HuntteriLostInLaplandVelobeVelosportAlltricksAjopyora
Sivu 65 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 55 63 64 65 66 67 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.921 - 1.950 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Laitetaan nyt vaikka tänne, vaikka kelvejä ajoinkin.
    3. Eteläespan ”baana”. Joopa joo. Toisaalta haukutaan, kun autoille rakennetaan moottoriteitä ja ylistetään, kun pyörille tehdään samaa. Muutenkin noi baanat. Ohjaavat pyörät ajamaan ”moottoritielle”, missä ei haise eikä maistu. Itse ajaisin mieluummin reittejä, missä on jotain nähtävää.
    Moottoritie? Siis tekeekö Espan pyörätie vastaavan estevaikutuksen kuin motari? Vaatii vastaavat liittymät ja niiden viemän tilan? Estää kaavoituksen pyörätien7ajoradan reunaan? Meluhaitta? Vai siis mitä ihmettä? Espan pyörätie on ensiarboinen hyvä, tärkeä ja toimiva väylä kaupungissa eikä sillä ole mielestäni mitään noita motarin tai länsi-/itäväylän negatiivisia puolia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti S_tara Katso viesti
    En lähde ruotimaan tapausta sen enempää, kyseinen hemmo voi halutessaan tulla itse kertomaan toimintansa motiivit!
    Yllätyksekseni huomaan ettei tämä Viertolantien tapaus jätä minua rauhaan. (Arvatenkin siksi että kuvauksen puuttuminen antaa liikaa tilaa mielikuvitukselle.)

Olisikohan hemmo painanut alamäkeen kovempaa kuin edessä ajava auto ja lähtenyt ohitukseen piittaamatta vastaan tulevasta autosta? Tai lähtenyt ohittamaan oikealta eli tunkenut itsensä auton ja jalkakäytävän väliin?

(Kyse ei ainakaan ole voinut olla siitä että hemmo ei olisi noudattanut väistämisvelvollisuuttaan, kun jalankulkija olisi astumassa suojatielle tai kun tasa-arvoisessa risteyksessä olisi oikealta ollut tulossa auto...)

^ Tai sitten vaan ajoi siinä reipasta kyytiä, koska koki kelvillä olemisen vaaralliseksi?

Viertolantien vierellä menee leveä kelvi, eli ei erillistä jalkakäytävää. Tarina ei kerro missä kohtaa spandeksi kohdattiin mutta ainakin Päivöläntien päädystä lähdettäessä kelviä vierustaa useampi tonttiliittymä, josta voi pukata erinäistä huolimatonta tulijaa sekä Kuulijankujan liittymä, josta autot pukkaa kelville "keskeltä pusikkoa." Aina silloin tällöin kuljen tuota pitkin ja mietin varsinkin Kuulijankujan kohdalla, että koskakohan auto ja pyörä ottaa siinä yhteen...

Se olisi hyvin ymmärrettävä motiivi ajoradalla ajamiselle, mutta kun s_tara ei avautunut siitä vaan nimenomaan ja erityisesti "järjettömästä vauhdista", joka oli vaaraksi paitsi "spandexille" itselleen myös muulle liikenteelle.

(Koska minulla ei ole erityistä syytä epäillä s_taran arvostelkykyä tai pitää häntä etukäteen niin asenteellisena että se voisi vaikuttaa hänen näkemykseensä, en halua lähteä arvailemaan miksi hän ei halua kertoa meille enempää.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Punavalokuski jäi palsternakan haaviin. Mahtoiko olla joku kuriiri/volttikuski?

https://twitter.com/dpasterstein/sta...78235826634755
    Onko poliisilla oikeus julkaista tällaisia häpäisyvideoita (video on poistettu)?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Onko poliisilla oikeus julkaista tällaisia häpäisyvideoita (video on poistettu)?
    En tiedä, kysy poliisilta. Tosin ei tuosta mitenkään pystynyt pyöräilijää tunnistamaan, jollet tunnistanut itseäsi. Ja videoon edelleen nähtävillä twitterissä. Oliko se niin, ettei noita twiittejä enää näe rekisteröitymättä?

^ Kirjautuneena, mutta:

Hmm...this page doesn’t exist. Try searching for something else.

PS Mechelininkadun pyöräilijät ajavat näköjään yhä Twitterissä.

Sama linkki, sama tulos...

Arvaus 1: Sinulla on tviitti ja sen myötä video tallessa jossain välimuistissa.

Arvaus 2: Kolmen punaisen läpi Kaivokadulla ajanut fillaristi on vaatinut sen poistoa juuri tunnistettavuuden takia (tai siihen vedoten).

Miälenkiintoista. Kokeilin nyt puhelimella ja näen twiitin, mutta alla lukee, että tämä twiitti on poistettu.

Pyöräilijää tuosta ei pystynyt mitenkään tunnistamaan: kuva sivusta/takaa, sateinen ilma ja mustiin pukeutunut kaveri. No, Kaivokatua pitkin ajoradalla ja kääntyi Mikonkadun kelville. Siinä välissä kolmet autoille tarkoitetut punaiset.

Koska twiitti poistettu, en ota edes screenshottia.

F. Kotlerburg Guest
    Näillä spandeksikasoilla ei ilmeisesti tarvitse noudattaa tieliikennelakia. Vasemmalle voi kääntyä suoraan vastaantulevan eteen, kun vaan näyttelee riittävästi käsimerkkejä.

^ Tarkoitatko "näillä spandeksikasoilla" jotain liikenteessä näkemääsi maantielenkkiporukkaa? Olitko tilanteessa ryhmän takana vai olitko kenties itse tuo vastaantuleva?

Tässä meillä saattaa olla esimerkki siitä miten yksittäistapauksen perusteella voidaan yleistää, ei siihen tarvita kuin tietynlainen ennakkoasenne.

Mutta anyway: omilta porukkalenkeiltäni muistan tilanteen, jossa isohko porukka ajoi parijonossa ja tarkoitus oli kääntyä vasemmalle. Ryhmityttiin kääntyvien kaistalle, näytettiin käsimerkkejä ja hidastettiin vauhtia niin että vastaantuleva auto ehtisi niin sanotusti alta pois - mutta tämäpä päätti hidastaa vielä enemmän eli pysähdyksiin saakka. Emme jääneet ryhmätrackstandailemaan ja huitomaan porukalla, että mene nyt jo siitä, vaan käännyimme vasemmalle viivyttelemättä sen enempää.

Tässä vaiheessa tapausta havainnoiman ehtinyt olisi varmaankin nähnyt miten ne spandeksit taaskin ajoivat ikään kuin tieliikennelaki ei koskisi heitä. (En tietenkään väitä että tapauksen, josta avauduit, on täytynyt olla täysin vastaavanlaisen...)

F. Kotlerburg Guest
    Kyllä ja olin se vastaantulija. Keulamies ajoi suoraan eteen huitoen, että pakko oli jarruttaa.

Vähemmän yllättäen sieltä löytyi taas kootut selitykset, joilla vika siirretään muualle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kyllä ja olin se vastaantulija. Keulamies ajoi suoraan eteen huitoen, että pakko oli jarruttaa.
    Yhtä pitkiä jaarituksia kuin minun ei kenenkään tarvitse kirjoittaa, mutta miltei aina on parempi lukijoiden ja miksei keskustelunkin kannalta, kun uhraa vähän aikaansa liikennetapahtuman tarkempaan kuvaamiseen.

Vähemmän yllättäen sieltä löytyi taas kootut selitykset, joilla vika siirretään muualle.
    Olen taas kuin puulla päähän lyöty! Enhän millään lailla kommentoinut kohtaamasi porukan ajamista, saati sitten puolustellut sitä.

Jos käsitit minun kertoneen omasta, mieleen juontuneesta ja ennen kaikkea huvittavalla tavalla ei-kuitenkaan-samanlaisesta tapauksesta vain yrittääkseni selitellä, niin minusta vika on lukutavassasi tai ennakkoasenteessa eikä siihen silloin auta muu kuin että onnistut itse jotenkin säätämään korvienväliäsi.

F. Kotlerburg Guest
    Ajoin autolla suoraan. Vastaan tuli maantiepyöräilijäryhmä kolmessa jonossa. Kulmamies näytti suuntamerkkiä vasemmalle ja alkoi sitten huitoa, kurvaten eteen huitoen lisää ja loppuporukan seuratessa.

Sen verran vielä että tarkoitin kyllä tuon ylläolevan kommentin ikään kuin kiitokseksi selvennyksestä. En siis sitä että jotain vielä olisi jäänyt epäselväksi.

PS Noista kolmessa tai joskus neljässä jonossa ajavista porukoista ei olekaan ollut juttua aikoihin. Itse niitä aikoinaan ihmettelin, mutta sitten kun osallistuin HePon lenkeille, niin selvisi; niillä oli ainakin silloin tapana vaihtaaa vetomiehet parina ja he palasivat porukat hännille ulkokautta. Silloin kieltämättä ajettiin jonkin aikaa parijonoa leveämmässä muodossa.

PPS Ei kai sielläpäin ole kovin monta sellaista ryhmälenkkejä ajavaa tahoa, joka voisi tulla kyseeseen. Ymmärrän hyvin jos semmoiseen ei jaksa ruveta, mutta voisi ehkä olla paikallaan antaa sähköpostitse tai somen kautta suoraa palautetta??

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Lainaan hieman tätä ketjua vaikka sillä perusteella, ettei tarvitse tulla avautumaan, kun on tietoa varastossa. Ruotsissa ei ole tullut ajeltua viiden viime vuoden aikana. Nyt lomailtiin Gotlannissa ja pyörät mukana tietysti. Hämmennystä herätti parikin asiaa ensi alkuun. Kiertoliittymissä kolmiot ovat vasta liittymän reunalla, eli kelviä ajava pyöräilijä on väistämisvelvollinen ympyrään meneviin nähden. Enemmän hämmennystä herätti se, että sivuteillä kolmiot ja stop-merkit olivat vaihtelevasti tien laidassa/ennen kelviä. Vaati aika paljon enemmän tarkkaavaisuutta kuin meillä vallitsevassa yhtenäiskulttuurissa.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Myös Rajamäellä voi nauttia tuolla tavalla merkitystä liikenneympyrästä. Ovat kaiken lisäksi laittaneet siihen yhteen suuntaan liikennevalot kevyelle liikenteelle. Olisi kyllä hauska tietää mitä siinä on mietitty.

On tää taas niin tätä, lehmät tukkii kevytväylän ja peltilehmät ajorataa. Espoo. hs

Ajelin aamulla töihin Myyrmäen kautta, kauppakeskuksen kohdalla on (yllättäen) yhdistetty kelvi remontissa eli asvaltoitu osuus on arviolta 1,5m leveä ja sorakaistaleet molemmilla puolilla. Kaksi rouvaoletettua ja koira kävelivät keskellä asvalttiosuutta joten ohitin heidät gravelilla soran kautta. vauhtia oman arvion mukaan ehkä 20kmh, ajoin niin laidasta kun pystyin. Alkoipa karmea kiroiluhuutomyrsky, olisi pitänyt käyttää kelloa. No, pysähdyin ja totesin niin rauhallisesti kuin osasin että eikö teillä ole minkäänlaisia käytöstapoja? Kiroilu jatkui ja meinasivat käydä päälle, iso susikoira pyöritteli päätään ihmeissään. Kun etusormet olivat noin 30cm päässä ja kuola lensi naamalle asti oli pakko huutaa "nyt kaks askelta taakse ja heti". Huutomyrky ei lakannut joten pakko oli poistua paikalta - ilmeisesti olin rikkonut kaikki mahdollisia lakeja ja olin ollut tappaa heidän koiransa. Samalla matkalla soittelin sitten kelloa useammalle koirapartiolle mikä sai aikaan karmeita säpsähdyksiä ja paniikkiliikkeitä vaikka soittelin jo kauempaa ja hiljahkosti. Aina menee pieleen.

^Ehkä se oli tuo vauhti.
    Jos on 1,5 metriä asfalttia ja vaikkakin reunoilla joku sorakaistale niin itse ehkä ohitusta varten hiljentäisin vauhtia huomattavasti tuosta kahdestakympistä kun väylällä kulkee koirantaluttajia.

Ehkä. En silti ihan purematta niele tollaista huutoraivaria että minä olen se joka on tappamassa koiria ja ihmisiä, olin hyvin valmistautunut väistämään ruohikolle jos olisi ollut tarpeen. Kyllä jalankulkijoillakin on joku vastuu huomioida edes pikkasen millaisessa härdellissä liikutaan ja että saatettaisko me nyt tukkia koko väylä jos vaikka joku liikkuiskin pyörällä samalla väylällä.

Ihan tyypillistä, ei mitään käsitystä siitä että väylällä voisi kulkea joku muukin. Mun mielestä ihan älytön idea että pitäisi jokaisen kohdalla kello rimputtaa vaikka mitään vaaratilannetta ei olisikaan.

Mulle myös viikko sitten yksi hurtan ulkoiluttaja huusi perään kellon soittamisesta. Mulla oli nopeutta ehkä 15 km/h ja ohitin yli metrin marginaalilla. Lisäksi mun läski pitää sellaista ääntä, että yleensä porukat luulee, että takaa on tulossa auto.

Mutta tokikaan koiran ulkoiluttajalla ei ole mitään vastuuta mistään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ^Ehkä se oli tuo vauhti.
    Jos on 1,5 metriä asfalttia ja vaikkakin reunoilla joku sorakaistale niin itse ehkä ohitusta varten hiljentäisin vauhtia huomattavasti tuosta kahdestakympistä kun väylällä kulkee koirantaluttajia.
    Tuossa tilanteessa kun on n+1 porukkaa ja koira/kännykkä vielä liikenneälyä vähentämässä, niin pyöräilijä ilmestyy aina valon nopeudella tapahtumahorisontista ihan riippumatta todellisesta nopeudesta.

F. Kotlerburg Guest
    En tajua mikä logiikka näiden koiranulkoiluttajaääliöiden ja muiden vastaavien päässä laittaa luulemaan että voi kulkea koko väylän leveydeltä. Ei kai ne ole niin tyhmiä että luulevat olevansa siellä yksin? Sitten sitä hurttia revitään narusta jokaisen vastaantulijan ja ohittajan kohdalla. Tuon takia jokaista fleksin käyttäjää pitäisi syyttää eläinrääkkäyksestä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ^Ehkä se oli tuo vauhti.
    Itse tuossa äsken oikein ajatuksella (kun olin tuon Takamisakarin viestin lukenut) asetin vauhtini tasoon 20km/h kun ohitin ihmisiä takaapäin ja kyllä jos ohitukselle on normaali "turvallinen tila" olemassa, niin ei tuo 20km/h nopeus siitä ohittamisesta mitenkään turvatonta kyllä tee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Samalla matkalla soittelin sitten kelloa useammalle koirapartiolle mikä sai aikaan karmeita säpsähdyksiä ja paniikkiliikkeitä vaikka soittelin jo kauempaa ja hiljahkosti. Aina menee pieleen.
    Näitä lemmikkieläinten omistajia kohdatessa on hyvä muistaa että tutkimuksen (2013) mukaan 93 % syy lemmikin hankintaan on ihmissuhdeongelmat. Tämä saattaa monessa tapauksessa vaikeuttaa kommunikointia muiden ihmisten kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Näitä lemmikkieläinten omistajia kohdatessa on hyvä muistaa että tutkimuksen (2013) mukaan 93 % syy lemmikin hankintaan on ihmissuhdeongelmat.
    Jännä tieto. Paiskaatko linkillä tämmöiseen tutkimukseen?
    Mä olen tätä foorumia seuratessani alkanut päätyä semmoiseen ajatukseen, että 95% syy pyöräharrastukseen on ihmissuhdeongelmat. ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Näitä lemmikkieläinten omistajia kohdatessa on hyvä muistaa että tutkimuksen (2013) mukaan 93 % syy lemmikin hankintaan on ihmissuhdeongelmat. Tämä saattaa monessa tapauksessa vaikeuttaa kommunikointia muiden ihmisten kanssa.
    Onkohan tässä nyt virheellisesti viitattu Tampereen yliopiston graduun vuodelta 2013 jonka mukaan 95 % ei luopuisi olemassaolevasta lemmikistä vaikka se aiheuttaisi ihmissuhdeongelmia? https://trepo.tuni.fi/bitstream/hand...3.pdf?sequence
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •