HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 478 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 378 428 468 476 477 478 479 480 488 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.311 - 14.340 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Niin sehän se on ongelma, kun se urheilusuorite vaihtelee. Nytkin sillä maantiefillaristilla on voinut olla vauhtia esimerkiksi 33 ja lökäpöksyllä 27.

Ja se lökäpöksy ajaa sitä TMT tempoa kuolemaa tehden. Syke 190. Ei enää hahmotus riitä esteiden väistämiseen.

Eli ei kannata mollailla toisia vaan keskittyä vaan siihen omaan ajamiseen. Juttelee siellä tien päällä jos tilanteita tulee.

Maantiepyörä on maantiepyörä ja maanyiepyöräilijällä on maantiepyöräiljän luonne eli joku kilvanajoperversio missä vaan?
    Maantiepyörällä ajetaan maantiellä "mahdollisimman nopeaa".
    Pysyy spandexi pois eläkelläisten, lökäpöksyjen, vaivaisten ja lasten käyttämiltä väyliltä. Kun ei niillä onnettomilla riitä hahmotus.
    Hankkii spandexpelle kelvipyörän erikseen jos maantiepyörän nopeuksia on vaikea hallita/hillitä kelvillä

On kyllä raikasta tämä spendex-pelle-argumentaatio.

Ihan yhtä raikasta kuin muiden nimittely spandex-norsunluutornista lökäpöksyiksi, jotka ei jaksa ajaa mihinkään.

Näinpä.

Mutta siis mä en tarkoita tuolla lökäpöksyllä maastokuskeja. Vaan niitä TMT sankareita, jotka oikeasti suhaavat tuolla kelveillä hämärän rajamailla.

Sinänsä Hower on ihan oikeassa. KLV ei ole kilparata ja siellä on vaikea ennakoida muiden tekemisiä, kun kaikenlaista suharia mahtuu sekaan. On koiran kusettajaa, lapsia, humalaisia, eläkeläisiä jne. joiden huomiokyky jne. on rajallinen. Ihan täyttä idiotismia alkaa huuteleen jne. klv:llä jos itsellä on täysin väärät tilannenopeudet.

Toki. Mutta tässä on nyt vaan yhden puolen mielipide ja huutelu kusipäisestä spandexista.

Olen itse kohdannut moneen kertaan vastaavan tilanteen toisinpäin, vaikka olen ajanut tosi iisiä, eli max tuon 30km/H. Porukka seilaa keskellä tietä ja kun menet nätisti ohi, alkaa hirvee huutelu takaapäin kun säikähdin niin kamalasti.

Kelveillä nyt vaan liikkuu erinopeuksista sakkia. Sähkäriä, mopoa, sun muuta e-himmeliä nykyään. Se maantiepyörä ei vaan pidä ääntä. E-biken ja läähättävän TMT-kuskin yleensä kuulee kaukaa.

Sekin on sanomatta selvää että Steve Baggy on yllä ihan oikeassa. Mutta ei jokainen lycraan pukeutunut maantiepyöräilijä, joka ajaa kovempaa vauhtia kuin itse sattuu ajamaan, ole siellä ajamassa mahdollisimman kovaa, tekemässä segmenttiennätystään tai mitenkään muutenkaan siinä luulossa että kelvi on kilpaurheilusuoritteen paikka - eikä hänen tilannevauhtinsa välttämättä ole mitenkään väärä.

PS Kun jalkkis oli valinnut spandex-kortin esiinnostamisen, päättelin ettei hän ollut itse liikkeellä maantievehkeissä eikä käyräsarvisella fillarilla. Jälkiajatuksena tuli mieleen että jos hän olisi ollut maantie/gravel/alllraod-fillaristin näköinen, siinä olisi voinut olla syy spandexin avautumiseen eli huomauttamiskynnys olisi ollut matalampi.

^kukaan ei ole moista väittänytkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs Katso viesti
    On kyllä raikasta tämä spendex-pelle-argumentaatio.
    Onpa mullakin mauttomat, kireät bibsit jalassa ja jonkinlainen maantiepyöräntapainen. Mut en oo maantiepyöräilijä
    "maantiefillarilla on tarkoitus päästä mahdollisimman kovaa ja mahdollisimman pitkälle." -kirjoittaja tunnistanee lauseensa. Ei oo kelvipyöräksi maantiepyörästä jos asenne on "mahdollisimman kovaa".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Miten niin Opulukselle?! Enhän minä ollut esittänyt sellaista tulkintaa, en sinne päinkään. Ei <beep> ymmärrä...
    Tähän vain vastasin, että ei joo ollut mitään vaaraa tilanteessa:

Jalkkis ei maininnut mitään sen suuntaista etteikö ohitus olisi ollut turvallinen - eikä mielestäni tässä ole pienintäkään tarvetta lähteä hakemaan sellaista versiota tapahtuneesta, jossa spandex aiheuttanut vaaratilanteen ohittamalla, kuten sanotaan, hihaa hipoen.

