Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. Zykkel said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Aakoo, oon kyllä tuon tiedostanut mutta väärä vapari... KCNC:n titaanipakkaa kyselin jenkeistä mutten saanut vastausta rahdista+tullista...
    Onko se tämä mitä haet? KCNC MTB Titanium Cassette 11-40T for Shimano/SRAM 11-speed | eBay Hintaa aika mukavasti, mutta Free shipping Finlandiaan
     
  2. nure said:
    ^Juuri tuota, tosiaan KCNC:n jenkkisivulla tosi edullisestikin mutteivät vastanneet infoon.
     
  3. Zykkel said:
    Jos se on tämä sivu: https://www.kcncstore.com/kcnc-mtb-t...-11-speed-sale niin laitoin kokeeksi yhden ostoskoriin. Free Shipping sielläkin (Express Shipping: $9,00) ja näyttäisi onnistuvan osto ja postitus Suomeen. Hinta tosiaan vain 86$ ~ 80€. Jos ja kun joutuu tullaamaan, niin netin kautta omatoimisesti onnistuu. Ei tule kuin muutama kymppi hintaa lisää.
     
  4. K.Kuronen said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Juuri tuota, tosiaan KCNC:n jenkkisivulla tosi edullisestikin mutteivät vastanneet infoon.
    Laita nyt ihmeessä ostoskoriin ja maksa, kun vaihtoehtona näytti olevan vielä PayPal. Tulli ja alv menee, mutta ei tuota sen takia kannata hetkeäkään ihmetellä.
     
  5. pcville said:
    terve taas, tuli pulma minullakun on tuossa paskapyörässäni sunrun 8speed takapakka ja haluan sen shimanoon vaihtaa hg41, joka jo ostettu niin näkyisi että vapaaratas on kiinteä tuossa sunrunin pakassa? minkalainen vapaaratas minun pitäisi ostaa? takanapa on : SF-A210 QR Laakeri (metalliseos). en löydä mitään tietoa tuosta googlen kautta ja olen ihan hukassa että mitä tehdä! ei kannata köyhällä ostaa halpaa pyörää! ja tarkoitus on pysyä 8 vaihteisena mutta pakka pitäisi saada vaihdettua ja mielellään käyttäisin tuota jo hommaamani shimanoa. t. ville
     
  6. pcville said:
    ja vielä. kannattaako ostaa jotain muutakin tuonne napaan? esim. laakeria ym..
     
  7. pcville said:
    [IMG]RU INDEY SYSTE[/IMG] tällainen pakka kyseessä, vai saako tuon pakan jotenkin vaihdetua ja jos saa niin millä avaimella kun tuo oli 32mm leveä tuo pakan lukon väli.
     
  8. pcville said:
     
  9. Benny said:
    Tuo on linkkaamasi on kierrepakka ja siinä vapaaratas on integroitu pakkaan. Ostat 8 spd kierrepakan tai tarvitset uuden takanavan/kiekon.

    Tuo hg-41 on shimanon hg vapaarattaalle sopiva.
     
  10. nure said:
    Melkein kannattaa ostaa uusi edullinen kiekko... Niittä löytyy Biltsusta ja muista marketeista ja tilatessa saksanmaalta.
     
  11. nure said:
    Pakka tilattu. Paino vähenee, alkaa uhkaavasti lähestyä 7kilon raja...
     
  12. Kairankiertäjä said:
    Terve.
    Whiten 5fat lite tarkoitus muuttaa 1x11 vaihteistolle mutta tyhmä kysymys liittyy siihen että laitanko uuden eturattaan vanhan isomman vai pienemmän paikalle? Tarkoitus siis vanhat kammet hyötykäyttää. Muuta huomioon otettavaa rojektissa? Eka kerta kun tämmöistä teen ja syy on että vanha 2x9 on ajettu loppuun ja paremman puoliskon mielestä 1x on helpompi käyttää
     
  13. nure said:
    Itse en ole tuollaista 2x muuttanut mutta 3x systeemissä menee luonnikkaasti keskimmäisen tilalle. Voi hieman silmäillä nykyistä ketjulinjaa ysipakkaan verrattuna miten ratas asettuu. Isomman tilalle asennettuna istuu hieman paremmin ja voi olla sekin seikka merkitsevää kumman pään rattaita enemmän käyttää.
     
  14. Käyttäjän 'Marsusram' Avatar

    Marsusram said:
    Välitysalueen mukaan valitun rattaan koko (hammasmäärä) on nelipulttikiinnityksellä luultavasti ratkaiseva.
    Jos pulttikehän läpimittoina on esim. BCD 104/64, menee isomman tilalle hyvin min. 32T ratas ja pienemmän tilalle saa max 26T rattaita. 104BCD 30T rattaitakin on, mutta niissä on erikoisrakenteet, ettei pultit osuisi ketjuun.
    Ketjulinjaa voi joitakin millejä sisentää offset rattailla.
     
  15. J.Kottenberg said:
    Pikakysymys vaihteista. Vaihteisto on vanha Sram X01 11-pykäläinen ja jo useampi vuosi ajettu. Kasetti on vaihdettu.

    Läskin vaihteet alkoi yhtäkkiä hyppiä, eli vedossa sähläämään vaihteelta toiselle. Vaijerin stoppiruuvi derailleurin päässä on tiukalla eikä ole systeemi ole kovin likainenkaan.
    Onko kenelläkään kokemusta että triggeri hajoaisi niin ettei enää pidä pykäliä päällä?

    Takapäässä kaikki vaikuttaisi olevan kiinni ja siirtäjä ihan täsmällisen tuntuinen ja häkin pyörät ihan ok. Ne on taannoin vaihdettukin.
     
  16. nure said:
    ^Lienee liipasimessa voi olla sama ongelma kuin grippareissakin, pykälät kuluu ja silloin ei pidä...
     
  17. J.Kottenberg said:
    Liipaisimen pykälien kuluminen on kyllä hyvin uskottava vaihtoehto. Monta vuottahan tuolla on tullutkin ajeltua eikä Sram.kaan tietenkään ikuinen ole.

    Täytyy tilata uusi liipaisin. 11-pykäläisen osat onkin vähän halventuneet koska kaikki kovat jätkät ajaa 12-pykäläisellä.
     
  18. F. Kotlerburg said:
    Minä kyllä ennen uusien osien ostamista tarkistaisin, että vaihtaja on oikeasti säädöissään ja että vaijeri liikkuu takeltelematta kuoressaan, mutta kukin tavallaan.
     
  19. J.Kottenberg said:
    Vaijerin liikkuminen on tarkistettu, ihan hyvin tuntuu liikkuvan. En oikein usko että säädöt menisi ajon aikana itsestään niin pieleen että kaksikin pykälää yhtäkkiä peräjälkeen hyppäisi. Löysin tavaroiden seasta yhdestä projektista jääneen käytetyn mutta aikoinaan hyvin toimineen X01 triggerin. Kokeilen sillä ja jos sillä korjaantuu niin pääsee ajamaan kun odottelee osia.
     
  20. nure said:
    ^Varmasti voi tarkistaa muttei kyllä viittaa vaijeriin tai kuoriin, aika tyypillinen vika oli grippareissakin iän mukana ja kokemusta X-Raysta alkaen.
     
  21. Kanuuna said:
    Olisko korvake vino?
     
  22. Soiski said:
    Vannejarrujen säätö. Jos säädän jarrut "aggressiviseksi" että ottaa suht nopeasti vivusta vääntäessä kiinni, ovat ne muutaman viikon käytön jälkeen jo siinä tilassa, että kahvan saa vetää pohjaan että vauhti hidastuu. Ominaisuus vai luistaako vaijeri, pulttia kireämmälle? Kyseessä siis ihan perus Tiagran jarrut.
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/BR-4700.html
     
  23. paaton said:
    Onko laitettu uusi dura-acen vaijeri? Siitä kannattaa poistaa pinnoite vanhojen jarrujen kanssa. Luistaa muuten.
     
  24. Soiski said:
    On kyllä ihan hyllytavaravaijeria paikallisesta pyöräliikkeestä, tuskin oli dura acea
     
  25. Achilles said:
    Kakkospyörässäni on tälläinen kampisarja https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-8v-ketjusuoja jonka metalliseos on niin heikkoa, että olen joutunut vaihtamaan sarjan jo kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä, koska se hajoaa käsiin. Osaisiko joku suositella jotain suhteellisen edullista mutta kestävämpää kampisarjaa, joka toimisi tämän tilalla ilman mitään sen kummempaa extra-säätöä?
     
  26. nure said:
    ^Vaikka tuollainen https://www.bike24.com/p260442.html Löytynee kyllä muualtakin. On tavallaan aika vastuutonta että pyöriä myydään tuollaisilla kertakäyttökammilla, pitäisi kiertää hyvin kaukaa.
     
  27. kauris said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Soiski Katso viesti
    Vannejarrujen säätö. Jos säädän jarrut "aggressiviseksi" että ottaa suht nopeasti vivusta vääntäessä kiinni, ovat ne muutaman viikon käytön jälkeen jo siinä tilassa, että kahvan saa vetää pohjaan että vauhti hidastuu. Ominaisuus vai luistaako vaijeri, pulttia kireämmälle? Kyseessä siis ihan perus Tiagran jarrut.
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/BR-4700.html
    Kuulostaisi vaijerin luistamiselta. Ei se ainakaan ominaisuus olemä. Kun olet kiristänyt kohdilleen, laita tussilla merkki vaijeriin kiristyspultin kylkeen niin näet jos asia tapahtuu uudelleen onko syy siinä. Jarrupalat ei voi kulua noin nopeaan ja aiheuttaa tuollaista. Mutta kai palat osuu vanteelle tasaisesti eikä esim toinen puoli mene puoliksi huti ja siksi painu enemmän? Vaijerinkuoret (kunt ja niiden päätyjen oleminen paikoillaan kiinnityspisteissään kannattaa tietty myös tarkistaa.
     
  28. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Millaiset on Canyonin gravelkiekot DT Swiss Gravel LN? Onko se sama kuin Spline 1800 mutta jollain toisella vaparilla?

    Eikös esim Duden kiekot ole juuri tuota tyyliä. Eli etukiekko aivan sama kuin jälkimarkkina-tuote, mutta takakiekon vapari on pykälää halvempi. Eli siis BR 2300 vs BR 2250.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.


     
  29. Aakoo said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Millaiset on Canyonin gravelkiekot DT Swiss Gravel LN? Onko se sama kuin Spline 1800 mutta jollain toisella vaparilla?

    Eikös esim Duden kiekot ole juuri tuota tyyliä. Eli etukiekko aivan sama kuin jälkimarkkina-tuote, mutta takakiekon vapari on pykälää halvempi. Eli siis BR 2300 vs BR 2250.
    LN tarkottaa DT:n 370 -navan uudempaa ratchet vaparia, ne vanhathan oli 3-kyntisellä vaparilla. On kuitenkin eri vapari kuin 350 -navoissa.
     
  30. Käyttäjän 'Kimbyyri' Avatar

    Kimbyyri said:
    Jarruletkun lyhennyksestä, tarvitseeko jotain komponentteja hommata, nippa, helmi tai jotain vastaavaa?