En suoraan löytänyt tästä aiheesta aikaisempaa keskustelua ja hakutulokset hukkuivat kaikkien sähköpyöriin liittyvän keskustelun alle, joten päätin perustaa uuden ketjun.
Loppukevään projektina minulla on hieman päivittää matkapyöräni varustelua kesää varten. Kyseessä on siis ihan manuaalikäyttöinen mankeli, jonka etunavan dynamosta irtoaa muutama watti valotehoa tuottamaan. Haluaisin nyt laajentaa tuota järjestelmä siten, että saisin dynamolla tuotettua myös virtaa sähkölaitteisiin, eli lähinnä kännykkään ja ehkä pari Joulea puolison sähkölämmitteisiin tumppuihin, että pysyy tyytyväisenä.
Laturin osalta olen silmäillyt Ullmannin V4 laturia, mikä vaikuttaisi handlaavan tuon USB-laitteiden latauspuolen. Vaihtoehtoisiakin latureita voi kyllä ehdottaa, mutta varsinainen kysymykseni liittyy enemmänkin liitinkomponentteihin. Ymmärrän nimittäin sähkötekniikan perusteet ja kytkennät, mutta varsinaisten piuhojen, liittimien tms ominaisuuksista minulla ei ole mitään tietoa.
Eli, mistä hommata tarvittavat roinat, että saan tuon laturin piuhojen päähän? Tarvitsen ymmärtääkseni ainakin jonkun paksuista sähköjohtoa, kutistesukkaa, jotain semmoista johtojen ympärille tulevaa suojakiekuraa (?), nippareita ja sähköteippiä, jonkun haaroituskomponentin ja sellaisia liittimiä johtojen väliin, jotka on helppo tarvittaessa irroittaa, että saan dynamoon kiinni esimerkiksi pelkästään valot tai laturin, tai tarvittaessa molemmat. Kaikkien komponenttien tulisi kestää märkiäkin sääolosuhteita. Lisäksi tarvitsen varmaan jonkun johdonvetoaparaatin, kun piuhat kulkevat osittain rungon sisällä. Kolvi jo löytyy, mutta parempi olisi jos sitä ei tarvittaisi, että pienet fiksaukset onnistuu myös tien päällä.
Shimanon napadynamon mukana pitäisi tulla oma liitin johdon päähän laitettavaksi. https://fillarikellari.fi/tuote/liit...apaan-shimano/
Son dynamoissa näkyy käytettävän standardi lattaliittimiä, autosähkön tapaan.
Joku johto tuon Ullmannin mukana tulee.
Muutenhan tuo pitää tietää kytkeekö rinnan/sarjaan ja mihin asti pitää johtoa vetää jos lämmitystäkin tarvitaan.
Yksinkertaisin olisi vaihtaa kytkentää valon ja laturin kesken, eli valojohdolle sama liitin kuin laturilla on.
Tai sitten ottaa valollekin virtaa USB:sta.
Kiitos! Pyörässä on tällä hetkellä tosiaan kiinni tuollainen SONin dynamo. Erona ehkä tavallisimpiin virityksiin, että liitäntä on integroitu jotenkin haarukkaan ja piuhat kulkee rungon sisällä. Pitäisi itsekin tarkemmin selvitellä, että miten tuo on tehty, mutta oletan että jos joudun pidentämään piuhoja, niin joudun tuon nykyisen kytkennän sieltä purkamaan ja jollakin aparaatilla vetämään uudet piuhat tilalle.
Miten itse näkisin tilanteen, niin kytkentäkaavio näyttäisi jotakuinkin tältä:
Onko nuo kytkimet sitten jotain oikeita kytkimiä, vai vain irroitettavia liittimiä, niin minulle periaatteessa aika sama, kunhan kestävät.
Kävin tänään Motonetissä ihmettelemässä minkälaisia sähkötarvikkeita siellä oli myynnissä, ja joo, onnistuisihan tämän viritelmän kasaaminen piuhasta ja abikoliittimistä, mutta en sitten tiedä onko noiden "kytkimien" toteutus näillä kovin hyvä idea.
Nyt itseasiassa eksyin tuonne SON:in sivuille ja heillä näyttäisi olevan etsimäni kaltainen tuote myynnissä: SON Coaxial Junction Box. Eli tuollainen yksinkertainen systeemi, mihin saa helposti yksinkertaisella coaxaaliliittimellä esim lyötyä tuon USB-laturin kiinni. Lampun saa pois päältä nappia painamalla, niin se nyt oletettavasti ajaisi toisen kytkimen virkaa. Täytyypä selvitellä jälleenmyykö noita joku täällä Suomessa.
Vaihtoehtoisia DIY ratkaisuja otetaan kuitenkin vielä ilolla vastaan.
Kirjanmerkit