^ Ollu käsityksessä, että noita rytöläjiä yms roinakasoja on vain meillä Itä-Suomessa. Osataan sitä näköjään muuallakin.
^ Ollu käsityksessä, että noita rytöläjiä yms roinakasoja on vain meillä Itä-Suomessa. Osataan sitä näköjään muuallakin.
Hyviä kuvia. Lätäkön läpiajon jälkeen olikin märät sukat koko loppupäivän ja pian tuon alikulun jälkeen vastaan jolkotteli kettu.
Mulle on tullut hyviä paikasta A paikkaan B -tyyppisiä lenkkejä tänä keväänä, kun rouva on ollut poikkeuksellisen aktiivinen suunnistelemaan. Eilen Prisma-rasteilta Outamaosta kotiin. Olihan blissiä tykitellä Lohja-Nummela-väliltä harjun maastopolut. Alkoi kiinnostelemaan koko Hanko-Hyvinkää-välin monstercrossaaminen.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^^^ ja ^^ Kiitos hyvistä kuvista. Alkaa tällaista maantievankiakin päällystämättömät tiet houkuttaa. Toisaalta pitäisi hakkia uusi fillari, ellei sitten talvicycloa virittelisi...
Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika
Cyclolla ja 35-millisillä renkailla ajaa tällainen 23-millisillä 8 barin paineisiin pumpatuilla renkailla ajamaan tottunut old skool -fillaristi ilokseen suurimmalla osalla hiekkateistä ja yllättävän suurella osalla niitä yhdistävistä polunpätkistä. Sitten jos huomaa viihtyvänsä gravelilla enemmänkin ja jos kokee ajoittaisen "underbikingin" vähentävän mukavuutta tai rajoittavan vauhtia ja kaipaa niitä (tai jompaa kumpaa) lisää, on oikea aikea hankkia se uusi fillari...
JackOjan kuvat saavat taas tämänkin lukijan kysymään itseltään miksi ihmeessä hän ei ollut ajamassa.
Lätäköstä hän ei olisi tosin ajanut, koska olisi ollut varma että olisi ajanut kuoppaan tai törmännyt kiveen eikä selvinnyt märillä sukilla.
Tuommoisen pakettiauton apumiehen penkillä istuin yhden kesän, mutta muisti tekee tepposet enkä muista merkkiä. Olen melko varma että se oli Citroën, mutta saattoi se olla jokin toinenkin ranskalainen. (Kuljettaja oli myös kesäduunilainen ja siinä määrin ajamisesta vielä innostunut että auto sai kyytiämutta ojassa käytiin vain kerran ja silloinkin ihan pikkaisen.)
Saattais olla Renault:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...t-1000-kg-van/
Siinä Citroenissa, jota mahdollisesti muistelet, oli aaltopeltikyljet ja -ovet
Oikea auto! Kiitoksia!
PS Citroên Camionetteja näkyi siihen aikaan paljon useammin; en oikein osaa sanoa miksi halusin muistaa merkin olleen Citroënin...
^ Villa Kokkokallio Lohjalla näytti niin kivalta, että piti pysäyttää, vaikka oli ihan alkumatkaa. Länsi-Uudellamalla posliinikuppikahviloita on itseasiassa aika paljonkin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Firmalla on kokoustelua ja virkistäytymistä alkuviikosta Rukalla. En ollut vakuuttunut omasta virkistäytymisestä siinä yhteydessä, niin päätin tulla yhteen valtakunnan gravel-paratiiseista, eli Kuusamon mahtaville hiekkateille tässä alustavana viikonloppuna. Virkistäydyin. Kylmää oli ja tänään satoikin. Tsori kuvapommitus.
Siltoja täällä riittää.
Mäet isompia kuin kotona.
Melko bliss.
Järjettömän iso koulu, joskus on tenavia riittänyt. Mikäköhän näkemistäni oli tuttu Tommi Kinnusen kirjasta, sitä pohdiskelin.
Vieressä oli isännällä uusikin venevaja ja paatit.
Rantabulevardia.
Toinen toistaan maukkaampia leiri- ja uimapaikkoja.
Melko paljon oli tätä tälläistä metsänhoitoa.
...jatkuu vaan...
Tässä menee kartan mukaan polku Piikstammelle, mutta oli myllätty uuteen uskoon. Tetsausta 250 metriä ja kengät täyteen hiekkaa.
Piikstammen riippusilta.
Joku on laittanut tähän sillalle Strava-segmentin
Huussi on kestänyt tykistökeskityksen.
Piikstammen autiotupa, mainio maja. Ei tosin kovin monelle ihmiselle ja päivä paistaa seinien läpi.
Omatoiminen kahvitauko.
Tänne voisi tulla toistekin. Vaikka yöksikin.
Tämä ranta olisi telttailuun melko täydellinen.
Karu meininki. Todella paljon tuoreita isoja hakkuuaukkoja. Onko metsänomistajilla joku paniikki?
Soitakin riittää. Maasto oli vielä täynnä sulamisvettä.
Parhautta.
Vanha vainoaja, ystävällismielinen itäinen naapurimme vieraili taannoin Lämsänkylässäkin.
Gravel-huvipuisto.
Kaikki päättyy aikanaan.
Kuka tuonne pusikkoon haluaisikaan. sivumennen sanoen suurin osa tienvarresta oli pusikkoa. Ja välillä yksitotista viivasuoraa kilometritolkulla. Melko meditatiivista.
Tieltä lähti houkutteleva lyhyt polkupätkä rantaan. Tässä olikin hyvä viettää kahvitauko nro 2.
Kaikista rintamamiestiloista ei ole tullut kesämökkiä. Elanto on tainnut olla tiukassa näillä selkosilla silloin ennen. Kalaa järvestä, perunaa pellosta ja suosta heinää parille maitolehmälle?
Eipä tuota enää juuri ollut. Muutama liimainen kohta onneksi vain.
Enimmäkseen oli tarjolla ylämäkeä, mutta väliilä alaskin.
Taas puukantinen silta.
Jalmavaaran alamäki taisi olla sunnuntain huisin.
Sadetakki piti lopulta kaivella päälle.
Vielä yksi puukantinen silta.
Ruoka jolkottelee edellä.
Juuri ennen lenkin loppumista vuokramökille keksin ex-tempore oikoreitin. Oli nasta.
Huikeeta settiä! Kiitokset hienoista kuvista.
Ajoit päiväretken? Nuo järvien/lampien rannat tosiaan huutaa yöpymistä.
Siellä ei taida vielä olla itikoitakaan? Isän duunipaikan vanha mökki/maatila on kuusamon kurkijärven rannalla, muttei ole kyllä tullut edes mieleen lähteä tuonne gravelloimaan juurikin itikoiden vuoksi. Mutta täytyisi tietysti valita ajankohta fiksummin. Hiekkabaanaahan tuolla riittää käsittämättömän paljon. Ei tarvitse paljoa assulle poiketa.
Kivat kuvat ja karseet hakkuut.
Ei itikat ehdi gravelin kyytiin. Räkkäaikaan maasturilla tuntureita ylös kihnuttaessa menee kyllä hermot.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Hienoja kuvia.
Millä tai mistä sinä noita kuvia linkkaat kun noin ahkera olet jaksanut olla? Itse käytän Flickriä, mutta se on aika kömpelö pelkkään foorumi käyttöön, eikä pelaa kännykällä.
On hienot ja paljon kertovat kuvat!
Hienoja kuvia. Tarkoitus myös elokuun alussa viettää muutamia päivä Kuusamon suunnalla maastopyöräretkeillen. Pääsi jo sopivasti niihin fiiliksiin.
Täällä taas hesapellet jeesustelemassa miten selkosten isäntien pitäisi omaisuuttaan käyttää. Kyllä siellä on oikeasti melko monella metsäomistajalla ollut kiire ja hätä, mutta toki olisi pitänyt jättää puut korjaamatta, että hesalainen partahipsteri ei olisi mieltään pahoittanut grävelöidessä https://www.metsakeskus.fi/fi/ajanko...ljoonavahingot
^ Jep ja piti sitten oikein luoda alter ego nimimerkki, jotta oli rohkeutta tulla laukomaan tuollaisia viisauksia. Ei kyllä voi kuin ihmetellä taas tätä menoa täällä. Mulla alkaa olla sellainen olo, että foorumille tekisi hyvää tunnistautumisen vaatiminen ja jokaisen esiintyminen omalla oikealla nimellään.
T. Hesapellepartahipsteri forever
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
...ja kun käsitevarastosta löytyy sellaisia hekkuja kuin "hesapelle", voi olla vaikeaa nähdä muuta kuin sen minkä jo etukäteen tietää näkevänsä.
Mutta nyt kun olet vaivautunut kirjautumaan tuolla oivaltavalla ja penteleen hauskalla nimimerkillä, voisit joskus ilahduttaa meitä kuvaraportilla joltain pyörälenkiltäsi. Ei sen tarvitsisi olla yhtä antoisa kuin JackOjan!
Pitää tulla varmaan sinne hesoihin polkemaan ja kertoa sitten täällä miten siellä eletään väärin.
Tuli tänäin sitten testattua sellainen reitti kuin "Pikkupässin pyöräilyreitti" https://www.hyvinkaa.fi/pikkupassi1/ joka alkaa Hyvinkäältä ja kulkee Kytäjän, Läyliäisten, Vaskijärven ja Hunsalan kautta Karkkilaan (tai sitten vaihtoehtoisesti Karkkilasta Hyvinkäälle) reitillä pituutta noin 51km/suunta. (itse siis ajoin reitin edestakaisin ja mittariin tuli noin 105km.)
Reitin "Ideahan" on kulkea (ainakin osittain soveltuvin osin) vanhan Hyvinkää - Karkkila kapearaiteisen junanradan reittiä (rata valmistui 1900-luvun alussa ja liikenne lopetettu vuonna 1967 ja rata myöhemmin purettu kokonaisuudessaan pois). Reitin kotisivuilta löytyy kartta ja GPX-jälki ja reitti on kohtuullisen hyvin kyltitetty musta-oranssi "Pikkupässin pyöräilureitti" kyltein.
Juna aiheinen matkahan aloitettetaan ja päätetään luonnollisesti junamatkalla (Lahti - Riihimäki -Hyvinkää)
(kuvat Aijaa - kuvia eli voi suurentaa jos haluaa).
Hyvinkään Rautatieasema ja reitin alkupiste (joka aivan Rautatieaseman vieressä).
Kun kerran rautatie aiheisella reitillä ollaan, niin pitäähän reitin kulkea rautatiemuseon kautta:
Alkumatka "tylsää" kevyenliikenteenväylää ja maantienlaitaa
Sitten pääsin Kytäjälle ja Kytäjän vanhalle asemalla ja lastauslaiturille
Kytäjältä matka jatkui ihan mukavissa maisemissa:
Läyliäisten jälkeisiä kuvua:
Tietyillä kohdin lisäinfoa sen alueen rataosuuden historiasta
Katukyltit kertovat historiasta mitä ei enään ole:
Perillä karkkilassa (eli puolessavälissä), myös aito pikkupässi veturi
Paluumatkalla tuli lähdettyä seikkailemaan virallisen reitin ulkopuoliselle vanhalle ratapohjalle, josta osa virallisen merkinnän mukaan "ajokelvoton".
Lopputuloksena "löytyi" ajokelvoton ryteikkö ja noin 4-500m. talutus lähimmälle tielle ja sitten matka jatkui.
Mutta jos pieni seikkailu virallisen reitin ulkopuolella kiinnostaa, niin miksikäs ei. Eli tuo Puna/musta osuus vanhasta ratapohjasta luokiteltu "ei ajettavissa", mutta suhteellinen käsite (Valko/musta hyvin ajettavissa).
![]()
Santtu75 muokkasi tätä : 05.06.2023 at 17.45
Kivan näköinen reitti ja kiva rapsa. Vois käydä sutturalla ajelemassa, Karkilasta/Karkkilaan joku kiva jatko vielä stadiin pitäisi piirtää.
Jos karkkilan suunnasta tulee, niin tuo reitin viimeinen/ensimmäinen osuus Kytäjä - Hyvinkää on sitten käytännössä puhdas Asfaltti osuus tienreunassa ja kevyenliikenteen väylällä. Eli kannattaa omassa suunnittelussa miettiä olisiko "kääntöpisteenä" tuo Kytäjän vanha asema vaiko ajaako Hyvinkääle asti käntämään.
Mökille lomps pe 30.06.2023
5.30 herätys
6.30 ulos ovesta ja mikä näky siellä olikaan
![]()
Kehä kakkosen ylitys Lystimäestä on tullut tutuksi työmatkan merkeissä ja parisen viikkoa sitä on tullu fiilisteltyä, että tämä päivä koittaa. Kelihän ei olisi voinut parempi olla.
![]()
Lahteen junalla. Hauska sattuma, samaan junaan tuli ex-kollega. Junamatka meni nopeasti.
Lahdesta suuntasin uusille alueille, Koiskalan kartanon ohi/läpi ajoin. Kieltoja oli, mutta pyörää ei mainittu. Nähtävästi sateen jäljiltä suht iskemätöntä pintaa tarjolla ja yhdet pyörän jäljet.
![]()
Koiskalan pohjoispuolella mettäpolkua.
![]()
Motarin yli takas sivistyksen pariin.
![]()
Eka tauko Heinolassa, viime vuonna bongattu Kyläpirtti.
Tarjoomukset oli kyllä ihan jees. Kuusi euroa ja viisikymmentä centtiä!!!
Ei voi muuta kuin suositella.
![]()
Kuortin kohdalla toinen pisto hiekalle. Kolme kertaa motarin ali.
![]()
![]()
Kuortin kievarista tuli myös vakkaripaikka.
Yksitoista euroa ja neljäkymmentä centtiä.
Toi Kievarin täytetty “sämpylä” on niin simppeli ja perushuttua, mutta aah niin toimiva. Ja kylmä olut helteessä toimii.
Kolmas pysähdys/pisto Miekankoski ja jäätelö. Kävin kattoo kaloja sillalta - oli niitä siellä (virrassa).
Mökillä 15.15. Kyllä kelpaa.
###################################
Tein mökiltä 3 päivän kierroksen eli lauantaina Otava, sunnuntaina Hirvensalmi ja maanantaina Mäntyharju. Vaikka ollaan vaikutettu jo pitkään mökkialueella niin nyt ekaa kertaa ikinä.
Otava - Bistro Route 431
Hirvensalmi, keli oli ihan ok, ei satanut. Tarkoitus oli mennä kattoo mitä tapahtuu sunnuntaina Tervaleppäjuhlilla. No ei mitään!!! Aivan kuollut paikka. Edes Rantamakasiini ei ollu auki, eikä ole koko kesänä sunnuntaisin. Piti ostaa leipä torilta ja ehkä syödäkin jotain, mutta ei. Menin sit ekaa kertaa!!! Sejon baariin ja sain sieltä sitten sen verta, että ihan ok.
Mäntyharju
Tarkoitus oli vähän kierrellä parissa paikkaa, käydä syömässä ja kaupassa. Ranta-ajelun aikana alko sataa, joten suuntasin Kurkiniemeen, jonka olin bongannut reitillä. Oikein viihtyisä paikka ja burgeri oli iso ja hyvää. Sit satoikin aina mökille saakka eli irtohihat ja Pron'n huono sadetakki päälle. Auttoi, mutta kastuin kuitenkin. Mut ei tullu kylmä.
#############################################
Liikkumista
Mökille meno siis Singularilla, mutta vaihdoin kamat mökkifiksiin ja sillä sit ajelin mökillä. Maanantain paluu sateessa Mäntyharjulta.
Tiistaina saaatiin vesikouru paikalleen ja sit aloinkin pohtiin kotiinlähtöä. Ajatus oli, että ke aamu aikaisin, mutta kun keliennuste oli huono, ja tiistaina oli aika kivan näkönen keli illaksi niin sit vaan ex temporee kahvit nassuun, uinti ja kamat kasaan ja menoks. Lähdin mökiltä 17.45 ja tarkoitus oli ehtiä Heinolaan 21.03 bussiin. Ajattelin, että 25 keskarilla kerkeen hyvin. Helkutinmoinen vastatuuli oli, joten kyllä vähän mietitytti, mutta ajo oli ihan reipasta eli Lusiin saakka lähes 27 keskarilla. Hyvä veto ja ajomoodi oli päälllä. Heinolassa olin 20.30 eli kerkesin ettii hyvin 73:n päätepysäkin niin on helppo nousta kyytiiin. Ja tämän sain viime vuonna tietoon, että Lahden busseihin saa ottaa pyörän kyytiin, jos vain mahtuu. Muutama matkustaja oli mun lisäksi.
Sit jännitettiin, että kerkeenkö Lahdesta 22.19 lähtevään junaan kun siinä ei aikataulun mukaan ollu montaa minuuttia aikaa vaihtoon. Mut reitti junalle oli lyhyt ja bussi vähän etuajassa eli hyvin kerkes.
Lopuksi hyppäsin vielä viimiseen metroon eli tulipa liikuttua julkisesti. Itse asiassa Heinolan bussikin oli viimeinen vuoro.
Tuo oli oikein toimiva setti. Kotona n. 24.00 eli 6h ja 15 min.
![]()
^olipa taas kivaa! Edelleen itsellä ajamatta n. Mikkeli-Lahti -väli, vaikka monta reittivaihtoehtoa onkin jo piirretty sun kertoman pohjalta. Alkoi noi bursatkin nyt himoittaa. Tulevalle kesäretkelle ujutin jo Mäntyharjulle koukkaamista, mutta kuitenkin käytännön syistä Lahteen päin toisin.
Kostoksi olen suunnitellut jos syssymmällä tekisi viikonloppuretken sillai, et aamujunalla Mikkeliin ja polkis pois. Bongasin tosin Otavan eteläpuolella jotain tietyöhankaluutta kun taannoin Kuusamossa autolla poikkesin.
Kiitos!! Aika huonosti vaikutan täällä foorumilla nykyään, mutta yritän kovasti pitää kiinni tästä perinteestä. Varmaan ensi vuonna taas, koska löysin ihan vahingossa ja mahdollisesti uutta reittivaihtoehtoa.
Toi tietyömaakohta ei ole kovin paha, siinä pystyi ajaa keilojen ulkopuolella ilman autojen häirintää (etelän suuntaan), mutta sitten oli pari kohtaa, missä oli kiinteät esteet, joten oli pakko mennä kaistan puolelle eli piti kattoa ettei ainakaan rekka tule takaa, koska tilaa väistää ei juurikaan ollut. Vähän huonosti suunniteltu nuo kohdat, toisessa oli vielä ko. päivänä 80 rajoitus eli ei kiva kun pitäs yrittää hypätä virran mukaan.
Mutta sitten kun ne alkaa purkaa ja vaihtaa sitä isoa siltaa (putkea) niin sit tulee ohitustie ja se onkin mielenkiintoista nähdä miten se hoidetaan. Vanhaa siltaa korjaavat just sen takia, että se kestäis. Ensi viikolla taas mökille niin sit näkee sen hetkisen tilanteen.
Tässä vielä reitit
https://ridewithgps.com/routes/43159915
https://ridewithgps.com/routes/39966012
Kirjanmerkit