ElectrobikeGarminGiantMPMessut
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 54

Aihe: Laahaavat jarrupalat

  1. #1
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    412

    Laahaavat jarrupalat

    Pyörään asennettiin viime vuonna täydellisen uudet Shimano BR-8170 jarrusatulat. Toimivat hyvin viime kauden, vanne pyöri vapaasti pyöritettäessä liki minuutin, mutta nyt kevään ensi lenkeillä huomasin, että etujarru on ryhtynyt laahaamaan (vanhoilla, mutta hyvillä paloilla, jotka kuluneet jo sopivasti)
    Hankaus syö sen verran watteja, ettei pyörällä viitsi lähteä lenkille. Onhan tuo saattanut ilmetä jo viime syksyn viimeisillä lenkeillä, mutta jäänyt silloin huomaamatta.

    Autossa korjaaminen on helppoa, jarrusatulan mäntiä herkistellään ja jos vika ei korjaanu, niin jarrusatula roskiin ja uutta tilalle.

    Polkupyörässä herkistely ei auta. Syystä tai toisesta mäntä vain ei palaudu tarpeeksi syvälle poraukseensa, jolloin palat jäävät hankaamaan levyä.

    Onko jarrusatula siis roskistavaraa vai onko jotain kikka kolmosta, jolla toimivuuden saisi palaamaan? Jarrusatulan vaihtaminen tietää samalla monen muun osan vaihtamista ja aikamoista purkamista, kun on integroitu ohjaamo.

  2. #2
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.302
    Ilmaa ja keskitä jarru. Ellei auta, herkistä männät. Puhdistus bräkleenillä ja sitten voitelet silikonirasvalla jarrumäntien reunat. Painat männät sisään ja pyyhit ylimääräiset rasvat pois.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.832
    Keskittäminen yleensä tosiaan auttaa. Itse olen keskittänyt ihan vaan silmällä. Tai ehkä kuitenkin silmää hyödyntäen 5 millisellä kuusiokololla.
    Jos männät on oikeasti jumissa, niin sitten puristaa toisen puolen mäntää/-iä kerrallaan puolen senttiä pihalle, putsaa, voitelee jarruöljyllä, painaa takaisin koloonsa ja satulan toiselle puolelle sama. Tämän toistaa niin monta kertaa sille puolelle, joka on jumissa, että alkaa pelittää.

  4. #4
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.941
    Itse olen ottanut tavaksi kanssa rasvata ne männät ihan sillä mineraaliöljyllä. Eli rengasmuovin avulla (pitää toista mäntää sisässä) vähän pumppaa mäntää ulos, ja sitten sivujen rasvaus öljyyn kastetulla pumpulipuikolla. Mäntä sisään rengasmuovilla, jos takeltelee ni vähän pumppausta ees taas ja sama operaatio toiselle puolelle. Bräkleenillä putsaus ja palat kiinni. Keskityksen teen aina ihan silmämääräisesti.

  5. #5
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Jarrusatulan vaihtaminen tietää samalla monen muun osan vaihtamista ja aikamoista purkamista, kun on integroitu ohjaamo.
    Edellähän jo mainittiin yleensä toimivat keinot. Miksi ohjaamoa tai muutakaan pitää purkaa jos se satula jostain syystä olisi entinen? Miksi tuossa ei muka saa letkua irti satulasta, uusi satula ja ilmaus??

  6. #6
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Aloituksessa ei käynyt esille onko yritetty keskittää.
    Toisekseen ihmettelen samaa kuin yllä^ Onko siis integroitu ohjaamo niin pska, että menee iso kasa osia vaihtoon ohjaamossa kun jarrusatula vaihdetaan?

    Juutuubi on pullollaan videoita näitten jarrujen keskittämistä ja säätämistä.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Miksi tuossa ei muka saa letkua irti satulasta, uusi satula ja ilmaus??
    Voiko letkun liittää samasta kohdasta uudestaan vai pitääkö sitä vähän lyhentää?
    Voiko letku olla niin lyhyt ettei sitä voi enää lyhentää (jos siis pakko)?
    Tarvitseeko tuohon muuta kuin oliivin ja insert pinnin (mikä sen nimi suomeksi nyt on)?

    Levyjarru nöösi kyselee!

  8. #8
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.409
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Pyörään asennettiin viime vuonna täydellisen uudet Shimano BR-8170 jarrusatulat. Toimivat hyvin viime kauden, vanne pyöri vapaasti pyöritettäessä liki minuutin, mutta nyt kevään ensi lenkeillä huomasin, että etujarru on ryhtynyt laahaamaan (vanhoilla, mutta hyvillä paloilla, jotka kuluneet jo sopivasti)
    Hankaus syö sen verran watteja, ettei pyörällä viitsi lähteä lenkille. Onhan tuo saattanut ilmetä jo viime syksyn viimeisillä lenkeillä, mutta jäänyt silloin huomaamatta.

    Autossa korjaaminen on helppoa, jarrusatulan mäntiä herkistellään ja jos vika ei korjaanu, niin jarrusatula roskiin ja uutta tilalle.

    Polkupyörässä herkistely ei auta. Syystä tai toisesta mäntä vain ei palaudu tarpeeksi syvälle poraukseensa, jolloin palat jäävät hankaamaan levyä.

    Onko jarrusatula siis roskistavaraa vai onko jotain kikka kolmosta, jolla toimivuuden saisi palaamaan? Jarrusatulan vaihtaminen tietää samalla monen muun osan vaihtamista ja aikamoista purkamista, kun on integroitu ohjaamo.
    Joissaki jarruissa korjaantuu ku painat jarrulevyä laahaavalle puolen ja painat kahvasta. Satula kannattee sillon olla täysin keskellä (vertaa levyä satulaan eikä paloihin)

  9. #9
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Tää on nyt taas niitä ketjuja, joissa alkuperäistä kysyjää ei tunnu aihe / vastaukset /vinkit eikä sen kertominen kuinka fillari on korjattu enää kiinostavan pätkääkään.
    Case closed.

  10. #10
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Pyörään asennettiin viime vuonna täydellisen uudet Shimano BR-8170 jarrusatulat. Toimivat hyvin viime kauden, vanne pyöri vapaasti pyöritettäessä liki minuutin, mutta nyt kevään ensi lenkeillä huomasin, että etujarru on ryhtynyt laahaamaan (vanhoilla, mutta hyvillä paloilla, jotka kuluneet jo sopivasti)
    Hankaus syö sen verran watteja, ettei pyörällä viitsi lähteä lenkille. Onhan tuo saattanut ilmetä jo viime syksyn viimeisillä lenkeillä, mutta jäänyt silloin huomaamatta.

    ...
    Mä olen ottanut tavaksi pestä jarruja usein, ajan ympäri vuoden ja mielestäni esimerkiksi kevät on todella pölyistä aikaa. Ruiskaan pesuainetta, nyt Rex:n tuotetta, levyille, paloille ja jarrusatulaan; puristelen muutaman kerran kahvoista ja saatan vähän pyöräyttää ja jarruttaa; huuhtelu perään. Aina on tippunut mustaa pesutilan lattialle.

    Männän tiivisteen ympärille kertyy kait sekä maantiepölyä, mitä lie auton renkaista irronnutta, jarrupölyä ja muuta.

    (Itse en käytä tiskiainetta levyjarrujen pesuun, sillä epäilen tiskiaineessa olevan jotakin jarruihin jäävää)

  11. #11
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.187
    levyt saattaa soida vaikka jarrut on täysin kunnossa - jos oikeasti hinkkaa tai laahaa on täysin eri asia kun soiminen kovemmissa nopeuksissa
    Vanha mutta lihava.

  12. #12
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    412
    Vika ei korjaantunut, vaan jarrusatula menee uusiksi. Jumittunut mäntä ei hievahdakaan sisäänpäin porauksessaan, vaikka ulospäin kyllä tulee ja palautuu sitten takaisin kohtaan, johon jumittuu ja josta ei liiku millin kymmenystäkään enempää sisäänpäin. Olisiko tiivisterengas liikahtanut ja estää palautumisen poraukseen kunnolla?
    Täytyy purkaa satula ja katsoa, mikä siinä kanittaa.

    Siis ei auttanut keskittäminen, eikä männän painaminen työkalulla. Kun se ei uppoa tarpeeksi syvälle niin se ei sitten uppoa.

    Korjauksia tehdessä asioihin tulee perehdyttyä syvällisemmin ja selvisi sekin, ettei jarruletkua tarvitse uusia. Riittää kun Dremelin laikalla leikkaa vanhan helmen irti ja korvaa sen uudella helmellä. Tässä toki tarvitsee varoa, ettei laikka leikkaa letkua samalla halki.

  13. #13
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Se (keraaminen) mäntä voi olla haljennut, kuten mulla kävi. Ilmeisesti painelin sitä varomattomasti.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.832
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Vika ei korjaantunut, vaan jarrusatula menee uusiksi. Jumittunut mäntä ei hievahdakaan sisäänpäin porauksessaan, vaikka ulospäin kyllä tulee ja palautuu sitten takaisin kohtaan, johon jumittuu ja josta ei liiku millin kymmenystäkään enempää sisäänpäin. Olisiko tiivisterengas liikahtanut ja estää palautumisen poraukseen kunnolla?
    Täytyy purkaa satula ja katsoa, mikä siinä kanittaa.

    Siis ei auttanut keskittäminen, eikä männän painaminen työkalulla. Kun se ei uppoa tarpeeksi syvälle niin se ei sitten uppoa.

    Korjauksia tehdessä asioihin tulee perehdyttyä syvällisemmin ja selvisi sekin, ettei jarruletkua tarvitse uusia. Riittää kun Dremelin laikalla leikkaa vanhan helmen irti ja korvaa sen uudella helmellä. Tässä toki tarvitsee varoa, ettei laikka leikkaa letkua samalla halki.
    Siis avasitko ilmausruuvia ollenkaan. Ei se mäntä tietenkään painu sisään, jos neste ei pääse väistymään systeemistä ulos.

  15. #15
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Vika ei korjaantunut, vaan jarrusatula menee uusiksi. Jumittunut mäntä ei hievahdakaan sisäänpäin porauksessaan, vaikka ulospäin kyllä tulee ja palautuu sitten takaisin kohtaan, johon jumittuu ja josta ei liiku millin kymmenystäkään enempää sisäänpäin. Olisiko tiivisterengas liikahtanut ja estää palautumisen poraukseen kunnolla?
    Täytyy purkaa satula ja katsoa, mikä siinä kanittaa.

    ....
    Onhan sulla ollut kahvasta nestesäiliön korkki auki mäntää sisään painaessa?

  16. #16
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Tämmöstä siis muillakin:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Shimanon keraamiset männät on joo herkkiä. Itsellä hajosi alle vuoden vanha Ultegran jarru niin, että mäntä mureni pieniksi paloiksi satulan sisään. Tuossa meni pari päivää ihmetellessä miksi ei mäntää saa painettua sisään kun koitti jarrupaloja vaihtaa kunnes sitten irrotti jumissa olleen männän ja muruja tippu lattialle.

    Tuohon ei oltu vaihdettu vielä edes paloja niin ei sitä ole tullut paineltua sisään. Vähän mysteeri msitä johtu. Olsiiko viallinen yksilö tai asentajalta tipppunu lattialle tms...

    Kuvassa männän sisäpuoli:

  17. #17
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    412
    Ärsyttäviä nuo kysymykset itsestään selvistä asioista, kuten oliko ilmausruuvi auki.
    No, jotkut ovat täysiä käsiä, joten siltä osin relevantteja kysymyksiä.
    Howerin lähettänmä kuva saattaa olla myös minun ongelmani ydin. Pitää pistää Ultegran satula atomeiksi ja katsoa, onko mäntä rikki. Siihen se liikkumattomuus viittaa.
    Takuut eivät tietenkään ole enää voimassa, mutta eiköhän tehdasuusi satula taas takaa jokusen kitkavapaan kilometrin.
    Käsitykseni mukaan noihin saa jotain korjaussarjoja, joten vanhaa satulaa ei tarvitse heittää metallinkierrätykseen.

  18. #18
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.941
    ^Miksi se ilmausruuvi / kahvan ruuvi pitäisi avata kun männät painaa sisään?

  19. #19
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.302
    ^Niin, en minäkään avaa.


  20. #20
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Samaa ihmettelin.
    Eikö se oo tarkotus herkistellä mäntiä liikuttelemalla niitä ulos/sisään eikä yrittää tursottaa jarrunestettä ulos kahvasta? Liikaako sitä mukamas olisi vaikka aiemmin jarrut on ollu kondiksessa?

  21. #21
    Itse juuri vaihdoin jarrupalat toiseen pyörään enkä availlut mitään ruuveja. Jos tuonne on alunperin laitettu nesteet niinkuin kuuluu eli männät sisässä, niin kyllä siellä pitäisi olla tilaa työntää männät takaisin sisään.

  22. #22
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    412
    Ilmausruuvien avaajat todennäköisesti muistelevat autojen takajarrujen remontteja. Autoissa on syytä avata jarrunesteen säiliön korkkia, jotta säiliössä oleva ilma ei estä jarrunesteen pinnan nousua säiliössä kun jarrumäntiä kierretään takaisin syvemmälle satulaan sisälle. Muussa tapauksessa hommissa on oltava melkoinen muskelimies.

    Fillarin jarrusatulassa ei todellakaan tarvitse avata yhtään ruuvia, jos tarkoitus on saada tilaa jarrupaloille. Männät liukuvat TOIMIVASSA satulassa poraukseensa hyvin pienellä vastuksella.

  23. #23
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.440
    Sähän itse puhuit ärsyttävistä selvistä asioista, kuten onko ilmausruuvi auki. Kandee vaan korjata kaikki itse jos osaa, eikä kaipaa muiden apua.

  24. #24
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.566
    Käytännössä kaikki hydrauliset fillarijarrut on avoimia hydrauliikkajärjestelmiä, joissa on kahvassa reservoir eli säiliö jarrunesteelle. Säiliöstä otetaan lisää nestettä, kun palat kuluvat ja jarrusatulan mäntien on siirryttävä ulommas vastaamaan kulumaa. Vastaavasti jos palat työntää takaisin sisään, täyttyy säiliö uudelleen jarrusatulasta poistuvasta nesteestä.

    Siellä säiliössä on tyypillisesti kuminen kalvo, joka menee kuprulle nesteen poistuessa säiliöstä, eli järjestelmä ei imaise ilmaa säiliöön nesteen vähetessä.

    Lähtökohtaisesti mäntiä liikutellessa mitään ruuvia ei pitäisi siis joutua avaamaan, koska säiliö.

    Toisaalta edellämainitusta syystä jarruja ei koskaan saisi ilmata, jos on palat sisällä. Jos jarrun "ylitäyttää" ja työntää männät sisään, saattaa tulla iso harmitus.

  25. #25
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.832
    Ihan heitin ideaa ilmoille, kun apua kysyttiin.
    Silloin järjestelmä on ylitäytetty, jos ilmaus suoritetaan kuluneille paloille. Eipä saa työnnettyä mäntiä sen jälkeen tarpeeksi sisään uusille paloille. Tai toinen vaihtoehto on, että ruiskahtaa ylipaineventtiili tai joku tiiviste kyrvähtää, tod näk kahvasta ja säiliöstä.

  26. #26
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    ...
    Siis ei auttanut keskittäminen, eikä männän painaminen työkalulla. Kun se ei uppoa tarpeeksi syvälle niin se ei sitten uppoa.
    ...
    Yhtenä vaihtoehtona tällaisessa tilanteessa on "ylitäyttö", siksi varotoimenpiteenä kahvan säiliön korkista kysyin: korkin avaaminen säästää kahvan. Veikkaan että Shimanon hydraulisessa maantiekahvassa e ole mitään ylipainevettiiliä, vaan satulasta mäntää sisään voimalla painaessa paine purkautuu siten, että rakko, "bladder", korkkaa.

    "Ylitäyttö" seuraa esimerkiksi siitä, että kahvan korkki on ollut auki ja jarrunestettä on lisätty asiaa kummemmin pohtimatta. Tästä ei seuraa mitään outoa jarrujen toiminnassa, vaan ensimmäinen outous iskee, kun pitäisi laittaa uudet palat.

  27. #27
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.440
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Ihan heitin ideaa ilmoille, kun apua kysyttiin.
    Silloin järjestelmä on ylitäytetty, jos ilmaus suoritetaan kuluneille paloille. Eipä saa työnnettyä mäntiä sen jälkeen tarpeeksi sisään uusille paloille. Tai toinen vaihtoehto on, että ruiskahtaa ylipaineventtiili tai joku tiiviste kyrvähtää, tod näk kahvasta ja säiliöstä.
    Just noin. Itse ainakin ilmaan joskus jarruja vanhoilla paloilla ilman niitä shimanon välipaloja. Saa siinä painella mäntiä alaspäin jos ei jostain kohdasta päästä nestettä pois.

  28. #28
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    490
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Just noin. Itse ainakin ilmaan joskus jarruja vanhoilla paloilla ilman niitä shimanon välipaloja. Saa siinä painella mäntiä alaspäin jos ei jostain kohdasta päästä nestettä pois.
    Kannattaa opetella oikeat työtavat tai viedä huoltoon.
    Ja en ole ilmannut yksiäkään pyörän jarruja, joissa tuo välipalikka olisi ollut mitenkään pakollinen.

  29. #29
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.440
    No jos ilmaat vanhoilla kuluneilla paloilla, ilman välipaloja, niin uusia paloja vaihtaessa saa vajuttaa nestettä. Ei kai tuossa mitään outoa ole.

  30. #30
    K.Kuronen Guest
    ^tai sitten kiire teettää pikailmauksen, tai oikeammin jarrunesteen lisäyksen, kuten itse tein vuosi sitten satulan ilmausnipan vuodettua öljyt paloille ja levylle: uusia paloja kun ei ollut käsillä, niin laitoin vielä kelvolliset ajetut tilalle ja lisäsin vain kahvan säiliön noin täyteen. Ja kovaa ajoa perään. Myöhemmin nipan pitävyyden varmistuttua ja kovimpien ajokiireiden helpotuttua nollasin männät ja samalla jarrunesteen määrän-> uutta palaa ja ajamaan.

Samanlaisia aiheita

  1. Laahaavat levyjarrut
    By das_rad in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 55
    Viimeinen viesti: 17.02.2021, 14.41
  2. Tektro R315 jarrupalat
    By AKT in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 24.11.2019, 10.44
  3. Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 17.03.2018, 11.19
  4. Jarrupalat vaihtoon!
    By brilleaux in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 77
    Viimeinen viesti: 18.08.2016, 20.36
  5. Napakat jarrupalat maantiepyörään
    By -jamo- in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 17.04.2016, 13.33

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •