HephaGiantGarminElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 9 / 9

Aihe: Sähköpyörän keskiö natisee

Sähköpyörän keskiö natisee

Heippa!

Omistan pyörän: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ra-musta-59-cm, jonka ostin käytettynä jonkin aikaa sitten. Pyörällä on ajettu noin 5000 kilometriä.

Olen paikantanut natinan keskiöön. Täältä video, jossa keinutan kampia pienellä voimalla puolelta toiselle. Pahoittelut hieman huonosta kuvakulmasta. https://drive.google.com/file/d/1sKQ...ew?usp=sharing

Minkälainen proseduuri sähköpyörän keskiön vaihto on? Luuletteko, että menee takuuhuoltoon (jäljellä2kk) vai kuuluuko omakustanteiseen huollatukseen?

Kiitos jo etukäteen!

-Lauri

Koitin tuota videotasi katsoa muutamaan kertaan, mutta en siitä ihan osannut päätellä tarpeeksi.
    Oletko varma että tuo natina tulee nimenomaan pyörän "keskiöstä"? Videosta olin näkevinäni että tuo moottorisi heilui hieman runkoon nähden kun taivuttelet kampia, mutta saattoi olla näköharha kun kuva muutenkinkin hieman heilui ja runko liikkui.
    Varmista ensin tuo ääni ei tule siitä että moottorin ja rungon välinen kiinnitys (oliko se nyt kolmella vaiko neljällä pultilla) on löystynyt ja moottori pääsisi hieman elämään runkoon nähden ja ääni tulisikin tästä liikkeestä.

Samoin toinen asia minkä vielä varmistat että onhan kammet kunnolla kiinni ja natina ei tule niistä.

Sitten jos tuo natina tuleekin tuolta itse moottorista niin valitettava todennäköinen diagnoosi on että moottorista on Laakerit menneet ja jos takuunalainen moottori (ja onnistuu saamaan vian takuuseen), niin todennäköisesti vaihtavat uuden moottorin.

Moottori (sen "keskiöosa") näyttää sisältä tuollaiselta:

Jos ei mene takuuseen ja laakerit menneet niin kyseisen moottorin laakerisarja maksaa hieman yli 100€ https://www.smhj.fi/product/bosch-ge...t-no-plb30701/ ja käsittääkseni ainakin kyseinen paikka jolta tuo laakerisarja linkki on, niin voi myös laakereiden vaihtotyön toteuttaa korvausta vastaan (juttelin kyseisen paikan omistajan kanssa viikko sitten Fiskarsin Bike Expossa ja ihan ammattitaitoiselta vaikutti).

Mulla on sama pyörä - aivan huippu laite. Ajettu 5138 km. Käytännössä ei ole eroa esim. canyoniin tai scottiin. 625 akkukin käy, kun 500:n väsyy sitten joskus (tää on tehty jatkopalalla). Kokeilin vääntää kammista. Natinaa tulee keulan ja eturenkaan suunnalta. Kammen akselissa on aivan mitätön välys, minkä löytää täysin ajamattomastakin pyörästä. Nää on tietysti yksilöitä ja ajettu ja säilytetty kuka missäkin - mulla lämpimässä autotallissa aina. Jos moottori ja/tai kammet heiluvat selvästi, toki tarkistamisen (ja ehkä huollon) paikka.
    Travelkicking muokkasi tätä : 13.05.2023 at 14.51

Iso kiitos vastauksista! Pyörä on kyllä ihan mahtava!

Tosiaan videossa näkyy, että moottori liikkuisi. Kävin tarkistamassa vielä moottorin sekä kampien kireydet, jotka molemmat olivat kireällä. Harmi homma että laakerit ovat luultavasti menneet. No hyvä että menivät ennen kuin takuu umpeutui! Pyörää on tasaisin ajoin huollettu ja luulen että ei olisi syytä miksi ei menisi takuuhuollon piikkiin. Pitää varata aika luultavasti Pyörävelhosta, jonka katsoin olevan sähköpyörien melkoinen asiantuntija. Hyvä tietää myös tuo laakereiden jälleenmyyjä ja huoltaja.

Näin tänään Verkkokauppa.comin Outlet osastolla alennetulla hinnalla 625 akun pyörään 750e. Jos siis Travelkicking olet sellaista ajatellut niin siellä olisi.

Voisin lyödä munuaisen vetoa, että tuo ääni ei tule laakerista. Laakeri napsuu ei narise. Tuo kuulostaa kahden löysän kontaktipinnan hankaukselle, moottori ja runko, tai sitten joku muu paikka, moottorin kopan omat pultit löysällä.

Tossa vääntelyssä vääntyy monta muutakin paikkaa. Paappa pyörä ylösalas ja koita samaa. Katso samalla että ei ole murtumia missään.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Minkälaista ääntä pitää polkiessa ? Oma Shimano natisi samanoloisesti vaikka painoit sivulle vain rungosta. Aina pesun jälkeen oli hiljaista muutaman lenkin ajan. Paikantui kaulaputken laakereihin, voitelin silikonispraylla vaijerin läpivienti reiästä suihkuttamalla. Ei ole sen jälkeen äännellyt
    Novus Ordo Mundi

Btw. Mulla natisee yhdestä kenkäparista vasemmanpuoleinen poljettaessa. Vinha juttu

[IMG]file:///Users/lauriketonen/Downloads/WhatsApp%20Image%202023-05-15%20at%2018.02.14.jpeg[/IMG]

Löysin vihdoin syyn natinaan. Ne oli vasemman muovikopan takana olevat 2 ruuvia/pulttia. Kiitos kaikille kommenteista, tämä helpotti huomattavasti elämää!

Piti tarkistaa omasta - eipä olleet kovin kireällä. Meni liki 1/4 kierrosta kireämmälle. Vetopuoli on tosi kireällä. En kylläkään havainnut notkumista. Moottori on päältäpäin kovin erinäköinen kuin tuossa kuvassa. https://www.smhj.fi/bosch-gen-3/ Mulla on kammen akseli on selvästi lähempänä staattori-roottorikoppaa. Muovikoppakin erinäköinen ja kiinnityspisteet eri paikassa.
    Kuitenkin tarra BDU365 ja pyörä on ostettu 2021 kesällä.
    Travelkicking muokkasi tätä : 16.05.2023 at 15.29

Samanlaisia aiheita

1. Maasturin takapää natisee, mikä voisi olla aiheuttaja?
    By Jusa.L in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 11.08.2022, 20.17
  2. Rockshox xc30 natisee
    By 0skari in forum Jousitus
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 24.10.2017, 20.24
  3. Satulatolppa napsuu ja natisee
    By kranssi in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 22.08.2017, 13.40
  4. Natisee!
    By Anether in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 11.08.2014, 23.47
  5. Miksi maantiepyörä natisee?
    By Ironmani in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 36
    Viimeinen viesti: 19.06.2013, 14.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit