Onko olemassa jotain lisäosaa, jolla saisi satulaa siirrettyä edemmäksi. Tuntuu, että polkimet ovat liian edessä suhteessa satulaan ja jaloista ei saa kunnolla voimaa käyttöön "kurottelun" takia.
Onko olemassa jotain lisäosaa, jolla saisi satulaa siirrettyä edemmäksi. Tuntuu, että polkimet ovat liian edessä suhteessa satulaan ja jaloista ei saa kunnolla voimaa käyttöön "kurottelun" takia.
Toinen satulatolppa. Jotkut setback-tolpat nurinpäin toimii kai tarkoituksessa, esim. Thomson. En kyl tajua mitä "kurottelu" tarkoittaa tässä yhteydessä. Satula edessä toimii kyl voimantuoton kannalta, mutta ei se mukavaa ole.
Kampien akselilta suoralinja ylös ja siitä 4-6cm satulan kärkeen. Siinä on satulan paikka. Millä etäisyydellä satula on nyt.
Ehkä aloittajan kannattaisi vielä kertoa pyöränsä tyyppi/malli, koska tietyn tyyppisille pyörille kokonaisuuden suunnittelu on lähtenyt hyvin erilaisista ratkaisuista liikkeelle.
esim. ns.”Hollantilais pyörissä” (pystyasentoinen kaupunkipyörä), tuollainen satulan ja kampien keskiön välinen mitoitus ei tuli ikinä toteutumaan lähimainkaan, vaan etäisyys on suunnittelupöydältä lähtiessään jo aivan toisenlainen.
Tarkoitan sitä, että istuessani aivan satulan kärkiosassa, saan jaloista parhaiten voimaa käyttöön ja lisäksi tuntuu mukavammalta. Siksi arvelen, että satulan eteenpäin siirtäminen auttaisi. Mistä sellaisia satulatolppia saa? Koitin etsiä, mutta löysin vain normaaleja (suoria).
Maantiepyörissä on jättöä satulaputkessa reilun puoleisesti vaikka pieneen runkoon olisi kasattu, jo sentin kaks lyhyempi jättö auttaa paljon.
Sitten ohjaustangon kannattimen vaihto senti pari lyhyemmäksi auttaa hyvän ajoasennon etsinnässä
Näillä tarvittava ajokin hienosäätö tehdään.
Katso tämä video.
https://youtu.be/lc45xcN8K8Y
Täällä ollaan osittain niiin nokkelia ja omaa egoa buustataan mukamashauskoilla lakonisilla toteamuksilla. Asiaan kuuluu, että perustelut jäteään pois ihan kuin vilkun päälle laittaminen autoillessa. Tunkkaista ja väsynyttä feminismiä. Ei jatkoon.
Itse en tiedä missä kohtaa kysyjän satulan pitäisi olla ja miksi.
Aloittaja voisi ensin tarkistaa mihin kohtaan satula on nyt säädetty. Jokaista satulaa voi(nee?) siirtää nykyisessä tolpassaan eestaas. Se säätö ensin.
Tosin, näillä annetuilla tiedoilla ei pysty jeesaamaan enempää. Tarttis tietää aloittajan pituus, jalan sisämitta ja pyörän tarkka malli/geometria.
Tavallisilla satuloilla ja tavallisilla raajojen pituksilla Velogin ohje toimii.
Omissani ei kuitenkaan noin kauas tai korkealle satula asetu "oikeassa" paikassa ja muutoinkin hyvin komppis asennon on tälle kuskin rimpulalle oltava. Läheltä suosituksia kannattaa aloittaa oman etsintä.
^
4-6cm kun on väärin ni kai sitten oikein on alle 4cm tai yli 6 cm.
?
Et sä voi satulan nokan sijainnin perusteella määrittää satulan etu/taka suhdetta. Vai istutko sä siinä nokalla aina?
Lisäksi pyörien geometriat ja satuloiden pituudet voi olla hyvin erilaisia. Esimerkiksi istuinputken kulmassa voi olla 5 asteen ero.
Ilmeisesti kysyjällä on maantiepyörä, niin karkean sijainnin voi määrittää luotinarulla jolla verrataan polvilumpion ja polkimen akselin suhdetta toisiinsa.
Todennäköisesti kysyjällä on liian iso runko.
^
Benny se on helppo kertoa miten satulan paikkaa ei voi määrittää mutta pirun vaikea kertoa miten se määritetään. Mikä luotilangan, polvilumpion ja akselin suhde pitää olla että on hyvä. Monta senttiä sulla on satulan kärki poljinakselin linjasta.
Kyllä Benny on lähimpänä totuutta. Ensin on säädettävä perusasetukseen, eli vaakatasossa olevan kammen poljinakselin keskeltä luotilanka polvilumpion alapuolella olevaan luuhun n. 8 senttiä polvilumpion alapuolella edessä. Nyt voi mitata tulevia säätöjä varten juuri sen hetkisen satulan kärjen etäisyyden keskiöakselin keskeltä. Jos se on esim. 5 senttiä, niin se on tulevien säätöjen vertailukohta. Siitä sentti tai useampi haluttuun suuntaan, kunhan tiedetään, että mitä säädöllä haetaan. Tuo perusasetus on turvallinen lähtökohta ajamiselle.
Mittaaminen on sitten helppoa. Laita pyörän takapyörä seinään ja mittaa seinästä etäisyys keskiön keskelle. Sitten mittaat etäisyyden seinästä satulan kärkeen. Erotus on sentteinä satulankärjen suhteesta keskiön keskipisteeseen.
"Veljesi ryssävihassa!"
Voimaa ilosta.
Viha on energiaa!
Alkoi kiinnostamaan, onko ketjun aloittaja aivan viimeiseen asti varmistunut siitä, ettei satula ole liian korkealla?
Heräsi epäilys ensiviestissä käytetyisyä sanamuodoista. Jos joutuu "kurottelemaan", niin se viittaisi mun korvaan enemmän satulan korkeuteen liittyvältä ongelmalta. Lisäksi satulan nokalle hakeutuminen on myös tyypillinen kompensaatio liian korkealle satulalle.
Satulan eteenpäin tai taaksepäin siirtäminen ei aivan suoraan vaikuta käytettäviin tehoihin vaan pikemminkin lihasryhmien aktivoitumiseen. Kuskille ns. "keskiasennossa" oleva satula aktivoi etu- ja takareisiä yhtäläisessä suhteessa. Etuasento rasittaa etureisiä enemmän ja taka-asento takareisiä enemmän. Etuasennossa voi saada parhaat maksimitehot, mutta itse koen parhaan tehon irtoavan kun koko jalka tekee töitä. Riippuu lihasten voimasuhteista.
Liian korkea satula leikkaa tehoja pois aivan järkyttävästi etenkin jos ei ole todella mukautumiskykyinen. Omalla kohdalla hihavakiolla sanoisin, että sentti liikaa ja 30-40% tehoista jää pöydälle.
En ole edes mitannut satulan kärjen sijaintia verrattuna mihinkään muuhun pyörän osaan. Se ei ole relevantti tieto (paitsi jos pyörän täytyy olla UCI säännösten mukainen).
Luotilangalla saa maantiepyörässä haettua karkean sijainnin. Eli itse olen mitannut linjan luotilangalla polvilumpion takaosasta poljinakselin keskelle. Kampien täytyy olla vaakatasossa ja kuljettajan istua siinä kohtaa satulaa, missä ajaessakin istuu. Tällä olen itse päässyt aika lähelle satulan pysyvää sijaintia.
Ajaessa on hyvä pystyä pienessä etunojassa irroittamaan kädet ohjaustangosta ilman, että alkaa valua penkissä eteen, tai taaksepäin. Tässä toisin penkin kallistuskin vaikuttaa.
Tai sitten laittaa sen satulan niin eteen kuin saa. Jos tuntuu pahalta, niin siirtää taemmaksi.
Sieltä edestä ne tehot tulee.
Tehon ja voiman sekoittaa helposti arkikielessä.
Voiman täytyy polkemisessa jalostua kammen väännöksi ja akselin kierrosnopeudeksi, jotta voidaan puhua tehosta.
Satulan optimi paikka maksimivoimalle ja nopeimmalle pyöritykselle ei välttämättä ole sama. Hakisin ennemmin puhtainta pyörityksen liikerataa, jolla häviöt ovat pienet, kuin putkelta runttaamiseen verrattavaa hetkellistä maksimitehoa.
Lyhyemmät kammet voivat auttaa lyhytjalkaista pyörittämään paremmin.
Summa summarum. Kaikki mittailut voi unohtaa siirretään vaan satulaa taakse tai eteen päin riippuen siitä mitä haetaan![]()
Aika hyvä.
Ei ainakaan satulan kärjellä mitään merkitystä koska eihän se ole mikään eksakti mitta, joka satulassa eri. Tuota perinteistä luotinarulinjausta käyttänyt itse ja mielestäni toimii ihan hyvin. Ja jos satulan sijaintia käyttää mittaamiseen niin mielestäni satulan kiinnityspiste tolppaan on parempi.
Kirjanmerkit