ei ainut datan taso) ja löytää myös jokin malli millä toiminta olisi vahvemmalla pohjalla - nythän Trailmap lepää 95% minun ajankäytön ja lompakon varassa joka rajoittaa ideoiden toteuttamista.

Oma liikkuminen poluilla / teillä tapahtuu niin tossuilla (pl. kesäkausi) kuin eri fillareilla: maasto luomu + eMTB, gravel ja maantiefillarointi (maantie palannee tänä kesänä), joten tässä on jatkokehityksen osalta on myös konfliktoivia suuntia. Erityisesti gravelin osalta tullee tehtyä ainakin hieman työtä koska siellä on aukko globaalistikin ja yllättävän levinnyt ratkaisu GravelMap on mielestäni vielä kökömpi kuin Trailforks...

Mielellään kuulisin lisää Norjan & Ruotsin "polkukartta" skenestä, josko sinne olisi mielekästä laajentua ja saada laajempaa käyttäjäkuntaa mikä avaisi ovia paremmin pitemmän ajan kestävään ratkaisuun Trailmapin osalta. Toinen kiinnostava suunta on talvikausi ja hiihtäjät + kasvava talvipyöräily (OSM mtb:winter + Trailmap "MTB Talvikartta" ei ole ollut fokuksessa itsellä vaikka talviset polut kovasti kiinnostaakin).

Erilaiset ideat siis tervetulleita, niitä pitäisi tässä pyöritellä seuraavat pari viikkoa. Harjoitustyönä paluuna koodauksen pariin mietin myös jos työstäisi jonkin sivuston OSM-polku(& gravel)kartoituksen tukemiseen, esim. näyttämään missä tiettyjä tageja puuttuu urilta, missä tuoreet muutokset jne. Senkin osalta voi viskoa ideoita.

Norjasta ja osin Ruotsistakin on Map Ant tyypinen kartta olemassa, kun/jos homma etenee siihen pisteeseen että niitä kaivataan niin voin jeesailla siinä keneen kannattaa olla yhteyksissä. En kyllä ole ihan tarkkaan perillä heidän tarvoitteista, aineistojen oikeuksista, rajapintojen sopivuudesta/kapasiteeteista, mutta se sitten selviää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Norjasta ja osin Ruotsistakin on Map Ant tyypinen kartta olemassa, kun/jos homma etenee siihen pisteeseen että niitä kaivataan niin voin jeesailla siinä keneen kannattaa olla yhteyksissä. En kyllä ole ihan tarkkaan perillä heidän tarvoitteista, aineistojen oikeuksista, rajapintojen sopivuudesta/kapasiteeteista, mutta se sitten selviää.
    Kummankin maan paikkatietoskenessä seikkaileena oman kokemuksen voisi tiivistää näin. Norjasta kaikki hoituu ja avoimuudesta(ja ilmaisuudesta ollaan tohkeissaan). Ruotsissa jokapaikassa on välistävetokonsultti, joka kehittää asian ympärille bisnesmahdollisuuksia ja samalla torppaa avoimuutta ja ilmaisuutta.

Punainen ei ole pelkkä Trailmap ongelma vaan yleinen OSM dataongelma. Kartoitus on jokaisen mielpiteeseen perustuva ja voi jonkun toisen mielestä olla väärin. Tämä voi johtaa jonkun kohteen nokitteluun, eli toinen muuttaa sen A:ksi ja toinen palauttaa B:ksi ja tämä kehä jatkuu. Pahimmillaan se voi johtaa ihan OSM ilkivaltaan, jossa joku piruuttaan vetelee sinne mitä sattuu. Tämä on tämän aineiston luonne ja siitä tuskin päästään ikinä täysin eroon.

Kotimaiselle OSM latukartalle minulta iso ääni. Lähinnä siis se, että nuo kotimaiset karttadatat saisi OSM latukartan taustalle. Se on minusta ihan todellinen markkinarako, joskaan en nyt lähtisi siitä kovin suuria tienestejä laskemaan. Jyväskylän Lipas tietokanta sisältää ladut aika hyvin avoimissa rajapinnoissa, mutta se ei ole ollenkaan yksi yhteen OSM datan kanssa. Eli Lipaksen päivittyminen on pikkuisen hähmäinen prosessi itselleni. Paras latukartta olis sellainen jossa olisi OSM latutasot ja Lipas tasot ja niitä voisi sitten vähän silmällä vertailla toisiinsa.

Toinen joka ammatillisesti vähän hiertää on Maanmittauslaitoksen polut. Eli ne jotka näkyvät maastotietokannassa, mutta eivät ole tieverkkoa ja sitäkautta Digiroadia. Eli tieverkon saa tuotua rajapinnoista ja Trailmapista löytyy OSM polut, mutta siellä välimaastossa saattaa olla jonkin verran muinaista ajouraa, metsätietä tms. joka näkyy polkuna maastokartoilla, mutta ei välttämättä ole realisoitunut OSM poluksi. Ei näitä paljoa ole, mutta jonkin verran ja sitä enemmän mitä kauempana asutuskeskuksista ollaan. Ne olisi kiva saada jostain rajapinnasta.

Talvikartta

Yksi kehitysehdotus olisi saada tuo talvikartta myös Garminiin. Tällä hetkellä juurikin parhaat talvipolut, mutta ei kestä montaa päivää enää.
    Talvikartan saaminen Garminiin muiden karttojen joukkoon auttaisi aloittelijoita valitsemaan "oikeat" talvipolut ja ne aukeaisivat nopeammin ja pysyisivät paremmin auki (ehkä). Talvipolkukartoituskin hieman helpottuisi kun näkisi suoraan lenkillä talvipolkutilanteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Ehdittiinkin jo Raumance:n kanssa viestejä vaihdella OSM:n puolella. Todella hienoa että saatiin kokenut kartoittaja OSM-leiriin! Trailforksin tsekkasin itse useampi vuosi sitten ja silloin Suomessa se oli aika hiljainen - en myöskään oikein ihastunut itse palveluun ja vielä vähemmän Pinkbike / Trailforks data politiikkaan eli täysin proprietary-dataa, harhaanjohtavilla tarinoilla höystettynä miten se olisi semi-avointa, myöskin niiltä osin kun se on täysin OSM:n kanssa päällekkäistä (OSM:n päälle laajentaminen ok, mutta pyrkimystä korvata OSM crowdsourcatulla datalla on haastavampaa ymmärtää). Täytyypä katsoa uudestaan missä sillä rintamalla mennään.

Kuten tuossa ylempänä jo kirjoittelin niin Trailmap on omalta osaltani ollut pitkälti hyllyllä viimeiset vajaa 2v, mutta nyt olisi mahdollisuus taas katsoa sen eteenpäin vientiä. Kattotasolla tavoitteena olisi tarjota poluilla liikkujille jotain mitä muut palvelut / sovellukset eivät jo tee, pohjata se vahvaan kartoitusyhteisön tukemiseen (OSM siis pohjalla, mutta ei ainut datan taso) ja löytää myös jokin malli millä toiminta olisi vahvemmalla pohjalla - nythän Trailmap lepää 95% minun ajankäytön ja lompakon varassa joka rajoittaa ideoiden toteuttamista.

Oma liikkuminen poluilla / teillä tapahtuu niin tossuilla (pl. kesäkausi) kuin eri fillareilla: maasto luomu + eMTB, gravel ja maantiefillarointi (maantie palannee tänä kesänä), joten tässä on jatkokehityksen osalta on myös konfliktoivia suuntia. Erityisesti gravelin osalta tullee tehtyä ainakin hieman työtä koska siellä on aukko globaalistikin ja yllättävän levinnyt ratkaisu GravelMap on mielestäni vielä kökömpi kuin Trailforks...

Mielellään kuulisin lisää Norjan & Ruotsin "polkukartta" skenestä, josko sinne olisi mielekästä laajentua ja saada laajempaa käyttäjäkuntaa mikä avaisi ovia paremmin pitemmän ajan kestävään ratkaisuun Trailmapin osalta. Toinen kiinnostava suunta on talvikausi ja hiihtäjät + kasvava talvipyöräily (OSM mtb:winter + Trailmap "MTB Talvikartta" ei ole ollut fokuksessa itsellä vaikka talviset polut kovasti kiinnostaakin).

Erilaiset ideat siis tervetulleita, niitä pitäisi tässä pyöritellä seuraavat pari viikkoa. Harjoitustyönä paluuna koodauksen pariin mietin myös jos työstäisi jonkin sivuston OSM-polku(& gravel)kartoituksen tukemiseen, esim. näyttämään missä tiettyjä tageja puuttuu urilta, missä tuoreet muutokset jne. Senkin osalta voi viskoa ideoita.

Kartan zoomaukseen tarvis vähän apuja. Tuntuu olevan todella isot hypyt, etenkin hiirellä zuumaillessa menee 1km-500m-100m. Olen tässä yrittänyt vaihdella hiiren ja selaimen asetuksia, mutta ei noilla tunnu olevan vaikutusta. Mielelläni näkisi että hiirellä menisi 50m välein zuumitasot. Käyttöliittymän +/- napeista menee 300m tasolle joka on ihan ok, mutta hiirellä en onnistu saamaan tuota tasoa. Vinkkejä?

Kemin itäpuolella oleva tie/polkuverkosto Takajärveltä Rovavaaralle greidattu isoilta osin päin p:tä. Pitkät pätkät mummopyörällä ajettavaa doubleträckiä yms. merkattu oranssiksi.
    Olisiko täällä joku paikallinen, joka jaksaisi muokkailla noita, niin mun kaltaisten satunnaiskävijöiden olisi helpompi suunnitella reittejä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eratt Katso viesti
    Kemin itäpuolella oleva tie/polkuverkosto Takajärveltä Rovavaaralle greidattu isoilta osin päin p:tä. Pitkät pätkät mummopyörällä ajettavaa doubleträckiä yms. merkattu oranssiksi.
    Olisiko täällä joku paikallinen, joka jaksaisi muokkailla noita, niin mun kaltaisten satunnaiskävijöiden olisi helpompi suunnitella reittejä?
    Sen verran helppoa toi OSM:än käyttö että ihan ite ne hoidetaan sinne. Ihan turhaa kysellä voisko joku. Trailmäpistä avaat sieltä infosta sen sinisen linkin. Kelaat tarpeeks alaks että voi muokata treilejä. Ja muutat ne sieltä. Sitte jos haluaa uutta polkua niin klikkaa kartan päältä line vaihtoehtoa. Enter lopettaa polun. Tyyppi on path. Ja fields on mtb:scale ja jos haluaa niin visibility on kiva olla.

Suomen treilit on melko hyvin asutusalueilla merkattu mutta kyllä vielä niistäkin puuttuu paljon ja on paljon korjattavaa. Se ei millään muulla tavalla saavuta todellisuutta hipovaa tilaa kun sillä että aktiivisa kartottajia on useita joka alueella. Sekään ei riitä että kaikki kartoitetaan kun maasto muuttuu kaikin tavoin jatkuvasti. Kasvaa umpeen. Kaatuu 20 puuta. Teollisuusalue laajeenee.

Nyt tyhmä kysymys. Sain Trailmapin puhelimessa outoon navigointi-moodiin. Kartta ei näy kohtisuorassa, vaan jotenkin oudossa lievästi viistossa katselukulmassa.

Kuinka siitä pääsee eroon? Kompassi-nuolen näpyttely tai karttapohjan kaksois-näpytykset ei vaikuta mitään.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Nyt tyhmä kysymys. Sain Trailmapin puhelimessa outoon navigointi-moodiin. Kartta ei näy kohtisuorassa, vaan jotenkin oudossa lievästi viistossa katselukulmassa.

Kuinka siitä pääsee eroon? Kompassi-nuolen näpyttely tai karttapohjan kaksois-näpytykset ei vaikuta mitään.
    Kahdella sormella vetäminen tekee tuon.

Yllättävän paljon pk-seudun ihan yleisistäkin poluista puuttuu. Ainakin täällä idässä. Mä olen muutamia lisäillyt sillä periaatteella, että paras on hyvän vihollinen. Eli olen käyttänyt pohjana vain omaa ajoani. Tärkeämpää (mun mielestä) on, että ylipäätään näkee että tuolla on jotain polkuja, kuin että kohdistus on 100% oikein.

Mikä se täällä viitattu ”visibilty”-tägi on? Sekö mikä kertoo, kuinka hyvin polku erottuu maastossa? Mtb-täginä olen yleensä käyttänyt ykköstä, jos vaan itse pystyn ajamaan polun.

Tägi trail_visibility muuttaa viivan katkotusta Trailmapissa.
    Tuon olen tulkinnut tarkoittavan miten erottuu maastossa.
    Voi olla vähän käytettynä huonosti erottuva tai umpeenkasvaneena huonosti erottuva.

Tägi mtb:scale kertoo sitten kulkukelpoisuuden.
    Nolla menee vaikka mummiksella.
    Ykkönen ei maastopyörää hidasta, muille tuntuu jo.
    Kakkonen on jo maastopyörällekin hankalampaa, jne.

Sen verran helppoa toi OSM:än käyttö että ihan ite ne hoidetaan sinne. Ihan turhaa kysellä voisko joku.
    Ei kuule puhettakaan. Tällä IT tason osaamisella se on siinä ja siinä että niitä polkuja osaa edes käyttää. Ei tulisi mieleenkään lähteä muokkaamaan niitä. En tajua edes termistöä mitä tälläkin sivulla käytetään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Yllättävän paljon pk-seudun ihan yleisistäkin poluista puuttuu. Ainakin täällä idässä. Mä olen muutamia lisäillyt sillä periaatteella, että paras on hyvän vihollinen. Eli olen käyttänyt pohjana vain omaa ajoani. Tärkeämpää (mun mielestä) on, että ylipäätään näkee että tuolla on jotain polkuja, kuin että kohdistus on 100% oikein.
    Tässä itse pyrkisin miettimään "asiakasta" eli OSM-datan hyödyntäjää. Jos kartoittaa aluetta jossa polut yleisesti puuttuu kartalta tai yksikin "kriittinen" polku (esim. gravelistille nämä ovat metsäautoteiden päitä yhdistävät polut), niin mielestäni parempi että lykkää polun kartalle vaikka GPS trace ei olisi ihan 100% laadultaan tai osaa kaikkia OSM tageja viimeisen päälle laittaa. Jos taas on kartoittamassa alueella jossa polkuja jo on paljon kartalla, niin kannattaa kaksi kertaa miettiä mitä sinne lisäilee tai miten muokkaa olemassa olevia polkuja, riskit on suuret että arvoa käyttäjille enemmän hukkuu kuin lisääntyy jollei kartoitushomma ole jo kohtuudella hanskassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Tägi trail_visibility muuttaa viivan katkotusta Trailmapissa.
    Tuon olen tulkinnut tarkoittavan miten erottuu maastossa.
    Voi olla vähän käytettynä huonosti erottuva tai umpeenkasvaneena huonosti erottuva.

Tägi mtb:scale kertoo sitten kulkukelpoisuuden.
    Nolla menee vaikka mummiksella.
    Ykkönen ei maastopyörää hidasta, muille tuntuu jo.
    Kakkonen on jo maastopyörällekin hankalampaa, jne.
    Jep, trail_visibility on nimenomaan tuo - käytännössä siis miten helposti polku on löydettävissä ja sillä pysyy. Käytännössä Suomen maastoissa se usein myös indikoi ajettavuutta. Tosin poikkeuksia on kuten avokalliot, joilla "polku" ei tahdo näkyä, mutta jos vaan pysyy oikealla uralla niin ajettavuus on kohdillansa.

Jos polku on häiritsevästi ts. epämiellyttävästi umpeenkasvanut niin oikea tagi on obstacle=vegetation.

Trailmap-palvelu maastopyöräreittien suunnitteluun ja kartoittamiseen

Polun visibility luonnossa vaihtelee aika paljon vuodenajasta riippuen. Polku, mikä on keväällä täysin näkyvissä, voi loppukesästä näyttää umpeenkasvaneelta.

Muutenkin suhtaudun Trailmapsin tietoihin pienellä varauksella. Kuten myös muihin maastokarttoihin. Polku joko on siellä tai ei ole. Samoin polun luokitus on niin subjektiivinen näkemys, ettei siihen kannata 100% luottaa. Joku ajaa polulla gravelilla (kuten se, joka tuli minua vastaan Sipoonkorvessa ”umpimetsässä”) ja toinen ei selviä samasta kohtaa täpärilläkään. Kumpi on oikeassa?

Lähinnä käytän Trailmapsia siihen, että näkee onko jossain ylipäätään polkua/polkuja ja itse polut sitten etsin paikan päältä.

Samoin polun luokitus on niin subjektiivinen näkemys, ettei siihen kannata 100% luottaa.
    En tiedä ketä on kiittäminen, mutta Tampereen polkujen luokitukset on aika tasalaatuiset. Ja aika hyvin pystyn luottamaan siihen että keltainen ja oranssi on vielä meikeläisen ajettavissa, mutta punaista on syytä välttää.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Samoin polun luokitus on niin subjektiivinen näkemys, ettei siihen kannata 100% luottaa.
    Näinhän se on, Hangossa oranssi polku tarkoittaa jotain ihan muutan kuin Jyväskylässä. Parastahan olisi, että nämä olisivat mahdollisen yksitulkintaisia maantieteestä ja henkilöstä riippumatta.

Tuli juurikin tuosta Hangosta mieleen, siellä on yks kallioinen nousu merkattu punaisella=lähes mahdoton ajaa ylämäkeen. Käytännössä siis melko siloinen polku semijyrkälle kalliolle.
    Lahdessa, jossa pääasiassa ajan, se olisi keltainen, maks oranssi. Minulle keskinkertaisena ajajana ei tuottanut juuri ongelmia. Ekakertalaiselle ehkä juu enemmän, mutta silti punainen status oli vähän liikaa.

Ei ihan siis merkinnät kohtaa, mutta pääasia, että polku on merkattu edes karttaan.

Itse Lahden alueen polkuja merkkailen ja lisäilen/tarkennan.

Viestissä #110 ihmettelin Kotkassa tehtyä tägäystä. Reitti punainen ja ihan tasaista maata ja ajettavissa alepa-pyörällä, jos on yhtään metsässä ajanut.

Kuten kirjoitin, niin mulle on tärkeintä tietää, että jossain ylipäätään on polkuja. Niiden 100% oikeellisuus on minulle toissijaista. Joku toinen kokee eri tavalla.

Esimerkiksi tämä Vuosaaren kanavan vieressä oleva metsikkö. Onko nyt jokainen noista poluista 100% oikein? Tuskin. Mutta mulle riittää tieto, että siellä on perkeleesti ajettavaa polkua.

Esimerkiksi tämä Vuosaaren kanavan vieressä oleva metsikkö. Onko nyt jokainen noista poluista 100% oikein? Tuskin. Mutta mulle riittää tieto, että siellä on perkeleesti ajettavaa polkua.
    Suurin osa noista poluista on jotain muurahaistenpolkuja OSM:ssa ja Trailmapissa luokittelemattomia eli ajettavuus on kyseenalaista.

Yli-innokkaat..
    Nyt tuolta alueelta ei erota valtapolkuja muurahaisenpoluista.
    Eli suunnistamiseenkaan tuosta ei ole apua ennen kuin joku käy leveyden ja erottumisen luokittelemassa.

Ehkei tuolla läntillä nyt niin tarvitsekaan suunnistaa, sen kun ajaa. Luokitteluun pitäisi varata kunnolla aikaa ja omaa viitseliäisyyttä. Paitsi jos tuohon ottaa päälle jonkun stravan heatmapin. Jos se onnistuu.

Mutta kuten kirjoitin, niin se visibilitykin vaihtelee.

Suunnistuskarttaankaan ei ole merkitty polkuja kuin viitteellisinä, kun ne eivät kuluneesta ympäristöstä erotu.

https://reitti.helsinginsuunnistajat...act=map&id=332

Polun visibility luonnossa vaihtelee aika paljon vuodenajasta riippuen. Polku, mikä on keväällä täysin näkyvissä, voi loppukesästä näyttää umpeenkasvaneelta.

Muutenkin suhtaudun Trailmapsin tietoihin pienellä varauksella. Kuten myös muihin maastokarttoihin. Polku joko on siellä tai ei ole. Samoin polun luokitus on niin subjektiivinen näkemys, ettei siihen kannata 100% luottaa. Joku ajaa polulla gravelilla (kuten se, joka tuli minua vastaan Sipoonkorvessa ”umpimetsässä”) ja toinen ei selviä samasta kohtaa täpärilläkään. Kumpi on oikeassa?
    obstacle=vegetation on tuohon ekaan sopiva. Ideaalisesti siinä olisi myös "seasonal" lisämääre kuvaamaan tuota "kasvaa umpeen" vs. "aina ummessa", mutta sen suurin arvo on siinä, että jos ei nyt vaan tykkää puskista (punkit, nokkoset tai ei muuten vaan hotsita) niin tietää välttää.

Eihän mikään kartta ole absoluuttisesti vastaava kuin tilanne jonakin ajanhetkenä luonnossa. Mutta oma kokemus OSM ("Trailmap") poluista on, että jos polku on luokiteltu niin kyllä se on ollut harvinainen poikkeus jos sitä ei maastosta löydä. Luokittelemattomissa poluissa on noita intiaanipolkuja tai 10v takaisia kartoituksia joissa riskit on suuremmat. Luokitus on toki subjektiivinen näkemys, mutta lähtökohtaisestihan sitä ei perusteta ajajan omaan taitoon vaan pyritään sovittamaan alueen muiden polkujen tasoon. Suurpiirteinenhän se on, mutta auttaa varautumaan siihen mitä odottaa ja valitsemaan vaihtoehdoista. Nykyään paljolti gravelistina esim. vihreä polku on "95% voi ajaa" ja keltainen "80% voi ajaa, mutta välillä hitaasti" ollut varsin käyttökelpoinen reittisuunnittelun perusarvaus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mi2 Katso viesti
    Näinhän se on, Hangossa oranssi polku tarkoittaa jotain ihan muutan kuin Jyväskylässä. Parastahan olisi, että nämä olisivat mahdollisen yksitulkintaisia maantieteestä ja henkilöstä riippumatta.
    Tästä on FB:n OSM Trails Finland yms. muualla keskusteltu. Käytännössä alue määrittää perustason johon sitten mtb:scale tasot suhteutuu. Esim. Tampereen Kaupin (tunnettua juurta, kiveä ja mutaa) keltainen ja Lamminpään hiekkaharjun keltainen on usein aika kaukana toisistaan, mutta alueensa sisällä aika hyvin kuvaavia.

Ehkei tuolla läntillä nyt niin tarvitsekaan suunnistaa, sen kun ajaa. Luokitteluun pitäisi varata kunnolla aikaa ja omaa viitseliäisyyttä. Paitsi jos tuohon ottaa päälle jonkun stravan heatmapin. Jos se onnistuu.

Mutta kuten kirjoitin, niin se visibilitykin vaihtelee.
    Tuollaista luokittelemattomien polkujen "ryteikköä" voi hyvin siivota vaikka Stravan heatmapilla katsomalla ensin polut missä käy ajamassa ja sitten luokittelee ne + pistää width-arvot kohdilleen jos on vähän leveämpääkin uraa kuin intiaanipolkua joukossa. Aika houkutinhan se on sitten kun muutama polku on värillinen ja loput "tuntemattomia". Stravan HD heatmapin päälle saa helposti Trailmapin MTB Kartan. Ohjeethan on Trailmapin web-sovelluksessa kun valitsee "Tarkka Strava Heatmap" karttatason.

Mikä on muuten type ”polku” tai ”epävirallinen polku” ero?

Ipadilla käytän editointiin ”GoMap”-appia, se toimii tässä mielestäni paremmin kuin trailmapin editori selaimen kautta.

Mikä on muuten type ”polku” tai ”epävirallinen polku” ero?
    "Epävirallinen polku" on yhdistelmä, jossa polulla on "informal=yes" lisätägi.
    Suomen oloissa olisi parempi olla erikseen "virallinen polku", "informal=no" -lisätägillä, koska jokamiehenoikeuksilla voi liikkua yleensä muuallakin kuin erikseen merkityillä poluilla.
    Virallisen polun voisi kuvitella olevan määritelty kulkuoikeus (rasite), viitoitus, kaavamerkintä, historiallinen reitti tms.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ... Luokitus on toki subjektiivinen näkemys, mutta lähtökohtaisestihan sitä ei perusteta ajajan omaan taitoon vaan pyritään sovittamaan alueen muiden polkujen tasoon. ...

Tästä on FB:n OSM Trails Finland yms. muualla keskusteltu. Käytännössä alue määrittää perustason johon sitten mtb:scale tasot suhteutuu. Esim. Tampereen Kaupin (tunnettua juurta, kiveä ja mutaa) keltainen ja Lamminpään hiekkaharjun keltainen on usein aika kaukana toisistaan, mutta alueensa sisällä aika hyvin kuvaavia.
    ...
    Kai pyrkimyksenä pitäisi kuitenkin olla se, että polkujen luokittelu olisi yhdenmukainen eri alueilla eikä niin, että mtb:scale tasot ovat erilaisia eri alueilla?
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

Luulis olevan. Itseänin korpeaa myös ulkoiluväylien luokittelu poluiksi. Ei ole polku sellainen 4-5 metriä leveä latupohja.

Sen verran helppoa toi OSM:än käyttö että ihan ite ne hoidetaan sinne. Ihan turhaa kysellä voisko joku. Trailmäpistä avaat sieltä infosta sen sinisen linkin. Kelaat tarpeeks alaks että voi muokata treilejä. Ja muutat ne sieltä. Sitte jos haluaa uutta polkua niin klikkaa kartan päältä line vaihtoehtoa. Enter lopettaa polun. Tyyppi on path. Ja fields on mtb:scale ja jos haluaa niin visibility on kiva olla.

Suomen treilit on melko hyvin asutusalueilla merkattu mutta kyllä vielä niistäkin puuttuu paljon ja on paljon korjattavaa. Se ei millään muulla tavalla saavuta todellisuutta hipovaa tilaa kun sillä että aktiivisa kartottajia on useita joka alueella. Sekään ei riitä että kaikki kartoitetaan kun maasto muuttuu kaikin tavoin jatkuvasti. Kasvaa umpeen. Kaatuu 20 puuta. Teollisuusalue laajeenee.
    Joo, käyn siellä ajamassa ehkä noin kerran vuoteen, joten kaikkien polkujen läpikäyminen kestäisi varmaan 10 vuotta. Yritin toki tuon kertaisen reitin greidata uudestaan mutta trailmapin linkki osm editoriin ei toiminut. Kiitos kommentista joktap.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Luulis olevan. Itseänin korpeaa myös ulkoiluväylien luokittelu poluiksi. Ei ole polku sellainen 4-5 metriä leveä latupohja.
    Ongelma on siinä, että suomalaistyyppinen pururata on OSM termistössä vähän vieras käsite. Siellä on tie, pyörätie, kävelytie tms. mutta tällaista purupäällysteinen kuntorata, joka on tarkoitettu kuntoiluun eikä johda mihinkään ei oikein ole. Eli pururatojen tägäys on OSM datassa vähän epämääräinen asia ja niistä on monenlaista variaatiota. Polku on yksi variaatio niistä kaikista variaatioista.

Toisaalta jos ura on pelkkä latupohja, niin sehän voi kesällä olla pelkkä polku ja se kaikki muu ympärillä on avointa horsmikkoa. Eli ei aukon leveys välttämättä estä uran kuvaamista polkuna, koska leveälläkin aukolla voi kulkea pelkkä polku.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •