GarminGiantEfatElectrobike
Sivu 17 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 746

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #481
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sama. Karttamuotoinen palaute imee.
    Joo, varsinkin jos on tarkoitus antaa palautetta isommalta alueelta. Minä kävin kyllä meidän kotitien merkkaamassa punaisella, kun on välillä huonosti hoidettu.

  2. #482
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    En pitänyt ollenkaan mahdottomana että joku olisi HePo:n Facebook-keskusteluissa tuommoistakin mieltä ollut, mutta onko silloin esitetty HePo.n virallinen kanta, onko esittäjä ollut edes HePo:n kantaa määrittelemässä ollut aktiivi tai edes edustanut HePo:n laajan enemmistön mielipidettä?

    Vaikkei HePo:sta ja sen ajamasa iiikennepolitiikasta perustaisikaan, ei kannata tehdä sen enempää yleistyksiä tai vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä yksittäisista mielipiteistä. Vähän sama juttu kuin politiikan puolella on aina vähän syytä epäillä tosiasioina esitettyjä juttuja silloin kun niistä kertoo niin sanotun vastapuolen kannattaja
    Hepon pj sitaateista kyse. Joku jossain topikissa muuten mainitsi että hän olisi jollain tasolla liikkumishaasteinen tms, joka voisi kyllä kantojaan selittää. Mutta onko se lähtökohta sitten oikea kaikkia pyöräilijöitä koskevissa asioissa, on hyvä kysymys

  3. #483
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.772
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Brocol Katso viesti
    Hepon pj sitaateista kyse. Joku jossain topikissa muuten mainitsi että hän olisi jollain tasolla liikkumishaasteinen tms, joka voisi kyllä kantojaan selittää. Mutta onko se lähtökohta sitten oikea kaikkia pyöräilijöitä koskevissa asioissa, on hyvä kysymys
    Itseasiassa taitanee olla kyse HEPO:n toiminnanjohtajan H. Ahvenlammen nettikommenteista kyse, hän on kertonut jossain teksteissä näistä "liikkumishaasteista" ja on ollut teksteissään hyvin myötämielinen tuon suolauksen suhteen.
    Hän käsittääkseni palkattuna henkilönä on taho joka yleensä antaa noita HEPO:n lausuntoja myös tiedoitusvälineille.

  4. #484
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Brocol Katso viesti
    Sen lisäksi että kaikki ei pysty ostamaan/vaihtamaan nastarenkaita
    Paljonkohan mahtaa maksaa tuollaisen rapean ranskalaisen (ref: mkpaa) kunnostaminen huollossa? Vs. renkaidenvaihto.

  5. #485
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.581
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Itseasiassa taitanee olla kyse HEPO:n toiminnanjohtajan H. Ahvenlammen nettikommenteista kyse, hän on kertonut jossain teksteissä näistä "liikkumishaasteista" ja on ollut teksteissään hyvin myötämielinen tuon suolauksen suhteen.
    Hän käsittääkseni palkattuna henkilönä on taho joka yleensä antaa noita HEPO:n lausuntoja myös tiedoitusvälineille.
    Hän muistaakseni kyllä myös perusti Hepo FB:hen topsun "kommentoi *HEP!* " kun olet vaihtanut nastarenkaat jo joskus marraskuussa

    Tuohon leveyteen, Espoossa on pärjännyt hyvin cyclolla jossa edessä on kulunut 35mm Mara Winter ja takana 34mm Vittoria Cross.

  6. #486
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Turussa on ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä käytetty harjahiekotusta. Vaimo on ainakin tyytyväinen, kun työmatka on pitkälti lumeton ja minä olen tyytyväinen, kun vaimon pyörä ei ole aivan umpiruosteessa.

    Turussa tulee toki Helsinkiä vähemmän lunta, mutta harjahiekotus on ymmärtääkseni toiminut hyvin myös tämän talven poikkeuksellisen lumisina päivinä.
    Suurin osa katupölystä tulee ajoradasta nastarenkaiden takia, mutta hiekoituksen ja sepelin osuus ei ole ihan mitätön. Tuo suolamoska lähtee harjalla ja pesuaineella, mutta hieno pöly menee pyörässä joka paikkaan (ja toki myös yhdessä suolan kanssa sotkevat eteistä). Ilmanlaadun ja pyörien kunnossa pysymisen osalta otan mielummin nykyisen suolauksen.

  7. #487
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Paljonkohan mahtaa maksaa tuollaisen rapean ranskalaisen (ref: mkpaa) kunnostaminen huollossa? Vs. renkaidenvaihto.
    Tässä on sama pyörä noin 20 min huollon jälkeen. Jos olisi tehnyt useammin, niin yksittäinen huolto olisi ollut vielä lyhyempi. Oikeastaan ainoa perustaalla tavalla kärsivä osa on noin halvat Tektron mini-v -jarrut, jotka palautuvat hyvin huonosti. https://twitter.com/mkpaa/status/1633133726182830082

  8. #488
    K.Kuronen Guest
    Omaan työmatkaani (Turussa, yhteensä 20 km/pvä) mahtuu tällä hetkellä sekä harjattua (suolattua tai hiekoitettua), että perinteisesti aurattua ja sepelöityä. Voittaja vaihtuu viikottain: välillä harjattu osuus on harjaamisesta huolimatta melkoista perunapeltoa, välillä todella hyvässä kunnossa; välillä aurattu osuus on urainen ja välillä taas tasaista talvista pyörätietä.

    Ratkaisevinta on kuitenkin menetelmästä riippumatta ollut lumisateen jälkeen työhön tarttuminen: sekä auraus, että harjaus on tehtävä, että siitä olisi iloa polkijalle. Ainoa merkittävä poikkeus on, että harjaus ei pure tallautuneeseen tai osittain jäätyneeseen, vaan jättää jäljelle kohoumia ja pitkittäisiä uria, joiden sulatukseen tarvitaan sitten suolaa.

    Kummassikin osuudessa esiintyy ikävää liukkautta, mutta aurattu häviää tässä harjatulle ja suolatulle.

    Mikäli vertaan aurattua osuutta ja harjattua, niin aurattu osuus on aurauksen jälkeen aina ajokunnossa mikäli auraus on tehty kerralla kunnolla, mutta harjattu osuus voi vaatia toisen toimenpiteen.

    Juuri nyt harjattu vie voiton, sillä hiekoitus on pääosin harjattu talven aikana pientareelle lumikasoihin.

    Itse olen polkenut pitkään talvetkin, enkä ole havainnut aurausta tehottomaksi.

  9. #489
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888

    Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

    ^^niin, mutta moniko niistä, jotka eivät osaa vaihtaa renkaita, osaa/kykenee tekemään tuollaisen huollon?

    Mitähän luonnolle ja hengityselimille tekee se suolapöly, joka väkisin nousee tienpinnasta?

  10. #490
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mitähän luonnolle ja hengityselimille tekee se suolapöly, joka väkisin nousee tienpinnasta?
    Whataboutismisyytöksiä odotellen tämä on kyllä ongelma ajoradoilla. Ei taida koko Suomen suolattu pyörätieosuus olla edes 100 km? Toki sen vähentäminen on juttu. Hävinnee pelkälle auraukselle, mutta voittaa hiekoituksen/murskeen.

  11. #491
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    ^joo, ei enää liittynyt itse aiheeseen, vaan aloin pohtimaan, että aina kirjoitetaan siitä hiekkapölystä. Kai se suolakin menee johonkin?

  12. #492
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.566
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Suurin osa katupölystä tulee ajoradasta nastarenkaiden takia, mutta hiekoituksen ja sepelin osuus ei ole ihan mitätön. Tuo suolamoska lähtee harjalla ja pesuaineella, mutta hieno pöly menee pyörässä joka paikkaan (ja toki myös yhdessä suolan kanssa sotkevat eteistä). Ilmanlaadun ja pyörien kunnossa pysymisen osalta otan mielummin nykyisen suolauksen.
    Mua ei sikäli hiekka haittaa, kun kaikki perheen ketjut on vahattu. Vaha kestää suolaakin öljyä paremmin, mutta muu voimansiirto ottaa kyllä suolasta itseensä. Vähän jännittää, miten kiekot kestää, kun käyttöpyörien nippelien ympäristöt ovat aika valkoisina. Toivottavasti on vain kertynyttä moskaa eikä korroosiokuonaa.

    Tuosta katupölystä niin kevarien katupöly toki liikkuu tuulessa, mutta mulla suurinta hengenahdistusta tulee nimenomaan ajoratojen autojen nostamista pölypilvistä. Vaikea sanoa, kerääntyykö ko pöly ajoradoille kevareilta vai autoliikenteen seurauksena.

  13. #493
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Nyt huomannut kun pakkasta - 15 niin ei voi suolaa levittää niin pakko vetää sepeliä paksu matto autotielle ja kevyt liikenne väylällä että liikenne ei puuroudu..

  14. #494
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.631
    Harjahiekoitetuilla väylillä on muuten yhä erittäin vähän sitä hiekkaa. Meneekö sitä siinä harjauksessa jonnekin keräimeen vai minne se menee? Vanhanaikaisessa talvikunnossapidossa pitäisi näin maaliskuussa kelvien olla jo paksun sepelikerroksen alla, mutta harjahiekoitetut väylät on lähes puhdasta ja paljasta asvalttia. Jotenkin oon toiveikas, että tuo metodi ei ainakaan pahenna katupölyongelmaa.

  15. #495
    K.Kuronen Guest
    ^Vähän uskoisin, että hiekka vain harjataan lumen mukana pientareelle. Välttämättä aurattu pyörätie ei ole paksun sepelikerroksen peittämä: Turussa ohikulkutie ei ole paksun sepelin peitossa, ainakaan siltä osuudelta, jota tänään ajoin.

  16. #496
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Tässä on sama pyörä noin 20 min huollon jälkeen. Jos olisi tehnyt useammin, niin yksittäinen huolto olisi ollut vielä lyhyempi. Oikeastaan ainoa perustaalla tavalla kärsivä osa on noin halvat Tektron mini-v -jarrut, jotka palautuvat hyvin huonosti. https://twitter.com/mkpaa/status/1633133726182830082
    No nyt ymmärrän, että selvästikin pidät pyörän huoltamisesta. Silloin suolaamisen haitat eivät varmaan tunnu niin pahalta, etenkin jos ei tarvi parasta pyöräänsä suolalle uhrata. Suolaamisessa on tosiaan se hyvä puoli sepeliin verrattuna, että keväällä on aiemmin paljasta pintaa esillä. Minun mielestä se ei ole kuitenkaan riittävän hyvä syy talvipyöräilykauden pilaamiseen.

  17. #497
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.581
    Vähän kyllä pelottaa miten cyclon Centauri sietää suolaa .. liikkuisin hypriittiromulla tuolla suolaosastolla mutta kun on polkimet jumissa niin ei saa lukkiksia eikä ilman jaksaa Helsinkiin asti Espoosta polkea.

  18. #498
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    No nyt ymmärrän, että selvästikin pidät pyörän huoltamisesta. Silloin suolaamisen haitat eivät varmaan tunnu niin pahalta, etenkin jos ei tarvi parasta pyöräänsä suolalle uhrata. Suolaamisessa on tosiaan se hyvä puoli sepeliin verrattuna, että keväällä on aiemmin paljasta pintaa esillä. Minun mielestä se ei ole kuitenkaan riittävän hyvä syy talvipyöräilykauden pilaamiseen.
    En erityisesti pidä siitä, mutta se on välttämätön paha pyöräteiden suolauksesta riippumatta omalla reitillä. Aika pieni se suolatuista pyöräteistä tuleva lisä on on, koska matkasta karkeasti kolmannes on hoitamatonta pyörätietä, kolmannes suolattua ajorataa ja kolmannes suolattua pyörätietä. Jos kyseisiä priorisoituja pyöräteitä ei olisi suolattu, niin ajaisin mielummin noita suolattuja ajoratoja pitkin. Joillekin muille se kynnys ajaa ajorataa vaan on suoranainen este pyöräilylle.
    Pääasiassa ajan fiksillä kesät talvet kaupungissa, mutta jonkin verran Trollilla pahimpina lumipäivinä tai jos pitää esimerkiksi kuljetella suksia tms. Kovemmalla rasituksellä pyörät ovat maalis-toukokuussa maanteillä kuin talven kaupunkiajoissa.

  19. #499
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    ^ Myös mun kokemuksen mukaan fiksi on suhteellisen huoleton suolakelipyörä. Kun on nelikanttikeskiö, ei vapaaratasta ja vannejarru, niin poistuu monta potentiaalisesti suolalle altista kohtaa. Mä en edes pessyt Rolleria talvisin ollenkaan. Ei vaan oikein voi olettaa, että kaikki talvella pyöräilevät vaihtavat talveksi fiksiin, joten siinä vesittyy melko tehokkaasti se, mihin suolaamisella pyritään.

    Suolaamisen kuluihin pitäisi muuten laskea myös tiheämmin tapahtuvat uudelleenasfaltoinnit, koska noilla suolatuilla kevareilla asfaltit rapistuu silmissä. Viime talvena kiinnitin siihen huomiota rantaradan varressa ja tänä talvena baanakin on mennyt aika huonoon kuntoon ainakin Musiikkitalo-Finlandiatalo väliltä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  20. #500
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Kerrostalossa asuessa mulla ei ole edes mahdollista pestä pyörää talvella. Normaalisti pesen pyörän pihalla, mutta talvipakkasilla sitä ei voi tehdä. Suolaamattomilla reiteillä ajellessa pesemiseen ei olekaan tarvetta, kunhan vaan ei eksyisi vahingossa suolatuille reiteille.

  21. #501
    Itse pesen pyörän duunin parkkihallissa (tiedän ettei ole kaikille mahdollista) ja ihan kotona suihkussa. Suihkussa toki saa olla tarkkana, ettei se paska mitä ketjuista tulee, ehdi tarttumaan kaakeleihin, kun talvella tulee käytettyä vähän tymäkämpiä öljyjä kuin biohajoavaa mukoffia.

    Silti vaihtaisin heti tuon suolan kylvämisen kunnon auramiseen. Suolalle varmaan paikkansa jos on erityisen liukasta lämpötilan vaihdellessa nollan molemmin puolin, mutta nykyinen käytöntö, jossa aurataan paskasti ja sitä komepensoidaan suolalla, on ihan absurdi. Siinä suolamössössä sitten ajetaan ja kunnon pakkasilla se mössö, sitten jäätyy vaarallisiksi uriksi.

  22. #502
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.233
    Täysin absurdi ajatus on se, että pitäisi pyörä edes huuhdella molemissa päissä työmatkaa joka helvetin kerta vain sen takia että saadaan marginaalinen varaslähtö pyöräväylien käyttökelpoisuuteen keväällä kapeille sliksirenkaille.

  23. #503
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.891
    Onko yksikään suolaharjauksen kannattaja esittänyt edes yhtenä perusteena sen että "kapeilla sliksirenkailla" (mitä niillä sitten tarkoitetaankaan) pääsee aikaisemmin ajamaan, kun harjasuolatuilla väylillä ei tarvitse odota hiekanpoistoa?

  24. #504
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Täysin absurdi ajatus on se, että pitäisi pyörä edes huuhdella molemissa päissä työmatkaa joka helvetin kerta vain sen takia että saadaan marginaalinen varaslähtö pyöräväylien käyttökelpoisuuteen keväällä kapeille sliksirenkaille.
    No ei sitä joka päivä tarvitse tehdä. Ainakaan jos on lokarit. Kun on kunnon pakkaset eikä koko aikaa tule lisää lunta, niin ihan ok kunnossa noi on. Toki kunnon suolapäivinä saa sitten ainakin toisessa päässä huuhtoa, mutta tänä talvena olen ehkä kerran-pari viikkoon pessyt pyörää. Toki joinain viikkoina sitten päivittäin. Mutta tosiaan ne lokarit auttaa aika paljon.

  25. #505
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Tässä nyt kuvaa Meltsistä. Nykyään siis vain auraus ja kevyt hiekoitus. Vuosi sitten harjasuolaus.


  26. #506
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    ^tollanen on just parasta. Sen kuravellin sijaan. Eikö HePo voisi koeajaa tuon ja funtsia asiaa uudelleen.

  27. #507
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^tollanen on just parasta. Sen kuravellin sijaan. Eikö HePo voisi koeajaa tuon ja funtsia asiaa uudelleen.
    Toki harjasuolatuissakin on osuuksia, jotka näyttävät tuolta, mutta olosuhteet kokonaisuutena ovat hyvin eri. Pitää mahtua kevyehköllä kalustolla auramaan sellaisia n. metrin levyisiä kohtia, sitten niihin aurataan välillä maantieltä lumet ja lisäksi aurattavalle lumelle on rajallisesti tilaa. Jos jokaiseen metriin voitaisiin käyttää eri auraa, niin sitten tuo priorisoitujen hoito voisi olla jotain ihan muuta, mutta nyt hyvä hoito yhdessä kohtaa tarkoittaisi reitin katkeamista toisaalla. + Kyllä se kuiva paljas asfaltti tuonkin voittaa.

  28. #508
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    449
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Toki harjasuolatuissakin on osuuksia, jotka näyttävät tuolta, mutta olosuhteet kokonaisuutena ovat hyvin eri. Pitää mahtua kevyehköllä kalustolla auramaan sellaisia n. metrin levyisiä kohtia, sitten niihin aurataan välillä maantieltä lumet ja lisäksi aurattavalle lumelle on rajallisesti tilaa. Jos jokaiseen metriin voitaisiin käyttää eri auraa, niin sitten tuo priorisoitujen hoito voisi olla jotain ihan muuta, mutta nyt hyvä hoito yhdessä kohtaa tarkoittaisi reitin katkeamista toisaalla. + Kyllä se kuiva paljas asfaltti tuonkin voittaa.
    Ei voita kuiva asfaltti tuota talvella. Koska alla on kuitenkin nastarenkaat, niin ei tee mieli kuluttaa niitä paljaalla asfaltilla, kun vaihtoehtona olisi tuollainen kuvan kaltainen. Joka talvi ku ostaa noin 170-180e kpl maksavat nastarenkaat niin tuntuu ikävältä. Ja vain siksi, että jotkut haluaa suolaa jne ja paljaat asfaltit talvella.

  29. #509
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.806
    Nimenomaan, talvikeleissä talvirenkailla. Espanjassa näkyy talvella asfaltti.

  30. #510
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Tuollaisesta auratusta pyörätiestä tulee niin hyvä fiilis. Pyörä kulkee kevyesti ja pysyy puhtaana, nastat ei rapise ja lumi tekee reitistä valoisamman. Kunpa kaikki pyörätiet olis tuollaisia talvella!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •