Mun mielestä tuntumaero ilman inserttiä ja rimpact pro insertin kanssa on selkeä.
Tässä pinkbiken testissä kuvattu eroja inserttien välillä ja niissäkin merkittäviä eroja ajotuntumassa.
https://m.pinkbike.com/news/review-6...den-rated.html
Mun mielestä tuntumaero ilman inserttiä ja rimpact pro insertin kanssa on selkeä.
Tässä pinkbiken testissä kuvattu eroja inserttien välillä ja niissäkin merkittäviä eroja ajotuntumassa.
https://m.pinkbike.com/news/review-6...den-rated.html
Tukee, mutta se kasaan painuminen on aika lineaarista kun taas insertillä voit tehdä renkaasta progressiivisen:
Alemmat paineet mahdollistavat paremman alkuherkkyyden (milloin rengas ei ole painunut inserttiin asti), mutta silti säilytät hyvän keski- ja loppumatkan tuen kun rankaan kasaan painuminen vaikeutuu kun rengas alkumatkan jälkeen ottaa kontaktia inserttiin.
Tämä voi auttaa alhaisilla paineilla myös vierintävastuksessa kun rengas ei painu yhtä lyttyyn tasaisellakaan.
Rimpacktilla muuten nyt ilmaset toimitukset kaikissa inserteissä suoraan heidän kaupastaan. Ruottista näköjään tulee.
Tämä oli hyvin ja ymmärrettävästi selitetty. Lisäksi insertti voi tosiaan auttaa siihen, että (insertistä varmaan riippuen) rengas pysyy suunnilleen optimaalisessa muodossa myös vauhdikkaissa kurveissa (parkkiajon bermit) vaikka paine on pieni. Rengas ei siis pääse kokonaan taittumaan kyljelleen ilmat (ja litkut) ulos purskauttaen, kun insertti tukee sitä. Mutta pienestä paineesta ja sen tuomasta pidosta pystyy silti hyötymään puolestaan esim juurakko-osuuksilla. Ilman inserttiä painetta pitää olla enemmän kurveissa alle taittumisen ehkäisemiseksi.
Rimpact Pro tuli postissa mfb.fi:stä mutta en saakaan sitä mahtumaan takavanteelle 2.3" Aggressorin kanssa, ainakaan "pakettikankeana": se on isompi ja vähän jäykempi kuin Original kun siihen on näemmä suoraan laitettu se kovempi vaahtomuovikerros Original-insertin päälle. Pitää yrittää venyttää sitä etuvanteella Assegain kanssa tai sitten vaihtaa takarengas isompaan myöhemmin.
Pitääpä kehua mfb.fi:tä: nopea toimitus ja kerrankin suomalaisessa kivijalkakaupassa on sama hinta kuin netissä.
Aattelin vaan kertoa, että todella tyytyväinen ollut cushcoreen, renkaan tuntuma hyvä, eikä iskuja ole tullut läpi, tai en niitä ole ainakaan huomannut. Yhdessä bermissä kyllä vähän mietin, että sortiko kumi, niin ei tapahtunut koskaan pepillä, tosin ehkä aavistuksen pienemmät paineet ollu cushcoren kanssa ja rengaskin on eri.
Laitoin Orbea Risen kuitukiekoille Vittorian insertit eteen ja taakse, kun tuli sellaiset fillaritorilta renkaiden mukana hyvällä rahalla. Jotenkin oudon helppo homma asentaa ja tuo keskiura on hyvä asia, niin voi käyttää ihan tavallista venttiiliä ilman ongelmia. Etukiekon rengasasennuksessa vikat sentit parktoolin muovin kanssa ja taakse sai renkaan laitettua ihan käsin. Yhtään inserttirengasta en ole aikaisemmin saanut laitettua pelkästään käsin. Jotain taikaa tässä on. En ottanut edes asennuskaljaa(koska ei ollut).
Sormet aivan hellänä! Reilu puolitoista tuntia meni, että sain vanhan renkaan pois ja uuden asennettua vanteelle jossa oli rimpact pro insertti. Toinen rengas saa odottaa pari päivää,.että sormiin palaa voimat.
Ensinnäkin en tahtonut saada ilmaa pois renkaasta vaikka irroitin sielunkin. Venttiilin (Rimpact) sisäosa on kaivautunut insertin sisään eli insertin vaahtomuovi on tiiviisti tukkimassa ilmareiät vaikka kyseinen venttiili on suunniteltu kyseiseen käyttöön.
Kun ilmat oli poissa oli renkaan poksauttaminen hyllyltä vanteen keskiuraan edelleen todella kova homma. Ja sitten sen uuden asennus. Ai että. Kerran olin jo tosi lähellä eli viimeisen 10 cm kohdalla kun rengas lähtikin uudelleen aukaisemaan itseään pois ja lipsahti lähes kokonaan toinen reuna ulos. Olin tässä vaiheessa ollut niin lähellä että olin poistanut ne pari nippusidettä jotka olivat olleet estämässä renkaan "aukeamista". Mutta nyt se on tehty. Maxxis dhr DD siis. Eturenkaaksi on tulossa assegai dd ja olen vaiheessa, että vanha rengas on edelleen vanteella ja ilmaa ei tule venttiilistä ulos. Tekis mieli leikata puukolla. Mutta kyseessä on tosi hyväkuntoinen Contin Baron niin ei viitsi.
Kaduttaa etten ole vain laittanut DH kylkisiä renkaita ilman inserttejä. Ihan taatusti helpompaa olis.
Edit. Luin muuten kerran ovenkarmi kikasta mutten ihan täysin varma ole miten toimii. Pitää ehkä testata. Laittamalla kumin saranapuolelle oven väliin saattais saada ovea sulkemalla siis napsautettua kenties sen renkaan vanteen keskiuralle.
Tekniikkalaji. Tän videon opastuksella ei tullu ees hiki https://youtu.be/_8oz7YIk0gg
- asennetun insertin poisto vaatii, että leveellä rengaraudalla työnnetään se kumin reuna sinne vanreen syvään kohtaan, ihan kuin asennettaessa kumia. Samalla ne loput ilmat lähtee.
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Kai jollain voi tökkiä sinne venttiiliin?
Olin ottanut sielun lisäksi sen juuren lukitusrenkaankin pois ja koittanut (vain sormivoimin) painaa venttiiliä sisään mutta ei se liikkunut kun insertti ja ilmanpaine pisti vastaan. Tosiaan venttiilin läpi mahtuvalla kuusiokololla pitää koittaa kun saan motivaatiota jatkaa sen toisen renkaan kanssa. Tän eilen illalla vaihdetun viimeiset ilmat tulivat lopulta pois pienissä erissä kun rengasta yritin vääntää.
Tämä tekniikka oli kyllä käytössä. Yritin ensin Rimpactin tekniikkaa (syväkyykyssä polvet vanteen reunoja vasten ja käsillä ote renkaan yläosasta itseään päin sormilla kropan painoa apua käyttäen vetäen) mutta ei sitten millään lähtenyt. https://youtu.be/lt9tRN1xpLE
Mutta sain hyvää koko kropan treeniä plus polvet mustelmille. Olin aika näky talonyhtiön pihalla kun tuota kymmenisen kertaa ainakin yritin.
Rengasraudalla sitten vaakatasossa maassa olevan renkaan kylkiä keskiuraan työntämällä ei voima myöskään riittänyt. Kumi istuu hyllyllä insertin tukemana niin tiukassa ettei rengasraudasta, isommastakaan saa voimaa tarpeeksi. Lopulta kun sain taas suhautettua kenties loputkin ilmat pois, isomman kädensijan sisältävällä työkalulla ja hanska kättä suojaamassa homma lähti etenemään. Cushcoren anaalitappi vois olla kyllä hyvä vaikka kalliilta turhalta kapistukselta on tuntunutkin. https://www.ridemore.fi/cushcore-bead-dropper
Siitä saa vahvemman otteen.
Mulle kävi aivan sama venttiilionglelma toisen renkaan kanssa kun poistin viimeksi rimpactia. Loppujen lopuksi venttiiliä työntämällä ja samaan aikaan pienellä kuusiokololla tökkimällä sain ilmat pois. Mulle tuli ihan pieni reikä pari kertaa ajettuun BB:hen keskelle kylkeä ja oli varmaan just siinä kohtaa missä insertti osuu renkaaseen ja litku ei paikannut. Päätin samalla että mulla insertit on tästä lähtien vain piikkisioissa ja muilla renkailla pärjään mainiosti ilman![]()
Jos insertti estää kumin vetämisen/taittamisen keskiuraan niin käytän rullalautaa beadin paineluun keskiuraan, tydellinen muoto hommaan, ei vaadi edes voimaa juurikaan. Kävelykipsin reunalla painelu onnistu joskus myös![]()
Nyt tuli hyvä neuvo, kiitos. Cruiserilaudalla sai paineltua tarpeeksi isolla voimalla mutta rengasta rikkomatta renkaan keskiuraan. Erityisesti vanhaa rengasta irroitettaessa. Molemmat gummit on nyt vaihdettu ja sormet ja käsivarret ehtii toipua torstain bike parkin avajaisiin!
kauris muokkasi tätä : 15.05.2023 at 00.08
Jeh nonnih, nähdään siellä![]()
Heh joo, tää olikin tällainen vähän lyhyempi malli, ei mikään longboard.
Iham tavallisella laudalla (siis rakennustavaralla!) olen myös renkaan saanut hyllyltä tiputettua kun sormista loppui voimat. Ja tämäntyyppisellä pikapuristimella voisi myös mennä kätevästi: https://m.motonet.fi/fi/tuote/700918...istin-0-150-mm
Hommaan on myös siihen tarkoitetut pihdit olemassa, jos työkaluja lähtee ostelemaan.
Toki, noita pikapuristimia vaan on paremmin saatavilla, ja minullakin löytyi hyllystä enkä ole älynnyt ko. käyttöön niitä kokeilla.
Rimpactit mennyt heittämällä täpäriin, ei mitään ongelmia saada rengasta vanteelle
Oon kyllä nähnyt videoita missä heittämällä menee asioita paikoilleen mutta että insertit renkaan sisään..![]()
Tilasin heräteostoksena Rimpactin originaalit ja ajattelin laittaa ne tohon XC-fillariin. Jotenkin sopivien paineiden hakeminen on ollut nihkeää kun 1,35-1,5 bar tuntuu kovalta, mutta silti napsuu toisinaan vanteelle. Toivottavasti näillä inserteillä saisi pudotettua paineita vähän ja pidettyä rengas ryhdissä ja kiveniskut poissa. Paljonkohan tommonen insertti rankaisee vierintävastusta? Onko näistä mitään testejä?
6.7 WTF/kg
Nyt meni takakiekko (dt swiss spline E1900) lopulliseen vaihtokuntoon rimpact prosta, DD renkaasta ja 25 psi (1.7 baria) paineesta huolimatta. Pari kertaa löi vanteeseen saakka Sappeella yks kivi vauhdikkaassa kompressiopaikassa. Voihan olla että toisen iskun sattuessa ilmaakin oli jo karannut vaikka ei mitenkään ainakaan kaikki, koska aina välillä asiaa tunnustelin ja kotiin lähtiessäkin aivan tyhjä ei rengas ollut. Aamulla sitten jo oli ja parin vanteen hyllyn lommon lisäksi myös sauma vähän irvisti. Valmiiksi vino tuo jo muutenkin oli niin ettei rihtaamalla suoraksi voinut enää saada.
Elikkäs nyt vaihdan taktiikkaa. Kun nää paremman pään insertitkään ei tunnu auttavan ja aiheuttavat toisaalta erittäin hankalaa asennustyötä ja nostavat painoa niin ens kesäksi hankin DH kumit, kestävämmän kehän (fr541 tai Strutsin Reserve) ja ajan ilman inserttejä. Mutta nyt pitää vielä päättää miten loppukausi hoidetaan. Alle kun tulee perus dt M1900 kiekko joka varalla odottanut käyttöä. Ehkä tuo DHRII DD ja insertti väännetään siihenkin ja painetta nostetaan vielä hitusen vaikka 27 psi (1.86 bar) lukemiin takana. Mietin vain pitäiskö edessä pysyä samassa 22 psi (1.5 bar) lukemissa vai nostaa tyyliin 24 psi (1.6) tasolle. Ettei ero etu- ja takarenkaan välillä ole "liian" suuri. Keston osalta eteen riittää kyllä se 22 (insertti sielläkin).
Eilen heivasin sitten insertit mäkeen. Ai että oli helppo asentaa Maxxis DD renkaat sen jälkeen takaisin vanteelle. Meni sormivoimin ilman rengasrautaa. Kun oli ensin inserttirenkaan taas vaan saanut vanteelta pois. Ei meinannut ilmat taaskaan poistua kun venttiilin kanta oli jälleen syvällä insertin vaahtomuovissa. Sielu pois ja 3 mm kuusiokololla työntäminen ei toiminut kun kuusiokolo upposi insertistä läpi. Lopulta sain painettua itse koko venttiiliä niin kovasti inserttiä vasten, että sinne aukesi ilmatilaa ja renkaan sai tyhjennettyä.
Ens kesäksi sitten DH kumi ainakin taakse ja insertittömyys jatkunee. Lisäksi tilasin Dt swiss fr541 kehän 32 pinnalla takakiekoksi. Jos se vastustaisi denttejä ja kestäisi muutoinkin aiempia kehiäni paremmin. Edessä Dt Swiss M1900.
Kirjanmerkit