Tätä piti ihmetellä suhteellisen rauhallisella aikataululla, koska rahaa ei pahemmin ole, mutta kuinkas taas kävikään.. Osat on käytännössä kaikki haalittu valmiiksi ja osa on vielä tulossa ympäri maailmaa.
Pyörään on nyt tällä hetkellä tulossa:
-Enve kuitukeula
-Enve M525 kiekot DT 240 navoilla ja renkaiksi Kenda Saber 29x2.2
-GX Eagle AXS vaihtaja ja vipu(jätän kuvassa olevat Shimanon kammet, rattaan ja pakan toistaiseksi, koska rahatilanne)
-Syncross XC 1.5 stemmi ja Newultimate Evo kuitutanko
-Satulatolpaksi hyväksi havaittu kevyt kiinanihme ja satulaksi WTB SL8 127mm mikä löytyy kaikista muistakin pyöristä
-Polkimet Shimano XTR
Palataan tähän, kun loput osat saadaan kotiutettua ja pyörä nippuun.
^ It’s a keeper! Kun pyörä pysyy omistajallaan kymmenen vuotta, on siinä asiat niin kuin pitää.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^joo on se mun kaikkeen taipuva suosikkifillari. Jos yhden fillarin saa mukaan autiolle saarelle tai tuonpuoleiseen niin toi![]()
^ Itseasiassa hoksasin just, että mun Gunnar-29erille tuli myös 10 vuotta täyteen tammikussa. Se onkin jo sitten toinen virallisesti keeperiksi luokiteltava pyörä meidän taloudessa ja lähivuosina on tulossa pari lisää![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Hitaasti, mutta rauhallisesti. Ehkä ensi viikolla pääsee tällä jo testilenkille.
![]()
^Flatbar! Paljonkos tuo Scottin runko painaa?
^Tyylikäs värimaailma!
Microshift oli merkkinä tuttu, mutta enpä tiennyt kuinka laaja skaala niillä on näitä vaihdevipuja. Tuoltahan löytyy maantiekahvoja 7-vaihteisista lähtien, on Shimano ja Sram yhteensopivia.
Tämän kun olisi tiennyt silloin kun rakentelin monster-gravelia vanhasta Norcon hybridistä.
https://www.microshift.com/products/...ents/shifters/
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
^Sama juttu tolpan suhteen, tyylikkäämpiäkin löytyy mutta pieni rike kuitenkin.
Onko tuossa tolpassa joku juju? Jousto yms.
Ei jujua paitsi keveys. Näytti irtonaisena kuvassa paremmalta. Vaihtunee suoraan pyöreään kuitutolppaan.
Gelulta löytyy keveitä suoria...
Tolppa on just kova. Kaveriksi tarttis vielä aero flat barin![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Itse päädyin Geluun ehdottomasti painon mutta myös sen vuoksi että kestää painoa! En tiedä Enven painosta mutta veikkaan että häviää kyllä...
Lompakko hankas nyt sen verran vastaan, että aloitetaan tuollaisessa kokoonpanossa. Tolppa, kammet ja kevyempi pakka sitten vielä joskus, kun rahatilanne on vähän parantunut.
![]()
Hienot kuvat. Tausta vähän kelvoton, mutta kammet ja venttiilit oikeassa asennossa.
Hienon näköinen.
Jatketaan täällä omalla uudella maantiepyörällä.
Leikkaa ja liimaa projektina Giantin Propel Advanced 2, johon vaihtui:
- 105 mekaaninen di2:ksi, kampisarja menee vaihtoon kun r2 toimittaa uudet eturattaat
- kiekot roval rapide, lateksisisurit ja gp 5000:t
- tanko: pro vibe evo
- satula: prologi dimension
Paino alkuperäisenä 9,1 kg ilman polkimia ja telineitä. Kuvassa 7,75 kg, polkimineen, 1x pulloteline ja garmin mount. Uusien kampien jälkeen esitepaino tulee olemaan
tasolla 7,3 kg.
Eilen meni ehkä 5-6 tuntia purkaessa vanhaa ja kootessa tätä uutta. Ihan ehdottomia työkaluja johdollisessa di2:ssa Park Toolin johdotussarja (ir -1.2) ja oikeat keskiötyökalut.
Jarrujen ilmaus ja nesteiden laitossa käytössä minulla on jokin valmissetti. Muutenhan tuo menee perustyökaluilla.
Valmiina tuossa on 5 cm spacernippu, joka myös kuvassa. Itsellä oli sellainen ajatus että po. koossa 2,5-3 cm olisi sopiva, mutta tuolla tangolla se saattaa mennä matalaksi.
Äkkiä googlaten 105 kampisetti rattaineen on luokkaa 720 grammaa. Mikä kampisetti pudottaa painoa 450 grammaa?
Esitepainolla varmaankin tarkoitetaan painoa ilman polkimia, pullotelineitä ym härpäkkeitä.
Kaakku, ei mikään, keveimmät kammet lienee hieman alle 300g ilman rattaita joten tuonne 450gramman painoon voi päästä mutta sitten se kyllä maksaa!
No nyt di2 kahvoilla näyttää jo komealta. Ne mekaaniset hydrokahvat ovat vaan kaameat roadissa.
Mä sain kanssa tehdä duunissa kasan keskiötyökaluja uuteen pf-dubiin. Prässäsin vielä illalla 23:30 pf30a keskiön väärin päin paikalleen ja sain tehdä kunnolliset ulosvetotyökalutkin. No mutta nyt on ceramicspeedin mallin mukaan vehkeet vimpan päälle pom muovista.
Kävin pari tuntia testailemassa tänään ja lyhensin sitten kaulaputkea 2 cm.
Giantissa on hyvin ajateltu ohjaamo; expanderi on tosi vankka 4-5 cm pituinen, spacereita löytyy useita aina 2 mm ylöspäin ja sitten vielä jarruletkujen veto ohjaamon läpi onnistuu siten että kiristysmutterit yms. on paikallaan. Ulostuloaukot ohjaamossa on pyöreät ja sen kokoiset että just mahtuu/suunniteltu siten. Toki täytyy sanoa että kun vedot on sellaisia että jarruletkut tulee tangon keskeltä ulos, niin aika pahan näköisiä kulmia noihin vetoihin tulee ja letkut kyllä tulee hankautumaan ajan kuluessa ehkä nopeastikin
Nyt paikallaan oleva pro on sitten ihan eri maata, eikä hyvässä mielessä.
105:ssa kahvoissa ja tuollaisessa vakiona olevassa alumiinisessa aero-ohjaamossa on yllättävän paljon painoa, ja eron kevyeen ohjaamoon huomaa ajaessa "heiluttelupainona"
Mulla on sellainen park toolin vispilä, joka työnnetään keskiön sisälle ja sitten se napsahtaa kiinni pressfitin reunoihin. Kiinnittämiseen perusprässi. Pressfit keskiösysteemi meni tosi helpolla, Trekin T47 avaus tuotti tuskaa kun siinä se perhanan huulle on vain 2 mm ja en saanut oikein työkalulla otetta siitä.
lisäys: esitepainolla tosiaan tarkoitin ilman polkimia ja juomapullotelineitä ja garmin mounttia. Kampien painonpudotus 105--> DA on luokkaa 100 g-120 g.
dura-ace kammet 172,5 mm on 490 g + mitkä rattaat sitten siihen laittaa
^Onkos pakko olla noin kammet Shimanon ja painavat?
Kirjanmerkit