GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 62

Aihe: Specialized stumpjumper 2021

  1. #31
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    73
    Itse satuin bongaamaan läheisestä kivijalasta omaan kokoon sopivan vastaavan mallin, mutta valkoisena ja kävin sen eilen korjaamassa parempaan talteen Tänään eka lenkki ja hauskaa oli! Meikän yksilö painaa 13,9 matkalaukkuvaa'an mukaan, alkuperäisosat.

  2. #32
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496

    Specialized stumpjumper 2021

    Jaaha, huomenna testilenkille. Kuitustongakin saapui tänään, pyörä on suojateipattu ja polkimet paikallaan.


  3. #33
    Liittynyt
    04/2021
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    7
    Nyt on tullut keväällä hankitulla v. 21 mallin comp carbon stumpilla ajettua kevät, kesä ja syksy eikä hymy ole vielä kasvoilta hyytynyt. Hyvin on stumppi pelannut ja ajo maittanut (eipä ole varmaan pariin kymmeneen vuoteen tullut näin paljon maastopyöräiltyä). Mitään isompaa probleemia ei ole pyörässä ilmennyt, ilmeisesti hyvin suunniteltu/rakennettu peli. Pyörän ulkonäöstä olen saanut useita positiivisia kommentteja satunnaisilta ohikulkijoilta. Jotain pieniä parannustoiveita on löytynyt, tanko voisi olla vähän (ehkä 6 cm) lyhyempi että mahtuisi paremmin polkuja reunustavien puiden välistä ajamaan, gripit voisivat olla vähän kestävämmät, nyt niissä näkyy jo selviä kulumisen jälkiä, jyrkissä ylämäissä voisi olla vielä 1-2 kevyempää vaihdetta tarjolla. Mutta kyllä tämän pyörän kanssa pärjätään vielä monta vuotta.

  4. #34
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    165
    Tankoa voi (ja kuuluu) lyhentää itselle sopivaksi. Usein nykymaastopyörissä valmiina 800mm tai jopa leveämpi tanko joka on liikaa suurimmalle osalle ja nimenomaan tarkoitettu pätkittäväksi oman mielen mukaan.

  5. #35
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    Ja eteen voi vaihtaa pienemmän rattaan jos tuntuu, että välitykset loppuu kesken.


  6. #36
    Liittynyt
    04/2021
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    7
    Ok, pitää varmaan lähteä rautasahakauppaan.

  7. #37
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Putkileikkurilla onnistuu siististi lyhentäminen. Eikä maksa paljoa.

  8. #38
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    209
    Minkälaisia kokemuksia Stumppi Evosta bike parkissa Suomessa? Toimiiko hyvin vai jääkö kaipaamaan lisää joustoa tms.?

    Noita olisi nyt alennusten myötä järkevämpään hintaan myynnissä. Maaliskuussa kuulemma Spessun mallistoon tulossa hinnan alennuksia ja nykyiset alehinnat muuttuvat 23 mallien normihinnoiksi.

  9. #39
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hokku Katso viesti
    Minkälaisia kokemuksia Stumppi Evosta bike parkissa Suomessa? Toimiiko hyvin vai jääkö kaipaamaan lisää joustoa tms.?

    Noita olisi nyt alennusten myötä järkevämpään hintaan myynnissä. Maaliskuussa kuulemma Spessun mallistoon tulossa hinnan alennuksia ja nykyiset alehinnat muuttuvat 23 mallien normihinnoiksi.
    Oho, Spessukin lähdössä hinnanalennuksiin. Sitä on ollut jo ilmassa postimyyntimerkeillä, mutta noinkin ison valmistajan hinnoittelupäätökset voi heijastua toimialalle laajemminkin. Tässähän on kohta ostajan markkinat. Ihan kyllä tervetullutta, koska hinnat on päässeet karkaamaan vähän laukalle viime vuosina.

    Ja mitä itse kysymykseen tulee, niin pärjää sitä Stumpillakin parkissa. Etenkin, jos laittaa vähän aggressiivisempaa rengastusta alle ja ehkä astetta isompaa ajoa kestävät kiekot. Etenkin, jos ajot painottuu enemmän trailin puolelle.

  10. #40
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Stumppi Evolla ajetaan ymmärtääkseni SM enduroa kärkipaikoilla, joten eiköhän sillä pärjää hyvin Suomen mäissä. Mikä on sun tavoite pyörälle?

    Itsellä on tämä uuden malli perus Stumppi 130 mm joustolla ja silläkin pärjää komeasti bike parkissa mustia DH linjoja myöten. Vauhdit on toki hiljaisempia kuin järeämmillä vehkeillä ja paikoin joutuu tekemään enemmän töitä teknisissä kohdissa, josta itse asiassa tykkäänkin.

  11. #41
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    209
    Tavoite olisi monipuolisuus ja hauska ajettavuus. Bikepark ajoa, mutta realistisesti ei kuitenkaan isoimpia hyppyjä tms. Ajatuksissa osallistua myös Funduro kisoihin ja tulevaisuudessa ehkä muihinkin enskakisoihin. Niissä toki tulen olemaan tuloslistan häntäpäässä, mutta olisi kiva että pyörän kokee olevan mielekäs niihin ajoihin. Lisäksi poluilla olisi tarkoitus ajaa alamäkivoittoisesti silloin kun Ripley AFn reservi ei riitä.

    Itsellä nyt Canyonin Torque, joka riittää varmasti bike parkissa ja on auttanut oman osaamisen ja itseluottamuksen kehittymisessä siellä. Koen kuitenkin että ei ole parhaimmillaan enskahenkisillä poluilla. Löytyy muuten Fillaritorilta…

    Stumppi Evossa kiinnostaa mahdollisuus muokata helposti geometriaa eikä toki hyvät arviot haittaa. Olen allerginen ajamaan liian loivalla keulakulmalla trailia, koska se ei vain tunnu hauskalta. 65,5? tuntuu hyvältä sinne ja bikeparkissa taas vaikka se 63,5? toimii hyvin ja antaa varmuutta. Endurohommissa varmaan sitten jossain puolivälissä.

    Eiköhän se siis tuollainen pidä hommata. Toki voisi vielä koittaa Torqueen kevyempiä kiekkoja ja nopeampia kumeja, jos ei mene kaupaksi.

  12. #42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hokku Katso viesti
    Tavoite olisi monipuolisuus ja hauska ajettavuus. Bikepark ajoa, mutta realistisesti ei kuitenkaan isoimpia hyppyjä tms. Ajatuksissa osallistua myös Funduro kisoihin ja tulevaisuudessa ehkä muihinkin enskakisoihin. Niissä toki tulen olemaan tuloslistan häntäpäässä, mutta olisi kiva että pyörän kokee olevan mielekäs niihin ajoihin. Lisäksi poluilla olisi tarkoitus ajaa alamäkivoittoisesti silloin kun Ripley AFn reservi ei riitä.

    Itsellä nyt Canyonin Torque, joka riittää varmasti bike parkissa ja on auttanut oman osaamisen ja itseluottamuksen kehittymisessä siellä. Koen kuitenkin että ei ole parhaimmillaan enskahenkisillä poluilla. Löytyy muuten Fillaritorilta…

    Stumppi Evossa kiinnostaa mahdollisuus muokata helposti geometriaa eikä toki hyvät arviot haittaa. Olen allerginen ajamaan liian loivalla keulakulmalla trailia, koska se ei vain tunnu hauskalta. 65,5? tuntuu hyvältä sinne ja bikeparkissa taas vaikka se 63,5? toimii hyvin ja antaa varmuutta. Endurohommissa varmaan sitten jossain puolivälissä.

    Eiköhän se siis tuollainen pidä hommata. Toki voisi vielä koittaa Torqueen kevyempiä kiekkoja ja nopeampia kumeja, jos ei mene kaupaksi.
    Kyllä tommonen 150mm riittää vallan hyvin Suomi enduroon. Luultavasti se on nopeampi kun tuo sinun torque.

    Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

  13. #43
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Kaverilla stumppi evo ja ajaa käytännössä pelkkää parkkia. Mtb rallyssa myös voittoja napsinu ja on sillä isojakin juttuja(esim mielakan isoin droppi) ajettu.

  14. #44
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Kaverilla stumppi evo ja ajaa käytännössä pelkkää parkkia. Mtb rallyssa myös voittoja napsinu ja on sillä isojakin juttuja(esim mielakan isoin droppi) ajettu.
    Joo ei se pyörästä kiinni ole. Kuski määrää mihin pyörä menee. Jos olisin yhden pyörän taktiikalla ostaisin tommosen stump evon.

    Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

  15. #45
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Joo ja enemmän varmaan geometria kuin jouston määrä määrittelee miten paljon varmuutta pyörä antaa. Toki ajo kunnon rytyytyksessä ja isoissa kompressioissa voi lyhyemmällä joustolla olla kuskille ja pyörälle kuluttavampaa pidemmän päälle.

  16. #46
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Mitenkäs porukalla on koot osunu Spessun suosituksiin? Ite oon 166 pätkä ja just s3 alarajalla/s2 keskivaiheilla. Occamia oon koeajanut M kokosena ja siitä tykkäsin. Tuo S3 on geotaulukoiden perusteella muutaman millin tarkkuudella samoissa joka puolelta, niin harkitsin vahvasti sitä, mut kokovalitsin suosittais pykälää pienempää

  17. #47
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Oma s3 Stumpy evo lähti eilen vihdoin Espanjasta matkaan. Sen verran speksailin jo etukäteen että tilasin Spankin 35mm stemmin siihen kaveriksi. En tiedä kokeilenko pyörää originaalilla 50mm vai laitanko suoraan lyhyemmän

    Kiekkopolitiikka aiheuttaa hieman vielä pohdintaa. Laufeyn alla olisi teetetty Newmen/dt350 kiekkosetti HG-vaparilla. Jos kiekot vaihtaa päikseen joutuu hommaamaan kaksi vaparia ja se taas lisää kustannuksia ja yleistä romun määrää ja vaivaa jne.
    Mitkäköhän keskiöt noissa Spessun oem kiekoissa edes on ja saako niihin vapaarattaan vaihdettua?

    Toki jos jaksaa kiekkoja vaihdella niin DT:n navalla tuo kasetin ja vaparattaan vaihto on minuutin homma siihen päälle

  18. #48
    Spessun geo tuntuu toimivan paremmin originaalilla 50mm stemmillä. Lyhyemmällä ohjaus muuttuu liian hermostuneeksi

  19. #49
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    209
    Siinä on tälläainen vapari https://webshop.bestbike.de/us/fhb-b...steel-3-p.html

    Ainakin microsplinena löytyy myös.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  20. #50
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Kiitti! Tää vois olla oikea https://foxcomp.fi/specialized-freeh...3-pawl-shimano
    Tuolta bestbikestä toki halvempi

  21. #51
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Evo saapui vihdoin eilen ja illalla pääsin ottamaan tyypit. Spankin 35mm stemmi ei väriltään istu ihan niin kuin ajattelin ruskean kaveriksi, mutta saa nyt olla toistaiseksi. Pitää antaa originaalillekin ehkä mahdollisuus, mutta hyvin tuollakin toimii. Ohjaus on nopea ja pyörä pitkä. Hyvin se lensi ja tuli alaskin. Tänään vaihdoin vielä ergonin gripit ja lyhensin tankoa 770mm:n.
    Spessun iskarilaskuri antoi 80kg elopainolle 240psi lähtöpaineen. Vähän on kovan tuntuinen mutta ei ole ehtinyt vielä sägiä mittailla. Tänään testaillut ajoa lastenistuimen kanssa, kunnon metsäkenkki vielä odottaa.
    Samalla hommatut Supacaz/specialized polkimet on vähän pettymys. Pitoa on todella paljon vähemmän kuin burgtecin komposiiteissa mutta ei ne nyt lipsuneetkaan 5:10 alla.

  22. #52
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    209
    Mtbr:n pitkä Evo ketju on melko yksimirlisesti sillä kanalla että 50mm stemmi paras, koska lyhyemmillä ei tule tarpeeksi painoa eturenkaalle. Olen itse 178cm ja oletin S4 koon tuntuvan pitkälle orkkis stemmillä, mutta tuntuu juuri sopivalta. En toki ole muuta kokeillut.

    Mulla painoa ilman varusteita 82kg ja olen päätynyt tällä hetkellä noin 225psi:n. 230 tuntuu jo liian kovalta.

  23. #53
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Pitää testailla. Pudotin painetta 215 psi ja tän päivän lenkki sijoittui Mielakka bike parkkiin. Juurakot ja iskaripatit meni pääsääntöisesti tosi eleettömästi ja pehmeästi. Jousitus tuntui toisaalta nyt pohjaavan suht helposti. Ei niin pahasti että olisi ongelma jos vaan vetää hypyt alastuloihin Mitä nopeesti lueskelin niin moni on lisänny spacereitä ilmakannuun ja ajaa 20-25% sagilla. Pitää ite koittaa hioa nyt säädöt ensin kohdilleen polulla ja parkissa ja sot miettiä josko taakse kaipaa lisää progressiota. Keulasta en oo vielä saanu kaikkea joustoa käytettyä, n. 140 on ehkä maksimi.

  24. #54
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Nyt on ajettu stumppi evolla jo 170 km josta puolet parkkia ja puolet xc:tä. Polkujyystöihin lyhyt stemmi ja jyrkkä keulakulma toimii todella hyvin. Ensimmäiset parkkiajot Mielakassa meni keskiasennossa lyhyellä stemmillä ja sekin oli ihan ok, mutta en ehtinyt testailla originaalilla. Tahkolla testailin loivaa keulakulmaa nyt parkkiajoon, ja siinä tuo lyhyt stemmi tuntui todella levottomalta. Vaihdoin 50mm stemmin lounastauolla ja sekä bermiajo että hypyt tuntuivat paljon paremmalta. Ehkä itselle paras kompromissi on jossain noiden välissä, koska tuo 50mm tuntuu jotenkin kömpelöltä muualla kuin vauhdikkaassa parkkiajossa. Pitänee testailla Laufeyn 45mm stemmillä ja ehkä jollain 40mm. Pyöränhän pitäisi olla sitä parempi mitä loivempi ja matalampi se on Mutta omaan lenkkiajoon taitaa keskimmäinen tai peräti jyrkin keulakulma olla paras.

    Oli muuten Tahkon sateisessa parkissa Stumppi evo hyvin edustettuna. Jos yksi levo sl lasketaan mukaan niin puolet pyöristä joita näin oli stevoja.

  25. #55

    Specialized stumpjumper 2021

    Stumpy Evo vaikkuttaisi mielenkiintoiselle vaihtoehdolle omaan käyttötarkoitukseen: Turun lähiseudun poluille ja ajoittaiseen bikeparkkirymistelyyn.

    Kyseessä kuitenkin ensimmäinen täysjousto omaan käyttöön ettei lainapyörällä tarvitsisi aina huristella

    Te jotka Stumpy Evon omistatte, niin oliko teillä muita merkkejä/malleja jonka välillä pähkäilitte ennen kuin päädyitte Stumpy Evoon?

    Omalla kohdalla olen haarukoinut Canyonin Spectralin CF 8:n ja villinä korttina Polen Vikkelä 170mm joustolla joka tulee kait lähikuukausina saataville.

    Spectrali olisi sen 4800€ ja Stumpy Evosta saisi ottaa Expertin joka on sitten 6500€ jotta palikat olisivat samaa luokkaa, Stumpy Evoa kyllä on joka arvostelu verkossa ylistänyt ja Spectralikin saanut ihan ok arviot.

    Ei olisi heti halua lähteä päivittämään palikoita ja nuo vaikuttaisivat aika päteville kokoonpanoille.

    Ps. Miten tilaus/toimitus sujui Spessun verkkokaupasta jos sitä olette käyttäneet?

  26. #56
    Itellä oli pitkään Spectralin ja Stumpy Evon välillä. Spectralin pidempi seat tube ratkaisi että hankin stumpy evon.
    Itellä alloy elite malli koska painolla ei ole niin väliä itelle. Ja alennuksessa hinta oli kohtuu järkevä.
    Tuskin menee vikaan kumman nyt valitsetkaan.

  27. #57
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Käy Turkulaisens hakemassa ajopyörästä occam ja rallon testiin. Saat tuntumaa trail ja enskapyörään ja pari tiukkaa kirittäjää. Stumppia saattaa löytyä foxcompista istuttavaksi asti, mutta samanlaista koeajoa heiltä ei saa.
    Stumppi evo on geometrialtaan ja fiilikseltään aika lähellä occam lt:tä mutta occamissa on progressiivisempi jousitus ja jyrkempi keulakulma. Rallon on sitten pykälää jytkympi ja sen huomaa myös ajossa. Itse päädyin Stevoon mutta occam olisi voinut yhtä hyvin olla valinta. Rallon olisi itselle liikaa pyörää bikeparkkien ulkopuolella, mieluummin menen parkkiin vähän köykäisemmällä pyörällä ja poljen kevyemmin. Sulla voi olla myös toisin joten testaamalla selviää. Mulla on ollut vielä hakemista stevon parkkisäätöjen kanssa. Varmaan testaan taakse isompaa spaceria ilmakannuun kunhan iskarihuollon aika koittaa.

  28. #58
    Cascade linkku on erittäin hyvä lisä ollut stumppi evoon. Sen kanssa saanut peräpään tuntumaan erittäin hyvältä

  29. #59
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Käy Turkulaisens hakemassa ajopyörästä occam ja rallon testiin. Saat tuntumaa trail ja enskapyörään ja pari tiukkaa kirittäjää. Stumppia saattaa löytyä foxcompista istuttavaksi asti, mutta samanlaista koeajoa heiltä ei saa.
    Stumppi evo on geometrialtaan ja fiilikseltään aika lähellä occam lt:tä mutta occamissa on progressiivisempi jousitus ja jyrkempi keulakulma. Rallon on sitten pykälää jytkympi ja sen huomaa myös ajossa. Itse päädyin Stevoon mutta occam olisi voinut yhtä hyvin olla valinta. Rallon olisi itselle liikaa pyörää bikeparkkien ulkopuolella, mieluummin menen parkkiin vähän köykäisemmällä pyörällä ja poljen kevyemmin. Sulla voi olla myös toisin joten testaamalla selviää. Mulla on ollut vielä hakemista stevon parkkisäätöjen kanssa. Varmaan testaan taakse isompaa spaceria ilmakannuun kunhan iskarihuollon aika koittaa.
    Määhä käväsi jo Occamia testaas
    Oli kivan oloinen pyörä, lähimaastossa toimiva vaikkakaan coilin säädöt ei tuntuneet olevan itselle sopivat kun takapää vaan keinui kokoajan..

    Rallonia pitäisi vielä myös testata.

    Pitänee tässä rauhakseen puntaroida mihin sitten päätyy.

    Onko Stummpi muuten ok kiipeämään myös kun laskut tuntuu ainakin hoituvan?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  30. #60
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Kyllä se hyvin kapuaa, mutta kammet kolisee herkästi kivisissä nousuissa, myös korkeimmassa asennossaan. Harkitsen vahvasti 165mm kampia kuten mulla Laufeyssä nyt on. Periaatteessa vois vaihtaa päikseen mut sit pitäs vaihtaa keskiölaakeritkin ja sit olis shimsnot ja sramit sekasin ja eturataskin 32 vs 30 piikkiä

Samanlaisia aiheita

  1. Orbea oiz H30 vs Specialized stumpjumper st alloy
    By korhoki@gmail.com in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 24.03.2020, 17.48
  2. 2019 specialized stumpjumper
    By Hirta in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 25.07.2019, 14.15
  3. Specialized stumpjumper 2019
    By Vipa84 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 25.06.2019, 17.26
  4. Vastaukset: 270
    Viimeinen viesti: 12.01.2019, 23.21

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •