Ei mun kunto mikään ihmeellinen ole mutta maastossa nopeudet on pienempiä kuin kadulla ja sähköä kuluu tuntia kohden vähemmän. Ei sellaisilla vajaa puolimetriä leveillä mutkikkailla poluilla nopeudet hirveän korkealle nouse.
Josko keskitytään niihin meidän kaikkien havaintoihin eikä dissata toisia sen vuoksi että ajoprofiili ja varmasti maastonkin profiili on erilainen.
Onhan samanlaisella autollakin eri kuskien kulutus hyvin erilainen, miksei siis fillarillakin.
Jotenkin saan käsityksen että jos muut ei aja kuten vaikka Santtu75 ja Bndit niin heidän ei pitäisi ajaa ollenkaan, ainakaan sähköllä. Miksi näin? Onko tämä jokin palstan uusi keskustelutapa?
Jos puhutaan sähköavusteisesta pyöräilystä niin oletuksena on että moottori on avustavassa roolissa.
Jos moottorin tuottamat watit ylittävät kuskin tuottamat watit pääroolissa on moottori eikä kuski.
Se nyt vaan sellaista jalkojen heiluttelua ajella jollain turbolla. Eipähän paita kastu.
Siis ei todellakaan mikään tarkoitus millään tavalla tarkoitus vähääkään "kritisoida" jonkun muun henkilön ajotyylejä, sähköavusteinen pyörä kun siitä tosiaan hieno peli, että kuski pystyy tuota avustustasoa valitsemalla, kohtuullisissa määrin vaikuttamaan tuohon minkä tyylistä ajoa kukakin ajaa (siis avustuksen osalta).
Itse oikeammin pikemmin hämmästelen tuota eroa omiin kokemuksiin kun erot niin isot, ei sinänsä sen kummallisempaa
On kaksikin ja ollut eka jo kohta kymmenen vuotta.
Kaikki saa toki ajaa millä huvittaa mutta en vaan käsitä mihin jotain turboa tarvii jos ei nyt ihan jalaton hiihtäjä ole…sillä lailla ajamisella ei nyt pyöräilyn kanssa ole muuta yhteistä kuin jalkojen liike.
Boschin moottorihan on siitä hieno, että se ei rajoita kokonaistehoa mihinkään tiettyyn lukemaan. Eli vaikka polkisit turbolla ja itse 600W teholla, moottori antaa silti maksimitehonsa ulos, eikä leikkaa polkijankaan tehoaTietysti edellyttää, että moottorin osalta pysytään sallitulla nopeusalueella.
Näin ainakin taitava ajaja pystyy rasittamaan itseään yhtä paljon avustustasosta riippumatta.
Offtopiciksi menee, mutta ensimmäistä kertaa kun sähköpyörällä painelin kunnon lenkin (oli kyllä Shimanon sähköt täpärissä) ja avustuksetkin oli pääasiassa siellä korkeammassa päässä(trail/boost), niin kyllä oli silti paita ihan läpimärkä ja ukko täysin finaalissa. Strava sanoi, että huomattavasti normaalia kovempi lenkki. Ja joo sinä kesänä oli takana jo jatkuvaa maastoajoa luomulla tuhannen kilometrin luokkaa. Saatoin kyllä vähän hihkua ääneenkin puuskutuksen lomassa
Ei se avustustaso kerro juuri mitään siitä, kuinka rankka lenkki on polkijalle. Sama talvella kun sotkee upottavassa lumessa. Kyllä hiki lentää jos kuski haluaa. Keskinopeus maastossa ja sitä myöten matkakin on sitten selkeästi kyllä suurempi kuin luomulla ja hauskuustasokin nousee selkeästi
Nykyään normimoodi itsellä eMTB maastossa, paitsi jos on luomuilijoita mukana. Silloin Eco/Tour+, niin saa itsekin vähän treeniä eikä mene tyhjän pyörittelyksi.
Tuokin on totta jos vaan nopeutta voi nostaa ja maasto on muutakin kuin tasainen neulaspolku. Olen huomannut että eroa on enempi siinä mitkä lihakset rasittuu. Tempa tulee nostettua samalle rasitustasolle kuin luomuna. Tehostuksen kanssa reilua vauhtia enduroidessa yläkroppakin rasittuu reippaasti.
Eilen tuli vedettyä paikallista lyhyttä endurolenkkiä reilulla tempolla. Sunnuntaiaamuisin siellä ei ole ketään joten fillarillakin voi päästellä ja polkukin oli sopivan kova yöpakkasen jäljiltä. Hiton raskasta eikä tuo moottorin teho yksinään riitä vauhdikkaaseen etenemiseen alkuunkaan. Kyllä saa tosissaan polkea ja 10min kierroksen jälkeen on aika puhki. Tuon hauskuuden takiahan tässä sähköllä ajetaan. Modena oli touring. Tykkään siitä enduroajossa.
Vieläkö täällä väitellään onko sähköfillarointi oikeaa pyöräilyä?Samasta aiheesta väännettiin muistaakseni vuonna 2017.
Itselleni oikeastaan ihan sama miten jotkut määrittelee pyöräilyn. Oma ajatusmaailma oli hyvin pitkään sellainen että kärsimysten kautta voittoon. Joku hissipyöräily oli niin nynnyjen touhua että... Oma sähköfillarin ostopäätös lähti siitä kun katsoin 20 minuuttia pitkän laskuvidon alpeilta, jossa kypäräkameran välityksellä ihastelin miten jossakin voi lasketella alamäkeen 20 minuuttia yhtä kyytiä. Aloin funtsia, voisiko sähköavustus tuoda tuon alamäkifiiliksen Suomen tasamaillekin. Ja kyllä se voi. Tosin rajoitin täytyy välillä ohittaa...
Pyöräily on älyttömän hieno laji, koska sitä voi harrastaa niin monella tavalla. On taitolajeja kuten yksipyöräily, sirkuspyöräily, street, dirt, trial, jne... Erilaisia kuntoa vaativia lajeja xc:stä, maratoneihin, maantietä, cyclocrossia, gravelia, rata-ajoa, jne... Painovoimalajeja DH, enduro, parkkipyöräily, jne... Työmatkapyöräily, hyötypyöräily, retkipyöräily, jne... Oikeastaan kaikkia näitä yhdistää voiman annostelu polkimilla. Kyllä alamäkilajeissakin pitää oikeissa tilanteissa polkea. Lisäksi fillarin hallinta kropalla.
Oma, ja vain oma, rajani menee siinä voiko sähköfillarilla ajaa polkematta. Siinä vaiheessa kun voimaa annostellaan polkimien sijaan kaasukahvalla tai peukalovivulla, muuttuu mielestäni laji ihan toiseksi. Siitä tulee moottoripyöräilyä. Sähköavusteisuus tuo toki polkimillakin tehoa annostellessa huomattavia etuja, mutta samat lainalaisuudet toimii edelleen eli kampia pitää osata polkea oikeissa paikoissa tai ne kolisee kiviin ja juuriin. Ja kaiken mitä oppii sähköavusteisella fillarilla ajaessa, saa jalostettua myös luomufillarilla ajoon.
Sähköpyöräily on tietysti parasta pyöräilya. Kuitenkin kuskin tulisi mielestäni tuottaa enemmän watteja kuin moottori. Mikäli tämä ei toteudu niin kyse on silloin moottoripyöräilystä.
Kiitos edelliselle nimimerkille arvokkaasta mielipiteestä. Kysyin asiasta openai:n hallinnoimalta keskustelubotilta.
Tämä on mielipidekysymys, johon ei ole yhtä oikeaa vastausta. Joillekin sähköpyöräily voi tuntua yhtä todelliselta pyöräilyltä kuin perinteinen pyöräily, kun taas toisille se voi tuntua vähemmän haastavalta tai vähemmän fyysisesti vaativana.
Sähköpolkupyörä on kuitenkin yleensä varustettu avustusmoottorilla, joka voi auttaa polkemisessa, mikä tekee pyöräilystä vähemmän rasittavaa ja mahdollistaa pidemmät matkat ja suuremmat nopeudet kuin perinteisellä pyörällä. Tämän vuoksi jotkut saattavat pitää sitä vähemmän fyysisesti vaativana liikuntamuotona.
Toisaalta, sähköpyöräily on silti pyöräilyä, ja se voi edelleen olla hyvä tapa harjoittaa liikuntaa ja nauttia luonnosta samalla kun vähennetään ympäristövaikutuksia. Jokainen voi päättää itse, mitä haluaa kutsua pyöräilyksi, mutta on tärkeää muistaa, että tärkeintä on löytää liikuntamuoto, joka tuntuu hyvältä ja sopii omaan elämäntyyliin.
Olen ajanut 15 vuotiaasta asti kaikenlaisilla moottoripyörillä ja 5-vuotiaasta asti kaikenlaisilla polkupyörillä. Sähköavusteinen polkupyörä ei ole moottoripyörä, paitsi silloin kun siinä on käsikaasu, niin kuin Elbike totesi. Ekan kerran kun ajoin sähkömaastopyörällä niin ensimmäisenä tuli mieleen että tässä on nyt yhditetty maastopyörän ja moottoripyörän parhaat puolet ja samaa mieltä olen edelleen. Ja toisaalta taas tuo työmatka sähköhybridi jonka ostin korvaamaan auton työmatkoille ja julkiset muuhun liikkumiseen, on tehnyt juuri sen, täydellisesti.
Olemme siis yhtä mieltä sähköpyöräilyn hienoudesta.
Avutusrajasta kun on aina parranpärinää niin minusta voisi olla niin että sellaisilla pyörillä joilla kuskin on tuotettava enemmän watteja kuin moottori niin avustusraja voisi olla korkeampi kuin 25 kmh. Esim. 45 kmh.
Herneaivo?
^EU:lle ? Kysehän on koko EU:n kattavasta säädöksestä.
Sitäpaitsi on jo olemassa se 45km/h luokka. Niiden paikka ei vaan ole pyöräteillä ja siksi niihin sovelletaan mopoilun sääntöjä.
Meniköhän tämä tietyn valmistajan tekniikkaan keskittyvä ketju nyt hieman "Ulos" aihepiiristään.
^menihän se niinkuin täällä monesti tapahtuu
Onkohan kuinka yleistä boschien kanssa, että avustus katkee 23km/h vauhdissa?
Itselläni käy näin ja huoltoliikkeet nostaa kädet pystyyn. Ei kuulemma pysty tekemään mitään asialle.
Rengaskoko on jo muutettu boschin softalla niin pieneksi kun pystyi, mutta se ei kauheasti auttanut.
Tuntuu aika uskomattomalta, ettei tuolle voisi tehdä mitään.
Viripalikkaan en haluaisi, riittäisi että vehje kulkisi sen 25. Nyt jää ärsyttävästi jälkeen porukkalenkeillä.
Pyörän valmistajalle postia ei ole yleistä paremminkin avustustukset katkee karvan verra yli 26km/h.
^Mulla Gen4 katkaisee kokonaan juuri vähän yli 26 km/h. Tämä siis sen oman nopeusnäytön mukaan, oikeasta nopeudesta ei ole hajua.
Joskus aiemmin kyselin sellaisesta kun polkemaan lähtiessä tuntuu sellainen pieni klappi. Tämä ilmeisesti on Boschin ominaisuus mutta välillä se klappi on alkanut olla aikas iso siis oikein selvä klonksahdus. Tämä siis liikkeellä ollessa.
Liekö jotain vikaa vai edelleen normaalia?
^
Oma klonksuu enemmän, mitä isompi avustus on käytössä. Tehnyt sitä uudesta asti ja koeajoin ostaessa kahta samanlaista jotka molemmat tekivät samaa. En ole kyllä kysellyt huollosta onko normaalia.
Kysytäänpä täältä Boschin järjestelmään vihkiytyneiltä:
Pystyykö uudella Boschin Smart System -tekniikalla varustettua yksittäistä sähköpyörää käyttämään helposti esim. kaksi eri käyttäjää perheessä? Jos siis hankkisi perheeseen tällaisen yhteiskäyttöpyörän, niin onko kuinka sujuvaa hypätä oman henkilökohtaisen älykännykän kanssa puikkoihin toisen käyttäjän jäljiltä? Löysin tällaisen ohjeen Boschin sivuilta:
Can I connect more than one smartphone to my eBike?
eBike Flow App
Kiox 300
Change product
You can in principle log in with the same eBike Flow app account (same access details) on different smartphones. If you want to save your activities across different smartphones in the same account one after another, observe the following points:
1. You are logged into the eBike Flow app on both smartphones with the same access details.
2) To change the smartphone, start new pairing with the "new" smartphone and make sure that the "old" smartphone is not in the immediate vicinity or delete the eBike from the Bluetooth settings of the "old" smartphone.
Additionally, please note that only one smartphone can be connected to the eBike at any time. (Vaatiiko tämä paritus, että pyörässä on kiinni Kiox 300 -näyttö, ja pidetään virtapainiketta pitkään pohjassa LED Remotesta?)
Ilmeisesti kahdella täysin erillisellä Flow App -tilillä on jo mahdotonta operoida samaa pyörää?
Boschin sivuilta ymmärtäisin, että pyörän voi lukita tai avata (eBike Lock eli "eLukitus") kännykällä. Jos käyttäjä 1 on ajanut pyörällä viimeksi ja eLukinnut pyörän kännykällään A, niin voiko käyttäjä 2 tulla kännykän B kanssa ja avata pyörän eBike lukituksen, koska ensinhän pyörä on ainakin onnistuttava parittamaan kännykkään edellä mainittujen ohjeiden avulla? Onnistuuko paritus vaikka pyörässä eLukitus olisi kytketty?
Veikkaan että klappi tai klonksu tulee vapaarattaasta eikä moottorista…
Kirjanmerkit