GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 23 / 43 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 25 33 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 1278

Aihe: Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

  1. #661
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    521
    Pohdin itsekin tuota talvikäyttöä, tosin suola on ainakin paikoitellen ongelmana kun näyttää että ketju ruostuu nytkin aika herkästi.

  2. #662
    F. Kotlerburg Guest
    Suola on varmasti ongelma. Itselle ei kun ei täällä pyöräteitä suolata ja läskillä ajetaan muutenkin vain metsässä. Toki olen työmatkapyörän ketjujen vahaustakin harkinnut. Voisihan sitä ainakin kokeilla, että miten pelaa. Helppohan se on sitten palata öljyihin.

  3. #663
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.062
    Noniin, tuli sitten itsekin liityttyä tähän kuumavahan käyttäjien joukkoon. Eilen aamulla tuliterä ketju likoamaan liotinpesukylpyyn ja kivijalasta paketti Rexin paloja sekä Prismasta halpa kattila. Puoliltapäivin ketju ja palikat kattilaan liedelle ja hidasta lämmittelyä jonkin aikaa. Ketju oli jäähdyttyään jäykkä kanki, joten oletan että vahaus an sich onnistui hyvin. Ketju paikalleen ja vaihdoin samalla pakan, jotta pääsen ns puhtaalta pöydältä katsomaan miten tuo toimii. Parin tunnin ensilenkin perusteella ei nyt voi paljoa päätellä yhtään mistään, mutta seurataan tilannetta.

    Käytin aiemmin vuosikausia nestemäisiä parafiinituotteita, ensin Holmenkollia ja sitten Rexin Domestigueta. Noiden kanssa elämä oli sinällään ihan helppoa, ainut "ongelma" oli se musta mönjä jota voimansiirtoon karttui. Tämä kovavahakokeilun motiivi on enemmäkin sen välttäminen tai ainakin vähentäminen.

  4. #664
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    321
    Domestiquessa se musta mönjä on likaa, joka ei ole tarttunut ketjuun. Ja kun ketju kulkee rissojen lävitse ja siellä on tiukimmat mutkan, niin se lika jää sinne rissoihin. Raivostuttava ilmiö, mutta parempi kuitenkin siellä kuin ketjussa. Ja näin.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  5. #665
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.062
    Voiteluaineen ja maantiepölyn seosta, joo. Pelkkä pölyhän ei jäisi kiinni, vaan lähtisi huuhtelemalla pois. Rissoissa eniten paakkuja, mutta kyllä sitä mönjää oii myös ketjussa, eturattaisssa ja pakassa. Ahkeralla rätin käytöllä pysyi jotenkuten hallinnassa mutta ei poissa. Että silleen.

  6. #666
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Black Diamond kuumavaha kesti maasturin puhdistetussa, uudessa XX1-ketjussa ~400km. Sen jälkeen alkoi olla niin kuivan kuulloinen, että pakko uusia käsittely oli siellä sitten rullien välissä edelleen voiteluainetta tai ei. UÄ-pesurin kautta ketjusta ei juuri irronnut kuin harmaata vahajäämää ja sitäkin vähän. Pysyi käytännössä koko ajan niin puhtaana, että rätillä pyyhittäessä jäi lähinnä pölyä. Tänä aikana pyörän pesin vedellä kaksi kertaa vähän kuraisemman lenkin päätteeksi ja jälkimmäisen pesun jälkeen ketjuun ja pakkaan (X01) jäi muutamaan kohtaan hieman pintaruostetta, jota taas öljyillä ei ole esiintynyt.

    En nyt ihan ole vakuuttunut kuumavahan hyödyllisyydestä maastokäytössä. Taidan jatkossa tehdä tuon esim. tonnin välein ja välillä boosti Domestiquella tai Black Diamondilla, koska tosiaan kuiva ketju kuulostaa melko hirveälle ja jos se pesun jälkeen on aina ruosteessa ei sekään hyvää tee varsinkaan rattaille.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  7. #667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Black Diamond kuumavaha kesti maasturin puhdistetussa, uudessa XX1-ketjussa ~400km. Sen jälkeen alkoi olla niin kuivan kuulloinen, että pakko uusia käsittely oli siellä sitten rullien välissä edelleen voiteluainetta tai ei. UÄ-pesurin kautta ketjusta ei juuri irronnut kuin harmaata vahajäämää ja sitäkin vähän. Pysyi käytännössä koko ajan niin puhtaana, että rätillä pyyhittäessä jäi lähinnä pölyä. Tänä aikana pyörän pesin vedellä kaksi kertaa vähän kuraisemman lenkin päätteeksi ja jälkimmäisen pesun jälkeen ketjuun ja pakkaan (X01) jäi muutamaan kohtaan hieman pintaruostetta, jota taas öljyillä ei ole esiintynyt.

    En nyt ihan ole vakuuttunut kuumavahan hyödyllisyydestä maastokäytössä. Taidan jatkossa tehdä tuon esim. tonnin välein ja välillä boosti Domestiquella tai Black Diamondilla, koska tosiaan kuiva ketju kuulostaa melko hirveälle ja jos se pesun jälkeen on aina ruosteessa ei sekään hyvää tee varsinkaan rattaille.
    Ketju olisi tarkoitus poistaa pyörästä pesun ajaksi.

  8. #668
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti travelleroftime Katso viesti
    Ketju olisi tarkoitus poistaa pyörästä pesun ajaksi.
    No mitäs väliä sillä on kuraisen maastolenkin jälkeen (tai sadelenkin jälkeen) että ruiskitaanko mudat ja kurat pois paikallaan vai irrallaan?

  9. #669
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    No mitäs väliä sillä on kuraisen maastolenkin jälkeen (tai sadelenkin jälkeen) että ruiskitaanko mudat ja kurat pois paikallaan vai irrallaan?
    Kun ajatellaan tuolla tavalla, niin ei väliä. Kun ajatellaan ja toimitaan toisin, sillä on.

  10. #670
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Mä tosiaan jossain kohtaa tesmailin eri vahoja heittämällä ketjuja välimeren suolaiseen liuokseen muutamaksi päiväksi, eikä esim. parafiinilla sinne ketjun sisään päässyt yhtään ruostetta. Eli en ole pienestä pintaruosteesta juurikaan huolissani.

    Mä en myöskään keksi, miten pintaruoste haittaa rattaita.

  11. #671
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.272
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Black Diamond kuumavaha kesti maasturin puhdistetussa, uudessa XX1-ketjussa ~400km. Sen jälkeen alkoi olla niin kuivan kuulloinen, että pakko uusia käsittely oli siellä sitten rullien välissä edelleen voiteluainetta tai ei. UÄ-pesurin kautta ketjusta ei juuri irronnut kuin harmaata vahajäämää ja sitäkin vähän. Pysyi käytännössä koko ajan niin puhtaana, että rätillä pyyhittäessä jäi lähinnä pölyä. Tänä aikana pyörän pesin vedellä kaksi kertaa vähän kuraisemman lenkin päätteeksi ja jälkimmäisen pesun jälkeen ketjuun ja pakkaan (X01) jäi muutamaan kohtaan hieman pintaruostetta, jota taas öljyillä ei ole esiintynyt.

    En nyt ihan ole vakuuttunut kuumavahan hyödyllisyydestä maastokäytössä. Taidan jatkossa tehdä tuon esim. tonnin välein ja välillä boosti Domestiquella tai Black Diamondilla, koska tosiaan kuiva ketju kuulostaa melko hirveälle ja jos se pesun jälkeen on aina ruosteessa ei sekään hyvää tee varsinkaan rattaille.
    400km maastoa ja vielä välillä märällä kelillä on tosi paljon. Vastaa saletisti tuplaa kuivalla maantiellä.

    Märän kelin jälkeen ne ketjut kannattaa napata sängyn päätyyn kuivumaan. Jos ne on rattaita vasten, niin varmasti ruostuu.

  12. #672
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Black Diamond kuumavaha kesti maasturin puhdistetussa, uudessa XX1-ketjussa ~400km. Sen jälkeen alkoi olla niin kuivan kuulloinen, että pakko uusia käsittely oli siellä sitten rullien välissä edelleen voiteluainetta tai ei. UÄ-pesurin kautta ketjusta ei juuri irronnut kuin harmaata vahajäämää ja sitäkin vähän. Pysyi käytännössä koko ajan niin puhtaana, että rätillä pyyhittäessä jäi lähinnä pölyä. Tänä aikana pyörän pesin vedellä kaksi kertaa vähän kuraisemman lenkin päätteeksi ja jälkimmäisen pesun jälkeen ketjuun ja pakkaan (X01) jäi muutamaan kohtaan hieman pintaruostetta, jota taas öljyillä ei ole esiintynyt.

    En nyt ihan ole vakuuttunut kuumavahan hyödyllisyydestä maastokäytössä. Taidan jatkossa tehdä tuon esim. tonnin välein ja välillä boosti Domestiquella tai Black Diamondilla, koska tosiaan kuiva ketju kuulostaa melko hirveälle ja jos se pesun jälkeen on aina ruosteessa ei sekään hyvää tee varsinkaan rattaille.
    400 km maastokäytössä on jo ihan hyvin. Suosittelisin vahaamaan parit kolmet ketjut kerralla, ja vaihtamaan uudet aina kun alkaa pitämään häiritsevästi ääntä. Sitten vasta uudelleen vahaus yhdellä kertaa kun kaikki on ajettu. Näin pääsee helpoimmalla, ja vähäinenkin kuluminen jakautuu useammalle ketjulle.

    Jos käyttää nestemäistä BD:tä tai Domestiqueta täydennysvoiteluun, joutuu tekemään liuotinpesun ennen uutta vahausta. Toki öljyjämät liukenevat ympäröivään vahaan, mutta on riski että öljyisyys heikentää vahan kiinnittymistä. Normaalistihan vahattu ketju tarvitsee korkeintaan keittää vedessä ennen uutta vahausta. Pelkkä hanan alla huuhtelu tai pyyhintäkin riittää.


  13. #673
    K.Kuronen Guest
    Jo kohtullisesti ajetut YBN:n ketjut pääsevät REX:n vahakylpyyn. Uutena ne ovat käyneet lakkabensiini+alkoholi-kylvyssä ja saaneet Squirtin eri laatuja voiteluun. Ketju oli aika likainen ajosta tulleena ja olen keittänyt usessa vedessä sen, mikä irtoaa.

    Käytän ketjun vielä alkoholissa. Jotakin muuta huomioon otettavaa?

  14. #674
    F. Kotlerburg Guest
    Itse mietin tuota yhden ketjun pieleen mennyttä vahausta. Se ainoana alkoi kerryttää mustaa paskaa ketjuun ja rattaisiin. Oletin, että rasvat ei olleet poistuneet kunnolla, mutta se olikin vahaamistani ketjuista ainoa, jossa oli käytetty Squirtia. Kuinkahan tuon saa ketjusta pois? Luulisi sen liuottimilla lähtevän siinä kuin rasvankin.

  15. #675
    K.Kuronen Guest
    ^saa nähdä, kuinka ketjun kanssa käy: mustaa nokea irtosi todella kauan ja vettä vaihdoin useita kertoja. Lopulta veden pinnalle ei enää noussut keittäessä käytännössä mitään, mutta silti rättiin jäi yhä mustaa nokea.

    Liotkoon nyt hetken alkoholissa.

    Seuraavaksi kaikkien muiden voimansiirron osien perusteellinen puhdistus.

  16. #676
    K.Kuronen Guest
    Ensimmäinen liotus tenussa tuotti aika mustaa. Katsotaan toinen.

  17. #677
    K.Kuronen Guest
    Kolme kertaa jaksoin tenun vaihtaa.

    Nyt vahaan: eka upotus tuotti muutamaa niveltä lukuun ottamatta jäykän ketjun, toinen liotus paransi: kaksi liikkuvaa niveltä. Nyt odottelen kolmannen valmistumista. Lämpötilan annan nyt nousta vähän yli 90 astetta.

  18. #678
    F. Kotlerburg Guest
    Muista hämmentää.

  19. #679
    K.Kuronen Guest
    ^ehdottomasti.

    Kolmannen uiton jälkeen ketju on jäähdyttyään täysin jäykkä. Ilmeisesti vaha vain ei löytänyt reittiä jokaisen nivelen sisään heti.

  20. #680
    K.Kuronen Guest
    Vastahakoisen ketjun notkistelu otti aikansa. Voimansiirto kasaan ja varovaista pyörittelyä, sillä ketju ei ollut halukas pysymään ovaalilla eturattaalla. Hetken kun pyöritteli ja naksutteli vaihteita, niin toimintaa alkoi löytyä, vaikkakin äänekästä.

    Ei tätä ainakaan "kisapäivän" aamuna kannata tehdä, sillä edessä taitaa olla vielä jonkin verran ajoa ketjujen notkistamiseksi. Uppovahauksen on pakko olla paljasjalkavaellustakin ihmeellisempää, että kuittaisi kaiken vaivan.

  21. #681
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.272
    Siis sä olet koko päivän turannut niiden ketjujen kanssa

  22. #682
    K.Kuronen Guest
    ^no en ole, aloitin jo eilen.

    Vahat hain postista vasta tänään iltapäivällä.

  23. #683
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.272
    hihi Saataisiinko me sellainen vakavat vahaongelmat ketju?

  24. #684
    K.Kuronen Guest
    ^tajusin vasta äsken, että mulla oli valkoinen paita päällä ja vaaleat housut -nyt niissä on pieniä aavistuksen tummia vahapisaroita. Siitä voisi aloitta uuden ketjun.

  25. #685
    K.Kuronen Guest
    Moltenin ohjeessa taidettiin kehottaa käyttämään essua ja olisihan mulla sellainen ollut kaapissa muita harrastuksia odottamassa, mutta en arvannut sitä valoisaan aikaan päälleni pukea.

  26. #686
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    400 km maastokäytössä on jo ihan hyvin. Suosittelisin vahaamaan parit kolmet ketjut kerralla, ja vaihtamaan uudet aina kun alkaa pitämään häiritsevästi ääntä. Sitten vasta uudelleen vahaus yhdellä kertaa kun kaikki on ajettu. Näin pääsee helpoimmalla, ja vähäinenkin kuluminen jakautuu useammalle ketjulle.

    Jos käyttää nestemäistä BD:tä tai Domestiqueta täydennysvoiteluun, joutuu tekemään liuotinpesun ennen uutta vahausta. Toki öljyjämät liukenevat ympäröivään vahaan, mutta on riski että öljyisyys heikentää vahan kiinnittymistä. Normaalistihan vahattu ketju tarvitsee korkeintaan keittää vedessä ennen uutta vahausta. Pelkkä hanan alla huuhtelu tai pyyhintäkin riittää.
    Kokeilin uudelleenvahausta nyt viikonloppuna ja hienosti tosiaan kertaalleen vahattu ketju puhdistuu pelkällä kuumalla vedellä. Minulla on nyt kierrossa kolme ketjua, koska kuten sanoit, yhden ketjun vahaaminen on turhan työlästä. Laitoin myös muistutuksen kierrättää / uudelleen vahata 300km välein eli tuolla tavalla pääsen aina kuukauden-pari ennen kuin tarvitsee lämmitellä vahoja uudestaan.

    Kirjoitin myös hieman omia kokemuksiani tänne: Review Rex Black Diamond hot wax (mtbengineer.blogspot.com)
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  27. #687
    K.Kuronen Guest
    Vähän toipilaana kun olen, niin tyytyminen oli lyhyeen koeajoon: alun äänekäs rutina ja ketjun kankea siirtyminen rattaalta toiselle vaihtui nopeasti sujuvaan ja hiljaiseen ketjun siirtymiseen. Vaihtaminen on aikaisempaa terävämpää. Aika lailla ketjussa ja vähän muuallakin on valkoista vahahiutaletta -suttaavaa tuo ei kuitenkaan ole.

    Aamulla keitin aikaisemmin myös Squirtillä voidellun maantiepyörän ketjun: veden vaihto ja teräskattilan pyyhkäisy sisältä puhtaaksi talouspaperilla useita kertoja kunnes mustaa ei enää tullut. Uitto tenussa pariin otteeseen ja nyt ketju on vahautumassa.

    Gravelin ketju on YBN SLA 110-TIB ja maantiepyörän on Shimanon, kait HG701. Mielenkiintoista nähdä, onko onnistumisessa eroa.

  28. #688
    F. Kotlerburg Guest
    Ne vahahiutaleet kyllä katoaa kilsojen myötä. Ketjun pinnasta irtoavaa vahaa, ei sotke eikä haittaa.

  29. #689
    K.Kuronen Guest
    Ekassa kylvyssä Shimanosta jäi yksi nivel vähän vähemmän jäykäksi ja yleinenkin olemus oli helpommin taittuva. YBN:n kanssa sai tehdä oikeasti töitä, että sen sai notkistumaan ja kaikki nivelet olivat yhtä kankeita.

    ->Shimano uuteen kylpyyn. Tuskin tuohon olisi tarvetta, mutta teen sen opiksi ja ojennukseksi ->jos ei tee koskaan kunnolla, niin ei voi tietää.

  30. #690
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Vastahakoisen ketjun notkistelu otti aikansa. Voimansiirto kasaan ja varovaista pyörittelyä, sillä ketju ei ollut halukas pysymään ovaalilla eturattaalla. Hetken kun pyöritteli ja naksutteli vaihteita, niin toimintaa alkoi löytyä, vaikkakin äänekästä.

    Ei tätä ainakaan "kisapäivän" aamuna kannata tehdä, sillä edessä taitaa olla vielä jonkin verran ajoa ketjujen notkistamiseksi. Uppovahauksen on pakko olla paljasjalkavaellustakin ihmeellisempää, että kuittaisi kaiken vaivan.
    Mulla on seinässä harjanvarresta tehty "työkalukoukku", ketun päistä kiinni ja vetelee siinä edestakaisin niin notkistuu hyvinkin äkkiä. Ei peukalot kestä pidemmän päälle lenkki kerrallaan taivuttelua kuten aluksi tein.

Samanlaisia aiheita

  1. Eturattaiden / kampisarjan vaihto (Tiagra triple 9-speed vs. 10-speed)
    By juha_snow in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 07.07.2018, 18.22
  2. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 21.00
  3. Continental Speed King 2
    By VSS in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.10.2015, 22.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •