MPMessutGiantElectrobikeGarmin
Sivu 8 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 289

Aihe: Rengas "insertit" esim. CushCore ja Huck Norris maastopyöriin

Nämä on mun mielestä ihan hyviä testejä: https://www.pinkbike.com/news/review...den-rated.html ja https://www.bikeradar.com/advice/buy...-tyre-inserts/ voin ainakin allekirjoittaa jutut Rimpactin ja Panzerin osalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uuno1 Katso viesti
    Jännä kikka-kolmonen.Kumpi puoli tulee sitten vannetta vasten ja mikä on ajotuntuma ja suojaustaso?
    Tein aikoinaan saman halkaisun, tämän säikeen alkusivuilla oli kuvakin mutta foorumin kuvat näköjään kadonneet. En muistaakseni laittanut ihan keskeltä, paksumpi puolikas taakse ja ohuempi eteen. Tullut pariin kerttaan ajeltua tyhjänä kotiin kun edes venttiiliä(kään) osaa asentaa. laitoin niin päin että vannetta vasten tuleva osuus jäi tallelle.

Minun setäpyöräilyyn on riittänyt puolikas, mutta en tietenkään oikeasti mitään itserttejä edes tarvitsisi. Tuntumasta en paljoa osaa sanoa kun en mistään mitään ymmärrä. Kokonaisella ajoin hetken aikaa ja siinä tuntui sellainen ehkä tuntui jotain mitä voisi kuvailla puisevuudeksi, halkaistulla sitä ilmaa on 2.8 renkaassa niin paljon että en mitään huomaa. Mutta ehkä siihen jotain progressiota tulee, kun se kuitenkin osan ilmatialsta syö. Oikeiden Kuskien toki kannattaa laittaa kokonainen, ainakin taakse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sak Katso viesti
    Tannuksella ovat huomioineet ilmatilan maksimoinnin

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Tää vaikuttaa hyvältä, mut on varmaan ihana asentaa.

Oma kokemus tannuksesta on että oli helpompi asentaa kun pepi. Toi antaa enemmän periksi kun punnertaa renkaan toista reunaa sinne vanteen uraan ja muutenkin tilaa on enemmän.
    Bonuksena normaali venttiili toimii ton kanssa.
    Vanteen suojauksen kannalta olettaisin että toi on hepposemmasta päästä, mutta pitää renkaan hyvin paikallaan ja suojaa pikkuiskuilta kyllä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qps Katso viesti
    Oma kokemus tannuksesta on että oli helpompi asentaa kun pepi. Toi antaa enemmän periksi kun punnertaa renkaan toista reunaa sinne vanteen uraan ja muutenkin tilaa on enemmän.
    Bonuksena normaali venttiili toimii ton kanssa.
    Vanteen suojauksen kannalta olettaisin että toi on hepposemmasta päästä, mutta pitää renkaan hyvin paikallaan ja suojaa pikkuiskuilta kyllä.
    Mitenköhän Pepis tire noodle mahtaa muuten pärjätä iskunkestävyydessä esim. Rimpact Pro:ta vastaan? Saako läpilyöntejä aikaiseksi jos laskeutuu huolettomasti?

Voin sanoa, että mä ainakin olen saanut jos paineet siinä alle 30psi tienoilla. Yhen kehän sain flätspotille(hyppyrin keissaus, terävä kivi kummussa)ja noissa kuitusissakin aika näyttävä skraidu(meni tornarissa, mahdollisesti slopen laiturin keississä. Itellä ne keltaset pepit.

Pepis rock noodle ei pärjää rimpact prolle lähellekään. Keltainen noodeli on joustavampaa ja pyöreän muotonsa takia reunalta eli vanteen hyllyn kohdalta ohuempi. Kivet iskevät siksi vanteen noodelin kanssa helpommin lyttyyn. Kokemusta molemmista.

Tilasin nyt nuo cushcore prot, meinasin aluksi vain taakse, mutta yksittäin maksavat reilu 80e ja kahden setti venttiileineen oli reilu 120e bikesterissä niin laitetaan molempiin. Tuo heidän oma asennustyökalu oli loppu, myös monessa muussa paikassa, saa nähä mitä hommasta tulee ilman Tosin, vasta keväällä menee alle, kun kohta nastat sisureilla.

Sanoisin että cushcoret helpompi asentaa kuin pepin noodelit, mutta on siinä yksi työvaihe enemmän. Vanne/insertti yhdistelmä ei sujahdakkaan vain renkaan sisälle, vaan vaatii hieman työstöä. Litkut mahtuu paremmin ja ovat helpompi ujuttaa sisään kun renkaan sisällä on ilmatilaa ja kanavat litkulle. Ajaa en ole vielä kokeilut, mutta veikkaan tuntumaa paremmaksi koska insertti ei täytä rengasta vaan sinne jää ilmatilaa. Pepien kanssa oli vähän puiseva tuntuma, toivottavasti cushcoren kanssa toimii vähän pienemmät paineetkin.

Pinkki Pepi jämähtää DT:n vanteille aika uskomattoman tiukkaan. Oli oikeasti vaikea saada Rock Razor pois vanteelta Pepin kanssa. Asennus taas on verrattain helppoa, joskin joidenkin vanteiden, kuten Newmen SL.A 30 kanssa Pepi "kolisee" renkaan sisällä.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Yllättäen kaikki rengasvalmistajat jotka eivät valmista inserttejä dumaavat ne ehkä pitää vielä joskus kokeilla dh kumeja ilman inserttiä.
    https://www.pinkbike.com/news/interv...ecialized.html

Samaa mietin minäkin artikkelin eilen luettuani. Yksi valmistajista erityisesti mollas inserttejä sanoen etteihän kukaan joustokeulansa ilmapuoltakaan halua puoliksi täyttää vaahtomuovinpalalla. Mulla insertit ovat olleet vanteen reunaa suojelemassa ja kumit yhtä vaille DH vahvuisia. Seuraavaksi ehkä sitten kokeilua ilman inserttiä ja vahvempaa kehää (Cruzin alukehä elinikäisellä takuulla tai se dt:n fr541) ja mahdollisesti DH-kumi. Toisaalta mä olen tykännyt alamäkiajossa siitä inserttirenkaan tuntumastakin. DH-rengasta en ole kokeillut. Osahan ei tykkää sen tuntumasta joka on kuulemma selvästi jo erilainen kuin esim Maxxis DD tai Schwalbe Super Gravity. Osa toki taas tykkää.

Tämä oli kaikinpuolinen mielenkiintoinen artikkeli. Itsekin pohdin tuota inserttiasiaa kun hommasin ne alunperin vain ja pelkästään Piikkisikojen ohuiden kuorien takia. Kun ostin uudet vanteet sähköpyörään niin laitoin ne siihenkin suojaamaan vanteita trailikylkisillä renkailla. Laitoin just uudet renkaat siihen alle jotka hommasin jo ajat sitten, ja nekin on trailikyljellä joten sinne kanssa insertit. Parkkipyörässä on ollut SuperGravity takana ja Traili edessä ja laitoin siihen nyt SuperGravity eteenkin niin saa toivottavasti lisää vaimennusta keulaan. Sekä Gravitykyljet että Trailikyljet inserteillä on mainiot, mutta seuraavaksi todennäköisesti Gravityt sähköpyöräänkin kun vanteet ei ole enää uudet ja on helpompi asentaa.

Itellä kyllä nuo noodelit aiheutti vähän puisevan tuntuman, ellei paineet niin matalat, että löi silti läpi. Siks toivon että noi cushcoret ois paremman tuntuiset kun jää ilmallekkin tilaa. Yks koeajo ollut eikä valittamista, mut aika pehmeä keli oli vielä ja paineiden kanssa en ole vielä kikkaillut.

Mut onhan noissa vastauksissa vähän sellainen ylimielinen viba et ”tehään niin hyviä renkaita et eine mitää inserttejä tarvi”.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    ….sanoen etteihän kukaan joustokeulansa ilmapuoltakaan halua puoliksi täyttää vaahtomuovinpalalla.…
    Hauska kun nythän on uutuutena ollut sellaiset ”aktiivihiili-tokenit” jotka on hifisteltyjä vaahtomuovipötkylöitä.

https://trutune.co.uk/products/insert

Vaikka valmistajat eivät suosittele omiin renkaisiin inserttiä, olen kyllä itse insertin kannalla ainakin takana jos haluaa ajaa matalilla paineilla. Edessähän insertti ei kyllä Suomen mäissä ole välttämätön.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Yllättäen kaikki rengasvalmistajat jotka eivät valmista inserttejä dumaavat ne ehkä pitää vielä joskus kokeilla dh kumeja ilman inserttiä.
    https://www.pinkbike.com/news/interv...ecialized.html
    Hassua miten MTB -ala on samaan aikaan sekä konservatiivinen että radikaali: toiset ovat että "me ei vieläkään tykätä näistä inserteistä" ja samaan aikaan toisaalla taas "hei tehdään kaikesta elektronista"

Joo mä en oikein itse vielä osaa päättää suhtautumista sähköhimmeleihin. Niin hyvin mekaanisetkin toimii ja kaiken maailman akkujen kanssa pelaaminen ärsyttää jo nykyisillä päivittäin käytössä olevilla laitteilla. Työläppäri jossa virta kestää vain puoli päivää, oma- ja työkännykkä, älykello. Pyörissä olen tykännyt ihan siitä että kaikki on mekaanista, vaijerivetoista, hydraulista (jarrut). Mutta toisaalta en ole kunnolla sähköisiä vaihteita yms testannut.

Ei kai tuossa mitään konservatiivista ole. Itse en ole ikinään inserttejä käyttänyt, koska en ole keksinyt niille mitään tarvetta. Rengaspaineet ovat ilman inserttejäkin ihan riittävän matalat ilman, että on vaaraa vanteen hajoamisesta. Joten miksi laittaisin mitään ylimääräistä painolastia renkaisiin? Omat ajot eivät toki ole haastavimmasta päästä, joten ymmärrän toki, että toisilla ne ovat tarpeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JaskaJopo Katso viesti
    Ei kai tuossa mitään konservatiivista ole. Itse en ole ikinään inserttejä käyttänyt, koska en ole keksinyt niille mitään tarvetta. Rengaspaineet ovat ilman inserttejäkin ihan riittävän matalat ilman, että on vaaraa vanteen hajoamisesta. Joten miksi laittaisin mitään ylimääräistä painolastia renkaisiin? Omat ajot eivät toki ole haastavimmasta päästä, joten ymmärrän toki, että toisilla ne ovat tarpeen.
    Jos ajot on siistiä traili pyörittelyä niin en mäkään inserttejä laittaisi. Ite ajan vähintää takana insertillä että jos/kun menee vanteelle niin ei välttämättä tule niin isoa vahinkoa.

Joo ei tuossa tilanteessa tietenkään kannata. Itse olen siirtynyt insertteihin ja niissäkin entistä parempiin kun kevyellä insertillä, vahvalla yksi vaille dh-tason renkaalla ja 25 psi (1,7 bar) paineella endurovanteet (flow mk3 ja dt swiss e1900 ei kestänyt. Ja haluaisin ajaa 23 psi paineella (takana) mutten siis pysty. Ja kun kuskikin on kohtuupainoinen 75 kg ja takana joustoa kiviä kiertämässä 180 mm niin toivoisin parempaa. Mut niin vain klong välillä kuuluu ja vanteen hyllyt taittuu klommoille. Erityisesti flow kehän kestävyyttä vähän syytän. Niitä on mennyt 3 kpl.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Erityisesti flow kehän kestävyyttä vähän syytän. Niitä on mennyt 3 kpl.
    Mulla kolahti muutaman kerran liikaa samainen takavanne viime syksynä kiveen Huck Norrisista huolimatta. Nyt sitä ei oikein saa enää rihtaamalla suoraksi ja vähän pienemmästäkin kolhusta alkaa vispaamaan. Newmenin SL A30 -setti odottaa tallissa kauden alkua. Niiden pitäisi kestää ja taisivat olla Stanseja vähän kevyemmätkin.

Taakse menee jälleen insert ja tällä kertaa Super Gravity casingillä Big Betty. Eteen edelleen Super Trail Magic Mary ilman insertiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    Mulla kolahti muutaman kerran liikaa samainen takavanne viime syksynä kiveen Huck Norrisista huolimatta. Nyt sitä ei oikein saa enää rihtaamalla suoraksi ja vähän pienemmästäkin kolhusta alkaa vispaamaan. Newmenin SL A30 -setti odottaa tallissa kauden alkua. Niiden pitäisi kestää ja taisivat olla Stanseja vähän kevyemmätkin.

Taakse menee jälleen insert ja tällä kertaa Super Gravity casingillä Big Betty. Eteen edelleen Super Trail Magic Mary ilman insertiä.
    Laita joku parempi insertti kun hukki. Eihän tommonen lituska kehää suojaa.

Ei se pelkkä vanteen hajoaminen vaan se vähentynyt tärinä ja renkaan parempi pito kun voi ajaa alemmilla paineilla ilman renkaan lytistymistä insertin tuen ansiosta. Tällöin rengas muotoutuu paremmin pieniin muotoihin kuten juuriin ja pikkukiviin. Lisäksi rengas ei lähde niin herkästi pomppimaan irti maasta varsinkin juurakoissa kun se insertillinen rengas toimii paremmin vaimentimena.

Läpilyöntien suhteen en itse tarvitsisi kuin oikeastaan bike parkeissa inserttiä ja silloinkin vain taakse. Avoimessa kangasmetsässä ehkä itse skippaisin insertit mutta ajan niillä lähipoluillakin kun sitä juurakkoa siellä on.

Ei se pelkkä vanteen hajoaminen vaan se vähentynyt tärinä ja renkaan parempi pito kun voi ajaa alemmilla paineilla ilman renkaan lytistymistä insertin tuen ansiosta. Tällöin rengas muotoutuu paremmin pieniin muotoihin kuten juuriin ja pikkukiviin. Lisäksi rengas ei lähde niin herkästi pomppimaan irti maasta varsinkin juurakoissa kun se insertillinen rengas toimii paremmin vaimentimena. .
    en itse ole päässyt vertailemaan exo & cush vs dh casing samalla renkaalla ja kiekolla, mutta kyllähän tuommoisen järeän mäkirenkaan runko jo itsessään tukee ja vaimentaa, niin sillä voi laskea niitä paineita alemmas kuin exo:lla. En siis tiedä mikä rengas sinulla on siinä insertin ympärillä, mutta ihan vaan yleisenä huomiona.

Toki poluilla/radoilla, ajotyylillä ja kuski + pyörä -yhdistelmän painosta se loppujen lopuksi on kiinni. Noita dh / enska -kisakuskien setuppeja kun katsoo, niin aika 50/50 näyttää olevan joko inserteillä tai ilman, mutta toki heistä suurin osa on sitten niitä 60-70kg parikymppisiä urheilijoita ja joka laskulle saa uuden kiekon :-D

Mä laitoin jäykkäperä sahkäriin taakse kokeeksi huck norrisin. Tuo painaa niin paljon, että muuten joutuu aivan varpasillaan poluilla ajelemaan, kun pienestäkin juuresta lyö vanteille.

Asennus ei normaalista tubeless asenuksesta eronnut millään tavalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bike futurist Katso viesti
    en itse ole päässyt vertailemaan exo & cush vs dh casing samalla renkaalla ja kiekolla, mutta kyllähän tuommoisen järeän mäkirenkaan runko jo itsessään tukee ja vaimentaa, niin sillä voi laskea niitä paineita alemmas kuin exo:lla. En siis tiedä mikä rengas sinulla on siinä insertin ympärillä, mutta ihan vaan yleisenä huomiona.

Toki poluilla/radoilla, ajotyylillä ja kuski + pyörä -yhdistelmän painosta se loppujen lopuksi on kiinni. Noita dh / enska -kisakuskien setuppeja kun katsoo, niin aika 50/50 näyttää olevan joko inserteillä tai ilman, mutta toki heistä suurin osa on sitten niitä 60-70kg parikymppisiä urheilijoita ja joka laskulle saa uuden kiekon :-D
    Itse ajan lähinnä Exoilla kun ei nuo kyljet omassa ajossa repeile. Paksummissa kyljissäkin on haittapuolensa: Esim. Dissector 29x2.4" Exo-kylkien päivitys edes DD:hen tarkoittaa ~+200 g painoa ja tuskaisempaa asennusta kun taas esim. Rimpact on ~100 g ja Pro ~150 g per rengas. Exo + insertti niin menee pääsääntöisesti käsivoimin ja jalkapumpulla kun taas monien paksukylkisten kanssa on saanut hikoilla rengasrautojen kanssa ihan huolella, eikä rengas suostu nousemaan hyllylle ilman kompuraa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Mä laitoin jäykkäperä sahkäriin taakse kokeeksi huck norrisin. Tuo painaa niin paljon, että muuten joutuu aivan varpasillaan poluilla ajelemaan, kun pienestäkin juuresta lyö vanteille.

Asennus ei normaalista tubeless asenuksesta eronnut millään tavalla.
    Huck norris jopa helpottaa asennusta.

Ei se pelkkä vanteen hajoaminen vaan se vähentynyt tärinä ja renkaan parempi pito kun voi ajaa alemmilla paineilla ilman renkaan lytistymistä insertin tuen ansiosta. Tällöin rengas muotoutuu paremmin pieniin muotoihin kuten juuriin ja pikkukiviin. Lisäksi rengas ei lähde niin herkästi pomppimaan irti maasta varsinkin juurakoissa kun se insertillinen rengas toimii paremmin vaimentimena.
    Tämä ei mene kyllä itsellä jakeluun. Yhtä laillahan se renkaassa oleva ilma tukee rengasta. Kun paineet on sopivat ei rengas mene lyttyyn, mutta kuitenkin muotoutuu maastoon, pitää ja vaimentaa. Ainakin omat kokemukset tukevat tätä enkä ole nähnyt tarvetta insertille vaan hyödynnän mielummin koko renkaan ilmatilan.

Ilma on vain jousi, sen liikettä ei vaimenna muu kuin kumin jäykkyys. Isertit ei puristu samalla nopeudella kasaan, kuin ilma, täten antavat vaimentavaa vaikutusta.

Lisäksi ilmajousi palautuu sitä voimakkaammin takaisin, mitä enemmän sitä puristetaan kasaan, instertti voidaan valmistaa lineaarisemmaksi.

Se, että tunteeko ton oikeesti on vaikea omalla kohdalla sanoa, kun ei pääse back to back ajamaan identtisellä vanteella ja renkaalla, isertillä ja ilman.

Samanlaisia aiheita

1. Huck Norris
    By tiaalto in forum Renkaat
    Vastaukset: 135
    Viimeinen viesti: 26.11.2018, 13.46
  2. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 11.02
  3. 24" rengas ei sovi ko. vanteelle
    By papu86 in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 17.09.2016, 16.26

Kirjanmerkit