GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 428 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 328 378 418 426 427 428 429 430 438 478 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.811 - 12.840 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #12811
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^^Suurimman osan mahdollinen heikkous on nuo ensiasennus kiekot. Muuten melko samanlaisia voimansiirroltaan. Itse hieman kasvattaisin budjettia ja katselisin jos löytyisi kuituista.
    Kannattaa myös huomioida nuo painorajat, jos kuski kookkaampi niin kuormattuna esim. tuo 110kg tulee aika äkkiä täyteen.

  2. #12812
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Minusta kiekot ei ole ongelma, koska niiden uusiminen on kaikista helpoin homma. Ja ne pystyy sitten siirtämään vaikka seuraavaan pyörään jos on tarve.

  3. #12813
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^Sanoinkin "Mahdollinen heikkous" mutta tietenkin voisi sijoittaa muutaman satkun niin saa laadukkaammat kiekotkin. Toisaaltaan alle 500:llä sadalla saa jo mainioita kiekkosettejä ja tosiaan toiset varalle vaikka maantierenkailla.
    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...farbe=R075_P02 Tuossa voi si olla mielenkiintoinen vaihtoehto kaiken Shimanon ja SRAM:n lisäksi.

  4. #12814
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^Sanoinkin "Mahdollinen heikkous". Pärjäähän noillakin hyvin mutta tietenkin voisi sijoittaa muutaman satkun niin saa laadukkaammat kiekotkin. Toisaaltaan alle 500:llä sadalla saa jo mainioita kiekkosettejä ja tosiaan toiset varalle vaikka maantierenkailla.
    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...farbe=R075_P02 Tuossa voi si olla mielenkiintoinen vaihtoehto kaiken Shimanon ja SRAM:n lisäksi.

  5. #12815
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Tuli villi idea, että rakentaisi hardtail-rungosta gravelin. Osassa rungoista on maastopyöräksi hieman vanhanaikainen geometria, joka olisi graveliksi moderni. Gravel-runkoon verrattuna pitäisi laittaa kokoa tai jopa kahta pienempi runko, jotta reachista ei tulisi liian pitkää. Hardtaililla saisi myös rengastilaa talveksi huomattavasti enemmän ja toisaalta tästä olisi hyötyä kesälläkin, kun voisi käyttää nopeita XC-renkaita. Hardtail-runko ja jäykkä etuhaarukka on tosin ihan tieajossa ehkä hieman hitaampi kuin perus sorapyörä.

    Pitäisi ainakin siirtyä 1X-voimansiirtoon, mutta esimerkiksi superboost-kammilla pyörään saisi riittävän ison eturattaan sorakisoihin, kuten tämä hollantilainen on tehnyt. https://www.bikeradar.com/features/p...canyon-exceed/.

  6. #12816
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    ^ Se ehkä ainakin kannattaa huomioida, että mtb-rungoissa BB-dropit taitaa olla keskimäärin selkeästi pienempiä kuin dedikoiduissa gg-geometrioissa. Jäykän keulan pituus toki vaikuttaa lopullisen dropin määrään jonkin verran.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #12817
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Noi Belgien/Hollantilaisten rantakisapyörät on jänniä, toimisivat varmaan suomalaisella keväisellä rospuuttohiekkatielläkin.

    https://servicekoers.cc/wp-content/u...hbike-tips.jpg

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  8. #12818
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Tuli villi idea, että rakentaisi hardtail-rungosta gravelin. Osassa rungoista on maastopyöräksi hieman vanhanaikainen geometria, joka olisi graveliksi moderni.
    Tämä sama ajatus pyörii joskus omassakin päässä. Mutta halvalla sitä ei oikein saa…

  9. #12819
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Noi Belgien/Hollantilaisten rantakisapyörät on jänniä, toimisivat varmaan suomalaisella keväisellä rospuuttohiekkatielläkin.

    https://servicekoers.cc/wp-content/u...hbike-tips.jpg

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
    Monsterikrossarin paluu. Vaikka leveistä renkaista onkin runsaasti iloa pehmenneillä teillä, niin hienon hiekan ja saven sekoitus voimansiirrossa ja muissa pyärivissä osissa on keväisen gravelin haastavin tekijä.

  10. #12820
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tämä sama ajatus pyörii joskus omassakin päässä. Mutta halvalla sitä ei oikein saa…
    Exceedejä liikkuu aika halvalla eikä se uusikaan pyörä kovin kallis ole. Droppitankoisen osasarjaan meneekin sitten rahaa.

  11. #12821
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Itsellä kellui mielessä talvella pistää Salsasta droppitanko, Apexit ja jarrut kiinni tohon 29+ssaan. Olisi tullut monstergraveli

    En kyllä jaksanut vaivautua edes setvimään mitä kaikkia ongelmia olisi tullut vastaan

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  12. #12822
    K.Kuronen Guest

  13. #12823
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Tosi mielenkiintoista touhua. Tuossa on laitteen rakentaminen suht isossa osassa kisaamista.

  14. #12824
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Tuolla on aiheesta lisää, jos kiinnostaa lueskella: https://granfondo-cycling.com/bike-c...d-pier-egmond/

    Kogan vanhassa Beachracerissa on tosi korkea keskiö (60 mm droppia ja 29 x 2,25/2,1” renkulat). Aerompi ajoasento korkeasta keulasta huolimatta ehkä vai onkohan siinä vaan menty Euro-cx-pyörien jalanjäljissä? Nykyversiossa taitaa keskiö olla edelleen yhtä korkealla vaikka runkoa on muuten päivitetty nykystandardeihin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #12825
    r.a.i Guest
    Itse rakensin droppitankoisen monsterikrossin teräsrunkoisen maasturin pohjalle. Runkoa piti lyhentää pari senttiä, mutta muutoin homma oli aika kivuton. Kahvoiksi laitoin TRP hylexit ja 1x tangonpäävaihtaja. Oikeastaan rakensin tuon sillä aikaa, kun odottelin custom runkosetin valmistumista "allroad" fillariin.

    Ihan kiva peli tuosta tuli ja ok ajettava, mutta kyllä on vähälle jäänyt käyttö. Tallista löytyy kevyt XC-täpäri ja en kyllä oikein keksi, että missä oloissa tuo monsteri olisi sitä parempi kun en pyöräretkeilyä harrasta.

    Tuon allroad/gravel pyörään verrattuna taas maantien ajaminen tuolla on niin toivottoman tylsää ja hidasta puuhaa, ettei sitä huvikseen viitsi harrastaa.

    Mutta jos olis lyhyehkö työmatka niin kelvipommitukseen tuo menisi ja talvipyöräksi. Tai sitten tosiaan tarakkaa/runkolaukkua yms. ja retkikäyttöön.

  16. #12826
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Ei pitäisi ikinä kokeilla kaupassa pyöriä, nyt joutuu sairastamaan ostokuumeen pois.
    Kummasti sitä alkaa järkeilemään että Cännärin Topstone olisi järkipeli lenkeille ja työmatkoille. Vanhaa pitäisi jo päivittää ja niin edelleen

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  17. #12827
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709

    Kura näkyy paremmin kun on tummenpisävyinen pyörä.

    edit: mikäs tuo Stenun nyssäkkä satulan alla on? Palaa välillä hermot tuohon Pron halpislaukkuun ja mietin olisiko tuollainen rullattu malli parempi.

  18. #12828
    Liittynyt
    10/2017
    Viestit
    51
    Onko olemassa nyrkkisääntöä kuinka paljon gravelin ajoasennon pitää olla pystympi kuin maantiepyörässä? Minulla on aiemmin ollut M-kokoiset maasto-, hybridi- ja maantiepyörä, ja uusi gravel tuntuu tosi pieneltä M-kokoisena. Gravelissa vaakaputki on 30mm lyhyempi kuin maantiepyörässä, ja mitta satulan kärjestä tankoon on gravelissa 70mm lyhyempi kuin maantiepyörässä.

  19. #12829
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _dc_ Katso viesti
    Onko olemassa nyrkkisääntöä kuinka paljon gravelin ajoasennon pitää olla pystympi kuin maantiepyörässä? ...
    Ööö...kuka sanoo, että pitää?

  20. #12830
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    646
    Joskus alkuaikoina oli isompiakin eroja, mutta nykyään hioutuneet liki samoille mitoille. Ajotyyli kummallakin liki samaa eli vauhdikkaampaa lenkkiä/kisoja/kuntoajoja.

  21. #12831
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ööö...kuka sanoo, että pitää?
    Josko tuo kysymys heräsi näistä kahdesta tällä sivulla olevasta fillarista?
    Sitä "miehekästä" droppia maantietyyliin ei kauheasti ole havaittavissa.

    ^nykyään hioutuneet liki samoille mitoille
    Elikkäs ei niitä erota toisistaan?

  22. #12832
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    Dc, hieman pieneltä tuntuu, olet ehkä tehnyt virheen että olet liikaa tuijottanut kokomerkintöihin. Noissa valmistajien kirjainmerkinnöissä eli ole mitään standardeja joten voi helposti mennä metsään.

  23. #12833
    Eiköhän tuohon vaikuta moni muuttuja eikä mitään ohjeellista sääntöä ole olemassakaan, pyörän tyylisuunta (geo), kuskin mitat ja mittasuhteet, oma käyttötarkoitus, mieltymykset jne jne. Itse ajelen tyytyväisenä inlfitella kun paremmasta en tiedä, näin parimetrisenä myös maastopyörät näyttää satula ylhäällä miltein samalta


    Embrace the moment

  24. #12834
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Aika lähelle samaahan ne dropit on gravellissa ja roadissa. Ajelin aiempina vuosina senttiä paria lyhemmällä ohjaamolla gravellia, mutta nyt tuokin on liikkunut aika samoille mitoille.

    OTB-herkkyys on kieltämättä vähän raju nyt, jos eksyy gravellilla poluille, niinkuin useasti sysksyllä käy. Aina välillä tekisi mieli hommata hissitolppa, mutta sitten se onneksi menee ohi.

    Lyhyemmän ohjaamon eduiksi nään just tuon helpomman painon siirron hankalissa paikoissa ja ehkä myöskin tosi jyrkkien mäkien nousun. Pitkällä hytillä ollaan aika paljon selän varassa.

  25. #12835
    Liittynyt
    10/2017
    Viestit
    51
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ööö...kuka sanoo, että pitää?
    No ei kukaan, tarkoitin ennemminkin että "kuuluuko" graveliin hybridin tyylinen pysty ajoasento vai onko minulla vaan liian pieni pyörä. Kaduilla näkyy aika paljon gravelilla ajelevia joiden ajoasento on lähempänä mummopyörää kuin maantiepyörää.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Dc, hieman pieneltä tuntuu, olet ehkä tehnyt virheen että olet liikaa tuijottanut kokomerkintöihin. Noissa valmistajien kirjainmerkinnöissä eli ole mitään standardeja joten voi helposti mennä metsään.
    Olen 175cm ja valmistajan kokosuosituksen mukaan tilasin 54 kokoisen, mutta pitää laittaa pyörä myyntiin ja etsiä vähän isompirunkoinen tilalle.

  26. #12836
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^MIkä merkki ja tyyppi?

  27. #12837
    Liittynyt
    10/2017
    Viestit
    51
    Marin Nicasio+, tuli ostettua talvella överialennuksen takia.

  28. #12838
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    ^Väittäisin, että nuo luvut mitä olet laittanut ei sitten korreloi rungon koon kanssa.

    70 mm satulasta tankoon ero ; satulan paikka, satulan pituus + stemmi > rungon reach ero, jos pyörät nyt jotakuinkin maantiepyörä ja maantiepyörän näköinen gravel.
    (Satulaputken kulmassa 1 aste on noin 1,3 cm. Tämä sekä satulatolpan setback voi myös vaikuttaa tuohon jos säätövarat loppuu)

    Pyörä siis voi olla liian pieni ja/tai tuntua siltä, mutta 70 mm pituutta lisää ei taida ihan runkoa vaihtamalla tulla, ei edes lähellekään. Olisi ihan hyvä selvittää stack ja reach mitat molemmista.

    Ja voin olla väärässäkin


    lisäys: oliko nämä Marinit niitä joissa tuli kaikenlaisia kokoja väärillä merkinnöillä

    lisäys 2: laita takarengas suoraa seinää vasten ja mittaa etäisyys seinästä keskiöön ja headtuben keskelle runkoon, erotus = reach ja lattiasta keskiöön ja headtuben keskelle, erotus = stack. Katso että pyörä on suorassa. Näin voit verrata noita pyöriä keskenään rungon koon puolesta

  29. #12839
    Liittynyt
    10/2017
    Viestit
    51
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    ^Väittäisin, että nuo luvut mitä olet laittanut ei sitten korreloi rungon koon kanssa.

    70 mm satulasta tankoon ero ; satulan paikka, satulan pituus + stemmi > rungon reach ero, jos pyörät nyt jotakuinkin maantiepyörä ja maantiepyörän näköinen gravel

    Pyörä siis voi olla liian pieni ja/tai tuntua siltä, mutta 70 mm pituutta lisää ei taida ihan runkoa vaihtamalla tulla, ei edes lähellekään. Olisi ihan hyvä selvittää stack ja reach mitat molemmista.

    Ja voin olla väärässäkin


    lisäys: oliko nämä Marinit niitä joissa tuli kaikenlaisia kokoja väärillä merkinnöillä

    lisäys 2: laita takarengas suoraa seinää vasten ja mittaa etäisyys seinästä keskiöön ja headtuben keskelle runkoon, erotus = reach ja lattiasta keskiöön ja headtuben keskelle, erotus = stack. Katso että pyörä on suorassa. Näin voit verrata noita pyöriä keskenään rungon koon puolesta
    Maantiepyörässäni on pidempi stemmi (muistaakseni 30-40mm), joten 70mm eroa ei tarvisi rungon koon vaihdolla saada.

    Nuita Marineja tuli väärillä kokomerkinnöillä, mutta mittojen perusteella satuin saamaan tilatun kokoisen.

    Kiitti vinkistä, pitää ottaa mitat jos viitsin irroittaa maantiepyörän trainerista.

    Tuo Nicasio ei oikein miellytä omaa silmää enkä arvosta teräsrunkoa, joten ihan kiva alkaa katselemaan uutta tilalle.

  30. #12840
    Jos maantiepyörä on ollut pidempään ajossa ja säädöt natsaa niin sen mitoilla sitten etsimään gravelia. Osassa graveleita on hieman rennompi ajoasento (enemmän stackia), mutta reachin pitäisin maltillisesti samana. Tuollainen 7cm ero on xs-xl runkojen välillä tai sitten toisessa on 7cm stemmi ja toisessa 13cm tms.

    Eri merkkien kokosuosituksissa voi olla siis isojakin eroja, niitä katsomalla olet taas tuntemattomilla vesillä vaan vertaisin jo sinulle hyväksi havaittuihin mittoihin.
    Embrace the moment

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •