Eihän suunnittelijat tunnu miettivän sitä Suomen talvea ollenkaan missään muuallakaan.
Eihän suunnittelijat tunnu miettivän sitä Suomen talvea ollenkaan missään muuallakaan.
Kepuun liittyen siellä näytti olevan aamulla miehet töissä eli Pitkäkosken majalta rakennetaan uutta uraa kohti itää. Olispa mahtavaa jos ensi talvena pääsisi fillarilla Haltialasta Pitkäkoskelle.
^Pääsi lauantaina ja maanantaina.
Love the Ride!
Tämä parantaakin reittiä Espoon suuntaan huomattavasti. Ainakin kärry perässä se Hämeenkylän kartanon ylämäki ollut aika ikävä.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Oli päällystetty. Alikulkutunnelissa oli muutama sentti liejua.
Kun muistaa viime talven tulvan Askiston puoleisessa notkossa, ei tunnu hulevesien hallinta olevan reitillä kovin hyvin hanskassa.
Tuo hulevesien hallinta huononi minusta siten, että aiemmin kuraantumattomat tunnelit olivat kuraisia - eli jotain vanhaa on onnistuttu tukkimaan. positiivisena seikkana se, että muutama tunneleihin liittyvä näköeste lieventynyt/poistunut. Kaivinkoneita yms liikkuu näköjään alueella paljon ja oikein mielellään kevyen liikenteen väylällä. Kalustetien ylityksessä kehän varrella synytynyt talven aikana terävähköreunainen kuoppa. Mutta kyllä tuota väylää on odotettukin...
Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika
Liekö uusin tieto Baanan sulkeutumisesta ollut täällä esillä?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009687472.html
Joo, tänään todettu omin ajoin. Muutama metri asvalttia toki puuttui Juvanmalmin ja Petikon väliltä, kun jostain syystä asvalttia jyrsitty pois parissa kohtaa. Ja joo, alikulkutunneli oli nytkin kurassa. Liekö työmaan aikaisia vaiko eilisten sateiden jäljiltä. Mutta hyvä, että on viimein auki.
Jos kehän vartta on tarkoitus ajaa niin melkein tekis mieli ajaa Juvanmalmilta ex-Anttilan varastoille ajoväylää pitkin. Aika mutkaa ja mäkeä kelvi oli.
Kehä ykkösellä Pitskusta Espoon suuntaan ei ole auraaja käynyt ollenkaan, oli lipat lähellä kun sieltä Espoon suunnalta siihen ajelin. Muistelen, että olis ollut huonolla hoidolla viime talvenakin. Nythän voi tietenkin vedota siihen, että talvi yllättä marraskuussa.
Vantaalla myös oli tänään aamulla puoli kahdeksan aikaan vielä kokonaan auraamatta 1. kunnossapitoluokan KLV. Ajoradoilta vaan aurattu lisää loskaa sinne niin kiva oli työntää lastenrattaita siinä.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Vaihteeksi ulkokumi piloilla sepelin seurauksena. Onko kukaan yrittänyt maksattaa näitä kaupungilla koskaan?
Roots, bloody roots
^ polkupyörän rengas rikki, hiekoitushiekan vuoksi, kuka maksaa?!?!
Tappajasepeli??
Mikä helvetti teitä hesalaisia vaivaa.
Annoin kerran hyvää hyvyyttäni lähes ajamattomat Contin maantierenkaat tyyliin hae pois ilman kuluja. Heppu oli osannu ajaa johonkin soraan tai lasinsiruun ja vaati minua että paikkaan renkaan koska hänelle oli myyty ehjä rengas tms. vetäisi sen verran tunteisiin tuo keissi että päätin että yhtään rengasta ei saa yksikään suomalainen. Ei ilman eikä edes maksettuna. Nakkelin silppuriin vähän testattuja ja omaan käyttöön sopimattomaksi todettuja maantiekumeja ihan kohtuu arvosta.
Kehä lll Tiksistä Tampereen tielle ihan ok aurattu.
Kehä l Kantsusta Puksun mäkkiin aivan loistavasti
aurattu ja siitä itään päin ei taas ollut auraa nähnykkään.
Ihan sama viime talvena.
Kukaan pyöräilijä ei ole tuota sepeliä pyytänyt noille kaduille ja tätä paskaa perustellaan mm.sillä, ettei kaikilla ole varaa maksaa nastarenkaista. Tulonsiirtoa tämäkin, mutta jotain omavastuuta voisi olettaa ulkoilijoilla olevan.
Roots, bloody roots
Kylläpä repesi nyt. Vai että kaupunki maksamaan puhjennut rengas![]()
Kyllä sitä sepeliä joskus kohtuudella tarvitaan, että jalkaisinkin pysyy pystyssä. Ja ei, en osta nastakenkiä. Tästä avautumisesta ei nyt käynyt ilmi oliko sepeliä levitetty pelkästään pyöräteille vai jollekin yhdistetylle väylälle, joita suurin osa tuppaa olemaan. Ikinä ei ole sepeli ollut renkaille ongelma kun valitsee talveen sopivat renkaat. Eikö tuo juurikin ole sitä ulkoilijan omavastuuta ettei nyt oleta millään maantiekumeilla voivan talvella ajaa?
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ja niin myös suolauksen aihettamista ogelmista.
Mikä sitten on se oikea tapa koittaa saada väylät myös pyöräilijöille ajokuntoon talvella (ja pitää myös huomioida että iso osa väylistä sellaisia että kyseinen hoitomuoto toimii myös jalankulkijoilla.
Vaihtoehtoja on käsittääkseni kolme jos tarkoitus on pystyä mahdollistamaan pyöräily haastavammissakin keleissä:
1)Auraus + kunnollinen nastallinen rengas (Ei kunnollista nastarengasta, kaaduin -> korvausvaatimus kaupungille)
2)Harjasuolaus (pyörä ruostuu ennenaikaisesti -> korvausvaatimus kaupungille)
3)Auraus + sepeli. (renkaat puhkeavat -> korvausvaatimus kaupungille)
Kaikissa on omat huonot puolensa ja kaikista vaihtoehdoista joku ei ole samaan mieltä että pitäisi käyttää, mutta jollain noista (tai niiden yhdistelmissä) se joudutaan jokatapauksessa toteuttaa.
Sitä sepeliä voi hankkia myös sellaista, mikä ei riko renkaita. Mikä itku ja parku syntyisikään, jos ajoradoille levitettäisiin auton renkaat puhkovaa ja viiltelevää veitsenterävää 50mm kivimursketta.
Jostain syystä tämä korvausvaatimus kaupungille koskee vain kävelijöitä, joilla on oikeus mennä mihin lystäävät, kaatua ja saada taloyhtiö/kiinteistö asiasta vastuuseen. Oli asianmukaiset varusteet tai ei.
Roots, bloody roots
Jos sepeli ei ole terävää, niin ei se myöskään auta liukkauden torjunnassa.
En tiedä itkun ja parun määrästä, mutta nämä analogiat eivät koskaan oikein toimi. Ensinnäkin viiden sentin raekoko alkaa olemaan jo melko järeää ja siitä olisi vaaraa myös muille tielläliikkujille.Mikä itku ja parku syntyisikään, jos ajoradoille levitettäisiin auton renkaat puhkovaa ja viiltelevää veitsenterävää 50mm kivimursketta.
Toisekseen autoilta ja autoilijoilta edellytetään jo nyt kaikenlaista, mille pyöräilijät viittaavat kintaalla. Kuten turvavarusteiden käyttöä ajon aikana, talvirenkaita, valoja, ...
Kiinteistö joutuu vastuuseen vain jos voidaan osoittaa, että siellä on luistettu liukkaudentorjunnasta. Totta on, että vaikka piha olisi aidattu ja siellä olisi kyltit "Yksityisalue, pääsy kielletty", niin silti joutuu vastuuseen, jos siellä joku liukastuu ja satuttaa itsensä. Tai rikkoo varusteensa. Meillä tämä merkitsee sitä, että olemme vastuussa alakoululaisista, kun kulkevat meidän pihan läpi kouluun, vaikka kyltit sen kieltävät. Pitäisi olla aamukuudelta levittämässä soraa.
Kaupunkihan pesee kätensä "Ei talvikunnossapitoa"-kyltillä. En tiedä toimisiko tuo myös piha-alueella?
Ei ole olemassa tappajasepeliä, vain säähän sopimattomia renkaita. Hyvät nastarenkaat talvella niin pysyy pystyssä ja renkaat ehjänä.Alkujaan tämän lähetti pturunen;[URL="tel:3241816"
Äh, tyhmää kinastelua ja syyttelyä. Ei niitä renkaita kaupungin maksamaksi toki saa mutta on se totta, että kivilaaduissa on eroa. Tämä humoristinen termi "tappajasepeli" on ollut pitkään käytössä ja sillä viitataan juuri sellaisiin erittäin koviin ja teräviin sepelinpaloihin joita tiettyjen kaupunkien tietyissä hiekoitusseoksissa on paljon. Kuten sanottua aiheesta on keskusteltu monta sivua omassa otsikossaankin. Ja onhan se tietty ärsyttävää kun joskus vahvatkin talvikäyttöön suunnitellut polkupyöränrenkaat puhkeaa kun keihäänkärjen muotoinen sepeli tunkeutuu sopivasti nappuloiden välistä läpi. Itsellä isp-talvirenkaat ovat tosin toistaiseksi kestäneet. Ajan toisaalta suht vähän talvisin. Perus semislicksi maastorenkailla puhkeamisia välillä tulee kun niillä sitten keväällä lumien ja jäiden lähdettyä ajelee vielä sepelin vallassa olevilla pyöräteillä. Aina ei litkukaan ole pelastanut.
Kuitenkin sellaista myös on, kun viitsii vaan tilata: https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1775182
50mm raekoko vastaisi ihan hyvin renkaan kulutuspinnan paksuutta suhteutettuna pyörän rengas vs. auton rengas. Olen itse kaivanut renkaasta 15mm pitkän sapelin, ei missään pyörän renkaassa ole sellaista pistosuojausta joka tuollaisen kestäisi.Vantaan kevyen liikenteen väylillä käytetään pääasiassa sorapohjaista hiekotussepeliä. Sen läpimitta vaihtelee 1–5 millimetriin.
–Hiekan särmäisyys tai terävyys on hiukan pyöreämpää ja raekoko hiukan pienempää kuin kuuluisassa ”tappajasepelissä”, kertoo kunnossapitopäällikkö Jyrki Vättö Vantaan kaupungilta.
Toisekseen nuo asiat ovat autoilijoille pakollisia, ja valaistusta lukuun ottamatta pyöräilijöille vapaaehtoisia. Ei voida siis puhua "kintaalla viittaamisesta". Sepeliähän levitetään kaduille niiden takia jotka eivät vaivaudu pyöräilijöinä talvirenkaita asentamaan tai jalankulkijoina kunnollisia jalkineita hankkimaan.
Kirjanmerkit