Syncros oli julkaissut aerodataa myös noista kiekoista. Tämähän on markkinointia yms. mutta todennäköisesti kiekot on siinäkin mielessä hyvät.
Sellainen minusta mielenkiintoinen asia näissä aerojutuissa kiekkojen ja julkaistavien pyörien osalta on, että niissä aika hyvin sekoitetaan lukuja siten, että asiat saadaan näyttämään isommilta ja merkittävimmiltä kuin ne oikeastaan on (ottamatta edes kantaa testimetodeihin, sopiviin vertailukiekkoihin, rengasvalintaan jne.)
Suuntaa antavasti aerotestien arvot menee näin:
Tour: testi 45 km/h jossa mukana alaraaja nukke:
- lukemat aeroille ja semiaeroille noin 200-210 W
- tästä nuken osuus noin 130 W
- pyörälle jää kokonaisuudessaan 70-80 W
- tästä runko ja kilkkeet hieman yli 40 W ja kiekot renkaineen jonkin verran yli 30W
Jos nopeus pudotetaan 35 kmh, niin runko ja kilkkeet 20 W ja kiekot 15 + wattia
Jos nopeus pudotetaan 30 kmh, niin runko 10 W + ja kiekot 7-10 W
Mainoslauseessa 7 % nopeampi runko tai kiekko tarkoittaa siis oikeasti 2-3 watin säästöä 45 kmh, ja noin wattia 30 kmh (ja sopivalla rengastuksella jne.)
Pelkän pyörän kiekkoineen kuljettaminen 30 kmh ilmojen halki vaatii siis ainoastaan noin 20 wattia (aeropyörä) ja jokin endurance tasolla 30 wattia
lisäys: ja nuo luvut on osaltaan "valistuneita arvauksia"
Kirjanmerkit