GarminElectrobikeGiant
Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 154

Aihe: Pumppu

  1. #91
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.620
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Kun maantiepyöräilynoviisina kerroin luottomekaniikolle onnistuneeni vääntämään prestaventtiilin neulan, sain neuvoksi olla avaamatta venttiiliä yhtään enempää kuin on tarvis - eli vain sen verran että sormella painamallla voi todeta että ilmaa tulee eli venttiili on auki
    Tää se varmaan suurin syy ollut. Irrottaessa neula on sitten juuttunut suuttimeen, ilma pihissyt ulos ja sitten kiireessä yritetty saada letkua irti. Kotona Rennkompressor + välikappale ja reissulla Lezynen minipumput on olleet 100% success viimeiset 10 vuotta, niin ei oikeen oo tehnyt mieli kokeilla mitään uutta ja vaarallista.

  2. #92
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Mun tosiaan yli 10 vuotta palvelleessa biltsun 20 euron pumpussa on tällainen pää. Toimii suoraan prestaan ja schraderiin. Dunloppia varten mukana tuli adapteri joka ruuvataan dunlopin päälle.
    Mutta nyt tuo on alkanut aavistuksen vuotamaan. Muutoin toimii ja on toiminut erittäin hyvin. Tähän kaipaisin siis vaihtopään jos en kokonaan uutta pumppua ostaisikaan. 17 mm tai aavistuksen vajaa näyttäis olevan kierteen halkaisia kun tuosta suutinosan letkuun tulevan kierteen kohdilta mittasin.
    Mutta onko kierre ja halkaisija sitten sama eri merkkisten pumppujen vaihtopäissä.

    Viitsisikö joku jolla on Rennkompressor ruuvata tän suutinosan irti ja mitata onko kierteen halkaisija sama n. 17 mm. Jos ostaisin vain tän Rennkompressorin varaosan ja liittäisin Biltsun pumppuuni. ks. linkki: https://www.bike24.com/p213920.html

    edit. hmm. Tai nää sks:n vaihtopäät taitaakin olla eri tekniikalla. Eli ns. raaka letkunpää pitääkin vissiin kiinnittää tuohon vaihtopäähän ja sitten tuolla kierteeseen tulevalla osalla kiristää kiinni. Ainakin tästä sks:n monitoimipäässä näyttäis olevan sellainen rakenne. Eli itse letkun sisähalkaisijan pitäisikin olla oikea ja sitten tuo sopisi siihen.


  3. #93
    Liittynyt
    02/2022
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    39
    ^Minä olen vastaavan vaihdon suorittanut ihan puukkoa hyväksikäyttäen, eli letku poikki ja uuteen letkuun asennus. Ihan hyvin on tuollainenkin toiminnut.

  4. #94
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Jos vain letkun halkaisija on sama. Ulkohalkaisijasta voi varmaan tarpeeksi hyvin päätellä sisähalkaisijankin täsmäävän. Vai oliko JeyJey sulla just tuo Bilteman sama pumppu kuin minullakin?
    Eli edelleen siksi varmistelen jos Rennkrompressorin omistajia on kuulolla, niin voisko joku mitata letkun halkaisijan. Onko sama 10 mm kuin Bilteman pumpun letkussani?

  5. #95
    Liittynyt
    02/2022
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    39
    ei ollut Biltema. Ja nyt kun muistelen tarkemmin asiaa niin näitä on tullut tehtyä parikin ja toisella kerralla en saanut tehtyä sellaista pumppu/pää-yhdistelmää kun halusin johtuen siitä, että letkun sisähalkaisija oli liian pieni uudelle pumpunpäälle. Ratkaisin asian niin, että vaihdoin uuden pään toiseen pumppuun... joten jos ei ole kuin yksi pumppu niin kannattaa selvittää etukäteen halkaisijat (jota siis ansiokkaasti olet tekemässä). Pahoittelut mahdollisesta harhaanjohtamisesta.

  6. #96
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Mulla on kyllä Rennkompressorin irtoletku, siis joka itse pumppuun ruuvataan kiinni.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  7. #97
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Mullon kahdessa pumpussa SKS EVA Valve, letkut on autotarvikeliikkeestä .

    Rennkompressorin orkkisletkun ulkohalkaisija
    10.2 ja sisä 5.2mm.

    Kompurassa ja jalkapumpussa letku on ulkoa inasen ohumpi ja sisältä pikkasen paksumpi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  8. #98
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Rennkompressorin letkuhan kiinnitetään pumppuun jollain kierteellä? Eihän se sattuis olemaan sama kuin autoventtiilissä?

  9. #99
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Rennkompressorin letkuhan kiinnitetään pumppuun jollain kierteellä? Eihän se sattuis olemaan sama kuin autoventtiilissä?
    Niin kierretään, Rennkompressorin pumppuahan mulla ei ole mutta orkkisvaraosaletku on. Koitan tutkia mutta epäilen.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #100
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Kävin pihistämässä päältäajettavan ruohonleikkurin venttiilinhatun, nogo. En ny kyllä kysymystä oikein ymmärrä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #101
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Kiitos testistä.

    Tarttisin letkun, jonka toisessa päässä olisi sama kierre kuin autoventtiilissä, jotta saisin sen ruuvattua suoraan kiinni autoventtiilille tarkoitettuun pumppuuni. Letkun toiseen päähän laittaisin jonkin monitoimipään, kuten SKS:n EVAn.

    Elättelin toiveita, että tuo olisi sopinut suoraan mutta ei. Menee DIY-hommiksi.

  12. #102
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Nyt muuten löysin Bilteman pumpun. Myydään eri merkkisenä Roseversandilla: https://www.rosebikes.fi/xtreme-airj...oduct_shape=46

    Tuleehan tuolle hintaa kun postit kympin. Mulla olis tilaus lähdössä bike24 kauppaan muusta kamasta ja ärsyttää kun siellä on sks:n eva-pää vain 7 euroa mutta jus nyt lopussa.

  13. #103
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^Tarviikos sama biltsun pumppu löytää? Laitat vaikka Rennkompressorin EVA-päällä, johon saa jatkossakin varaosia ilman kikkailun tarvetta.

    https://www.bike24.com/p21852.html?

    Maksat lopulta "vain kympin" enemmän.

  14. #104
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Joo ei tarvii biltsu olla mutta laitoin vain infoksi kun se sattui tulemaan vastaan sattumalta kun googlasin eva päitä ja pumppuja.

  15. #105
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Sks:n eva kävi hyvin Bilteman pumppuun. Letku poikki puukolla ja tuo Sks tilalle.
    Jännä tuo sks:n suljinmekanismi. Auki asennossa reikä johon venttiili työnnetään on tosi iso. Ei ongelmaa siis neulaventtiilin katkomisesta siinä kohtaa. Venttiilin voi työntää tosi syvälle sinne suulakkeen sisään enkä nyt ihan vielä keksinyt mihin asti painaisi sen ennen kuin vivusta sitten kiristää sen tiivisteen venttiilinvarren ympärille. Mutta hyvin toimi joka tapauksessa laittoi nyt vähän mihin syvyyteen tahansa.

  16. #106
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Nyt tuli ekan kerran tarve pumpata ilmaa schrader- eli autonventtiiliin. Napsautin-painepullossa on sellainen, tosin vähän erikoisen näköisellä suljinmekanismilla. Biltsun pumpun päällä sinne sai painetta ongelmitta mutta pitäiskö tän sks eva pään käydä schraderiin? Mainoslehtisten mukaan pitäis mutta aivan liian tiukkahan tuo tuntuu olevan.

  17. #107
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.483
    Ns autoventtiili on schrader, ei presta.

  18. #108
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Ns autoventtiili on schrader, ei presta.
    Joo korjasin. Autonventtiili eli schrader kyseessä napsauttimessa.

  19. #109
    Liittynyt
    02/2014
    Viestit
    172
    Joissaki pumpuissa on kiertein avattava se suuttimen pää, ja siellä sisällä sit kumi, ja mahdollisesti muovinen vastakappale, jotka toisinpäin käännettynä toimii taas toiselle venttiilityypille.

  20. #110
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Joo yhdessä matkamallisessa pumpussani on sellainen. Tässä ei ole samanlaista systeemiä. Pitäis olla manuaali. SKS:än omilla youtube-videoillakin näytetään vain heidän toisenlaisen pumpunpään toimintaa. Mutta sillä matkapumpullakaan ei mennyt ilma Napsauttimen venttiilistä sisään. Se muovinen kappale kumitutin alla on sellainen, josta ilmeisesti piikkipää tulisi kääntää venttiiliä kohden sen lisäksi, että kumitutin kääntää myös toisinpäin. Mutta ei auta.
    Huoltoaseman kompurakaan ei työnnä ilmaa Napsauttimen venttiilistä sisään.

    Nyt katsoin, että tuossa Napsauttimisessa tuon pään saisi kyllä varmaan vaihdettua. On kierteellä tuossa "rungossa". Jos sen saisi vaihdettua tavallisempaan autonventtiiliin. Nythän tuossa on tuollainen ns. autonventtiilin paksuinen venttiili mutta tuo sulkijamekanismi vähän erikoinen. Tuo keskiosa kyllä työntyy sisään mutta jousi sitä estämässä on suht tiukka. Ja ilmeisesti pelkkä ilmavirta ei sitä avaa tai en mä ymmärrä mikä tässä nyt mättää. Biltsun pumpulla pumppasi tän ja muut presta ja Schraderit ongelmitta. Vain dunloppiin sitten ruuvattiin adapteri joka muutti sen Schraderiksi.


  21. #111
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Alta paljastuikin sitten tavallisen näköinen Schrader. Mutta ilmaa ei mene vieläkään. Ei muillakaan pumpuilla kuten Topeakin Turbo Morph G:llä jonka pää sekin pitäisi käydä Schraderiin suoraan. Elikkäs onkohan tuo Napsauttiminen Schrader vain mennyt jotenkin tukkoon. Uusi sielu pitää koittaa seuraavaksi vaihtaa. Noita ja sen vaihtotyökalua vaan ei löydy valmiiksi himasta että pääsis testaamaan auttaako se. Motonetissa siis piipahdettava. Outoa kyllä että lakkais noin vain toimimasta kun ei tuo nyt varastossa ole likaakaan kerännyt verrattuna siihen että ajelis vaikka fillarilla jossa olis autonventtiili ja venttiilinhattu puuttuis tms.



    edit. Nyt kun kokeilin iskaripumppua jossa pää jonka saa ruuvattua tuohon Schraderiin niin alkoi ilmaa menemään. Topeakin pää ei siis vain ilmeisesti paina Schraderin siulua tarpeeksi sisään jotta ilma alkaisi kulkemaan. Vaikka käänsin siinä osat niin päin että pitäisi toimia. Sks:n Eva taas ei mielestäni nyt kyllä oikein sovi tuohon muutoinkaan. Se miksei mennyt huoltoasemallakaan ilmaa tuohon napsauttimeen kun siinä oli vielä tuo lisäpää kiinni (ja miksei Topeak toimi) liittynee siihen että sielu on ihan vähän liian syvällä napsauttimessa jotta kaikki pumput avaisivat sen. Eli se sielunavaustyökalu täytyy varmaan hankkia jotta sielun saa vähän ulommas. Harmittaa lisäksi muuten se että jouduin ostamaan tuon L-kokoisen naupsauttimen. Kuten tälläkin hetkellä on tilanne niin M koko on loppu. L on sellainen ihan täysikokoinen jauhesammutin rungoltaan ja paitsi että on iso ja vie siksi tilaa niin sen 4-5 baariin pumppaaminen on aika hidasta. Vaatii hiton monta pumppausliikettä. Varsinkin näiltä mun pumpuilta jotka on suunniteltu antamaan maantiepyöräänkin tarpeeksi painetta mikä tarkoittaa pientä ilmamäärää kerrallaan.

  22. #112
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Minä pumppaan napsauttimen tuo metallihattu irroitettuna mainitulla vanhalla bilteman pumpulla. Saa vain painaa pumpun pään tiukkaan alas ennen kuin painaa vivun kiinni, jotta alkaa ilmaa mennä. On siis tiukka tuo napsauttimen venttiilin mitoitus.

  23. #113
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Bilteman pumppu toimi tosiaan minullakin. Myös sen lisäosan kanssa. Napsauttimen ohjevideossakin on näköjään biltema käytössä. Mutta minä siis jouduin tuossa vaihtamaan siihen uuden pään pumpun tiivisteiden lopulta antauduttua varmaan lähemmäs 10 vuoden käytön jälkeen. Tää Sks:n EVA pää ei saa ilmaa Napsauttimeen lisäosan kanssa tai ilman. Nyt onnistuin täyttämään sillä kyllä Schrader-venttiilisen sisäkumin joka löytyi kotoa testiä varten. Jotta SKS eva toimii, se venttiilin varsi pitää saada työnnettyä todella pitkälle SKS:n pään sisään ja vasta sitten kiristyskahva kiinni. Napsauttimen venttiilissä ei ole tarpeeksi pitkä tuo varsi, jotta tämä onnistuisi.

  24. #114
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    En vaan vieläkään ole keksinyt helppoa edullista ratkaisua saada enää ilmaa napsauttimeeni nykyisillä kotoa löytyvillä pumpun päillä. Tarttis varmaan normaalista presta->auto adapterista käänteisen version eli auto(schrader) -> presta. Niitä ei taida Motoneteissa ja Prismoissa äkkiseltään katsottuna olla vaan kaikki on noita minultakin kotoa jo löytyviä presta->scrader versioita.

  25. #115
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.933
    ^ Toimisiko ihan venttiilinjatko, tulisi enemmän vartta sinne EVA pään sisään? Noitahan myydään mopoihin ja potkulautoihin.

  26. #116
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Mulla tuli potkulaudan mukana jatke jossa pätkä kumista letkua. Se on ollutkin aina varsinainen vitsi, vuotaa reilusti liitoskohdastaan ??
    Olen potkulaudan renkaan saanut onneksi täytettyä sitten iskaripumpulla. Vaikka siitä tuleekin minimaalisesti ilmaa yhdellä pumppauksella, niin porkurin renkaat on onneksi niin pieniä,.että lopulta kyllä saa sen tarvittavan 3,5 baria.

    Mun täytyy vielä seuraavaksi koittaa muistaa hakea Motonetista tms. schraderin sielun avaustyökalu ja vaihtaa sielu. Jotain outoa tässä koko jutussa on. Naapurin pumpulla koitettiin kanssa kun hänellä on pumpussaan toisessa päässä schrader-suutin. Tuon napsauttimen oman jatkon kanssa ilmaa ei mennyt lainkaan, ilman jatketta tuohon Napsauttimen schrader nysään meni mutta tosi vaivalloisesti. Ilmayhteys Napsauttimeen ei pysynyt auki eli pumpun mittari ei näyttänyt painelukemaa pumppausten välillä vaikka mäntää painaessa pieni sihahdus aina sisään menikin. Pumppujen sisällä oleva piikki/neula ei siis paina Napsauttimen schraderin sielun neulaa tarpeeksi sisään jotta ilmavirtaus aukeaisi ja varsinkin pysyisi auki. Se neula sinänsä liikkuu kyllä hyvin jos sitä jollain sopivan pienen kuusiokolon päällä vaikka painelen sisään.
    Aiemmin käytössäni olleella Bilteman pumpun suulakkeella homma kuitenkin aina toimi. Sen pumpunpään rakenne sai venttiilin sielun avattua. Ellei tämä napsauttimen sielu nyt sitten sattumalta hajonnut jotenkin just samalla kun pumppu vaihtui.

  27. #117
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.933
    Siis tarkoitin ihan metallista jatkoa tyyliin: https://www.karkkainen.com/verkkokau...0aAr9bEALw_wcB

  28. #118
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Ok, kiitos. Harmi ettei tuollaista tullut mun laudan mukana aikanaan vaan susikappale letkua

  29. #119
    Onko turha haaveilla sellaisesta matkapumpusta jolla saisi kumeihin enemmän kuin 3-3,5 bar ilmaa? Ilmeisesti yksi vaihtoehto on sellainen täyttöpullo, mutta itsellä ei ole niistä mitään kokemusta (saa suositella).

  30. #120
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Toivoton tapaus Katso viesti
    Onko turha haaveilla sellaisesta matkapumpusta jolla saisi kumeihin enemmän kuin 3-3,5 bar ilmaa? Ilmeisesti yksi vaihtoehto on sellainen täyttöpullo, mutta itsellä ei ole niistä mitään kokemusta (saa suositella).
    Hävitin juuri päiväksi presta adapterin jalkapumpulle ja omalla minipumpulla 5,5 baria meni melko helposti renkaaseen.

    https://www.bikester.fi/lezyne-sport...u-M124259.html

Samanlaisia aiheita

  1. CO2- "pumppu"
    By twentyniner in forum Varusteet
    Vastaukset: 176
    Viimeinen viesti: 11.05.2024, 23.48
  2. Pieni pumppu presta-venttiilille?
    By Tony47 in forum Renkaat
    Vastaukset: 60
    Viimeinen viesti: 08.10.2021, 16.33
  3. Pumppu läskipyörään?
    By JanneKii in forum Varusteet
    Vastaukset: 27
    Viimeinen viesti: 17.09.2020, 08.38
  4. Pumppu Fat Bike?
    By Pasi in forum Varusteet
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 03.09.2020, 21.46
  5. etu pumppu
    By kojac74 in forum Jousitus
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 07.04.2015, 10.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •