GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 242 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 142 192 232 240 241 242 243 244 252 292 342 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.231 - 7.260 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #7231
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Itse en milloinkaan ole vaihtanut, toisaaltaan ei yksikään (parempi) pyörä ole montaa vuotta viihtynyt itsellä.

  2. #7232
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ...
    Liekö noissa vapareissa siis eroja, joitakin huolletaan 4 kertaa vuodessa ja toiset ajetaan loppuun huoltamatta?
    Kaikki voi ajaa loppuun huoltamatta.

  3. #7233
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Kaikki voi ajaa loppuun huoltamatta.
    Epäilemättä.


    Ihmettelin vaan tuota Velogia ja sen perään kyselin, mutta pärjäillään nyt tällä kattavalla vastauksella.

  4. #7234
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No esimerkkinä nure. Ajaa vain aurinkoisella kelillä 5km kerrallaan. Saletisti kestää vapari vuosia.

    Sitten vaikka Moukari. Joka ajaa loskapskssa 150km. Saa huoltaa kuukauden välein.

    Niitä laitteita huolletaan niinkuin ajetaan. Kyllä ne jossain kohtaa oppii. Tai sitten laittaa vaan aina uutta osaa kun vanha porsii.

  5. #7235
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Liuta noita simpan napoja nytkin käytössä ja ajettukin noilla on. Koskaan ei ole vapaaratasta tarvinnut vaihtaa, mutta pakkaskauden vapari on tarvinnut öljyhuollon, koska tehtaat laittavat hellemaiden vassut kynsiin. Nuohan toimivat hennoilla jousilla ja vaativat vassun notkistetta.
    Eipä silti voihan joku saada nuokin oikeasti rikki.

  6. #7236
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Epäilemättä.


    Ihmettelin vaan tuota Velogia ja sen perään kyselin, mutta pärjäillään nyt tällä kattavalla vastauksella.
    Mikä napa Velogin videolla avattiin ja mikä sulla tässä oli puheena -joku Zippin?

  7. #7237
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    On se vaan kummaa että tuo Päätön tietää toisten kilometrit niin tarkkaan, turha mun tuota mittaria pyörissä käyttää!

  8. #7238
    Moi, osaako kukaan neuvoa mikä olisi fiksuin tapa saada 8FAT LTD NX 1X12 USX 23 pyörään lisää korkeutta sarville? Ilmeisesti ohjainkannatin tai ohjainputken jatke ovat vaihtoehtoja, kumpikohan lienee fiksumpi tapa korotukselle? Pyörän tiedoista löysin ohjaustangon kiinnityskohdan koon 31,8mm, mutta haarukan yläputken halkaisijan kokoa en löytänyt. Pitänee käydä ostamassa mauseri ja mitata itse, ellei joku alan mies satu tietää vastausta.

  9. #7239
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Siis liian pieni runko tai mikä syy moiseen toimenpiteeseen? Taitaa olla orkkis stemmi melko lyhyt joten vastaavan pituisella jyrkemmällä ei saa paljoa nousemaan.
    Riser tyyppisillä tangoilla saa myös jonkin verran ylemmäs ja tosiaan jatke eräs vaihtoehto mutta kuitenkin yhden sortin viritys.

  10. #7240
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Paras vaihtoehto olisi myös hommata tanko, missä on paljon niin sanottua rise:ä, eli nousua. Yleensä noissa on valmiina joku 20-30mm nousua. Yleensä noissa tangoissa on merkitty levysmitta x nousumitta, esim 740x20mm.

    Alla esimerkkinä tanko, mitä saa jopa 75mm nousulla.

    https://www.bike24.com/p2367889.html

  11. #7241
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^75mm. on jo melkoinen nousu mutta tosiaan jos liian pienestä rungosta niin tulee tiettyjä rajoitteita. Toisaaltaan pyörän valmistajat jossain suhteessa typeriä sahatessaan haarukkaputken minimiin eikä jätä reilusti spacereita yläpuolelle.

  12. #7242
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No esimerkkinä nure. Ajaa vain aurinkoisella kelillä 5km kerrallaan. Saletisti kestää vapari vuosia.

    Sitten vaikka Moukari. Joka ajaa loskapskssa 150km. Saa huoltaa kuukauden välein.

    Niitä laitteita huolletaan niinkuin ajetaan. Kyllä ne jossain kohtaa oppii. Tai sitten laittaa vaan aina uutta osaa kun vanha porsii.
    Haha, joo. Laitteet ovat ruvenneet silti kestämään hyvin - vaijereita vaihtoon säännöllisesti, ketjua kattilaan ja laakereille rasvaa, niin pyörillä ajaa kauan. Ennen noita tuntui hajoavan useammin, mutta oikealla huollolla on merkitystä. Vapareitakaan ei ole paukkunut pitkään aikaan, mutta läskipyörän navan akselin sain katki, kun tein vähän liian optimistisen kalliodropin. Ei siis läpiakselin, vaan sen navassa itsessään olevan onton akselin, jonka läpi läpiakseli menee.

    Ehkä uppovahaaminen on ollut isoin juttu pyörien osien kestävyyden kannalta. Eipä noissa toimenpiteissä kauaa mene, kun ottaa ne rutiiniksi. DT:n navat ovat siitä kyllä käteviä, kun niiden huoltaminen on viiden minuutin homma.

    Vielä kun saisi renkaat kestämään paremmin. Nyt on ainakin koko talvi treenattu ajotekniikkaa, joten pitäisi olla pehmeämmät kädet.

  13. #7243
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    32
    Trek 520 retkipyörä gravelkulkineeksi. Jos hieman päivittäis pyörää ainakin kiekkojen osalta. Saako vielä jostain vannejarrullisia ja pikalinkullisia kiekkoja? Ja mitkä olis semmoset ihan ookoot? Ei varmaan olisi huono idea siirtyä jo tubeleksiin, joten jos olis vielä kumeja ehdottaa. Nykyään päällä 40mm vittorian sliksit. Kiekot jos löytyis 500e hintaluokasta.
    Parempi pyy pivossa ku kyy pipossa.

  14. #7244
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti V.Altteri Katso viesti
    ...Saako vielä jostain vannejarrullisia ja pikalinkullisia kiekkoja?
    Saa. Ellei oma pyöräliikkeesi suostu toimittamaan niin tilaat nettikaupasta, vaikka Saksasta. Tai jostain kiekkopuljusta kuten Huntilta.

    Ja mitkä olis semmoset ihan ookoot?
    Onhan niitä moniakin. DT Swiss on aina varma valinta ja varauksin myös Mavic jos "tehdaskiekkoja" ajatellaan. Sitten on toki mahdollisuus kauppojen tarjoamiin omiin custom-kokoonpanoihin tai rakentaa konfiguraattoreilla mieleiset.

    Ei varmaan olisi huono idea siirtyä jo tubeleksiin, joten jos olis vielä kumeja ehdottaa.
    Ei ole huono, vaan erimnomainen idea. Kumeista on topsuja vaikka kuinka, ei ole lainkaan pikakysymys alkaa niistä keskustella tässä.
    Kiekkovalinnassa ota sitten huomioon, että vanteiden pitää olla tubeless-readyt.


  15. #7245
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Aika vähän noita esim bike24 on tarjolla. Äkkiä en taida löytää yhtään sopivaa. Eli kasaamiseksi taitaa mennä.

  16. #7246
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Aika vähän noita esim bike24 on tarjolla. Äkkiä en taida löytää yhtään sopivaa. Eli kasaamiseksi taitaa mennä.
    Just katoin, että on hyvin tarjolla juuri sielläkin.


  17. #7247
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Just katoin, että on hyvin tarjolla juuri sielläkin.
    Laita ihmeessä linkkiä sopivaan. Sitä kai tuo kysyjä tuossa etsii. Touring käyttöön tarttee olla kuitenkin aika robusti kiekko. Normaali vannejarrullinen maantiekiekko ei kyllä toimi.

  18. #7248
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    ...Touring käyttöön tarttee olla kuitenkin aika robusti kiekko. .
    Lukeeko kukaan koskaan mitä kysytään?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti V.Altteri Katso viesti
    ... gravelkulkineeksi...
    Jotkut perus cyclocross-kiekot kelpaa tai Mavic Aksiumit vaikka. Ei kaikki aja pää edellä valtaojaan.

    Pitää toki varmistaa, että napa on 135 eikä 130 mm. Kai Trekissä on 135 mm?

    Toki on vielä epäselvää miksi kysyjä kaipaa uusia kiekkoja. Onko vanhat loppuunajettu vai eikö muuten kelpaa ajateltuun käyttöön. Ja mitä hakee uusilta kiekoilta verrattuna vanhoihin.
    En minä ainakaan ala linkittää kasaa kiekkoja pikakysymyksiin ennenku speksit on selvillä.


  19. #7249
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Lukeeko kukaan koskaan mitä kysytään?



    Jotkut perus cyclocross-kiekot kelpaa tai Mavic Aksiumit vaikka. Ei kaikki aja pää edellä valtaojaan.

    Pitää toki varmistaa, että napa on 135 eikä 130 mm. Kai Trekissä on 135 mm?

    Toki on vielä epäselvää miksi kysyjä kaipaa uusia kiekkoja. Onko vanhat loppuunajettu vai eikö muuten kelpaa ajateltuun käyttöön. Ja mitä hakee uusilta kiekoilta verrattuna vanhoihin.
    En minä ainakaan ala linkittää kasaa kiekkoja pikakysymyksiin ennenku speksit on selvillä.
    Totta. Jos on keventelykiekot vaan haussa, niin nuo huntin crossikiekot varmaan ihan pätevät.

  20. #7250
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    32
    Toiset kiekot tulisi karkeampaan hiekkatie ajeluun. Vanhat jäisi varalle ja mahdollisille asfaltti ajoihin. Toki vanhat ovat tuhansia kilometrejä rullatut ja elämää nähneet hinnat alkaen kiekot. Ja sitte ne tubelessit kiinnostaa.

    https://eu.huntbikewheels.com/produc...-28deep-22wide
    Huntin tarjontaa katselin, kun se tuossa mainittiin. Nämä varmaan sopivat käyttötarkoutukseen?

    https://eu.huntbikewheels.com/produc...ur-hunt-wheels

    Jätetään rengas jutut minimiin, mut tommoset ois samassa puodissa myynnissä, lienevät nekin ihan hyvät.

    Jos ei noilla valinnoilla ihan puihin mene, niin pistän tilaukseen. Ja joo 135mm on navan leveys.
    Parempi pyy pivossa ku kyy pipossa.

  21. #7251
    Huntilla on pari kertaa vuodessa hyvät alet, edelliset taisi päättyä reilu viikko sitten. Seuraava varmaan black friday.

  22. #7252
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^^Nuo nyt ei mitkään keventelykiekot ole...

    ^Juu, 15% ale taisi juuri loppua mutta uutta odottaessa.

  23. #7253
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Nuo nyt ei mitkään keventelykiekot ole...

    ^Juu, 15% ale taisi juuri loppua mutta uutta odottaessa.
    Onhan ne kovaan ajoon tarkoitetuiksi cx-kiekoiksi kohtalaisen köykäiset. Mun gravelin 50 mm 32-pinnaiset aerokiekot on varmaan 1750 g, mutta mitä väliä. Sitten niissä on vielä insertitkin sisässä.

  24. #7254
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807

    Peukalo ylös

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Onhan ne kovaan ajoon tarkoitetuiksi cx-kiekoiksi kohtalaisen köykäiset. Mun gravelin 50 mm 32-pinnaiset aerokiekot on varmaan 1750 g, mutta mitä väliä. Sitten niissä on vielä insertitkin sisässä.
    Reisi ratkaisee. Tähän peukalohymiö

    Ja jos joku rajapyykki tosiaan täytyy olla niin yli kilon painavat kiekot on ylipainoisia. Ei ole väliä onko 1250 vai 1450g. ylipainoisia ovat.

  25. #7255
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Ja jos joku rajapyykki tosiaan täytyy olla niin yli kilon painavat kiekot on ylipainoisia. Ei ole väliä onko 1250 vai 1450g. ylipainoisia ovat.
    Siis kilo per kiekko, 2 kg kiekkopari?

  26. #7256
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Siis kilo per kiekko, 2 kg kiekkopari?
    No siinä painossa jo tuntuu. Treenikiekot on sen painoiset ja alumiiniset, varsinkin nastarenkailla tuntuvat tosi nihkeiltä ajaa. V.Altterille tilausta vaan menemään, tuolla napaleveydellä ei nyt uusia niin helposti löydy. Schwalben renkaat varmasti ihan ok, GG-rengasketjua voi sitten lukea jos joku yö ei nukuta.

  27. #7257
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    50mm korkeat kiekot yleensä painaa, tietenkin makuasia jos moisia käyttää mutta itse mielummin 30milliset ja hieman kevyemmät...

  28. #7258
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    50mm korkeat kiekot yleensä painaa, tietenkin makuasia jos moisia käyttää mutta itse mielummin 30milliset ja hieman kevyemmät...
    Jep, 30 mm on hyvä monenlaiseen ajoon. Ei tarvitse pelätä että laipat osuu johonkin kiveen.

  29. #7259
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti V.Altteri Katso viesti
    Ja joo 135mm on navan leveys.
    Doublecheckaisin tämän. 135 mm oli vanha mtb-napojen standardileveys ja maantienavat on 130 mm. Myös ne Huntit uskoakseni.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #7260
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    32
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Doublecheckaisin tämän. 135 mm oli vanha mtb-napojen standardileveys ja maantienavat on 130 mm. Myös ne Huntit uskoakseni.
    Hyvä korjaus. Mittasin omiani sitten. Täytyy varmistua asiasta.
    V.Altteri muokkasi tätä : 13.04.2023 at 11.19
    Parempi pyy pivossa ku kyy pipossa.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •