FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 67 / 105 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 57 65 66 67 68 69 77 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.981 - 2.010 / 3150

Aihe: Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

Ihme silleen etten ollut ennen nähnyt. Kivikossa oli melko kävelty latu, ehkä se sitten oli yhteiskäytössä.

Kivikon lenkki nyt sattuu olemaan lähiseudun asukkaiden ulkoilulenkki numero yksi kesät talvet. Jos ladulla kävelemistä haluaisi välttää, joutuu näkemään vaivaa löytääksen toisen reitin ja ennen kaikkea muuttamaan totuttuja tapojaan.

Kyllä sieltä kaikki tavanomaiset kyltit löytyvät: ne joissa koiran ja fillarin kuvien päälle on vedetty henkselit ja ne joissa kerrotaan ladun olevan varattu hiihtäjille ja joista löytyy viittaus kaupungin järjesrtyssääntöihin tjms-

Tänä talvena olen kiinnittänyt huomiota siihen, että aika vapaasti noilla laduilla kävellään. Itse olen pysynyt pois Mustavuoresta (pl. se tovi, kun siellä oli vain jäätä), mutta Kivikossa, Laajasalossa, Ramsinniemellä. Kaikissa noissa paikoissa kävellään ja ulkoilutetaan koiria laduilla. Joten ei siinä enää yksi läski pyöräilijä näy missään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Hahaa, tuossa lukee että kevään aikana mutta ei minä vuonna! En usko ennen kuin näen.
    Kepussa oli tänään poluilla uuden maastopyöräreitin opasteita ainakin Laaksosta pohjoiseen, jonkin verran vielä Maunulan majasta pohjoiseenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tänä talvena olen kiinnittänyt huomiota siihen, että aika vapaasti noilla laduilla kävellään. Itse olen pysynyt pois Mustavuoresta (pl. se tovi, kun siellä oli vain jäätä), mutta Kivikossa, Laajasalossa, Ramsinniemellä. Kaikissa noissa paikoissa kävellään ja ulkoilutetaan koiria laduilla. Joten ei siinä enää yksi läski pyöräilijä näy missään.
    Nii että jos jotkut muutki raiskaa, ni voihan sitä vähä itekki?

Niin, jos olisimme lukiolaisia, voisimme tosiaan nähdä tässä moraalifilosofisen kysymyksen, jonka tarkastelu ja pohtiminen eri näkökulmista voisi olla mielenkiintoista, antoisaa ja opettavaista.

Itsekin näen asiassa valaisevan esimerkin arkipäivän psykologiasta - ja voisimme kenties kukin kohdallamme pysähtyä miettimään missä muissa asioissa kenties perustelemme tekojamme aivan samalla tavalla - mutta asia on minulle niin hiihtäjänä kuin fillaristinakin melko puhtaasti pelkkä käytännön kysymys.

Fillaristina tuumaan että voisin ajaa ladullakin silloin kun en aiheuta vahinkoa skeittipohjalle enkä minkäänlaisia vaaratilanteita enkä pienintäkään väistämistarvetta skeittihiihtäjille.

En kuitenkaan aja ladulla, koska en ole maastopyöräilijä eikä minun tarvitse päästä poluille, joille en muutoin pääsisi. Voisin sanoa etten aja ladulla, koska haluan kunnioittaa hiihtäjiä, mutta se olisi tietynlaista tekopyhää hurskastelua, sillä kyse on kuitenkin siitä että minulla on ihan hyviä vaihtoehtoisia reittejä enkä tunne menettäväni juuri mitään, vaikka ladut kieltämättä vievätkin suurimman osan käyttämistäni ulkoilutiereiteistä.

Hiihtäjänä en paheksu ladulla ajavia fillaristeja kuin silloin kun he ovat selvästi väärässä paikassa tai liikkeellä väärään aikaan. MRe:n mainitsemista laduista Kivikko on minulle tutttu ja voin kertoa että fillaristit eivät siellä ole luisteluhiihtäjän suurin ongelma. Ongelmia aiheuttavia uria - joita tosin ei fatbiken jäljiltä synny - muistelisin olleen luokkaa pari kertaa kaudessa, yleensä tyyppiä ladulla on ajettu koska muuten joutuisi kiertämään huomattavasti.

Oli oikein ruuhkaa eräs päivä, tosin ihmiset ehkä kuvitteli että hiihtokausi on ohi. Kummallisesti toi hiihtopuoli vetää noita koiranulkoiluttajia puoleensa vaikka vieressä menisi hyvin hoidettu kevyen liikenteen väylä, ehkä siitä saa sitten paremman "metsässä kävely" tunteen. Nämäkään eivät siirtyneet pois ladulta vaikka asiasta mainitsin, äijä vaan katsoi matalaotsaisesti "mitä toi selittää" ilmeellä. Ehkä ne ei tajunneet kun olin fillarilla, jos olisi hiihtänyt vauhdilla kohti olisi ehkä voinut olla joitain vaikutusta.

Kepusta en tiedä, mutta jos Hallainvuoren ja Herttoniemen perusteella voi jotain päätellä, niin sanoisin, että 6/5.

Mainio nopea kunto. Pikkusen oli syvää spooria paikoin ja polku kapeaa jäistä harjannetta. Kyllä kelpasi. 78/100, eli 3,9/5 Itä-Helsingin asteikolla.

Espoon keskuspuiston polut näytti kanssa sen verran hyviltä että melkein harmitti kun oli sukset jalassa

Kävin sunnuntaina ajeleen kivikossa ekaa kertaa tänä talvena, aika vähän joutu ajeleen loppujen lopuksi laduilla. Ja mahdotonta toisaalta olla ajelematta. Eikä mitään hajua merkeistä, niitä en nähnyt. Eikä toisaalta hiihtäjät valittaneet vaikka niitä jonkin verran kohdattiinkin. Näin sen pitäisi ollakin, kaikki mahtuu kun ottaa toiset huomioon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mainio nopea kunto. Pikkusen oli syvää spooria paikoin ja polku kapeaa jäistä harjannetta. Kyllä kelpasi. 78/100, eli 3,9/5 Itä-Helsingin asteikolla.
    Ilmeisesti idässä ajetaan niin paljon vähemmän vs. koirankusettajat. Täällä polut oli todella mintissä, ajelin plussakumisähkärillä. Ei yhtään tullut läskiä ikävä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Eikä toisaalta hiihtäjät valittaneet vaikka niitä jonkin verran kohdattiinkin. Näin sen pitäisi ollakin, kaikki mahtuu kun ottaa toiset huomioon.
    Mulle tuli Herttoniemessä noottia. Ajoin "pientareella" mutta väärässä paikassa, se pitää myöntää. Olisiko jopa ollut sitä pururadan pohjaa, mihin ei ole pyörällä asiaa kesälläkään. Hertsikassa on tosi vaikea ajaa talvella ilman että joutuu ladulle. Viimeistään Hallainvuorelta Hertsikan puolelle siinä sillalla on pakko ajaa, mutta se kai on joku yhteiskäyttö. Tai vaikka ei olisikaan...

^^ Pertsahiihtäjille ei fillaristeista ole harmia ja luisteluhiihtäjillä on ihan tarpeeksi kiusaa kävelijöistä, joita Kivikossa riittää, eivätkä he viitsi huomautella kuin ehkä silloin kun joku sattuu ajamaan vielä pehmeällä vasta-ajetulla skeittipedillä.

Maastofillaristeja kiinnostaa enemmän polkuverkosto ja ladulla ajamiset ovat tosiaan vain sellaisia käväisyjä, kun siirrytään polulta toisella.

Pitempää osuutta ajavat ovat työmatka- tai muita hyöytyfillaristeja, jotka tulevat Porvoonväylän ylittävän kelvisillan kautta, hiihtohallin tai Kivikonlaidan suunnalta tai Kontulasta. Ei heitäkään kovin suurta määrää ole eikä päiviä, jolloin heidän suojakelillä pehmeään latupohjaan jättämänstä urat sitten sään pakastuttua kiusaavat luistelijoita, kovin monta talvessa ole.

Kylttejä on aiemmin ollut hiihtohallin suoran päässä ja Kontulan puoleisella osuudella parissa kohtaa, mutta voi olla että niitä on rikottu ja pudoteltu eikä uusia ole laitettu. Tosin eihän niitä kylttejä pitäisi edes tarvita, koska kuuluu yleissivistykseen tietää ettei laduilla kävellä, juosta eikä pyöräillä (ja ladun tunnistamiseen laduksi riittää pelkkä terve järki)...

Mulle tuli Herttoniemessä noottia. Ajoin "pientareella" mutta väärässä paikassa, se pitää myöntää. Olisiko jopa ollut sitä pururadan pohjaa, mihin ei ole pyörällä asiaa kesälläkään. Hertsikassa on tosi vaikea ajaa talvella ilman että joutuu ladulle. Viimeistään Hallainvuorelta Hertsikan puolelle siinä sillalla on pakko ajaa, mutta se kai on joku yhteiskäyttö. Tai vaikka ei olisikaan...
    En ihan kykene hahmottamaan miten Hertsikan pururadalle onnistuu pääsemään ilman että huomaa tulleensa pururadalle. Maastofillaristeja näkee kalliolla kulkevilla poluilla useinkin, mutta en muista milloin viimeksi olisin nähnyt edes renkaanjälkiä pururadalla.

Hallainvuoren ja Herttoniemen välillä ei Viikintien sillan kautta ole hiihtokaudella kuin latuyhteys. Mikään pakko ei kuitenkaan ole ajaa, sillä Latokartanon pellon ulkoiluteiden (tai Myllärintien ja Viilarintien), Viikintien ja Sopulitien kautta pääsee taas talvikunnossapidetylle ulkoilutiella

Yhteiskäyttöratkaisua ajatellen vanhat ulkoilutiet sillan molemmin puolin ovat aivan liian kapeita, eihän niille mahdu (ehdottoman välttämättömien) kahden pertsaladun lisäksi edes kunnollista luistelualuetta. Mutta onhan se samalla oikein kouluesimerkki siitä miten käyttäjäryhmien intressit törmäävät - tai ne törmäytetään. Me hiihtoniilotkin tervehtisimme ilolla sitä että ladun reunoilta kaadettaisiin puita ja ulkoilutietä levennettäisiiin, mutta voi olla että vanhojen metsien nakertamisesta nostettaisiin oitis meteli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    En ihan kykene hahmottamaan miten Hertsikan pururadalle onnistuu pääsemään ilman että huomaa tulleensa pururadalle. Maastofillaristeja näkee kalliolla kulkevilla poluilla useinkin, mutta en muista milloin viimeksi olisin nähnyt edes renkaanjälkiä pururadalla.
    Hyppyrimäen vieressä olevan kourun oikeaa reunaa ylös puoleen väliin, siitä oikealle ja kas, ollaan ladulla / pururadalla. 100% en voi tietää onko pururataa tuossa kohden, koska siihen on joku nyt ajanut lunta. Mutta sieltä eteenpäin jossain vaiheessa päästään pururadalle, koska siellä on polkupyörän kuva missä rastit päällä. Siitä onneksi pääsi pois ladulta.

Hallainvuoren ja Herttoniemen välillä ei Viikintien sillan kautta ole hiihtokaudella kuin latuyhteys. Mikään pakko ei kuitenkaan ole ajaa, sillä Latokartanon pellon ulkoiluteiden (tai Myllärintien ja Viilarintien), Viikintien ja Sopulitien kautta pääsee taas talvikunnossapidetylle ulkoilutiella
    Mä en kauheasti jaksa ajella noita ulkoiluteitä täpärillä. Läskillä tai gravelilla sitten toinen juttu.

Yhteiskäyttöratkaisua ajatellen vanhat ulkoilutiet sillan molemmin puolin ovat aivan liian kapeita, eihän niille mahdu (ehdottoman välttämättömien) kahden pertsaladun lisäksi edes kunnollista luistelualuetta. Mutta onhan se samalla oikein kouluesimerkki siitä miten käyttäjäryhmien intressit törmäävät - tai ne törmäytetään. Me hiihtoniilotkin tervehtisimme ilolla sitä että ladun reunoilta kaadettaisiin puita ja ulkoilutietä levennettäisiiin, mutta voi olla että vanhojen metsien nakertamisesta nostettaisiin oitis meteli.
    Ladut oli ajettu kai aamulla, mutta jo siellä oli puoleen päivään mennessä kävelty/juostu. Käytäntö on vain osoittanut, ettei noista rajoituksista välitetä, jos niitä ei koeta järkeviksi. Tai oikeammin, jos ne koetaan omaa toimintaa rajoittavaksi. Mutta joo, pysyn pois hertsikasta nyt pari kuukautta.

Kepussa oli muuten mainiot polut eilen, tuskin enää.

Voimme toki kuvitella naiivin tyypin, joka ei ole millään lailla tietoinen siitä että Hertsikassa on pururata ja missä se mahdollisesti kulkee eikä siksi voi lumiseen aikaan pururataa pururadaksi tunnistaa, ellei näe asiasta kertovaa kylttiä.

Ei pururadalle muuten kukaan ole lunta ajanut monen monituiseen talveen. Kaikki mitä näit oli taivaalta satanutta luonnonlunta.

Minäkään en kauheasti jaksa ajella kelvejä maantiepyörällä

Se minkä elämä itse, elävä elämä ja käytäntö ovat meille kaikille osoittaneet on mielestäni niin selvää ja kaikille meille tuttua, etten nähnyt tarpeelliseksi sitä toistaa. Ja jos se tosiaan pitää erikseen sanoa, niin en ole huitomassa sauvalla enkä huutamassa niillekään, jotka mielestäni ihan hyvin voisivat hiihtokauden ajan valita kiertotien.

Käy ihmeessä ajamassa Hertsikassa! Paikat, reitit ja polut tulevat tutuiksi - ja kun tuntee seudun ja sen metkut, latuhelvetin mahdollisesti asettamia rajoituksia on helpompi kiertää. Löydät esimerkiksi nopeammin jatkon sille polulle, jolta tulit pururadalle

Trailmappia tulee käytetty tuohon, kartan päälle staravan lumihiutaletaso niin aika hyvin näkee missä hiihdetän ja missä menee polut ja väylät jota ei hiihdetä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Tällainen ihme löytyy Espoosta

Aijai näitä kun saisi lisää niille "pakollisille" osuuksille, missä kävelijät ovat muuten motissa -ja kunnon kieltokyltit niille osuuksille, missä menee rinnakkainen kelvi. Joitain ihmisiä ei näytä kiinnostavan lainkaan että he jättävät 3-5 cm syviä kuoppia pehmeään latupohjaan joka askeleella vaikka 0 m päässä olisi hiekoitettu ja aurattu kevli.

Nyt on Kepun polut hyvässä kuosissa. Maunula-Munkkikoski-Maunula 3,5h silkkaa riemua ja kiinteän läskin ystävä kiittää
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Oli oikein ruuhkaa eräs päivä, tosin ihmiset ehkä kuvitteli että hiihtokausi on ohi. Kummallisesti toi hiihtopuoli vetää noita koiranulkoiluttajia puoleensa vaikka vieressä menisi hyvin hoidettu kevyen liikenteen väylä, ehkä siitä saa sitten paremman "metsässä kävely" tunteen. Nämäkään eivät siirtyneet pois ladulta vaikka asiasta mainitsin, äijä vaan katsoi matalaotsaisesti "mitä toi selittää" ilmeellä. Ehkä ne ei tajunneet kun olin fillarilla, jos olisi hiihtänyt vauhdilla kohti olisi ehkä voinut olla joitain vaikutusta.

Itsekin tulee toisinaan arvosteltua hiihtäjiä, mutta kyllä muutkin liikkujat voisi tosiaan ihan pikkuisen vaivautua käyttämään järkeä. Toisaalta kysymys on monesti itsekeskeisyydestä. Silloin älyllisellä kapasiteetilla ei ole suurta merkitystä.
    Ei siis ole kovin kummallinen ilmiö paljon puhuttu laturaivo.

^kyllähän tuo kalloon ottaa kun esim. H:gin KePun eteläpään ladut ovat jatkuvasti perunapellolla kävelijöiden takia, vaikka monessa kohtaa on se rinnakkainen, näköetäisyydellä oleva aurattu ja hiekoitettu kelvi.

Paikoittain taas tosin latu "motittaa" kaikki muut käyttäjät koko talveksi tai tulee ns. puskista tavallisille tallaajille, eikä kunnon kylttejä laduista saakka kävelijöille kiertoteistä ole missään. Hiekoitetut kelvin ylityskyltit laitettiin pystyyn hiihtäjille, mutta latujen olemassaolo pitää kävelijöiden päätellä itse. On tämä niin sitä "maailman toimivinta kaupunkia".

Onko kepun halki suunniteltu jotain baanaa? Mä en ole ihan varma kestääkö Helsingin luonto tätä luonnon säästämistä... oheinen "Keskuspuiston puolesta"-FB

" Ja sitten se uusi suuri uhka: Keskuspuiston baana ( speksit: 12 m leveä, mäet tasoitetaan, pintamateriaali muutetaan, valaistusta varten myllätään baanan laidat jne. ) Tämä liikenneväylä aiotaan rakentaa välille Laakso-Metsälä."

No kyllä se nyt tälle kartalle on merkitty, en tiedä sitten millainen toteutus. Eli onko vain opastus.

https://www.hel.fi/static/liitteet/k...uunnitelma.pdf

(karttalinkki löytyy täältä: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiympari...n-rakentaminen)

^ Kaupungin kielenkäytössä baanalla tarkoitetaan laadukasta suoraa pyöräreittiä, jolla voi pyöräillä tasaista vauhtia. Baanan leveys ja pintamateriaali voivat vaihdella ja täytyy olla kansanomaisesti sanottuna kusta päässä tai kauniimmin sanottuna aatteen paloa ja intoa taistella hyvän asian puolesta niin paljon että saattaa sokeutua tai siis nähdä aina silmiensä edessä pahin vaihtoehto.

https://keskuspuisto.info/keskuspuis...railybaanalle/

En ainakaan toivo että kovin yleisesti uskotaan että Keskuspuistobaana tarkoittaisi ulkoilutien leventämistä vähintään 8-metriseksi ja sen asfaltointia, puiden kaatamista valopylväiden tieltä sitäkin leveämmältä jne...

^olisihan se ihan kamalaa jos jotain tuollaista tulisi keskuspuistoon.
    Tuosta voi arvioida paljonko laadukas ulkoilutie oikeasti vaatii, lähinnä kunnossapitokaluston mukaan mitoitettava.

Minun on sanottava että kuulun niihin joille ulkoilutien ideaan ja sen viehätykseen kuuluu, ettei se ole tavattoman leveä. Espoon keskuspuistossa olen ajanut ja siellä on tosiaan tuollaisia valtateitä, joilla toki on hyvät puolensa - etenkin talviaikaan - mutta jotka mielelläni vaihtaisiin kahteen kapeampaan ulkoilutiehen.

Toisaalta tuo on varmaankin luontoa säästävin ja kustannuksiltaan edullisempi ratkaisu - ja joissain tapauksissa leveys voi olla jo valmiina. Mutta metsässä olemisen tässä tapauksessa positiivinen tunne siitä vähän kärsii.

(Jotkut voivat tietenkin olla sitä mieltä että onhan sitä kaipaaville metsässä polkuja vaikka kuinka...)

Helsingin kepussa on kohtuullisen leveää ulkoilureittiä vaikka kuinka paljon rinnakkain.
    Ne on kaikki niin leveitä että pidetään kunnossa traktoreilla ja ladut tehdään lumikissoilla.

Mihin ihmeeseen siellä tarvitaan leveämpiä baanoja? Oletan että talvet priorisoidaan hiihtäjille kuten tähänkin saakka, ja etelästä pohjoiseen on ajettavana se yksi pääreitti siitä irtoavine haaroineen.

Siinä katoaa loppukin fiilis luonnossa liikkumisesta kun baanat on 9 metriä leveetä asfalttia.

Sammoo mieltä. Mutta on tuo Laakso-Metsälä osuus taas talvisaikaan aika kapea ränni erityisesti siellä eteläpäässä ja olen itse saanut ns pahaa silmää monta kertaa esim sähkärillä ajaessa. Tässä pitää tietty muistaa normaalit käyttäytymissäännöt liikenteessä mutta mutkat on tiukkoja ja mäet jyrkkiä eli ehkä tuo on kuitenkin sitten ihan hyvä. Kunnossapitohan tuolla pätkällä on ollut viimeisen parin vuoden aikana todella hienolla tasolla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •