Ajoneuvon kuljettaminen ajoneuvossahan on ihan peruskauraa. Autot junissa tai autolautoilla ym. Metroon vaan.
Ajoneuvon kuljettaminen ajoneuvossahan on ihan peruskauraa. Autot junissa tai autolautoilla ym. Metroon vaan.
Pitkospuuosuus on poikki vanhan "Ukrainan" Paloheinän majan päässä. Uusivat pitkospuita MTB-käyttöön (!) heinäkuun puoleen väliin asti.
Tuli käytyä äsken kepussa ajelemassa ja näköjään on lisätty niitä merkkejä jonkin verran ainakin etelä päässä. Kalliopaikoille laitettu opastetolpiksi sellasia kyllästettyjä nelosparruja pilarikengillä, mihin tulossa ne samat lätkät millä reitti on muutenkin merkitty, vaikka lätkät vielä osasta näytti puuttuvankin. Ja olipa noita pöllejä muuallakin kun kalliopaikoissa. Siinä mistä se Laaksosta lähtee on vähän järeempi tolppa missä on reitistä lyhyt info.
Alkaa olemaan jo aika hyvin merkitty, vaikka toki reittiä tuntemattomalle varmaan vielä on kohtia missä voi harhaan ajaa. Vaikea itse siinä mielessä arvioida, kun tuntee tuon reitin hyvin.
Onhan siinä toki sekin, että pieni vaivannäkö ja ympäristön havainnointi kuuluvat olennaisena osana ulkoiluun ja lajiin. Ei kai se nyt niin paha ole, vaikka ihan koko reitti ei ensikertalaiselta ilman harhailua menisikään.
Fiskarsissa on reittejä merkitty myös maassa oleviin kiviin pienillä maalatuilla värinuolilla mikä on mielestäni hyvä keino kun pitää enemmän katsetta pitää maassa eikä maisemissa.
Onko ajatuksena siis kaventaa sitä rakoa lankkujen välissä vai mitä tällä MTB-käyttöön uusimisella lopulta tarkoitetaan?
Saisivat muutenkin ilmoittaa asianmukaisin merkein siitä, että pitkospuut ovat myös pyöräilykäytössä. Sen verran mussutusta tulee jalankulkijoilta, kun niillä liikkuu. Vaikka kuinka pysähtyisi ja antaisi tilaa.
Roots, bloody roots
Siellä on jo pätkä rakennettuna näitä uusia ”pitkoksia”. Kyseessä on siis 120-150cm leveää poikkilaudoitettua siltaa. Eli jännyys kyllä häviää siellä(kin) ajettaessa. Toki luulisi, että nuo kestää paremmin nykyistä rasitusta kuin edelliset oikeat pitkokset. Ja kohtaamistilanteet varmasti myös helpottuvat.
Tuo pätkä kyllä muuttuu maastopyöräilijälle pakolliseksi siirtymäksi, joka ei varsinaisesti tuota mitään maastoajokokemusta. Mutta ymmärrän, että käyttäjämäärät kasvavat ja hajoileviin pitkoksiin pitää joku ratkaisu löytyä.
Ois muuten kova, jos pitkosten viereen rakennettaisiin sellainen ”north shore” -tyyppinen kikkailusilta![]()
Ajokaveri haluaisi Sunnuntaina että lähdettäisiin keskuspuistossa käymään (junalla Lahti-Pasila-Lahti pyörät mukana) kun ei ole siellä ikinä käynyt ja minäkin vain kerran viimevuonna ajanut läpi Reitti2000:n ajon yhteydessä.
Mikä olisi sellainen suositeltava 3-5h. tutustumisajoreitti Keskuspuistoon?
Enemmän sellainen polkuajo ”fiilistely” kuin varsinainen maastoajo olisi varmaan tälläkertaa se ”juttu”.
No tämä paljon puhuttu uusi hiljattain avattu maastopyöräreitti voisi olla yksi vaihtoehto. Itse en ole sitä vielä koeajanut mutta kartta löytyy netistä. Reitille voi mennä / poistua monestakin kohdasta.
Sellaista kritiikkiä siitä kyllä olen kuullut että polun tullessa ulkoilutielle tai vastaavalle loppuvat opasteet ja on vaikea tietää mihin suuntaan pitää lähteä että uusi polunpää taas löytyisi. Toki voi olla niin että opasteita on parannettu.
Tietävämpien kommentteja olisi kiinnostavaa kuulla.
Jos ajelee tuon merkatun reitin edes takaisin niin siihen se 3h menee, jos ei ihan kaasu pohjassa mene. Keskustan suunnasta alkaa Laakson ratsastustalleilta. Tuonne on Pasilan juna-asemalta muutama kilometri.
Juurakkoa puistosta löytyy, niin maastoajoksi menee jos ei ihan hiekkatie ralli riitä![]()
Tästä ketjusta taitaa löytyä gxp jälki sille.
Kuinkakohan reitin opastus on nykyisin hoidettu? Eli onko paljon paikkoja missä saa ihan itse arpoa minkä polun tai tien valitsee tai tielle tullessa sen kumpaan suuntaan pitäisi lähteä?
Oma navigaattori on sen verran vanha ettei siihen saa yo jälkeä eikä kyllä ajaessa minkään pienen näytön tihruaminen ole hirveän kivaakaan.
On siellä niitä punaisia kylttejä puissa ja tolpissa aika paljon, mutta jos ei yhtään reittiä tunne ja ajatuksissa ajelee, niin kyllä siitä useamassa paikkaa varmaan kohtuu helposti harhaan ajaa, eli olisi niissä ehkä vielä vähän parannettavaakin. Vaikea toki itse arvoida kun tuolla tulee aika usein ajeltua. Kannattaa pitää nyrkkisääntönä, että jos ei opastetta ole, niin pysyy ns. selkeimmällä polulla eikä käänny mihinkään, mikäli pitää kääntyä niin merkki kyllä löytyy. Samoin kelville tullessa kyllä on aina merkki ja nuoli minne suuntaan tulee lähteä. Ja mikäli hetkeen ei ole opastetta ollut, niin olet ajanut harhaan, joten palaa takaisin samaa reittiä kunnes tulee opaste vastaan ja ota uusi yritys. Reittihän oli ennen kylttien tuloa merkattu sinisillä spraymaalipalleroilla, joten niitäkin kannattaa vähän tarkkailla.
Kiitokset neuvoista.
Kävin yo reittiä vähän ajelemassa. Aika hyvin tosiaan on merkitty. Muutamissa kohdissa piti vähän etsiä mutta uusissa paikoissa se on ihan tavallista. Kun oli vähän kostea keli niin ajetumpi ura erottui vähän paremmin. Kaiken kaikkiaan mukava kokemus.
Jos etsii juurakko- ja kivikkovapaita ajopaikkoja niin silloin tämä reitti kannattaa jättää pois laskuista. Monenlaista pintaa oli. Reitin vaikeusasteen määritelmä "keskivaikea" on varmaan oikeaan osunut.
MTB-reitti näytti olevan merkitty, mutta siihen se reititys jääkin. Varsinaisessa puistossa edelleen viitoitus vuodelta miekka ja kivi. Kuinka. Vaikea. On. Viitoittaa. Yksi. Puisto? Ilmeisen vaikeaa, kun sitä on nyt tehty neljä vai viisi vuotta.
Reitti tosiaan merkitty hyvin, mutta itse pummaan vielä muutaman kohdan kun ei kerkeä/huomaa katsella ohjeistusta. Se mitä tuonne olisi hyvä saada, on isommat merkinnät MTB reitistä. Nyt niitä pieniä punaisia merkkejä ei kyllä huomaa tai ymmärrä niiden merkitystä, jos ei tiedä asiasta. Joka ikinen kerta reitin ajaessa, eteen tulee koirien ulkoiluttajia (koirat kiinni ja osalla vapaana), vanhuksia, kuulokkeet päässä kulkevia jne. Ohituksissa tulee vaan fiilis, että eivät yritä omia reititiä, vaan hätkähtävät kun vastaan tulee pyörä vauhdikkaasti. Veikkaan että moni ulkoiluttaisi koiraansa vapaana muualla, jos vain tietäisi mistä reitistä kyse
No pari kertaa tänään ajoin ohitse, mutta se johtui vain siitä, että huomio oli muualla. Kiva ja helppo kelvi, jossa muutama juurakko ja kivikko piristämässä päivää. Ehkä sitä noin 20 vuotta kolunneena piti vähän pilattuna, mutta sopii kivasti kaikille.
Eijjoo hkp, mutta Hallainvuori. Mikä ja ketä varten sinne on merkitty sininen reitti ihan puuhun lyödyillä sinisillä lätkillä? Jos on joku omatoimimerkkaaja, niin ei hyvä.
Onko sinne(kin) tulossa joku ulkoilureitti?
Joo. Se tehdään siitä isoimmasta pääpolusta. Reitin merkkaus, pari kestävöittämistä, parit portaat.
Hallainvuoresta tehdään myös ls-alue.
Voi /c… no onneks ei olla kieltämässä maastopyöräilyä.
Mä ymmärsin että reitin ulkopuolella liikkuminen kielletään. Tosin se päätös saattoi kaatuakkin.
Lainaus Hallainvuoren hoito ja käyttösuunnitelmasta:
Liikkumisen rajoittamista luonnonsuojelualueella ei suojelumääräyksissä esitetä, vaikka se olisi kasvillisuuden elpymisen kannalta olennaista. Alueen virkistysarvo on niin merkittävä, että kielto olisi sosiaalisesti kestämätön.
Hyvä homma, jotai tommosta vähä muistelin. Oisha se naurettavaa ku samalla osa metästä jää rakentamisen alle.
Mustavuori… joku käynyt rakentamassa hyndan ls-alueelle tuossa ympyrän kohdalla mistä polku lähtee ulkoilureitiltä ja putoaa alas vasemmalle kohden ojaa. Siinä alamäen lopussa kahdesta kuormalavasta rakennettu A:n muotoinen hynda. Not good. Täytynee käydä potkimassa se rikki. Ihan riittävästi saa maastopyöräily bad williä ilman että ls-alueelle rakennellaan suorituspaikkoja.
![]()
Tästä tulevasta frisbeegolf-radasta on tainnut olla täälläkin juttua.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...009724216.html
Oman tulkinnan mukaan tämä ei kyllä kauheasti muuta alueen toimintaa haittaa.
Kirjanmerkit