Kirjoittelen infoksi kantapään kautta koettua Gen4/Kiox (ei-smart-system vaan 625 Wh) huollosta:
R-techistä kerrottiin viime syksynä pyörän oston jälkeisiin kysymyksiini vastauksena mm. ettei avustustasoja pysty muuttamaan (kaipasin ensisijaisesti eMtb muuttamista talvityömatkakadeksi kiinteäksi Tour-Turbo väliin).

Pyörän huoltovälinäyttö alkoi vinkua huoltoa n. 600 km kohdalla ja sain vastauksen ettei ole mitään akuuttia tarvetta avustusjärjestelmän vuoksi huoltoon tuoda.
Kun sitten tilaisuuden sopivasti koittaessa huollossa käytin niin seuraavana aamuna työmatkalla järkytys oli melkoinen: Tour ei todellakaan ollut enää mikään "rullaillen toimistolle hikoilematta" vaan ainoa mahdollisuus jyrkempiin ylämäkiin oli Turbo.
Niinpä kokeilin ihan lk. 15 km/h ja huomasin että piru vie avustushan muuttuu ihan kuin eMtb:ssä.
Tästä viestiä R-techiin ja sieltä sitten tulikin tieto, että uusimmassa päivityksessä Tour muuttuu eMtb tyyppiseksi, Eco-Tour vastaavasti kuin eMtb on Tour-Turbo välillä avustava.

Valmistajan sivujen mukaan tämä säästää akkua - no minulla se ainakin lisäsi reilusti sitä. Ja v*****sta moninkertaisesti.
Onneksi sitten onnistui työkeikan aikana Trek-liikkeessä Hml tuon palauttaminen ennalleen, muuten olisi vaihdettu vaikka koko järjestelmä, niin työmatkakelvoton tuosta tuli. Yksinkertaisesti ikimaailmassa en ostaisi sähköavusteista täpäriä, jonka avustustasot ovat yhtä epäonnistuneet, koska olen täpärin "sekakäyttäjä" eli sama pyörä kaikkeen. Pelkkään urheiluun tuokin toki toimisi. Tai jäykkään, ehkä, en tiedä/omaa kokemusta.

Huojentuneena ajelin jatkot pyörällä normaaliksi palautettuna, mutta tulin kysyneeksi R-techistä voiko saman tehdä myös eMtb:lle ja nyt heilläkin oli jo enemmän asiasta tietoa. eMtb:n pystyy siis muuttamaan piuhan päässä kiinteäksi ja palauttamaan taas kesä-/maastokaudeksi normaaliksi (minun makuuni maastoajoon aivan mahtavaksi yleisasetukseksi) eMtb:ksi.