Hitsaamalla kai ne rungot on tehtaallakin tehty ja kestävät? Siitä sauman vierestähän ne taitaa sitten ratkeilla kun kovenee lämmön vaikutuksesta. Tarkkaa hommaa lämpöjen kanssa. Varmaan tigillä tuollaiset kannattais yrittää kun ohutta on. Ei oo ihan läpihuutojuttu.
^Joo, luulen että tehtaalla on vähän paremmin kontrollissa lämmöt, kiderajat sun muut "kyläseppään" verrattuna.
Kaikki laadukkaat teräsrungot hyvin ohuista putkista koottu joten kyllä pitäisin kyläsepät ja kaiken tietävät kaverit kaukana niistä.
Kyllähän tuota pyöränrunkojen korjausta mystifioidaan, ihan kuin pitöisi olla joku maagikko tai teräskuiskaaja, että onnistuisi. Onneksi maailmassa on myös ihmisiä, jotka tekee eivätkä selitä. Kuten esim. nuo edellä esitettyjen runkojen maalaukset.
Jep. Ne pienet kyläsepät tekee melkein mitä vaan. Ammattitaitoa löytyy hitsaamiseen ja kunnolla.
Olen itsekkin nähnyt just tälläisten kyläseppien toimintaa läheltä junnuna. Taisi olla vaihdelaatikko, joka kuumennettiin toholla, hitsattiin kasaan ja haudattiin tuon jälkeen hiekkaan.
^ & ^^No tavallaan jos annat jonkun Reynoldsin täi Columbuksen rungon tuhottavaksi niin antaa mennä vaan. Maalauksella ei pilaa mitään korvaamatonta, jopa päättömänkin luulisi ymmärtävän tuon.
Hitsaustekniikkaa aikoinaan lukeneena pitää sanoa, ettei se mitään magiaa ole. Mutta pitää siinä tietää mitä on tekemässä. Pitää tietää se perusaine ja sen perusteella valita oikea lisäaine. Ja sitten sen jälkeen vielä mahdollinen lämpökäsittely. Ei se työsuoritus itsessään mikään erikoinen ole, kun vaan tietää mitä tekee.
^ Niin, paino sanalla kun tietää. Kun putki ohut saa kyllä laadukas telakkahitsari pahaa aikaiseksi...
Hitsauksesta vielä pakko sanoa, jos tiedätte pajan missä on laser hitsauskone niin niillä pystyy hitsaamaan tyyliin kaksi oluttölkkiä yhteen, eli pyörän rungon vahvuuden kanssa ei ole ongelmaa
Eihän se mitään magiaa ole, vaan on niissä ohuissa putkissa omat ongelmansa. Työkseni olen hitsannut teollisuudessa viimeiset 20 vuotta enkä luultavasti alkaisi edes yrittämään jos joku tarjoaisi jotain hienoa pyörän runkoa korjattavaksi. Oma jos olisi niin toki turaisin itse
Tuollainen tuli ostettua jemmaan, kun sai reilusti alle rungon hinnalla kokonaisen pyörän.
Meinasin tehdä tuosta suoratankoisen gravelipyörän. Mahtuu talveksi sitten icespikerit alle. Suunnitelmissa: kuituiset putkiosat, jäykkä kuitukeula, sram gx eagle axs ja tietty kuitukiekot. Tuo raamihan on aika kevyt, joten tästä tulee mielenkiintoista ja ehkä kallistakin.
![]()
^eiks sulla ollut jo tuollainen kotti, se keltamusta?
Onko tuo uusi vai vähän käytetty?
Tällainen siitä sitten tuli.
![]()
^Tyylikäs! Ainoa mikä ottaa silmään on tuo stemmi/spacer systeemi, nuo spaceritkin olisi voinut maalata...
Hieno! Mietin, että miten mahtaa välitykset sopia esim. ~10% nousuissa ja sama alamäkeen (vs. kaksi eturatasta)? Paino?
Hieno on ja oli hauska seurata valmistumista. Spacerit olisi ehkä voinut maalata, mutta toisaalta nyt musta toistuu satulaputkessa.
Wautsi, hieno pyörä ja kuva. Aikamoinen ufo on laskeutunut suomalaiselle pientaloalueelle, hauska kontrasti.
Pyöräily on kivaa!
Hieno pyörä. Kuva on vähän liian käsitelty omaan makuun.
Saako kysyä, miten otetaan tuommonen kuva, missä terävyysalue ulottuu etualan sohjosta takana näkyvään taloon?![]()
"Focus bracketing" tms. taisi olla omissa kameroissa toiminnon nimi.
Olisi ajatus tehdä 9v pojalle hissiajeluun passeli pyörä. Nyt on menty 24" jäykkäperällä ja täpäri olisi hakusessa. Puhtaat alamäkipyörät 132 senttiselle on harvassa ja budjettikin olisi tarkoitus pitää kohtuullisena. Ajatus heräsi hommata pieni runkoinen 26" täpäri ja laittaa siihen 24" kiekot ja lyhyemmät kammet.
Interwebissä tuli vastaan yksi kriteereihin sopiva täpäri ja siinä keskiön korkeus jäisi 24" kiekoilla vielä 20mm korkeammaksi kuin tuossa nykyisessä. Tosin akseliväli on 60mm pidempi.
Reach niissä on suunnilleen sama.
Nyt tarvitsisi raadilta risut ja ruusut tästä ajatuksesta?![]()
Ansisilla hieno peli. Rungon värimaailmasta meikäläisenkin silmä tykkää.
Sent from my iPad using Tapatalk
Kirjanmerkit