Juu, kiekkosaaga ratkaistu. Briteistä löytyi 140mm acr stemmi. Eli hypätään levyjarrukelkkaan.
Juu, kiekkosaaga ratkaistu. Briteistä löytyi 140mm acr stemmi. Eli hypätään levyjarrukelkkaan.
Vai jatkuuko se, että mitkä levyjarrulliset aerokiekot![]()
Mitä multa meni ohi. Ei tarvitsekaan uusia kiekkoja kun ostaa uuden stemmin?
Homma vähän eskaloitui. Mullakin on laatikon pohjalla muutama stemmi mitkä suorastaan huutaa projektia ympärilleen ;p /OT
Kiekoista; mieleen tulee heti pari alamäkeä missä mua arveluttaisi lasketella vannejarrullisilla hiilikuitukiekoilla siinä pelossa että jarrupinnat kuumenee hyytelöksi. Tuollaisia ovat jyrkät alamäet missä on lyhyet suorat yhdistettynä jyrkkiin mutkiin ja neulansilmiin, ja lisäksi huonokuntoinen ja epäpuhdas asfaltti. Tällaisissa paikoissa kuskin keveydestä ja tien tuntemisesta on etua, mutta jos jompi kumpi ehto ei täyty niin ajaminen menee turhan jännäksi. Suomessa en ole tällaisiin törmännyt mutta muualla kyllä.
The older I get the faster I was
Nyt kun sinulta "säästyi" noin 1200 € ja ajat muistaakseni mekaanisella vaihteistolla niin säästyneet rahat voisi käyttää vaikka tähän
https://www.bike-discount.de/en/shim...kaAv5_EALw_wcB
Di2 R7100 groupset
Olen katsastellut kakkoskiekkoja Gravel-pyörääni. Olisikohan täällä kokemuksia tuollaisista n. 250e-300e hintaluokan kiekoista maantiekäyttöön? Nopealla googlettelulla löysin mm. Vel:n kiekot, jotka vaikuttavat päteviltä ja ovat kevyehköt: https://www.sigmasports.com/item/Vel...-Wheelset/UPQC
Suunnilleen tohon hintaan myös esim. Mavicin kiekot: https://www.bike-discount.de/en/mavi...imano-wheelset
Sramin vaihteisto ja tarkoituksena laittaa n. 30-32mm maantierenkaat kiekoille.
Îtsellä nuo Krysiumit nyt alla ja ei pahaa sanottavaa. Tuollaisissa yleisissä kiekoissa hyvä puoli että varaosia tarvittaessa löytyy helposti.
DT Swissin P tai E 1800 sarja kannattaa tsekata myös. Mulla E1800 sarjalaiset, ihan jees.
Olisi hakusessa vanhaan maantiepyörään uudet kiekot, mutta erityisesti sopivan takakiekon löytäminen tuottaa päänvaivaa. Etsinnässä olisi edullisemman hintaluokan kiekot (alle 200€/kpl). Nykyinen takakiekko on alexrims linus 21 622x17 ja vannejarrut on käytössä. Erityistä päänvaivaa tuottaa takanavan asennusmitat 135x9.
Aikani olen yrittänyt googlen kautta etsiä, mutta tuppaavat olemaan järjestäen 130x10. Tai sitten hinta karkaa aivan ulottumattomiin. Osaako joku suositella jotain liikettä/sivustoa, josta voisi löytyä sopiva.
^Oletko varmasti mitannut oikein, kyllä yleensä vannejarrullisen maantiepyörän takanapa on 10x130mm.
Pikalinkullista taidetaan yleisesti kutsua 135mm/9mm.
Taas paha sanoa mutta maastopuolella 135 yleisempi kuin tuo maantie 130millinen...
Maantiepyörät on 130mm perällä ja maastopyörät 135mm. Pikalinkkunavan akseli takana on 10mm.
Itsekin olen tuota ihmetellyt ja monesti tönärillä mitannut, mutta lopputulos on aina sama. Voimaa käyttämällä tuon 130mm leveän saisi muuten paikalleen, mutta tuo 10mm akseli ei taida kyllä mahtua paikallaan.
^Mikä pyörä kyseessä, ihan uteliaisuuttaan?
Syncrosilta tullut uudet full carbon kiekot (ja parit perinteisemmät ja edukkaammat samaan sarjaan)
Capital SL ja SL Aero
40 mm kehällä paino 1170 g ja 60 mm 1290 g.
Hintaa on 4 teurin pintaan näillä kalleimmilla, jossain oli että vertailuryhmässä ihan kohtuulliset spekseihin nähden (Lighweight, Zipp, NSW yms)
Onhan nuo hienot
https://bikerumor.com/syncros-capita...r-road-gravel/
![]()
Täällä oli hyvä juttu noista.
https://escapecollective.com/syncros...f-both-worlds/
On kyllä oikeasti haluttavat kiekot. Tuon jutun kun lukee, alkaa hintakin tuntua jopa järkevältä.
James Huang aka "angry asian" on minusta hyvä toimittaja. Tykkäsin kovasti Cyclingtips/Nerd Alert podcastsista jossa hän oli mm. Dave Romen ja Caley Frezin kanssa. Nythän koko poppoo on käynnistänyt Escapen, ja vastaavalla konseptilla podcast Geek Warning
Niin noista kiekoista vielä sen verran kaiken muun lisäksi pitäisi olla lähikauppa ja takuut aika pitkiä ja varmoja kun mahdollisen vian osuessa korjaaminen ei liene ihan helppoa
Todella mielenkiintoiset puolat/puolaus, paljonkohan tulee kustantamaan jos/kun uusitaan?
^ vähän näin pelkäisin omistajana
Syncros oli julkaissut aerodataa myös noista kiekoista. Tämähän on markkinointia yms. mutta todennäköisesti kiekot on siinäkin mielessä hyvät.
Sellainen minusta mielenkiintoinen asia näissä aerojutuissa kiekkojen ja julkaistavien pyörien osalta on, että niissä aika hyvin sekoitetaan lukuja siten, että asiat saadaan näyttämään isommilta ja merkittävimmiltä kuin ne oikeastaan on (ottamatta edes kantaa testimetodeihin, sopiviin vertailukiekkoihin, rengasvalintaan jne.)
Suuntaa antavasti aerotestien arvot menee näin:
Tour: testi 45 km/h jossa mukana alaraaja nukke:
- lukemat aeroille ja semiaeroille noin 200-210 W
- tästä nuken osuus noin 130 W
- pyörälle jää kokonaisuudessaan 70-80 W
- tästä runko ja kilkkeet hieman yli 40 W ja kiekot renkaineen jonkin verran yli 30W
Jos nopeus pudotetaan 35 kmh, niin runko ja kilkkeet 20 W ja kiekot 15 + wattia
Jos nopeus pudotetaan 30 kmh, niin runko 10 W + ja kiekot 7-10 W
Mainoslauseessa 7 % nopeampi runko tai kiekko tarkoittaa siis oikeasti 2-3 watin säästöä 45 kmh, ja noin wattia 30 kmh (ja sopivalla rengastuksella jne.)
Pelkän pyörän kiekkoineen kuljettaminen 30 kmh ilmojen halki vaatii siis ainoastaan noin 20 wattia (aeropyörä) ja jokin endurance tasolla 30 wattia
lisäys: ja nuo luvut on osaltaan "valistuneita arvauksia"
Niin toisaalta miksipä noita pitäisi uusia. Tietenkin kolarin tms. sattuessa mutta muuten.
^ Miksi normikiekoistakin menee (joillakin) puolia, onko nuo rikkoutumattomat?
Tuskin hiilikuituun on vielä self healing ominaisuutta keksitty. Ei mikään ole rikkoutumatonta.
Jos toteutusta vertaa yleisesti vaikka LW:n kiekkoihin niin aika kestäviltä bondatut kuitupinnat ovat näyttäneet olevan. Todennäköisesti siinä tällissä menee jo vannekkin rikki. LW taitaa vieläkin tarjota kattavaa korjausta kiekoille, mutta ehkä Syncrosin tapauksessa tulee uusi kiekko Kiinasta tai Taiwanista.
En jaksanut lukea tuota escapen (kaupallista) ylistämistä kovin tarkasti, mutta verrattuna esim. LW tai Coriman täyskuituisiin toteutuksiin, näiden Syncrossien alumiinisen hubin ja kuitusten pinnojen kontaktit hieman mietityttäsi. Noissa toisissa hubi on vakuuttavammin kuiturakenteen sisällä ja näissä taas kuitunen flange (vai mikä lie vanteen osa) näyttää olevan liimattu alumiiniseen hubiin kiinni. Joku muu osaisi varmasti paremmin arvioida kuinka kestäviä liimauksia hiilikuidun ja alumiinin välille saa tehtyä jos kontaktialaa ei ole paljoa. Eikä toi työjälkikään näytä kovin tarkalta jos vertaa rakojen leveyksiä. Escape oli tämän myös huomioinut jutussaan.
![]()
Jep. Onhan se myös esim. pyörän rungon kanssa vähän sama juttu, eli jos ongelmia tulee niin ei niitä täällä paikallisesti pysty korjaamaan.
Tämä oma pyöräjuttuni on muuten siinä vaiheessa että kesäkuun lopulla tuli viestiä että -kiitos, alamme hoitamaan tätä ja seuraavan kerran kuulette meistä 15-22 työpäivän päästä, tai myöhemmin-.
Niin tai siis pystyy kyllä korjaamaan, jos mokaa ja rikkoo itse pyörän.
Tuollaista "yhdestä" langasta väänneltyä kiekkoa ei kyllä ihan heti korjailla.
Kirjanmerkit