Kannattaa tosiaan miettiä sitä r7000/8000 etuvaihtajaa. Ilman alatukea alkuperäinen korvake saattaa jatkopalan kanssa joutua vähän lujemmalle, tai lähinnä ne niittaukset rungossa. Ne kyllä toimivat vanhemman kampisarjan kanssa hyvin. Säätövaraa on vaan enemmän.
Mitä jos rajoitinruuvien ruuvaminen ei juurikaan vaikuta häkin asentoon, näyttää siltä että L-ruuvi ei edes koske siihen liikkuvaan osaan jota pitäisi rajoittaa. Ainoa tapa jolla häkin asentoon saa muutoksia on vaijerin tiukennus/löysennys vaijeripiuhassa olevasta säätimestä jota pyöritellä. Onko vaijeri auttamattoman löysällä/kireällä jos näin on käynyt?
"Vaihtaja oikealle korkeudelle ja jokseenkin samaan suuntaan kuin rattaat. Alarajoitin niin ettei ketju juurikaan hankaa häkin sisempään aisaan pienimmällä vaihteella, vaijeri paikoilleen josta vain löysät pois. Vielä kun tarkistaa ylärajoittimen ettei pääse nakkaamaan ketjua ulos missän tilanteessa, niin siinäpä se.
Ennen kuin aloittaa niin vaijerin hienosäädöt pohjaan ja kahva naksutellaan nollille."
Tämä lainaus edelliseltä sivulta omaa tekstiä, jolla selitän etuvaihtajan säätöä, parempiakin ohjeita varmasti löytyy.
Vaijeri ainakin vähän liian kireällä arvelen olevan Lebakon etuvaihtajassa.
Tämän ketjun lukeminen auttaa ja sitten juutuuppi lisäksi.
Nostetaan vanhaa aihetta. Olen opiskellut pitkästä aikaa etuvaihtajan sielunelämää, potilaana vaijerivetoinen 2x11 Ultegra pantakiinnityksellä. Kuinkahan monta takaratasta on mahdollista saada säädettyä käyttöön, ettei etuvaihtaja hinkkaa häkin reunoihin?
Tehdyt toimenpiteet:
- Vaihtajan väli eturattaaseen n. 2mm (eturattaan yläpuolella)
- Vaihtajan häkki eturattaan kanssa linjassa (kun on pantakiinnitteinen)
- Vaijeri käytetty irti, kireys (tension) säädetty siten, että merkit ovat linjassa
- pieni edessä - iso takana ja sama toisin päin säädetty siten, että ketju ei hinkkaa häkin reunaan / ketju on suora
- isolla edessä tsekattu myös siten, että häkin ulkoreuna ei osu kampiin (vajaa 1mm tilaa)
Iso edessä menee siten että 7/11 vaihteesta ei osu häkkiin, pieni edessä olisko 8/11.
Kuin paljon parempaan pystyy kun vaan osaa?
Some road bikes will come equipped with a front derailleur that has a “trim” feature. The trim allows you to make small adjustments to the front derailleur that will eliminate chain rub, but not cause a full shift into another chain ring.
Kympissä on pikkunaksut etuvaitajassa ja vaikka koko pakan saa käyttöön kummallakin eturattaalla. Puuttuuko uudemmasta?
Osaamisestani en tiedä, mutta uudemman tyyppisen etuvaihtajan kanssa olin aina vähän hukassa. Mulla tuotti eniten harmaita hiuksia trimmien toiminta: joko vaijeri oli vähän löysällä, eikä alempi trimmi juuri vaikuttanut, tai sitten vaijeri oli hiukan kireällä.
Voi olla, että rungon vaijerien viennit antoivat vähän periksi, eikä vaijerin kulmakaan ollut paras mahdollinen.
Vanhan tyyppisen toiminta ja säätäminen oli johdonmukaista. Uusittu rakenne taisi tulla isomman rengastilan vaatimuksen vuoksi.
Säätöohjeet tuolta ja huolellista työtä, jos R8000 11s:
https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/RA...001-05-ENG.pdf
Noilla saa 9-10/11 toimimaan hankaamatta. Tosin itsellä suorakiinnitteinen, joten jää mahdollinen pannan asennon vaikutus pois. No ei se satavarmaa ole että tuo korvakekaan aina suorassa olisi.
Uudemmassa etuvaihtajassa on mielestäni helpompi säätää trimmi toimintaan, koska siinä on "mittari" vaijerin oikealle kireydelle.
Ei ole mitään sääntöä miten monta ratasta saa käyttöön etuvaihtajan hankaamatta häkkiin. Mun mielestä kaikilla kombinaatioilla tuo ei vaan onnistu. Etuvaihtajahan ei tiedä montako lehteä takana on. Kyse on vain ketjun kulmasta.
Lyhyt perä, leveä ketjulinja edessä, iso eturatas, iso pakka. Jos nuo kaikki kohtaavat niin hankala on saada hankausta kokonaan pois.
Säätää niin kuin ajaa. Esim pieni-pieni on helppo jättää laskuista pois.
Jalkkis, mua aikoina jolloin etuvaihtajaa käytin opetettiin että vaihtajan häkki ei aivan suorassa rattaaseen verrattuna vaan takapää hieman sisään päin käännetty...
Vanha vaihtaja (Ultegra/105 11v) oli siinä mielessä helppo tapaus, että rajoitinruuvit ovat vain mekaaniset liikkeen rajoittajat. Häkin paikan määrää vaijeri.
Uudessa alarajoitin on mekaaninen rajoitin, mutta ylärajoitinruuvi ei, vaan sitä pyörittämällä liikkuu häkki itsenäisesti: se määrää häkin asennon suhteessa vaijeriin (siihen keinuun, jossa vaijeri on kiinni). Siinä keinussa, johon vaijeri kiinnittyy, on mekaaninen, ei säädettävä, rajoitin ja siihen liittyy tuo valkea asetusviiva trimmille.
Olen käyttänyt vanhemmissa tuota alarajoitinta pienemmän eturattaan säätöön, niin vaijerilla tarvitsee säätää vain isompaa.
Häkin suuntauksellakin saa kihnutteluja vähennettyä.
Joo tästä vaihtajasta kyse. Nyt kun otti silmän käteen ja keskittyi asiaan vaihe vaiheelta niin homma meni paljon paremmin. Alkuasetukset (häkin asento, sijainti, tension) olivat ketuillaan. Paljon paremmin tuo nyt toimii ihan ristiinkin vaikka eipä sitä tule sillain ajettua.
Eikä tuo nyt niin vaikeaa ole, kun tekee oikeassa järjestyksessä ja huolella.
Kirjanmerkit