GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 45

Aihe: Apua teräsrunkoisen yleispyörän valintaan (~1500€): hybridi vai gravel?

Apua teräsrunkoisen yleispyörän valintaan (~1500€): hybridi vai gravel?

Hakusessa on pyörä lähinnä kaupunkiajoon (max 15 km suuntaansa), mutta sillä pitäisi voida taittaa myös satunnaiset viikonloppu/lomareissut kansallispuistoihin ja maastossa (~ 50 km / päivä). Priorisoin ajossa mukavuutta nopeuden sijaan. Tulevaisuuden haaveissa voisi olla pidemmätkin bikebacking-pyöräretket, mutta tässä olen vasta ns. tutkailuvaiheessa. Pyörällä olisi tarkoitus pystyä kantamaan myös kauppaostokset sekä satunnaista pientä kuormaa puutarhapalstalle muutaman kilometrin päähän. Asun pk-seudulla.

Tällä hetkellä nämä mallit tuntuisivat kiinnostavimmilta:

Kona Dr. Dew https://konaworld.com/2022/dr_dew.cfm
    Kona Rove STD https://konaworld.com/rove.cfm
    Marin Nicasio 2 https://www.bikester.fi/marin-nicasio-2-M894471.html
    Marin Nicasio + https://www.bikester.fi/marin-nicasi...?vgid=G1057394

Useissa pyörämalleissa päänvaivaa tuottaa kehoni koko: olen 163 cm pitkä ja inseam on n. 74 cm. Esim monissa suorempitankoisissa graveleissa koot loppuvat kesken kun standover ei riitä. Roven 48-koko riittäisi juuri ja juuri (ja onhan sitä tietty kengätkin jalassa). Marinissa koko 52 lienisi sopiva. Kävin koeajamassa Dr. Dewin M-koossa ja tykkäsin tuntumasta, mutta S-koko voisi olla parempi. Mietin kuitenkin jälkikäteen, että riittävätkö Dr. Dewin speksit tarpeisiini pidemmällä aikavälillä.

Mietityttäviä asioita:

-Mainitsemiani Marineja ei löydy Suomesta eikä pääse koeajamaan missään?
    -Roven ja Nicasio 2 vaihteisto mietityttävät, vaihteisto pelkällä takavaihtajalla (1*9 tai 1*12) tuntuisi ajatuksena paremmalta ja yksinkertaisemmalta.
    -En ole koskaan ajanut droppitangolla, siksi Dr. Dew tuntuisi tutulta ja turvalliselta, ainakin sen geometria vaikuttaa natsaavan omalle keholleni.
    -Hydrauliset levyjarrut ovat netin perusteella ilmeisesti tätä päivää, mutta niiden säätäminen itse tuntuu vähän pelottavalta mekaanisiin verrattuna. Mekaaniset vaikuttaisivat myös yksinkertaisemmilta, vaikka niitä pitäisikin olla säätämässä useammin. Mielipidettä tästä?
    -27,5 kiekot jakavat ilmeisesti myös mielipiteitä jostain syystä? Marinin pienemmissä malleissa on myös vajaat kiekot. Sikäli nuo vähän paksummat renkaat miellyttävät omaa silmääni. Fillarikellarin myyjä kertoi, että talvirenkaitakin on jo hyvin saatavilla tuohon rengaskokoon.

Kuulisin mielelläni mielipiteitä ja vinkkejä pyörän valintaan!

Retkihommissa varmasti kaipaisi 2x vaihteistoa, tuossa 1x9 on aika hypyt eikä kunnon mäkivälitystä. Omasta mielestä droppitanko (ja lukkopolkimet) nostaa mukavuuden ihan toiselle tasolle.

Minkälaisella fillarilla nyt liikut ja kuinka pitkiä matkoja?

Kona Rove sopii sun spekseihin. Mekaaniset levyjarrut on vähän ankeat ja etenkin Konassa takavaijerin toteutus huono kun sinne sataa vesi suoraan sisään, mutta kyllä niillä pärjää. Samoin tupla eturatas ei ole oikein tätä päivää, mutta silläkin pärjää. Kokosi aiheuttaa varmaan haasteita rengaskoossa, mutta ei silläkään ole mitään väliä, 27,5” toimii tuossakin ajossa. Suosittelen käyrätanko gravelia ja noista Rovea, etenkin jos pääset testaan ja tuntuu hyvältä.

En ymmärrä välistyksistä käytännön tasolla ihan hirveästi, mutta ainakin ton Dr. Dewin pakka+eturatas vaikuttivat voimansiirroltaan ihan kivalta kompromissilta vaikkei olekaan 2x-vaiheisto. Kiinnostavaa kuulla tästä näkemyksiä kokeneemmilta! Mulla on tällä hetkellä joku ikivanha Helkama murheenkryyni-Positron-vaihteistolla (joista ensimmäinen on poissa pelistä eikä enää korjattavissa). En ole uskaltanut lähteä sillä aikapommilla ~10 km kauemmas kotoa (on myös tosi raskas polkea), tyypillisin matka on 5 km suuntaansa kaupungissa.

Dr. Dew oli painostaan huolimatta uskomattoman kevyt ajaa. Mikä tahansa muutamankin satasen pyörä olisi varmasti tässä kohtaa moninkertainen parannus nykytilaan verrattuna, mutta tuntuisi hyvältä hankkia kerralla hyvä pyörä johon sitoutua mahdollisimman pitkäksi aikaa. Esim nuo kiinnityspisteiden määrät tavaratelineitä ym ajatellen tuntuvat tärkeiltä ominaisuuksilta rungossa, joita ei monissa edukkaammissa pyörissä ole. Tämä uusi olisi siis mun ensimmäinen "kunnon" pyörä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luolaolento Katso viesti
    -En ole koskaan ajanut droppitangolla, siksi Dr. Dew tuntuisi tutulta ja turvalliselta, ainakin sen geometria vaikuttaa natsaavan omalle keholleni.
    Mulla on itelläni Rove ja kaksi Dr Dewin tapaista pyörää. Mun mielestä suoratankoinen vie voiton kaupungissa, retkeilyssä, hiekkateillä ja poluilla. Eikä se oo pitkillä asvalttiosuuksillakaan huono, vähän hitaampi vain.

-Hydrauliset levyjarrut ovat netin perusteella ilmeisesti tätä päivää, mutta niiden säätäminen itse tuntuu vähän pelottavalta mekaanisiin verrattuna. Mekaaniset vaikuttaisivat myös yksinkertaisemmilta, vaikka niitä pitäisikin olla säätämässä useammin. Mielipidettä tästä?
    Pari videota kun katsoo youtubesta, niin sillä noista karisee mystiikka. Shimanot on varsinkin helpot ilmata itse, eikä käytetty mineraaliöljykään ole mitään myrkkyä.

-27,5 kiekot jakavat ilmeisesti myös mielipiteitä jostain syystä?
    Sun pituudella tää on varmaan parempi valinta kuin 29er.

Onko mekaanisissa levyjarruissa ankeus nimenomaan niiden säätämisessä, vai onko jotain muitakin ongelmia mitä tulisi ottaa huomioon? Ja onko Roven jarrujen ja voimansiirron osalta jotain huomioitavaa siinä, että tämän pyörän varaosia ei välttämättä enää saa lähivuosina (jos esim kaksi eturatasta ei ole enää tätä päivää)? Mutta jos runko on passeli, kaikkia komponentteja saanee rahalla sitten päiviteltyä toisenlaisiin tarpeen vaatiessa.

Tämä se vaikein valinta onkin ohjaustangon osalta, lyhyillä matkoilla suora tanko on tosi jees, mutta pyöräretkeilykuvasto on ollut ainakin omaan silmääni 99% droppitankoja/kunnon graveleita.

Oon katellutkin videoita jarruista! Niiden litkujen ympäristövaikutukset vähän mietityttää. Se on kyllä totta, että mineraaliöljy ei ole niin paha kuin dot, mutta on nää vähän jänniä juttuja vielä itselle. Pitäisi olla tosi paljon tarkempi pyörän kuljetuksessakin (pitäisi kai välttää kylkiasentoa yms).

Ota se mikä eniten miellyttää mutta ole tarkkana koon kanssa, epäilyttää jos joku suosittelee mittaisellesi 52sentin runkoa.
    Varaosia kyllä saa jatkossakin ja jos hommaan innostut niin vuoden päästä et yhteenkään noista tyydy. Kannattaa tehdä päätös, voi hetken päästä olla oikeat koot kortilla ja ahneet myyjät myy ihan minkä kokoisia vaan kokemattomille.

En ymmärrä välistyksistä käytännön tasolla ihan hirveästi, mutta ainakin ton Dr. Dewin pakka+eturatas vaikuttivat voimansiirroltaan ihan kivalta kompromissilta vaikkei olekaan 2x-vaiheisto. Kiinnostavaa kuulla tästä näkemyksiä kokeneemmilta!
    Tuon pitäisi riittää hyvin kaikkeen. Mulla on omassa retkipyörässä kapeampi skaala välityksissä.

Onko mekaanisissa levyjarruissa ankeus nimenomaan niiden säätämisessä, vai onko jotain muitakin ongelmia mitä tulisi ottaa huomioon? Ja onko Roven jarrujen ja voimansiirron osalta jotain huomioitavaa siinä, että tämän pyörän varaosia ei välttämättä enää saa lähivuosina (jos esim kaksi eturatasta ei ole enää tätä päivää)? Mutta jos runko on passeli, kaikkia komponentteja saanee rahalla sitten päiviteltyä toisenlaisiin tarpeen vaatiessa.
    Droppitankoisessa pyörässä jarrujen päivittäminen jälkikäteen hydraulisiin on aika kallis paukku, kun niissä kahvoissa on vaihdevivutkin. Mekaanisissa jarruissa tuntuma on vaan hydraulisia huonompi ja vaijerien likaantuessa/rispaantuessa tuntuma heikkenee entisestään. Pelkässä kesäkäytössä mekaaniset on ihan ok, pyörä pysähtyy niilläkin. Talvella likaantuminen on nopeampaa ja takavaijeri myös jäätyy helposti kuoreensa. Varaosien saatavuus tuskin on pitkään aikaan vielä ongelma.

Tämä se vaikein valinta onkin ohjaustangon osalta, lyhyillä matkoilla suora tanko on tosi jees, mutta pyöräretkeilykuvasto on ollut ainakin omaan silmääni 99% droppitankoja/kunnon graveleita.
    Tää on varmaan ihan viime vuosien kehitystä ja markkinahenkilöiden metkuja. Moni maailmanympäripyöräilijä ajelee kuitenkin yhä vanhanaikaisesti suoratankoisella.

Kyllä osia saa ja kaikkea pystyy päivittämään (paitsi käyräsarvisissa ei kannatta päivittää nestejarruihin jälkikäteen kun ne maksaa sairaasti), pääasia että runko on laadukas ja oikean kokoinen…ja tietenkin kiva ajaa! Itse olen ajanut maastopyörällä koko ikäni ja kun ostin cyclocrossarin niin tajusin miksi jengi ajaa käyrillä sarvilla

Oon katellutkin videoita jarruista! Niiden litkujen ympäristövaikutukset vähän mietityttää. Se on kyllä totta, että mineraaliöljy ei ole niin paha kuin dot, mutta on nää vähän jänniä juttuja vielä itselle. Pitäisi olla tosi paljon tarkempi pyörän kuljetuksessakin (pitäisi kai välttää kylkiasentoa yms).
    Kylkiasennon en ole kuullut aiheuttavan ongelmia. Mutta jos renkaat on irti ja jos niiden myötä jarrulevyt eivät ole jarrupalojen välissä ei kuljetuksessa saisi vahingossa painaa jarrukahvoista. Paitsi jos jarrupalojen väliin laittaa kuljetuksen ajaksi tilalle "spacerit" eli muovinpalat jotka estää jarrujen painumisen.

Ps. Nämä tiedot koski maastopyörien jarruja mutta luulis pätevän maantieversioihinkin.

Mekaanisilla pysähtyy takuulla riittävän hyvin ja suoratankoiseen päivittää helposti hydraulisetkin jälkeen jos siltä tuntuu. Itsellä toisessa pyörässä mekaaniset ja toisessa hydrauliset, kummatkin kastinsa kärkipäätä ja ainoastaan erona että mekaanista saa puristaa hieman lujempaa.

Minulla on pari kippurasarvista pyörää ja suoratankoinen. Kyllä suoratankoisellakin ajaa, mutta minusta kippurasarvi on mukavampi kun otetta voi välillä vaihtaa. Minulla on kona rove hydraulisilla jarruilla ja 2x vaihteistolla. Kyllä sitä uskaltaa suositella. On kyllä hyvä pyörä ajaa vaikka vajaakokoiset renkaat onkin

Isompaa kuormaa kuljettaessa suora tanko tuo enemmän vakautta. Toki pyörän geometria vaikuttaa myös. Jos pyörällä on tarkoitus ajaa maastossa muuten kuin sileillä neulaspoluilla, on suora tanko sielläkin parempi. Pidemmällä matkalla taas käyräsarvinen on usein parempi, kun asento on aerodynaamisempi ja tangossa on enemmän erilaisia otteita.

Mulla on vanhassa Rovessa mekaaniset jarrut ja uudemmassa gravelissa hydrauliset. Mekaanisten säätäminen on erittäin helppoa, eikä sitä kovin usein joudu tekemään. Hydrauliset toki pysäyttää nopeammin ja ovat kevyemmät käyttää, mutta mekaanisillakin pärjää. Ehkä peräkärryä vetäessä toivoisi lisää tehoa jarruilta, mutta retkeilykäytössä ovat itselleni riittäneet.

Kiitos tähänastisista viesteistä! Kun noita Marineja ei pääse koeajamaan, ne tippuvat pois kisasta. Roven droppitanko kiehtoo edelleen, mutta 1x-vaihteisto kiinnostelee enemmän ja ne hydrauliset jarrutkin alkavat näyttää pidemmällä tähtäimellä hyvältä vaihtoehdolta.

Rove
    +droppitanko
    +voisi palvella pyöräretkeilykärpäsen purressa pidemmilläkin matkoilla
    +- mekaaniset levyjarrut
    -2x-vaiheisto

Dr. Dew
    +vaihteisto
    +pistosuojatut renkaat
    + hydrauliset jarrut
    - suora tanko (eikä geometria välttämättä anna myöten päivittää myöhemmin droppitankoon, sen lisäksi että kulut olisivat tolkuttomat) -> ei välttämättä optimi pidemmillä reissuilla

Alan kallistua näillä spekseillä ja tämänhetkisillä pyörätarpeilla Dr. Dewin puoleen. Tarve droppitangolle ilmenee oikeastaan vain kokeilemalla, kun olen tähän asti ollut hyvin "sunnuntaipyöräilijä", enkä ole tehnyt mitään pidempiä retkiä. Täytyy vain toivoa, että Dr. Dewillä on jotain jälleenmyyntiarvoa, jos tulee tarve päivittää lähivuosina toisentyyppiseen pyörään.

Droppia tavallaan turha myöskään pelätä, ei usea alaotteella aja ja on kyllä useampi asento käytössä verrattuna suoraan.

Mekaanisissa jarruissa on usein toisen puoleinen puristus (pl TRP), toinen jarrupala ei liiku. Siksi jarrulevy taipuu välyksen verran, mikä vaikuttaa hieman tehoihin ja välys täytyy pitää pienenä. TRP ja hydrauliset puristavat molemmin puolin.
    Tiheämpiä 2x välityksiä kaipaa lähinnä kun tulee lisää kuormaa, mäkiä tai vastatuulta.
    Nastarenkaat kannattaa hankkia nyt, kun pian voi olla taas saatavuusongelmia Suomityresin uutta tulemista odotellessa.

Molemmat Konat varmasti hyviä. DR Dew todella laadukas omassa genressään ja parempi ehkä leppoisampaan ajoon ja poluille sekä kaupunkiin (tykittelin juurikin tuollaisen ohi aamun työmatkatempossa, näytti kivalta mutta kovin hitaan oloinen). Rove sitten droppitankoisena parempi pidemmillä matkoilla ja nopeampaan ajoon.

Jos budjetti venyy, niin tämä ehdottomasti harkintaa, Kona Rove paremmilla osilla. Tuollainen vanhempana vuosimallina oli taloudessa ja todella kiva ja jämäkkä peli. Rival 1x11 löytyy myös omasta Kona Sutra LTD.stä ja on todella laadukas perusvaihtaja. Vaikka on droppitankoinen, niin silti mielestäni rento ja vakaa ajettava, itse ajan omalla Sutralla paitsi työmatkaa ja soraatielenkkejä ympäri vuoden niin myös helpompia polkuja, joilla tulee lähinnä maastopyöräilijöitä (tai kävelijöitä) vastaan.
    https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST-DL/ekauppa/pKOROV/

edit. lisätään vielä että unohda nämä "tupla eturatas ei ole oikein tätä päivää"-heitot, 1x vaihteisto on muotia maastopyörissä ja graveleissa, mutta 2x ihan peruskauraa maantiepyörissä ja esim retkipyörissä.

Ei toi käyttö vaadi teräsraamia. Vaikka Marin dsx:llä arkiajo sujuis inan keveemmin https://sevenbikes.fi/Maantiepy%C3%B...in-DSX-1-2590/ S-koko näyttäis passaavan.

Toki teräskeula mahdollistaa isomman kuorman etutarakkaan kuin tuon Marinin kuitukeula. Meinasin kyllä ehdottaa samaa ja ehkä vähän kevyempi ja sporttisempi vaihtoehto. Mutta teräs on siististi cool, itsellä sekä gravel että maantiepyörä terästä, on mukavaa kyytiä. Maantiekaunottaressa tosin keula kuitua.

^Usea bikepacking kuski ajaa kuitukeulaisella ja tuskin ole tarkoitustaan keulaan suunnattomasti painoa ladata. Toisaaltaan jos alumiinin ja teräksen välillä valinta niin jälkimmäinen vaihtoehto on se johon kallistuu, tietenkin kuitukeula tuo hieman mukavuutta...

Mutta toisaaltaan tuo DSX2 olisi kokonaisuutena aika mainio 1x12 voimansiirrolla jos budjettia hieman venyttää.

Juu, fiksusti pakkaamalla tuskin haittaa. Itse arkiajossa en pakkaa fiksusti vaan työkamat ja ostokset menee kaikki keulaan, jolloin sitä painoa voi olla pelkästä oluesta melkein 10kg, läppäriä ja muuta muuta päälle.

Noita keuloja vaihtanut ja ei ole ollut mainintaa painorajoista, ainoastaan eteenpakattu tulee vaan hieman epävakaaksi.

Hydraulisten levyjarrujen säätämistä ei kannata pelätä kun niitä ei tarvii säätää. Enemmän tarvii ropata mekaanisia ainakin BB7:n kokemuksella.

No, pari kertaa olen keskittänyt hydrauliset jarrut. 2 pulttia löysälle, jarrukahva pohjaan, pultit kiinni kahva pohjassa.

Kiitos jälleen kommenteista! Kyllä se teräsrunko tuntuisi edelleen parhaimmalta. Marin vaikutti muuten hyvältä (28" kiekot ja ainakin reilun kilon kevyempi), mutta pyörässä on SRAMin jarrut jotka käyttävät sitä dot-nestettä jonka kanssa en haluaisi säätää. Muutoin tuo jarrujen huoltaminen vaikutti ihan tehtävältä hommalta.

Taidan kuitenkin päätyä siihen Dr. Dewiin, viime vuoden malli (jossa erona vain väri) irtoaisi alle 1500 €. Jos muuten pyörä tuntuu hyvältä jotain pidempää reissua ajatellen, saatan hullutella ja vaihtaa siihen bullhorn- tai jonkun muun vängän mallisen ohjaustangon jossa on enemmän vaihtoehtoja otteille. Melko painavahan tuosta varmasti tulee kaikkine tavaratelineineen, mutta autottomalla on tarvetta kelvolliselle kuormajuhdalle kaupungissa

Jos muuten pyörä tuntuu hyvältä jotain pidempää reissua ajatellen, saatan hullutella ja vaihtaa siihen bullhorn- tai jonkun muun vängän mallisen ohjaustangon jossa on enemmän vaihtoehtoja otteille. Melko painavahan tuosta varmasti tulee kaikkine tavaratelineineen, mutta autottomalla on tarvetta kelvolliselle kuormajuhdalle kaupungissa
    Innerbarends.
    Noilla saa lisä vaihtoehdon otteille ja vähemmän tuulen vastusta ja edullisesti. Itse en ole käyttänyt mutta täällä ainakin kehuttu.

Kappas, verrattain kokeneena retkipyöräilijänä ja teräsrunkoisen retkipyörän (Surly DT) sekä Kona Dr. Dew:n omistajana tämä aihehan sopii meikälle aika hyvin. Toki semmoinen varauma, että se mikä mulla on tuntuma 62cm tai XL kokoisissa pyörissä ei välttämättä käänny ollenkaan S tai 48 koon pyöriin. Ja toisaalta koska retkikokemusta löytyy, niin olen kehittänyt omat mieltymykseni, joiden pohjalta näitä johtopäätöksiä vetelen.

Ensin geometrioista:
    Mun mielestä Dr. Dew on aika kehno retkipyörä. Se on jäätävän takapainoinen ja siinä on todella pitkä etupää, joka selvästi ottaa vaikutteita modernista maastopyörägeometriasta. Se ei toimi tavan katuajoon niin yhtään, vaikka meneekin alamäkeen mukavan vakaasti. Toisaalta pitkä etupää on taas varsin kätevä talvella sohjossa ja lumessa. Tuommoinen modernin maastopyörän etupää pitäisi naittaa modernin maastopyörän takapäähän, jotta se toimisi ylämäissä. Mutta koska Dr. Dewissä on aivan tavallinen takapää, se on etenkin jyrkemmissä ylämäissä ihan hiton kiikkerä.

Jos tuota tuohon Dr. Dewiin laittaa kuormaa, niin se kannattaa laittaa ensisijaisesti etupäähän, koska takatarakkaa lastatessa tuntuu, että pyörä lähtisi keulimaan tasaisellakin. Toisaalta koska ko. pyörässä on tosi löysä ohjauskulma, on etupään lastaaminenkin aika heiluvaa hommaa.

Rove toiminee retkipyöränä huomattavasti paremmin pelkästään geometriankin puolesta, koska sen painojakauma on paljon tasapainoisempi.

Vaihteista:

Mä olen kokeillut reissuilla ja vapaa-ajalla retkipyörässä 1x, 2x ja 3x vaihteistoja. 1x ja 2x oli 11 lehtisellä takapakalla ja 3x on ollut 9 ja 10 lehtisillä takapaikoilla. Mun henkilökohtainen mielipide on, että 1x on maantiereissuhommiin aivan paska. Mä en tullut sen kanssa toimeen pätkääkään. Saattoi liittyä siihen, että reissaan aina kaverin kanssa, jolloin nopeuksien sovittaminen on tärkeää. 1x kanssa vaihde oli lähes poikkeuksetta väärä koko ajan, koska hypyt vaihteiden välillä oli niin jäätävän isoja. 2x on parempi, mutta jos haluaa riittävän matalan alavaihteen ja vähän vauhdikkaamman ylävaihteen, pitää eturattaiden kokoeron olla iso. Siitä taas seuraa se, että ketjut tuntuvat olevan jatkuvasti ristissä. Mua se haittaa, muita todennäköisesti ei.
    Edelleen 3x on mun mielestä retkeilyn kuningas. Yksi keskiratas, jota käytetään 90% ajasta, iso rieska myötätuuliin ja alamäkiin sekä pikkurieska jyrkempiin ylämäkiin. Bonuksena tiukat vaihdevälit takavaihtajassa, jolloin saa aina tilanteeseen oikean vaihteen.

Jos toi ”oikea vaihde” retoriikka hämmentää, niin se tarkoittaa, että saa oikean kampien pyöritysnopeuden kullekin nopeudelle

Tangosta:
    Tankovalinta on toki pitkälti mieltymyskysymys, mutta jos mietitään biomekaaniselta kantilta, niin droppitanko sallii helpommin ajoasennon, joka pitää hartiat ja yläkropan rentona pitkilläkin maantiepätkillä. Suoralla tangolla kyynärpäät kääntyvät aina väkisinkin jonkin verran ulospäin, mikä herkästi aiheuttaa jännitystä hartioissa. Droppitangon kanssa kyynärpäät tipahtavat suoraan alaspäin, mikä on valtaosalle se luonnollinen hartioiden lepoasento. Suorassa tangossa on omat etunsa, mutta ne on enempi maastohommiin tai huonolle alustalle olennaisia. Droppitangolla kuitenkin pärjää täydessä retkivarustuksessa alppien maastoreiteilläkin, ettei se siitä jää kiinni.

Toki on mainittava, että droppitangossa on äärimmäisen tärkeää, että tanko on oikean levyinen. Liian leveä tanko ei anna mitään yllä mainituista eduista, jolloin hartioitakaan ei saa rennoksi. Jos harkinnassa oleva koko on S tai 48, niin lähes varmuudella pyörän mukana tuleva tanko on liian leveä. Mä en ymmärrä, miksi johonkin 48 koon pyöriin pitää änkeä 40cm tankoja, kun oikea koko olisi todennäköisemmin 36cm…

Jarruista:
    On hydraulisia jarruja ja on hydraulisia jarruja. Noi mun Dr. Dewin mukana tulleen hydrojarrut on ihan ok. Mutta mun retkipyörän TRP Spyre mekaaniset on myös ihan ok. Kummatkaan ei herätä samanlaisia Wau-ajatuksia kuin Shimanon maantiehydrot tai Paremman luokan maastojarrut. Eli loppupeleissä sillä, kumman valitsee ei ole ihan super suurta eroa tuossa hintaluokassa. Luotettavuus lienee molemmissa suunnilleen sama, mutta jos jotain sattuu, on mekaaniset helpompi korjata tien päällä. Mutta ei mulla ole ikinä jarrut kyykänneet reissussa.

Jos hommaat metalliset jarrupalat, niin mekaanistenkin säätötarve on jäätävän harvoin.

Kiekoista:
    Älä anna kiekkokoon vaikuttaa valintaan kauhean paljon. Okei, tossa pyörien kokoluokassa 650b on tavallaan parempi, mutta kiekkokoko on aika epäolennainen seikka kokonaisuutena. Sitä ei ajossa juuri huomaa. 700c kiekkokokoon on renkaita saatavilla paljon monipuolisemmin. Toisaalta kesärengasmarkkinoilla tarjontaa on niin paljon, ettei sillä ole väliä. Ongelmia 650b rengaskoossa tulee lähinnä nastarenkaita ostaessa, koska niitä ei ole paljon.

Lopuksi:
    Mä henk. koht. suosittelisin hankkimaan vaikka sen Roven. Kun itse ostin ensimmäisen kunnon pyöräni viitisentoista vuotta sitten, ostin Kona Dew LS:n pitkälti samoilla ajatuksilla. Suora tanko on turvallisempi valinta ja droppitanko tuntui vähän liian villiltä. Suoraan tankoon oli tottunut. No, se pyörä ei kauaa pysynyt alla kun pyörämessujen koeajojen jälkeen oli pakko saada droppitankoinen ja sillä tiellä on oltu tähän saakka.

Mulla on toi Dr. Dew lähinnä sen takia, että mä en tykkää siitä ihan hirveästi. Voisin ajaa hyötyajot myös retkipyörällä ja se olisi siihen huomattavasti parempi, mutta harmittaisi jos se pöllittäisiin. Koska toi Dr. Dew ei ole ihan kauhean kiva pyörä, niin sen pölliintyminenkään ei aiheuttaisi kovin suurta murhetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Toki semmoinen varauma, että se mikä mulla on tuntuma 62cm tai XL kokoisissa pyörissä ei välttämättä käänny ollenkaan S tai 48 koon pyöriin.

Ensin geometrioista:
    Mun mielestä Dr. Dew on aika kehno retkipyörä. Se on jäätävän takapainoinen ja siinä on todella pitkä etupää, joka selvästi ottaa vaikutteita modernista maastopyörägeometriasta.
    Tää geometria-asia tosiaan oli hyvä tuoda esiin. Linkissä verrokkina Surly Bridge Club, joka on hyvä esimerkki retkeilyyn suunnitellusta pyörästä. Ei nuo Dewin erot kovin valtavilta näytä, mutta omiin mieltymyksiin nuo on kaikki huonoja muutoksia (tai näin luulen, kun en ole millään Dewillä ikinä ajanut).
    Satulaputken kulma on S-koossa kolme astetta jyrkempi, joten tuo takapainoisuus ei ehkä pidä paikkaansa siinä?

https://bikeinsights.com/compare?geo...806b001c9e582f,

Se voi hyvin, olla että pienemmässä koossa tuo Dr. Dew toimii paremmin. En osaa sanoa, koska en ole sellaisella ajanut. Isoimmassa koossa se ei vaan toimi.

75 astetta tuntuu aika jyrkältä retkipyörälle. Siinä mielessä se vähän niinko noudattaisi sitä maastopyörägeoa, mutta kuinka hyvin toimii maantieajossa? Setback tolpallahan tuokin kyllä, korjaantuu mutta sitten ollaan taas taka-akselin päällä...

Joo, ite taas oon keskimittainen, mutta tarvitsen setbackia keskimääräistä enemmän, niin kammoksun jyrkkiä satulaputkia. Usein pyörissä menee tolleen, että pienet koot on jyrkemmillä satulaputkilla ja isot loivilla. Bridge Clubissa taas on sama 73-asteen kulma joka koossa, mikä on aika poikkeuksellista.

Samanlaisia aiheita

1. +-1500€ gravel / cyclocross
    By Leokissa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 123
    Viimeinen viesti: 03.07.2022, 18.11
  2. Aloittelijalle apua pyörän valintaan
    By Leipuri in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 05.11.2020, 15.59
  3. Apua retkipyörän valintaan.
    By JMKrum in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 26.04.2019, 15.29
  4. Apua pyörän valintaan, kiitos!
    By Marjatta in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 04.05.2018, 09.48
  5. Apua ohjainlaakerin valintaan
    By Garvis in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 22.01.2016, 13.14

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •