Olen käyttänyt Mavicin UST renkaita maantie-/retkipyörässäni, jonka rakensin viis vuotta sitten. Olen aikaisemmin ollut tyytyväinen Marathon Plussiin - en ole kertaakaan saanut niitä puhki - joskin niiden vaihtaminen vanteille on aina hirvee homma (talven jälkeen). Katselin olisko markkinoilla jotain hifimpää ratkaisua, ja tubeless-renkaista puhuttiin paljon hyvää. Mavicilta oli tullu ensimmäiset katupyörään tarkoitetut UST-vanteet.
UST on Mavicin järjestelmä, jonka mukaiset vanteet on tehty tubeless-käyttöä varten. Tämän helpommaksi tubeless-renkaiden asennus ei tule, sillä vanteisiin ei tarvita teippiä ja renkaat on speksattu niin että ne napsahtaa käsipumpulla paikalleen. En silti sanoisi että se on helppoa. Ajan mittaa asennus alkoi sujumaan paremmin, mutta on se silti aina melkosta sotkua niiden litkujen kanssa.
Seuraava yllätys oli, miten usein niitä pitää pumpata. Toiseen renkaaseen täytyi lisätä ilmaa viikottain ja toiseen päivittäin. En ollut aamulla pumpannut ja lähdin ajamaan töihin. Toinen rengas oli niin tyhjä että vanteeseen tuli kolhu kun se kolahti katukivetykseen. Kysyin tästä Mavicilta ja sain heidän huollosta positiivisen kuvan. Vastasivat nopeasti kysymyksiin ja huolsivat vanteen. Sen jälkeen molemmissa renkaissa ilmat säilyi viikon verran. Tämä on normaalia että viikon välein täytyy pumpata lisää ilmaa.
Silloin kun renkaat toimivat hyvin, niillä oli mukava ajaa. Jostain syystä mulle tuli käsitys että Mavicin sealant-neste ei toimi erityisen hyvin ja vaihdoin kehuttuun Effetto Mariposa -nesteeseen. Se toimi yllättävän hyvin, tukkien pienet reiät renkaassa. Isoja reikiä se ei kuitenkaan tuki, ja renkaat pitää aina välillä vaihtaa. Tämä tulee aika kalliiksi. Renkaista saa pulittaa ainakin 50 €/kpl. Myös venttiilit pitää vaihtaa aina välillä. Ne maksaa 15 €/kpl.
Tänä keväänä ajattelin vaihtaa venttiilit. (Toinen tuntui olevan tukossa, varmaan sealing-liisteristä.) Hirvee sotkeminen tietenkin taas. En tiedä miten ok tota tavaraa on laskea viemäriin, mutta en tiedä miten muutenkaan sen saisi talteen. Revin liisterit pois vanteista. Vanteista lähti suurilta osin maalipinta mukana (sisäpuolelta, ei kai sillä ole väliä). Koitin putsata myös renkaita liisteristä. En saanut renkaita enää napsahtamaan paikalleen. Kun renkaissa on liisterin jämiä, niin ne eivät ole enää tiiviit. Etsin YouTubesta kikkoja millä renkaat saisi puhtaaksi. Hinkkasin niitä teräsharjalla ym. Ei niitä kuitenkaan saanut millään niin tiiviiksi, että pitäisivät ilmaa. Eli jos renkaat ottaa pois vanteilta, niitä ei enää saa takaisin paikalleen (ainakaan ilman järjetöntä työtä).
Totesin että tää homma käy liian hankalaks ja liian kalliiks. Alan harrastelija voi olla tyytyväinenkin tubeless-renkaisiin, mutta tällaiselle kuin minä joka etsii mahdollisimman helppoa ratkaisua pyörällä liikkumiseen ja retkeilyyn, liian työlästä. Asuin kolme vuotta Saksassa, missä käytin samoja renkaita läpi vuoden ja olin kohtalaisen tyytyväinen. Jos pitäisi alkaa joka vuosi talvirenkaat vaihtamaan ja heittää vanhat UST:t roskiin, niin siinä ei ole mieltä. Vähän alkoi myöskin mietityttämään miten paljon jätettä tossa tulee litkujen ja renkaiden muodossa.
Nyt olen tämän kesän pyöräillyt taas Marathon Plussilla ja paluuta takaisin ei ole. Oli kova työ saada ne vanteille, mutta ei tartte joka kerta alkaa pumppaamaan lisää ilmaa kun on lähdössä fillarilla johonkin. Jos et kuitenkaan lannistunut ja asut Itä-Helsingissä niin multa saa hakea puol litraa Effetto Mariposa -tiivistenestettä.
Kirjanmerkit