Herse suosittelee Orangea litkuksi. Orangen Endurance kyllä mullakin tihkuu läpi jonkin verran sekä standardeista että EL:stä ja varsinkin sitten, kun renkailla alkaa olla ikää. Minusta se on ohutkylkisten renkaisten ominaisuus ja lähinnä kosmeettinen haitta. En ole kokenut ongelmaksi. Aika-ajoin kannattaa tarkistaa litkun määrä. Tavallinen Orange tihkuu vähemmän, mutta kuivahtaa renkaisiin nopeammin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Laitoin renkaiden asennuksen yhteydessä Orangen ohjeistuksen mukaan, muistaakseni 60 ml. Nyt lisäsin vielä 20 ml. Eikös kyljessä pitäisi lukea extra light jos kyseessä on EL malli? Mun mielestä omissa lukee vaan Steilacoom 38x700 TC ? ovat standard-mallia?
Edit: Eli on ominaisuus. Pitää totutellaEi oo aikaisemmista tubeless-renkaista tullut mitää läpi.
Specialized Tracerit nähty tänään Skandinavian nopeimman sorapyöräilijä T. Bundgaardin alla Tanskan Blåvandshukissa reittiin tutustuessa. Sanoi, että Pathfindereissä ei oikein ole kunnolla sivuttaispitoa ja siksi haluaa koittaa näitä vaihteeksi. Onko kellään kokemuksia?
Oma kokemus on se, että kuviota tutkimalla näkee aika hyvin pito-ominaisuudet ja sitten loput selviää kokemuksen ja oman ajotyylin ja -vaatimusten kautta. Se mikä on 'hyvä' tai 'sopiva', on siis suhteellista.
Olisko jollain varmaa tietoa siitä, että 40 mm Swamperossa ja Thunderossa on sama runko? Tai siis ainakin yhtä leveä? Swamperon reunanappulat menee niin lähelle Lutteron chainstaytä, että en ihan viitsi sellaisia laittaa. Brr:n mukaan Thunderon reunanappulat olis matalammat, jolloin jos runko on sama, niin voisi olettaa, että ne olisi inan kapeammat. 36 mm Swamperot on mun kiekoilla nappulasta nappulaan 38 mm. Kun noi on aika matalia profiililtaan, niin kesän bp-retkiä silmällä pitäen voisin kaivata vähän isompaa ilmatilaa kuin mitä 36-millisissä on.
Toinen Thundero-kysymys. Onnistuuko 44 mm Thundero olemaan sellainen, että vähän loivemmankin keulan kanssa se ei ala pienillä paineilla yliohjaamaan kaarteissa kovalla alustalla? Melkein kaikki vastaavanoloisella keskeltä nopealla, reunoilta raffimmalla kuviolla varustetut leveät renkaat, mitä olen kokeillut tekee sitä enkä tykkää siitä yhtään.
Jos ne ei tee sitä, niin voisin Stigmataan kokeilla vähän liukkaampia renkaita. UL Hurricanet on kyllä vois sanoa lähes orgastisen mukavat ajaa, mutta vähän niitten traktorimaisuus nyt alkoi kuitenkin häiritä - lähinnä ehkä henkisesti.
Noita Hersen kuviakin kun katsoo, niin Hurricanen nappulat on kyllä ISOT. Se on niin paljon Steilacoomia isompi rengas, että Hersen olisi pitänyt speksata Hurricaneen yhtä monta nappularivia kuin Manastashiin, niin Hurricanet olisi olleet loistavat. Jos Thunderoilla ei ota ihan törkeästi takkiin mukavuudessa, voisin kuvitella ajavani kuivan ajan ajot niillä.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Schwalbe G-One RS (40) kumeilla olen ajanut nyt pari lenkkiä. Yksi pääosin soralenkki ja yksi puhtaasti asfaltilla. Rullaa kyllä hyvin, mutta mukavuudessa soralla tulee jonkin verran takkiin vs. Snoqualmie Pass EL, mikä oli odotettuakin. 45mm versiona tilanne olisi varmasti tasan. Johtopäätöksenä itselle, että näillä pystyy ajamaan ja jäänee käyttöön.
Onko stenulla siis jokin syy miksei tuo mainittu Manastash ridge kelpaa rutsin renkaaksi? Mulla ainoa syy on hinta![]()
Oikeastaan kaksi syytä: isompi on se, että kun mulla nyt kuitenkin on syksyllä ostetut EL Hurricanet, niin tuntuu vähän tyhmältä ostaa Manastashit siihen rinnalle, kun ei niissä ajossa nyt kuitenkaan oikeasti niin isoa eroa ole. Toisekseen arvon vähän sitä, että meneekö Hersen 44-millisten renkuloiden kanssa Stigmatan ajofiilis jo vähän liian mtb:mäiseksi mun makuun. Herset on aika korkeita ja Stigmatassa on bb-droppia vaan se 73 mm + ohjausgeo sellainen, että trail saattaa alkaa kasvaa turhan isoksi.
Jos tulee kuiva kesä, niin sitä irtosoraa riittää. Alkaa jo tuolla Hesan ulkoiluväylilläkin paikoitellen olla. Silloin ne (yli)isot nappulatkaan ei enää häiritse - edes henkisesti.
Mitä tulee Hersen hintoihin, niin elämä on liian lyhyt muilla kuin parhailla renkailla ajamiseen. Jos pitää jostain tinkiä, niin mieluummin ajaisin pyörällä, jossa kaikki ei ole ihan vimpan päälle mutta vimpan päälle renkailla kuin päin vastoin. IMO.
(E: enkä siis meinaa, että Herset olisi automaattisesti jokaiselle ja joka käyttöön parhaat, mutta jos siltä tuntuu, että voisi olla, niin en jättäisi vaan hinnan takia ostamatta. Jos ei pasko kylkiä, niin ne kestää kilsoja niin hyvin, että pitemmässä juoksussa eivät oikeastaan tule edes kalliimmaksi kuin monet muutkaan.)
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Mulla on Grizlissä alla 44mm Thunderot enkä kyllä tuota ilmiötä ainakaan kovin voimakkaana tunnista. Ehkä en ole ajanut riittävän pienillä paineilla. GK SK:t oli ennen noita.
Muuten Thunderot tuntuu mukavammilta ja paremmin rullaavilta. Ihan kelpoisat kumit, kun sai tapeltua vanteille. Eiköhän noilla tämmöinen tavallinen harrastaja ajele.
Sen verran pitää palata että olipas kyllä nappivalinnat omaan ajoon sekä Pirellit että RH Snoqualmie Passit. Gravel M:t toimivat vähän teknisemmilläkin poluilla hyvin, kivikoista ei juurikaan tykännyt mutta kun maltilla valitsi ajolinjat niin johdonmukaisesti onnistui navigointi. Nyt RH:a kokemuksia maantieltä ja ovat aivan mahdottoman mukavat ajaa ja rullavuus 44mm@3bar omaan ajoon todella mieluisa. Aiempia kokemuksia ollut Cannondale SuperX:n kanssa 28mm GP5000 joka oli todella epämiellyttävä ja rauhaton kokemus kovimmissa nopeuksissa jos asfaltti ei ollut täysin priimakunnossa.
Toinen RH nousi heittämällä vanteelle ja oli ilmatiivis ilman litkuakin. Toinen taas vaati aika paljon jumppaa mutta lopulta napsahti kiinni, ilman kompuraa olis ollut mahdoton tehtävä. Litkujen kanssa pitäneet ilmat sisällään paremmin kuin Pirellit.
"Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS
Nyt on tästä S-Works Pathfinderista kokemuksia, ajoin sillä 160 km sorakisan Tanskassa kaatosateessa +4 asteessa sekä toisen 110 km kisan aika teknisessä gravel-maastossa seuraavana päivänä. Ihan hirveät olosuhteet ensimmäisenä päivänä, joten rengas pääsi heti kunnon testiin. Rengasrikkoja ei tullut, toisaalta paikallinen sora ei ole mitään maailman terävintä. Sivuttaispitoa oli vähintään yhtä hyvin kuin Tufon Speederossa tai Thunderossa, yllättävän hyvin selvisi jopa tosi mutaisilta polkuosuuksilta. Risteyksissä ym. terävissä käännöksissä oli helppoa tehdä hieman eroa, kun uskalsi kantata. Kovalla pinnalla kulki mielestäni oikein hyvin. En oikein löydä tuosta renkaasta mitään moitittavaa, hyvä yleisrengas joka toimii myös kisoissakin. Oli helppo asentaa jopa insertin kanssa vanteelle. Olisikohan nämä jotain 43-44 mm 22 mm leveällä vanteella. Laitan nämä alle taas FNLD GRVLiin.
^ Jos S-Worksit ei ole nyt vanteilla, niin saisitko jossain välissä mitattua leveyden lituskaksi levitettynä?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Haussa oli sellaiset yleisrenkulat lenkeille ja pyöräretkille, joissa varmaan liki puolet on asfalttia. Päädyin thunderoihin 44 millisinä. Meniköhän ihan metsään? Halusin vähän lisää pitoa nykyisiin Maxxis Velocita exo tr skinwall 40mm renkuloihin (mitattu leveys 43mm). Noi nykyiset on vähän epävarman tuntuisen soralla alamäissä, johon halusin aavistuksen parannusta. Etuhaarukassa on tilaa ehkä 47mm kumille, minkähän levyinen toi 44mm thundero on 25mm sisäleveällä vanteella, toivottavasti ei ihan valtavan iso.
^^ Tufot on leveitä, mutta matalia ja melko pieni-ilmatilaisia. 40 mm Thundero on littanana vain 2 mm 33 mm Grifo Racea leveämpi ja 40 mm Getaway Pro on yli 5 mm Thunderoa leveämpi. Mataluudesta seuraa hyvää ja huonoa. Ne kestää ajaa tosi pienillä paineilla ilman, että alkavat taittua alle, mutta eivät kestä ajaa matalilla paineilla, jos on alustassa on yhtään isompaa murkulaa tai juurta. S-worksin profiili näyttää ainakin kuvien perusteella pyöreämmältä, siksi littanaleveys kiinnostaa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Sain Thunderot alle Lutteroon ja kävin ajamassa vajaan neljänkympin ”testitempon” kepussa.
Jostain syystä noitten uusien sisäpinta oli vähän erinäköinen kuin viime vuonna ostetuissa Swamperoissa. Swamperot puski jonkin aikaa kevyesti litkuja kyljistä, mutta nämä uudet näyttäisi olevan tiiviit heti. Vois varmaan olettaa, että kylkiä on vaivihkaa paksunnettu. Mitenköhän vaikuttaa rullavuuteen, vieläkö BRR-tulokset pitää kutinsa?
Nopeat ne on tasaisella ja suoralla. Mutkiin joutuu ajamaan vähän varovaisemmin kuin Swamperoilla, joten fun factor on piirun heikompi. Haltialan pellonreunapolulla huomaa, että tärinänvaimennus ei enää sellaselle alustalle riitä edes löysän teräskeulan kanssa ja siellä Hersen nappulat on nopeammat. Pitää käydä vielä testaamassa Meikon takapolku jossain välissä. Siellä omat pohjat on tältä keväältä Ultralight Hurricaneilla. 44 mm Thundero olis varmaan kyllä 40-millistä nopeampi sekä Haltialassa että Meikon polulla.
40 mm Thundero istuu 21 mm sisäleveälle vanteelle ihan nätisti, toimii Lutteron geon kanssa hyvin yksiin ja jotenkin sopii sen dna:han muutenkin. Jäänee alle lenkkirenkaiksi siihen asti, kunnes krossikausi alkaa ja toimii varmaan hyvin kesän reissurenkaina myös.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Gravelissa on 45 Riddler edessä ja X'Plor MSO 36 takana. Ei ole mikäään raketti ollut mutta viimeksi rullasi kyllä tosi heikosti .. no takajarrulevy laahasi sen verran että lämpeni![]()
Oli kuitenkin alunperin tarkoitus kesäksi laittaa 40mm Terra Speed taakse mutta jos se kauheasti kuluu niin jos laittaisikin eteen ja taakse 50 mm GK TLC, onkohan hassu kombo?
Harvemmin ollut leveämpää rengasta takana mulla mutta jos toi retkiromppeiden kanssa toisi jotain iloa? l
Tänks. Noniin, siinäpä onkin varsin reilu ilmatila ja on siten myös erittäin kevyt kokoonsa nähden.
Vertailun vuoksi:
33 mm Grifo Pro HTLR 89 mm (virallisesti UCI-kapea 21 mm sisäleveällä vanteella)
33 mm Grifo Race TLR 98 mm
36 mm Tufo Swampero 99 mm
40 mm Tufo Thundero 103 mm
40 mm Challenge Getaway Pro HTLR 110 mm
42 mm Herse Hurricane 112 mm
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tämän kun saisi jonnekin talteen kaikkien nähtäväksi, niin olisi hyvä. Mä mittaan vielä tuon renkaan uudestaan, kun vaikuttaa vähän isolta noihin verrattuna. Hyvin siinä tuntui kuitenkin olevan ilmatilaa. Ajelin eilen XC-polkuja Thundero/Speedero kombolla, 83 kg kuskin alla 1.6 bar inserteillä rullasi hyvin tielläkin ja pitoa riitti, mutta rengas meinasi kantatessa antaa periksi. Ehkä leveämmät kiekot auttaisi, nämä ovat muistaakseni 22 mm sisältä. Seuraaviksi kiekoiksi ehkä jotkut 27-28 mm XC-kehillä, kun en 40 mm pienempiä taida laittaa gravelrenkaiksi.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Nythän on tullut myös noita 30mm (40mm ulk.) sisäleveitä ja 45mm korkeita gravelkiekkoja. Tuollaiselle joku 38mm kumi, niin pitäisi olla aerodynaamisesti hyvin istuva kombo. Vai onko tuollainen kehä jo liian laatikko mitoiltaan, että olisi varsinaista aerohyötyä? Vai lasketaanko kumi+kehä yhdeksi paketiksi, jos jatkuvuus kohta on aerodynaamisesti sujuva. Silloin yhteinen korkeus olisi jo jotain 85mm luokkaa kehästä ja kumista riippuen.
Vai jälleen uusi markkinamiesten rahastusväylä gravelhönöjen taskuille?
Kirjanmerkit