Miksi? Mitä varten? Minkä takia?
    Jotta jos vaikka siitä nyt paljastuisikin, että itse tötöili palautteen arvoisesti. Yhden keissin olisin saattanut pelastaa autokameralla. Se oli siis auto+minä vs. vakuutusyhtiö. Mutta ei siitä sen enempää.

PS Kun jalkkis oli valinnut spandex-kortin esiinnostamisen, päättelin ettei hän ollut itse liikkeellä maantievehkeissä eikä käyräsarvisella fillarilla. Jälkiajatuksena tuli mieleen että jos hän olisi ollut maantie/gravel/alllraod-fillaristin näköinen, siinä olisi voinut olla syy spandexin avautumiseen eli huomauttamiskynnys olisi ollut matalampi.
    Arvailusi ei osu maaliin.

K.Kuronen Guest
    Kapeilla kelveillä takaa tulevan vastuulla on mun mielestä se, että ohitettava käsittää tulevansa ohitetuksi, takaa tuleva nostaa vähän jalkaa polkimelta, jos edessä ajavan linjat ovat laveat. Porukkalenkin käytännöt olisivat varmasti kätevät, mutta kun suurin osa fillarilla likkujista ei niistä ole koskaan edes kuullut.

Jos on jalkaa ajaa neljääkymppiä, niin on mielestäni myös jalkaa vähän hidastaa ja ohituksen jälkeen lyödä jälleen reiden kireäksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    ^kukaan ei ole moista väittänytkään.
    <Huokaus> Enkä minä väittänyt että sinä olisit sellaista väittänyt. Jos olisit sellaista väittänyt, olisin siteerannut väitettäsi. Nyt vain katsoin kommentin olevan paikallaan (toisin kuin Howerin viestin kohdalla - syystä jonka joko ymmärrät selittämättä tai jota et ymmärrä vaikka sen kuinka selittäisin).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Onpa mullakin mauttomat, kireät bibsit jalassa ja jonkinlainen maantiepyöräntapainen. Mut en oo maantiepyöräilijä
    "maantiefillarilla on tarkoitus päästä mahdollisimman kovaa ja mahdollisimman pitkälle." -kirjoittaja tunnistanee lauseensa. Ei oo kelvipyöräksi maantiepyörästä jos asenne on "mahdollisimman kovaa".
    Et vieläkään ymmärrä että siinä määriteltiin maantiefillarin syvintä olemusta, ei suinkaan maantiepyöräilijän

Samantyylinen tilanne jonkun aikaa sitten kun alitajuisesti "väistin" tuota "mukulakivikkoa"
    Kehä II - Suurpelto akselilla ja vahingossa saatoin yllättää jonkun ohittajan joka kääntyi tuonne vasemmalle,
    mahtoiko olla foorumilaisia? Sori siitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Eli ihan turha avautuminen. Noita vaan sattuu. Kandee pysyä poissa kelveiltä.
    Hyvä, menet varmaan sanomaan tämän sille spandexille?

Itse en pidä +40kmh kelvinopeuksia järkevinä (millään kulkuvälineellä), jos on muita liikkujia tai liittymiä. Jos on täysin tyhjä baana eikä mitään liittymiä niin ei siinä silloin mitään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Kapeilla kelveillä takaa tulevan vastuulla on mun mielestä se, että ohitettava käsittää tulevansa ohitetuksi, takaa tuleva nostaa vähän jalkaa polkimelta, jos edessä ajavan linjat ovat laveat. Porukkalenkin käytännöt olisivat varmasti kätevät, mutta kun suurin osa fillarilla likkujista ei niistä ole koskaan edes kuullut.

Jos on jalkaa ajaa neljääkymppiä, niin on mielestäni myös jalkaa vähän hidastaa ja ohituksen jälkeen lyödä jälleen reiden kireäksi.
    Noilla Helsingin suosituimmilla ulkoilureiteillä kun ajaa, niin aika monta kertaa saa hidastaa ihan kävelyvauhtiin, kun edellä menee esimerkiksi lapsiperhe. Ei se ole mulle ollut koskaan ongelma, tosin en neljääkymppiä pääse kuin vapaassa pudotuksessa. Mutta en kyllä triggeröidy väärin pysäköidyistä autoistakaan, vaan keskityn lähinnä siihen omaan suoritukseen ja sen sääntöjenmukaisuuteen. Paitsi silloin, kun ajan tarkoituksella punaisia päin.

<Huokaus> Enkä minä väittänyt että sinä olisit sellaista väittänyt. Jos olisit sellaista väittänyt, olisin siteerannut väitettäsi. Nyt vain katsoin kommentin olevan paikallaan (toisin kuin Howerin viestin kohdalla - syystä jonka joko ymmärrät selittämättä tai jota et ymmärrä vaikka sen kuinka selittäisin).
    Saat varmaan jotain tyydytystä itsestäänselvyyksistä jaarittelusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Arvailusi ei osu maaliin.
    ??? Haluat siis sanoa että olit tilanteessa itsekin spandex!!! (Jos yllä on lycrat ja fillarissa droppitanko, ei spandexiuttaan voi kieltää eikä muuksi muuttaa sillä että muka ajaa toisin ja ajattelee toisin kuin "oikea" spandex. Olet spandex kaikille niille jotka spandexeja näkevät ja joiden maailmankuvaan sellainen ryhmäolento kiinteästi kuuluu!)

Siinä tapauksessa saattoi tosiaan käydä niin että ohittava spandex ehti tehdä oletuksen siitä miten ohitettava lajitoveri ajaa - ja kun tämä sitten teki jotain jonka hän katsoi olevan spandexille sopimatonta ajokäytöstä, avautumisreaktio oli väistämätön seuraus. Toisin sanoen, maastopyörällä, FBG:llä tai sporttihybridillä ajelevalle hän ei olisi ruvennut aukomaan päätään...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti

Itse en pidä +40kmh kelvinopeuksia järkevinä (millään kulkuvälineellä), jos on muita liikkujia tai liittymiä. Jos on täysin tyhjä baana eikä mitään liittymiä niin ei siinä silloin mitään.
    Olen itse huomannut että kun tulee yllättäen ohitetuksi, nopeuseron voi erehtyä arvioimaan huomattavasti todellista suuremmaksi. Päässälaskukykyni ovat varsin rajallisesti, mutta ei tarvitse ajaa paljon kolmeaviittä kovempaa kun kolmekymppisen ohitus menee lentämällä eikä hitaampi edes ehdi ajatella peesiin lyöttäytymistä.

Mutta tämä siis väittämättä tai olettamatta ohittajan nopeudesta yhtään mitään.

Kuitenkin väittäisin että tuommoisella miltei baanamaisella kelvillä, suoralla ja risteyksettömällä osuudella, 40 km/h on täysin turvallinen nopeus - eikä edessä ajavan maantiepyöräilijän (tai ainakin sen näköisen) olemassolo yksin ole mikään syy laskea nopeutta.

??? Haluat siis sanoa että olit tilanteessa itsekin spandex!!! (Jos yllä on lycrat ja fillarissa droppitanko, ei spandexiuttaan voi kieltää eikä muuksi muuttaa sillä että muka ajaa toisin ja ajattelee toisin kuin "oikea" spandex. Olet spandex kaikille niille jotka spandexeja näkevät ja joiden maailmankuvaan sellainen ryhmäolento kiinteästi kuuluu!)

Siinä tapauksessa saattoi tosiaan käydä niin että ohittava spandex ehti tehdä oletuksen siitä miten ohitettava lajitoveri ajaa - ja kun tämä sitten teki jotain jonka hän katsoi olevan spandexille sopimatonta ajokäytöstä, avautumisreaktio oli väistämätön seuraus. Toisin sanoen, maastopyörällä, FBG:llä tai sporttihybridillä ajelevalle hän ei olisi ruvennut aukomaan päätään...
    Liki-spandexina menin. Maantiepyörä, vaikka halpissellainen, täyttänee spandex-kriteerin, Castellin bibsit (=100% spandex), ajopaita ei ole aerokireemakkara, joten siinä ei spandex-kriteeri täysin täyty. Mun nopeus 31kmh kohtaamishetkellä oli varmaan lisä-ärsyke. Että voi olla, että näytin liian paljon saman eliölajin edustajalta ja se triggeröi jotain.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Saat varmaan jotain tyydytystä itsestäänselvyyksistä jaarittelusta.
    Tähän on ihan pakko vastata: "Toi alotti!" Mitä muuta oma kommenttisi muka oli?

Se ero meidän jaarittelussamme kyllä oli että ainakin tällainen herkkäsieluinen yksilö, joka kokee kaikkinaisten spandex-vihan, halveksunnan ja ennakkoluulojen osuvan itseensä, luki tavassa, jolla itsestäänselvyydet esitit, tiettyä tarkoituksellisuutta ja jopa pahantahtoisuutta - siinä missä itse vilpittömästi yritin pitää hyvää ja molemmin puolin näkemyksiä avartavaa keskustelutapaa yllä...

PS Jos et ole Laroute, olet ainakin sukulaissielu

...ainakin tällainen herkkäsieluinen yksilö, joka kokee kaikkinaisten spandex-vihan, halveksunnan ja ennakkoluulojen osuvan itseensä...
    Minä otan tyynesti vastaan kaikenmoisen spandexvihan, koska olen tahtomattani ja suurta vastenmielisyyttä tuntien tämän ryhmän edustaja ainaskin pukeutumiseni perusteella No, oma vika. Toisekseen suhtaudun tähän keskusteluun osittain asenteella "kevyttä kesäviihdettä". Yhä isommassa määrin muuten alan viihtyä juttujesi parissa. Kolmannekseen arvostin isosti Kotlerburg-tukilakkoasi!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti

Älyttömän hyvin kirjoitettu. Peukalo ylös!

Itse kun asun keskustassa ja tästä on suurinpiirtein joka suuntaan kohtuu vilkasta ja eritoten aamusta iltaan niin on sanomattakin selvää että sen mukaan edetään. Menen jopa pidempää reittiä useasti töihin tai muihin rientoihin koska se sujuvoittaa omaa liikkumista.

Ihan hyvin Kuronen kirjoitti, ei siinä mitään. Mutta jalkkiksen kokemukseen palataksemme, en pitäisi Kehä I:n kelvia siinä suhteessa kapeana, etteikö siellä voisi ajaa reippaamallakin vauhdilla ohi, kunhan pitää normaalin varoetäisyyden. Siis silloin kun edessä ajava ei ole niin sanotusti erikoistapaus tai elävä huutomerkki ja on - kuten voimme kaikki varmasti olettaa - siihen asti ajanut normaalia ajolinjaa.

"Porukkalenkin käytännöillä" en keksi viitatun muuta kuin omaan kommenttiini, jossa siis kerroin miten ja miksi itse ajan niin kuin ajan. En siis suinkaan kuvittele muiden - en edes kaikkien kippurasarvifillaristien - tietävän miten porukassa ajetaan. Se mitä muilta aikuisilta aktiivifillaristeilta odotan on yksinkertaisesti vain se että muistetaan ettei olla yksin liikenteessä ja että ymmärretään ettei fillarillakaan tule poukkoilla sen enempää kuin monikaistaisella maantiellä.

Mitä jalkkiksen tapauksessa olisi muuttunut ohittajan näkövinkkelistä, jos hän olisi pudottanut vauhtiaan ennen ohitusta? Rohkenen väittää, että aivan yhtä ärsyttävänä ja välitöntä kritiikkiä suorastaan vaativana hän olisi silloinkin jalkkiksen liikettä pitänyt.

On hieno ja kaunis ajatus ettei koskaan lähtisi ohitukseen ennen kuin edellä oleva on päätään kääntämällä, ajolinjaansa aavistuksen oikealle siirtämällä tai muulla tavoin osoittanut "käsittäneensä tulevansa ohitetuksi", mutta jos ohituksia tulee enemmän kuin yksi lenkillään, niin eihän semmoinen elävässä elämässä onnistu - eikä tarvitsekaan, koska semmoiselle yleisssäännölle ei ole tarvetta.

On toki tilanteita, joissa pyöritys on syytä hetkeksi lopettaa ja kenties käyttää jarruakin - eikä ole mitään syytä lähtökohtaisesti olettaa ettei jalkkiksen ohittanut spandex niin tekisi silloin kun tilanne sitä vaatii.

^ Oma arvaus on, että kohtaamisnopeutta oli liikaa, sivuttaisliikkeeseeni nähden. Tilaa mennä ohi turvallisesti oli koko ajan ja kävelyvauhtierolla tästä ei olisi tullut mitään tilannetta, muille kuin nillittäjille.

Mutta mysteeriksi tämä jää.

Ajattele positiivisesti! Spandex näki sinut lajitoverinaan, vaati sinulta sen vuoksi enemmän kuin muilta fillaristeilta ja katsoi sinut sen arvoiseksi että sinua kannatti opastaa oikein ajamisen vaikeassa taidossa

Tieliikennelaki

"Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
    Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

K.Kuronen Guest
    Ihan hyvin Kuronen kirjoitti, ei siinä mitään. Mutta jalkkiksen kokemukseen palataksemme, en pitäisi Kehä I:n kelvia siinä suhteessa kapeana, etteikö siellä voisi ajaa reippaamallakin vauhdilla ohi, kunhan pitää normaalin varoetäisyyden. Siis silloin kun edessä ajava ei ole niin sanotusti erikoistapaus tai elävä huutomerkki ja on - kuten voimme kaikki varmasti olettaa - siihen asti ajanut normaalia ajolinjaa.

"Porukkalenkin käytännöillä" en keksi viitatun muuta kuin omaan kommenttiini, jossa siis kerroin....
    Oikeastaan en varsinaisesti -viittasin enemmän fillarifoorumin jäsenistöön ja erityisesti niihin, jotka porukassa tavan ajavat ja joille on kehittynyt automaation tasolle tietyt tavat toimia.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •